Jump to content
Annons

Nya grejor ska inhandlas


Stigland

Recommended Posts

PIPCO (oregistrerad)

Hej alla!

Jag är nykomling här men hänger på en del andra gitarr-forum och hoppas att jag är välkommen här och kommer att trivas.

Något som jag kommer att tjata om i alla trådar typ, "vad ska jag köpa för stärkare?" är att jag villkorslöst rekommenderar rör-stärkare.

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Den stärkare, Marshall MG100HDFX/MG412 som trådöppnaren föreslår tycker jag rent ut sagt låter för jävla dåligt. Helt sterilt och död.

Köp en rörstärkare istället och skippa även den stora golv-POD:n.

Ljudet sitter i fingrarna och rörstärkaren, INTE i en massa elektroniska leksaker. Så kan du köpa på dig några pedaler när du lärt dig stärkaren ordentligt. Det är det bästa råd jag kan ge.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej alla!

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Lycka till!

Jaha och vad menar du med bara sitter hemma och pular med guran i datorn? Jag har då inte lyckats få in den där. Är det därför som inte får något ljud ur den istället för att SPELA på guran? 😄😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre stärkare! jag hade personligen skurit ner på gitarrens kostnader, helt skippat allt i effekt väg och letat upp en juste beggad jcm 800 eller 900.

Trådskaparen vill ha en väldigt flexibel lösning till många stilar och de förstärkare du nämner är bra men bara inom ett visst begränsat område. Vill man ha samma tonmöjligheter som multi-fx så får man punga ut med väldigt mycket stålar för separata förstärkare mm.

Om man vill vara jätte flexibel så får man punga ut!

Att använda en pod eller något liknande för att få fram ett bra rent ljud och samtidigt vill kunna ha ett juste distljud, är för mig lika främmande som att käka gummisula från ett par gammla kängor. Allt jag har hört i modelleringsväg av förstärkare har inte uppnått något som kan ens i närheten beskriva ljudet från en riktig.

Man kan få riktiga prylar att låta helt rätt även om man inte har en arsenal av effekter eller olika förstärkare. JAg tycker det är bättre att köpa något man vet fungerar och sedan lära sig att få det ljud man e ute efter med de sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Lycka till!

Jaha och vad menar du med bara sitter hemma och pular med guran i datorn? Jag har då inte lyckats få in den där. Är det därför som inte får något ljud ur den istället för att SPELA på guran? 😄😆😆

🙂.

Vet inte om jag håller med om att det bara sitter i fingrarna, för mig betyder det att det bara låter bra om man har perfekt anslag och fingersättningar på bandet, finns ju massor av gitarrister med relativt dålig teknik som ändå låter bra, på rörförstärkare räcker det att man spelar hårt och kan dämpa övriga strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre stärkare! jag hade personligen skurit ner på gitarrens kostnader, helt skippat allt i effekt väg och letat upp en juste beggad jcm 800 eller 900.

Trådskaparen vill ha en väldigt flexibel lösning till många stilar och de förstärkare du nämner är bra men bara inom ett visst begränsat område. Vill man ha samma tonmöjligheter som multi-fx så får man punga ut med väldigt mycket stålar för separata förstärkare mm.

Om man vill vara jätte flexibel så får man punga ut!

Att använda en pod eller något liknande för att få fram ett bra rent ljud och samtidigt vill kunna ha ett juste distljud, är för mig lika främmande som att käka gummisula från ett par gammla kängor. Allt jag har hört i modelleringsväg av förstärkare har inte uppnått något som kan ens i närheten beskriva ljudet från en riktig.

Man kan få riktiga prylar att låta helt rätt även om man inte har en arsenal av effekter eller olika förstärkare. JAg tycker det är bättre att köpa något man vet fungerar och sedan lära sig att få det ljud man e ute efter med de sakerna.

Håller inte alls med dig om att man behöver lägga stora slantar för att få en flexibel lösning som låter bra. En bra rörstärkare (inte svindyr) och effekter/multifx räcker gott och är den mest prisvärda lösningen. Gällande pods vs "äkta" så finns många A/B blindtester där skillnaderna är obetydliga. Då syftar jag på direktinspelning vs uppmickad. Att sedan använda tex en pod tillsammans med en bra förstärkare fungerar finfint och låter hur bra som helst tycker jag. Dessutom en plånboksvänlig lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

PIPCO (oregistrerad)
Hej alla!

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Lycka till!

