Jump to content
Annons

Stämma dragspel?


stickane

Recommended Posts

Hallo!

Jag undrar om nån vet hur man ska göra för att få vst-instrumenten att synca med mitt dragspel som jag själv spelar. Det är nämligen så att stämmningen på dragspelet ligger lite lite lägre än övriga vst-instrument. Jag kan ju inte stämma om dragspelet för det är nystämmt o kostar skjortan att göra. Det måste ju finnas nåt knep att justera stämmningen (finjustera tonerna) på vst-instrumenten, för man vill ju inte att dragspelet ska låta lite halvfalskt franskt. Skulle vara kul att få börja producera låtar med några liveinstrument nu o dragspelet är mitt huvudinstrument. Kan säkert fixa ett lite personligt sound genom det. En annan grej vore ju att köpa ett mididragspel men det kostar ju minst 20000 kr o det är jag inte beredd att göra än. Nån som vet hur jag ska göra?

Mvh Stickan(e)

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallo!

Jag undrar om nån vet hur man ska göra för att få vst-instrumenten att synca med mitt dragspel som jag själv spelar. Det är nämligen så att stämmningen på dragspelet ligger lite lite lägre än övriga vst-instrument. Jag kan ju inte stämma om dragspelet för det är nystämmt o kostar skjortan att göra. Det måste ju finnas nåt knep att justera stämmningen (finjustera tonerna) på vst-instrumenten, för man vill ju inte att dragspelet ska låta lite halvfalskt franskt. Skulle vara kul att få börja producera låtar med några liveinstrument nu o dragspelet är mitt huvudinstrument. Kan säkert fixa ett lite personligt sound genom det. En annan grej vore ju att köpa ett mididragspel men det kostar ju minst 20000 kr o det är jag inte beredd att göra än. Nån som vet hur jag ska göra?

Mvh Stickan(e)

Om det är nystämt, hur kan det då vara stämt fel?

Jag har ingen lösning på ditt problem annat än att jag tycker du ska kräva att den som har stämt det ska göra om jobbet utan kostnad och stämma det rätt den här gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan du stämma upp din midi med dom cents som behövs i dom flesta program som finns.

Alternativt kan du ju alltid stämma upp dragspelet i mixen.

Kan ju vara jobbigt att spela om det låter falskt men då kan du ju alltid bounca mixen och stämma ner den så att det stämmer mede ditt dragspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo!

Jag undrar om nån vet hur man ska göra för att få vst-instrumenten att synca med mitt dragspel som jag själv spelar. Det är nämligen så att stämmningen på dragspelet ligger lite lite lägre än övriga vst-instrument. Jag kan ju inte stämma om dragspelet för det är nystämmt o kostar skjortan att göra. Det måste ju finnas nåt knep att justera stämmningen (finjustera tonerna) på vst-instrumenten, för man vill ju inte att dragspelet ska låta lite halvfalskt franskt. Skulle vara kul att få börja producera låtar med några liveinstrument nu o dragspelet är mitt huvudinstrument. Kan säkert fixa ett lite personligt sound genom det. En annan grej vore ju att köpa ett mididragspel men det kostar ju minst 20000 kr o det är jag inte beredd att göra än. Nån som vet hur jag ska göra?

Mvh Stickan(e)

Om det är nystämt, hur kan det då vara stämt fel?

Jag har ingen lösning på ditt problem annat än att jag tycker du ska kräva att den som har stämt det ska göra om jobbet utan kostnad och stämma det rätt den här gången.

Hej!

Jo det är microskåpiska justeringar som ska justeras o dragspelet funkar ju mot livepiano mfl instrument tycker jag. Det är dyrt att stämma o jag har casottostämmor på mitt dragspel o vad jag förstår så finns det endast ett fåtal som klarar att stämma det. Det är ett ganska komplext jobb. Spelar jag ihop med andra dragspelsgubbar så märks det inte heller.

Så jag vet inte riktigt vart felet ligger,,,hos mitt dragspel eller att vst-instrumenten kan justeras. Tack ändå.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det borde som sagt vara enklare att "dra ner" vst-instrumenten. Blev lite förvånad då du sa att det var nystämt och lite lägre, annars brukar det vanliga på dragspel vara att A ligger på ca 442.

kör hårt.

PS. Ni vet väl vart alla dragspel kommer ifrån?

Jo...... Bälg-ien...... DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan du stämma upp din midi med dom cents som behövs i dom flesta program som finns.

Alternativt kan du ju alltid stämma upp dragspelet i mixen.

Kan ju vara jobbigt att spela om det låter falskt men då kan du ju alltid bounca mixen och stämma ner den så att det stämmer mede ditt dragspel.

Hejsan!

Tackar för svaret. Jag kör med Cubase och det är väl där man ska justera vst-instrumentens tonläge iförhållande till mitt dragspel då, vad jag förstår, men hur gör man???? ler. Man har mycket att lära sig. Jag vill så gärna börja lira med mitt dragspel o få in det på mina låtar. Att jobba med midifiler ska väl kunna funka, däremot att jobba i audi-filformat är jag dålig på ifall man ska göra ingrepp direkt inne i filen (klistra o klippa osv kan jag). Har helt enkelt inte hunnit lära mig. Du sa "bounca",,,, kan jag jobba i midi-formatet. Jag har sett att det finns nåt som heter Transpose i cubase. Kan det vara där man justerar eller?

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det borde som sagt vara enklare att "dra ner" vst-instrumenten. Blev lite förvånad då du sa att det var nystämt och lite lägre, annars brukar det vanliga på dragspel vara att A ligger på ca 442.

kör hårt.

PS. Ni vet väl vart alla dragspel kommer ifrån?

Jo...... Bälg-ien...... DS

Hej!

Du har kanske rätt att stämmningen på mitt dragspel ligger åt det hållet men det felar lite mot vst-instrumenten. Man skulle lira alla instrument live egentligen så fick man lite roligare o så grejade man till låtarna lite fortare.

Den var bra, den där med Bälgien,,,,, ler,,själv har jag ett Italienskt dragspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...