RoBERT Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Himla kul bygge det där!! Fördelen med att det tar tid (kanske inte såhääääääääääääär lång tid 😆 ) är ju att du får det ordentligt gjort och har tid att tänka igenom det hela. När vi byggde om vårt garage till studio så var det lite bråttom. på ca två månader planerades det och byggdes och handlades och kopplades in. Det blev en del missar och det känns ju sådär kul när man vet hur mkt arbete man lagt ner på det hela. Till exempel med ljuddämpning mellan kontrollrummet och inspelningsrummet. Där finns mycket att göra för att förbättra det hela. Men jag vet bara inte hur. Men just nu är det ju brist på både tid och pengar, så det får bli en annan gång. Studion funkar och folk blir nöjda med resultaten så jag ska väl egentligen inte klaga, hehe... Men man vill ju alltid att det ska bli bättre.. 😉 Kämpa på! 😄 /RoBERT Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fimp06 Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 ser jävligt najs ut.. skulle döda för en sån studio 🙁 hehe men vill påpeka några saker.. nu har du värmeisolering i väggen, right? 90isolering i en 90vägg eller har ja fel?? men iaf, material som ljudisolerar är kompakta, det vill säga betong, men betong värmer isolerar inte, vanlig isolering är luftig vilket håller värmen inne, men släpper igenom ljud, förstår du? så ett tips med isoleringen om du inte redan klappat igen är att köpa mer, å trycka in tex dubbelt så mkt isolering i regelverket för att få mer ljudisolering... då måste man plasta in på en gång med tex cellplast för att inte isoleringen ska trilla ut innan du gipsat, kan bli knepigt, men bra 🙁 Sen såg jag att du valde att ha vanlig 13gips ytterst, ett tips, kör ljudklassat 15gips som man använder i tex skolor osv som måste ha en speciell ljudklass.. men lycka till, ser jävligt najs ut 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 23 november 2008 Trådstartare Dela Postat 23 november 2008 Hej Nu har det hänt lite i garaget. Svärfar var här härom veckan och hjälpte till med bland annat att få bort garage-porten. Och efter det har det rullat på rätt bra. Bygglusten är tillbaka! 😎 Hålet där garageporten satt är igenbyggt. Saknar fortfarande asfaboard och panel på utsidan. Och en tillfällig dörr är uppsatt för att få in skivmaterialet lite smidigare. Jag bestämde mig till slut för hur jag skulle göra med reglar för innertaket. Det blev takstolar som sågades med 10 graders vinkel där de möts längst upp i mitten. Sen satte jag en regel högst upp längs långväggarna som sedan takstolarna ställdes på. Så här ser det ut ovanför innertaket. Och så här ser det ut efter dagens arbete. Taket är färdigt för takgipset. 😄 Härnäst blir det att köpa 15st OSB-skivor till väggarna, sen ska jag börja fundera på att bygga fönstret mellan rummen. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 26 november 2008 Dela Postat 26 november 2008 Kör hårt! 🙂 Ser bra ut det där. /Robban Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 1 december 2008 Trådstartare Dela Postat 1 december 2008 Nu har det kommit upp OSB-skivor på 3 av de 4 väggarna i "live-rummet". Funderar på om jag ska sätta fog i alla springor nu, eller om det räcker att göra det efter nästa lager med gips-skivor? Nån som vet? /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 december 2008 Dela Postat 1 december 2008 Nu har det kommit upp OSB-skivor på 3 av de 4 väggarna i "live-rummet".Funderar på om jag ska sätta fog i alla springor nu, eller om det räcker att göra det efter nästa lager med gips-skivor? Nån som vet? /Andreas Kul tråd det här! Låt varje lager bli lufttätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 2 december 2008 Dela Postat 2 december 2008 Härligt jobbat! Inga fönster? Det är sånt man kan ångra efteråt... Mvh Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fangus Postat 2 december 2008 Dela Postat 2 december 2008 Underbart bygge! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 4 december 2008 Trådstartare Dela Postat 4 december 2008 Här kommer lite bilder på vad som händer... Smetade på fog i alla springor på ena långväggen idag och skruvade dit några skivor gips. Här kommer ventilationen fram ovanför innertaket. En del av den ena ljuddämparen sticker ut... Blått liggunderlag under det första vägglagret med OSB ...det går ju inte så fort när man själv men i helgen kommer en polare förbi och hjälper till så då kommer det nog hända lite. Jag funderar på om jag skulle skaffa hem tak-gipset så kanske vi kan smälla upp det i helgen. 😲 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Gött mos!! Heja heja! 😲 Vet inte om det hjälpte med det mailet jag skickade.. 🙂 Du verkar ju ha bra koll på vad som ska göras. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 10 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 10 februari 2009 Fönsterbygge Har fått tummen ur r%#¤" och kommit igång med bygget igen! Efter att inte vetat hur och vad jag skulle börja med, så tänkte jag att det får lösa sig vartefter och satte igång. Började med att mäta fönstren och bygga en ram av 2"4 reglar som jag tänkte sätta fönstren i. Satte dit sån där gummilist runt om som fönstrens kanter pressas mot, samt en trälist för att hålla fönstret på plats Täckte alla springor med fog..... Såga ut för ramen på väggen Målade insidan vit och la på en sträng silikon där rutans kanter hamnade. Körde på med vanlig fog under listerna som håller rutan på plats. Ett glas på plats! 🙂 Två glas på plats - Trapped forever! 😲 Fog runt kanterna där fönstret trycks emot. Jag satte dit vinkeljärn runt fönstret ett par millimeter in från kanten så att det trycktes in mot väggen ordentligt när jag drog åt. Fönstret på plats! Skönt ....tungt som fan! För övrigt så är det dubbla lager gips på nästan hela längväggarna nu också. Nu ska jag bort ett par helger så det blir nog inte så mycket gjort de närmaste veckorna. /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 11 februari 2009 Dela Postat 11 februari 2009 (redigerat) Du är grymt duktig du, och jag är grymt imponerad! 🙂 (Inte minsta att du kommer ihåg att ta bilder och presentera här, vilket jag har misslyckats kapitalt med!) Lycka till i fortsättningen. Jag följer med spänning bygget och hoppas få komma på en visning senare år. 😑 Puss och Kram från det stora landet i väster. /Lee Redigerat 11 februari 2009 av Lee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 11 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2009 ....det stora landet i väster. /Lee Norge?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 11 februari 2009 Dela Postat 11 februari 2009 Norge?? 🙂 Nja, lite längre västerut kanske och över Atlantpölen. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
connywelen Postat 11 februari 2009 Dela Postat 11 februari 2009 (redigerat) Jaha, den där lilla vattendammen... :-) Spännande att se hur det utvecklar sig. Så jäkla jobbigt när man lägger ner så mycket tid, ork och ambitioner. Tänk om det ändå läcker ljud? Tänk om det är någon frekvens som resonerar? Tänk om ljudet sprids i kabelrören? Pust pust... när man ser allt slit så kan man inte annat än att hålla tummarna så att knogarna vitnar. Måtte detta funka hela vägen ut. Det är du väl värd. :-) /Conny Redigerat 11 februari 2009 av connywelen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 1 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 1 mars 2009 Nu så... Äntligen har taket kommit på plats! 😠 I helgen fick jag lite förstärkning av en kompis och fick då innertaket på plats! Det är bara en liten bit kvar där ventilerna ska sitta som inte är gjort ....men det mesta är på plats. Väldigt skönt! Det blev 2 lager takgips 60x120 bitar. Dom var rätt smidiga att hantera ....det blir i och för sig lite mer skarvar att foga igen och förmodligen lite mer ljudläck uppåt ...men det gör nog inget. Idag kom det sista lagret takgips upp och så satte jag igen den tillfälliga ytterdörren på kortväggen med OSB och ett lager gips. Härnäst blir det att täta alla springor med fog och bygga upp den sista kortväggen som skiljer rummen åt. Nu ska jag vila bort tränigsvärken några dar! 😄 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRStudio Postat 1 mars 2009 Dela Postat 1 mars 2009 Ser riktigt snyggt ut!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 1 mars 2009 Dela Postat 1 mars 2009 Ojoj jag känner mig som Homer Simpson inför en superbowlfinal varje gång jag läser en uppdaterad byggtråd 😠 ! Ser riktigt nice ut Qbase! Är det gipsplattor i taket? Ser inga skruvhål...hur är dom fästa isf? 😄 Jo några punkter ser jag men håller det? ahh vänta...skruvarna är "under" fogen eller? Bra jobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 2 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 2 mars 2009 Är det gipsplattor i taket? Ser inga skruvhål...hur är dom fästa isf? 🙂 Jo några punkter ser jag men håller det?ahh vänta...skruvarna är "under" fogen eller? Bra jobbat! Hej Jodå, plattorna är skruvade ...båda lagren. Jag tänkte gå över alla springor och hål med fog och sen spackla, slipa och måla vitt. 🙂 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dicennian Postat 2 mars 2009 Dela Postat 2 mars 2009 Vilken lyx du har som har ett garage som inte behövs xD - Skulle me bygga en studio om jag hade. Riktigt fint project annars, ser bra ut än så länge! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krikelin (oregistrerad) Postat 6 mars 2009 Dela Postat 6 mars 2009 Vilket fantastiskt bygge, blir otroligt imponerad och framförallt inspirerad att följa dig. Ska påbörja ett litet bygge själv men det liknar rena lekstugan jämfört med det här 🥰 Efter att ha renoverat huset totalt vet jag att det mesta av intrycken sitter i detaljerna och funktionen. Slangarna i golvet och ventilationen är detaljer som säkert lätt förbises men fyller stor funktion och får helheten att bli så mycket bättre 😄 Vilket jobb ni lägger ned, och vilken glädje det ska ge när bygget är färdigt att användas 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel Postat 10 mars 2009 Dela Postat 10 mars 2009 ser sjukt bra ut! Ett par frågor bara. Var har du fått tag på det svarta gummit och skumgummi plattorna? Vad kostade de? Vad kostade dämplimmet och hur mycket går det åt ungefär? Tacksam för svar av vemsomhelst som har koll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 10 mars 2009 Dela Postat 10 mars 2009 ser sjukt bra ut! Ett par frågor bara. Var har du fått tag på det svarta gummit och skumgummi plattorna? Vad kostade de? Vad kostade dämplimmet och hur mycket går det åt ungefär? Tacksam för svar av vemsomhelst som har koll. http://www.swedac-acoustic.se/ kanse har detta, iaf demplim. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 22 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 22 mars 2009 (redigerat) Hej Daniel - > Dämplimmet och "skumgummit" är från swedac-acoustic, men jag minns inte vad det kostade. Kan rekomendera dig att ringa till dom och fråga, dom verkade ha bra koll. Det gick åt ungefär en och en halv hink till golvet har jag för mig. Gummit är "vulk-gummi" som jag fått från nån som jobbade i den branchen. /Andreas Redigerat 23 mars 2009 av Qbaze Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 23 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 23 mars 2009 I helgen jobbade jag med den sista väggen mellan kontrollrummet och liverummet. Sista väggen!! Faan va skönt! Nu börjar man se slutet av byggdelen! 😉 Lördagen började lite segt efter alla fredagens GT.... 🙂 ...jag fick upp reglar och isolering, samt hängde upp dörr nr2. På söndagen hann jag med ett lager med OSB... ...och ett lager gips. Jag har en hink med dämplim kvar som jag sparat till denna vägg. Tänkte smeta på ett ordentligt lager innan jag sätter sista lagret med gips. Men, nu ska jag bort i helgen som kommer så det blir nog inte förrän om 2 veckor .....om jag inte får oväntade krafter och gör det nån kväll i veckan... 🙂 Sen är det ju bara att spackla och måla och rulla in heltäckningsmattan och ställa in prylarna! 😎 ...och dra en massa kabel förståss ....och koppla in alla kontakter....och sätta lister ....och fixa belysningen ....och koppla in ventilation ...och /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 24 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 24 mars 2009 Så där ja! Då var allt gips uppsatt! 😏 ¨ Kletade på ett ordentligt lager med dämplim och sen sista lagret gips. Efter lite tjat så fick jag hjälp av ungarna med lite limning, mätning och städhjälp. SISTA GIPSBITEN!!! 😐 ....men dom tröttnade snart på att jobba ...med Whitesnake skrålandes i högtalarna rockade dom loss 😲 Nu känns det riktigt skönt att vara helt klar med alla väggar, tak och golv! En milstolpe i bygget. /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 25 mars 2009 Dela Postat 25 mars 2009 Nu känns det riktigt skönt att vara helt klar med alla väggar, tak och golv! En milstolpe i bygget. Då får man gratulera! 🙂 Ser fram emot nästa steg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linden Postat 25 mars 2009 Dela Postat 25 mars 2009 Grym logg,,, Guldmedalj...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 25 mars 2009 Dela Postat 25 mars 2009 Kanon! Ungarna verkar redan spetsa in sig på att använda den. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 20 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 20 maj 2009 Hejsan Då var det dags för lite uppdatering ....det var ju ett tag sen 😲 Ja det går ju inte direkt fort när man jobbar själv och har massa annat som ska göras (jo, jag har ju fått lite hjälp från ungarna ibland ....dom brukar köra på en kvart ungefär innan dom ledsnar och plötsligt har andra viktiga saker att göra.. 😛 ) ...men nu känns det som om det inte är långt borta tills man får konka in instrumenten i "live-rummet". Sen sist så har jag spacklat alla skruvhål och satt igen alla springor med fog ....det har gått åt några tuber .....undrar hur många? 😳 Efter spacklandet och slipandet (det roliga när man bygger.....NOT) så var det dags för målning. Det blev vit färg både i tak och på väggarna. Sen kommer det förmodligen att bli lite färgklickar här och där i form av akustikbehandling och sånt... Sen har jag byggt färdigt den ena av de två dörrarna som ska vara i "slussen" och klätt in den i tyg. Det är ju inte varje dag man går i en tygaffär och strosar ...och jag visste inte vad jag skulle ha för tyg, mer än att jag ville ha svart eller rött. 😲 Jag hittade i alla fall ett svart som såg bra ut så det blir det på insidorna av slussen och även på basfällorna. Sen har jag även gett mig på de två hörnen som ska fungera som basfällor och även dölja tilluften för ventilationen. Ja, så ser det ut just nu. Det som är kvar att göra i stora rummet nu är: Fixa sista basfällan Sätta lister runt takgolv, dörrar och fönster Fixa belysning & el Hänga upp projektorn + duk Dra in kablar från kontrollrummet och fixa uttag Rulla in heltäckningsmattan ...ja, sen är det klart! 😎 ...då är det bara lilla rummet kvar 🤪 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.