Jaha och vad menar du med bara sitter hemma och pular med guran i datorn? Jag har då inte lyckats få in den där. Är det därför som inte får något ljud ur den istället för att SPELA på guran? 🙂😉😆

Jag tror jag dör av skratt......

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej alla!

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Lycka till!

Jaha och vad menar du med bara sitter hemma och pular med guran i datorn? Jag har då inte lyckats få in den där. Är det därför som inte får något ljud ur den istället för att SPELA på guran? 😆😮😆

Jag tror jag dör av skratt......

Hahahahahahahahahahaha! 😄 :D 😄 :D

Redigerat av Stigland
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt det här tragglandet om att man bara kan spela på rörförstärkare är ju så BOOORING. När jag är klar med flyttstressande så ska jag göra iordning ett rejält blindtest baserat på de skivor jag har medverkat på. Där har vi använt en salig blandning utrustning (och lite gästande gitarrister). Fixar någon att pricka in vilket som är spelat med vilken typ av utrustning och inspelningsteknik så... Tja, vet inte vad som händer då. Ska fundera på det. Men blindtest ska det bli i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Good news folks! Jag är kär i gitarren. "bra" är relativt eftersom den har sitt pris, i pengar såklart. Hursomhelst, har bestämt mig nu, den bli det. Körde genom pod x3 och fan va häftigt det var. dock inte igenom någon rörstärkare utan i hörlurar. Han skulle ringa mig nu på fredag och ge mig ett paketpris på både nezen och pod'n.

Men det är fortfarande stärkarproblemet kvar. Peavey valveking? Atomic(tydligen svåra att få tag i)? Nån marshall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej alla!

Visst, sitter man bara hemma och pular med guran i datorn kanske det funkar med transistor, men om man ska SPELA på sin gitarr så är det rör som gäller. För mig är det obegripligt att någon som kan spela gitarr, använder en transitorstärkare.

Lycka till!

Jaha och vad menar du med bara sitter hemma och pular med guran i datorn? Jag har då inte lyckats få in den där. Är det därför som inte får något ljud ur den istället för att SPELA på guran? 😆🙂😆

😛.

Vet inte om jag håller med om att det bara sitter i fingrarna, för mig betyder det att det bara låter bra om man har perfekt anslag och fingersättningar på bandet, finns ju massor av gitarrister med relativt dålig teknik som ändå låter bra, på rörförstärkare räcker det att man spelar hårt och kan dämpa övriga strängar.

Jaha så om man har en rörstärkare och kan spela hårt och dämpa strängar så blir allt jättebra?

Det är inte svårare än så menar du?

Hör ni det allihop... Vad enkelt allt blev nu när vi får klarhet i det här. 😆

EDIT: Stava

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre stärkare! jag hade personligen skurit ner på gitarrens kostnader, helt skippat allt i effekt väg och letat upp en juste beggad jcm 800 eller 900.

Trådskaparen vill ha en väldigt flexibel lösning till många stilar och de förstärkare du nämner är bra men bara inom ett visst begränsat område. Vill man ha samma tonmöjligheter som multi-fx så får man punga ut med väldigt mycket stålar för separata förstärkare mm.

Om man vill vara jätte flexibel så får man punga ut!

Att använda en pod eller något liknande för att få fram ett bra rent ljud och samtidigt vill kunna ha ett juste distljud, är för mig lika främmande som att käka gummisula från ett par gammla kängor. Allt jag har hört i modelleringsväg av förstärkare har inte uppnått något som kan ens i närheten beskriva ljudet från en riktig.

Man kan få riktiga prylar att låta helt rätt även om man inte har en arsenal av effekter eller olika förstärkare. JAg tycker det är bättre att köpa något man vet fungerar och sedan lära sig att få det ljud man e ute efter med de sakerna.

Håller inte alls med dig om att man behöver lägga stora slantar för att få en flexibel lösning som låter bra. En bra rörstärkare (inte svindyr) och effekter/multifx räcker gott och är den mest prisvärda lösningen. Gällande pods vs "äkta" så finns många A/B blindtester där skillnaderna är obetydliga. Då syftar jag på direktinspelning vs uppmickad. Att sedan använda tex en pod tillsammans med en bra förstärkare fungerar finfint och låter hur bra som helst tycker jag. Dessutom en plånboksvänlig lösning.

Men snälla du! Läs vad jag skriver! Jag tycker inte heller det är en bra lösning att skaffa en 5-6 förstärkre för 20000 kr stycket, är mer för en bra och pålitlig sak som klarar av det mest basic, dvs ett bra rent ljud och ett bra distljud. Detta gör de flesta rörstäkrare och man ska inte behöva lägga ut, i mina ögon, onödiga pengar på en multi FX. Separata effekter i pedalform har i mina öron alltid låtit 10 ggr bättre än motsvarande effekt i en multieffekt.

Inte ens när Boss kör sina "samlings" moduler typ DS20 eller DL20 så blir det bra, och då låter deras prylar som koncentrerar sig på en sak ändå mycket bra i de flesta fall. Lägg ner pengar på en sak i taget och få ut något som är mycket bättre än att smeta ihop allt lite halvdant i en och samma burk tycker jag.

Vad det gäller diverse blindtester och liknande, det är möjligt att man inte hör så stor skillnad om man lägger ner mycket jobb på ljudet och har någon som kan sina saker bakom reglar osv, men jag tycker fortfarande att en hederlig rörstärkare är betydligt mer inspirerande att spela på jämfört med en pod eller liknande. Dessutom vågar jag påstå att då man inte spelar in brutaldist eller helt rent, så kommer man höra skillnad på vad som är "riktigt" och vad som är "fejk" (ursäkta mitt ordval).

Titta gärna på kurvor ifrån en pod, vs en riktig förstärkare i ett ocsilloskop så kommer ni förstå vad jag menar. (detta förutsatt att man har tillgång till sådant)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Titta gärna på kurvor ifrån en pod, vs en riktig förstärkare i ett ocsilloskop så kommer ni förstå vad jag menar. (detta förutsatt att man har tillgång till sådant)" (blev något skumt med quote-funktionen)

Om det hörs så stor skillnad så behöver man väl inte titta på ljudet i ocsilloskop? 😲

Lösa pedaler i all ära, men det är ju inte alltid så enkelt som att man bara kan se till exakt hur varje effekt låter. Säg att du spelar mycket ute, och behöver gå från ett rent ljud med lite kompressor och chorus till ett tufft solo-ljud med reverb och delay, och sen på andra halvan av solot använda en harmonizer (som du behöver kunna programmera själv eftersom du inte höll dig till någon av de vanligaste skalorna när du spelade stämman på skivan). Det GÅR kanske att lösa med lösa pedaler, men det kommer att bli löjligt dyrt (inte nog med att du ska köpa en chorus, en kompressor, ett delay, en reverb och en harmonizer, du behöver dessutom en massa extra utrustning för att kunna styra dessa enligt exemplet ovan). Samtidigt kan du köpa t ex en Boss GT-8, 4000 spänn ny, under 3000 begagnad, som låter såpass bra att det bara är din egen begränsning som gitarrist som sätter gränserna.

Tvivlar dessutom starkt på att någon kan höra skillnaden på delayet i t ex en Boss DD-6 och de som sitter i GT-8:an eller ME-50. Däremot så kan jag tänka mig att många tycker att det är svårt att ratta multi-fx, eftersom man helt plötsligt får en väldans massa parametrar att jobba med.

Men tillbaks till trådens huvudämne; En "förstärkare" du borde kolla upp till din X3:a är Tech21 Power Engine. Den funkar som Atomicen, d v s, det är i princip bara ett slutsteg och en högtalare som är designad för att funka bra ihop med modelleringsprodukter typ Pod (idén är att den ska återge Podens ljud som det låter och inte lägga till eller dra ifrån något, ungefär som en studio-monitor). Den finns i tre olika varianter, 1*12", 2*12" och 4*10". Mitt tips är att du satsar på 1*12-modellen, den lär räcka för det mesta. Och skulle du behöva lite mer volym och/eller botten är det bara att skaffa en till. Antingen kan du köra dom i stereo (kan bli hur tufft som helst eftersom X3:an kan ha två helt olika effektkedjor) eller så serie-kopplar du dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst många positiva åsikter om Tech 21 förstärkare tillsammans med pod.

Är det rör i dom?

Antar att de är billigare och lättare att få tag på än en Atomic.

Tror att det är de här du tänker på. Bör funka utmärkt ihop med pod. Går att hitta begagnade ibland till bra priser. Inga rör dock.

http://www.tech21nyc.com/pe60.html

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
"Titta gärna på kurvor ifrån en pod, vs en riktig förstärkare i ett ocsilloskop så kommer ni förstå vad jag menar. (detta förutsatt att man har tillgång till sådant)" (blev något skumt med quote-funktionen)

Om det hörs så stor skillnad så behöver man väl inte titta på ljudet i ocsilloskop? 😛

Lösa pedaler i all ära, men det är ju inte alltid så enkelt som att man bara kan se till exakt hur varje effekt låter. Säg att du spelar mycket ute, och behöver gå från ett rent ljud med lite kompressor och chorus till ett tufft solo-ljud med reverb och delay, och sen på andra halvan av solot använda en harmonizer (som du behöver kunna programmera själv eftersom du inte höll dig till någon av de vanligaste skalorna när du spelade stämman på skivan). Det GÅR kanske att lösa med lösa pedaler, men det kommer att bli löjligt dyrt (inte nog med att du ska köpa en chorus, en kompressor, ett delay, en reverb och en harmonizer, du behöver dessutom en massa extra utrustning för att kunna styra dessa enligt exemplet ovan). Samtidigt kan du köpa t ex en Boss GT-8, 4000 spänn ny, under 3000 begagnad, som låter såpass bra att det bara är din egen begränsning som gitarrist som sätter gränserna.

Tvivlar dessutom starkt på att någon kan höra skillnaden på delayet i t ex en Boss DD-6 och de som sitter i GT-8:an eller ME-50. Däremot så kan jag tänka mig att många tycker att det är svårt att ratta multi-fx, eftersom man helt plötsligt får en väldans massa parametrar att jobba med.

Men tillbaks till trådens huvudämne; En "förstärkare" du borde kolla upp till din X3:a är Tech21 Power Engine. Den funkar som Atomicen, d v s, det är i princip bara ett slutsteg och en högtalare som är designad för att funka bra ihop med modelleringsprodukter typ Pod (idén är att den ska återge Podens ljud som det låter och inte lägga till eller dra ifrån något, ungefär som en studio-monitor). Den finns i tre olika varianter, 1*12", 2*12" och 4*10". Mitt tips är att du satsar på 1*12-modellen, den lär räcka för det mesta. Och skulle du behöva lite mer volym och/eller botten är det bara att skaffa en till. Antingen kan du köra dom i stereo (kan bli hur tufft som helst eftersom X3:an kan ha två helt olika effektkedjor) eller så serie-kopplar du dem.

Tack för tipset med Tech21. Ska hålla det i minnet. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Crate Powerblock funkar oxå ypperligt som multieffektsförstärkare. Just nu kör jag en Vox Tonelab genom en Powerblock till en 4x12:a. Vår trummis spelar hårt och högt men jag har aldrig haft behov för att dra upp volymen till mer än hälften på Tonelaben så den håller definitivt måttet volymmässigt och den är i tillägg väldigt portabel. Powerblocken låter dock inte så bra om du kör gitarren rätt in i den. Det är ju en smaksak, men det funkar i alla fall 😲
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips kan ju vara att kolla in Line6 egna kombos... Och sen koppla in sig i slutsteget på dom via effektloopen. För man kan ju förmoda att slutsteg och högtalare i dessa förstärkare är rätt väl anpassade för modelleringsprodukter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu folk! har jag ändrat mig igen... Multieffekt, vafan tänkte jag på? Känns ju mer som en leksak än ett liveverktyg. Det är iallafall känslan jag fick när jag prova den på 4sound. Istället har jag fått upp ögonen för tiny terror. vilken mäktig liten grej, någon som har något att säga om den? eller ska jag ta en Vox AC15 kanske?

Vill spela clean blues, tung blues, rock, hårdrock och sen kanske kasta in lite pedaler för en fet soloeffekt.

Så om du tar detta in consideration och tänker dig in i mina skor, vad skulle du köpa? Pengarna är förstås ett litet problem, men säg en 7,5 tusen eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu folk! har jag ändrat mig igen... Multieffekt, vafan tänkte jag på? Känns ju mer som en leksak än ett liveverktyg. Det är iallafall känslan jag fick när jag prova den på 4sound. Istället har jag fått upp ögonen för tiny terror. vilken mäktig liten grej, någon som har något att säga om den? eller ska jag ta en Vox AC15 kanske?

Vill spela clean blues, tung blues, rock, hårdrock och sen kanske kasta in lite pedaler för en fet soloeffekt.

Så om du tar detta in consideration och tänker dig in i mina skor, vad skulle du köpa? Pengarna är förstås ett litet problem, men säg en 7,5 tusen eller nåt sånt.

Jag tycker Tiny Terror är en jättebra förstärkare, och jag tror nog att du kan få alla ljud du vill ha ur den, men om du vill hålla på och byta hela tiden så måste du tänka på att den bara har en kanal. Ingen fotpedal här, såvida du int sätter en pedal mellan gitarren och förstärkaren, men då förlorar du ju tiny terrorns fina distljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För de pengarna skulle jag nog fortfarande köpa någon multi-fx (Boss GT-8/GT-10 eller Vox Tonelab SE/LE är också mycket bra) och en förstärkare som bara fixar upp ljudet från dessa till vettig volym.

Generellt kan man väl säga att presetsen på dylika burkar oftast är rätt usla, man brukar få ratta en del själv innan det börjar låta riktigt bra. GT-8:an har t ex en ******** massa inställningsmöjligheter. Tycker man sånt är jobbigt kanske man hellre ska välja någon av Vox golvplankor, dom har ju rattar till allting (nästan), inte en massa undermenyer, plus bredare "sweet spot".

Link to comment
Dela på andra sajter

För de pengarna skulle jag nog fortfarande köpa någon multi-fx (Boss GT-8/GT-10 eller Vox Tonelab SE/LE är också mycket bra) och en förstärkare som bara fixar upp ljudet från dessa till vettig volym.

Generellt kan man väl säga att presetsen på dylika burkar oftast är rätt usla, man brukar få ratta en del själv innan det börjar låta riktigt bra. GT-8:an har t ex en ******** massa inställningsmöjligheter. Tycker man sånt är jobbigt kanske man hellre ska välja någon av Vox golvplankor, dom har ju rattar till allting (nästan), inte en massa undermenyer, plus bredare "sweet spot".

Alltså, det är just det som är så jävla jobbigt! Att hålla på och ratta och bläddra bland presets när man borde spela! Det går ju åt en massa dyrbar tid till det, när man egentligen borde spela istället. När man äntligen har fått till det ljud som man vill ha så är man så trött att man inte har nån lust med spelandet längre! Tiny terror har en knapp för på/av, en ratt för volym, en för bas/diskant, en för gain. Det är allt som jag behöver.

Det beror ju naturligtvis på vad man spelar för musikstil, men enligt mej så är alla effekter förutom bas/diskant och dist helt onödigt på en gitarrförstärkare. Effekter kan man använda i datorn bär man mixar istället. När man spelar live eller i replokal så är ett bra grundljud det enda som gäller. Effekterna dränks ändå av trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället har jag fått upp ögonen för tiny terror. vilken mäktig liten grej

Det är ju det folk har sagt. Har du läst alla tips och råd i den här tråden?

Ge dig iväg och köp grejer nu, starta en annan tråd om ditt uppmärksamhetsbehov fortfarande inte fått sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar också att försöka hålla det så enkelt som möjligt. Men det är just live-biten som är lite speciell; Behöver t ex en harmonizer. Det är en effekt som sannerligen inte dränks av trummorna. Plus möjlighet att snabbt byta mellan rent, komp och solo-ljud. Ska man bygga en rigg som fixar det runt en Tiny Terror så blir det lite råddigt... Hade jag däremot stått som en Malcolm-kopia i ett AC/DC-tribute-band så är ju Tiny Terrorn som klippt och skuren! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan i tråden.

Sitter nu i USA med min nya gura där det blev en intressant vändning. Införsaffade mig istället för Nezen en Fender American Deluxe Stratocaster i vintage white med lönnhals, åh vad den är vacker. Istället för Poden blev det en Boss GT-10 och stärkare blev det inget av, synd men sant.

Tänkte bara göra detta som ett officiellt avslut på en för mig extremt hjälpsam tråd.

Tack för allt, mina damer och herrar.

- Stigland

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt det här tragglandet om att man bara kan spela på rörförstärkare är ju så BOOORING. När jag är klar med flyttstressande så ska jag göra iordning ett rejält blindtest baserat på de skivor jag har medverkat på. Där har vi använt en salig blandning utrustning (och lite gästande gitarrister). Fixar någon att pricka in vilket som är spelat med vilken typ av utrustning och inspelningsteknik så... Tja, vet inte vad som händer då. Ska fundera på det. Men blindtest ska det bli i a f.

Har redan gjorts och de flesta kan inte höra skillnaden så det så. 😛

Om inte någon rekommenderat så ... testa Line 6 SpiderValve, skall gå bra att koppla ihop med Podarna åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...