Jump to content
Annons

Undersökning om nya hörlurar


Leion

Recommended Posts

Vi håller på att utveckla ett par hörlurar med medföljande hörlursförstärkare som effektivt kan simulera

virtuella ljudmiljöer där du kan lyssna på din musik ur olika högtalare i olika rum. Hörlurarna känner av din position i förhållande till den virtuella "ljudkällan" så att ljudet hela tiden ändras beroende på din position i det virtuella rummet.

Det finns ett flertal olika virtuella rum vars storlek, karaktär och innehåll är enkla att manipulera genom ett grafiskt gränssnitt. Samt flera olika högtalar-uppsättningar. Hörlurarna kan till exempel ge ett rakt ofärgat ljud eller simulera ett rum med 5.1-ljud. Du kan testa hur det låter i små kassa högtalare eller hur ljudet funkar i ett par Yamaha NS10-monitorer.

Nu håller vi på med en liten marknadsundersökning och skulle vara tacksamma om folk hade

lust att svara på våra frågor.

*Ålder?

* Kön?

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Redigerat av Leion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*Ålder? 22

* Kön? M

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn? ca 5 timmar/ dag

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio? Amatör i i hemmastudio

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många? nej, men olika lurar

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt. AKG 240 och Sheniesser 205

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag? ca 1700:-

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan. Möjligen

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar. 500-1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder: 25

* Kön: Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn? Hela dagarna nästan

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio? Beror på hur man ser det, testar en hel del studioprylar professionellt

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många? Bara ett par

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt. Jepp, ett par Beyerdynamic DT531

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag? Minns inte, runt 1500 kanske?

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan. Kanske, om de var riktigt bra och priset rätt.

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar. 2500-3000, annars kan man fortsätta kontrollyssna i bilen/bergsprängaren/iPoden

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att utveckla ett par hörlurar med medföljande hörlursförstärkare som effektivt kan simulera

virtuella ljudmiljöer där du kan lyssna på din musik ur olika högtalare i olika rum. Hörlurarna känner av din position i förhållande till den virtuella "ljudkällan" så att ljudet hela tiden ändras beroende på din position i det virtuella rummet.

Det finns ett flertal olika virtuella rum vars storlek, karaktär och innehåll är enkla att manipulera genom ett grafiskt gränssnitt. Samt flera olika högtalar-uppsättningar. Hörlurarna kan till exempel ge ett rakt ofärgat ljud eller simulera ett rum med 5.1-ljud. Du kan testa hur det låter i små kassa högtalare eller hur ljudet funkar i ett par Yamaha NS10-monitorer.

Nu håller vi på med en liten marknadsundersökning och skulle vara tacksamma om folk hade

lust att svara på våra frågor.

*Ålder? 36

* Kön? Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn? Varierar, ibland några halvdagar i veckan, vissa hela helger

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio? Hobbybaserat/professionellt i studiomiljö

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många? Mest 1 par, ibland 2

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt. Monitorlyssning vid pålägg: Vic Firth (dämpade), någon enstaka kontrollyssning av mix: AKG K240

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag? Runt tusen för AKG K240, Vic Firth också runt tusen tror jag

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan. Nej, använder hellre studiomonitorer

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar. Inte mer än för ett par ljudmässigt likvärdiga

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder? 36

* Kön? man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn? all vaken tid

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio? amatör i hemmastudio

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många? 2 par

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

AKG-271

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

ca 1500

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

nja.. om de var heltoustanding kanske

men annat står högre på önskelistan!!

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

max 2000..

Link to comment
Dela på andra sajter

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Professionellt

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

Oftast ett par högtalare

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Oftast Sennheiser HD250

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

Någonstans mellan 1000 och 1600 kr

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Nej, det låter mer som en produkt för hemmet/underhållning

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Snäppet mer än ett par konventionella lurar av motsvarande kvalitet

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

43

* Kön?

Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

Massor - både på jobb och hemma...

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Amatör i hemmastudio, men med proffsutrustning...

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

I studion ett högtalarpar. Vanlig lyssning i surroundanläggningen i vardagsrummet, en helt annan uppsättning, men från samma tillverkare.

Känner inget behov av att ha fler än ett par i studion, eftersom jag gör bra mixar med de jag har.

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Använder monitorer när jag mixar, utom i nödfall, när jag behöver mixa mitt i natten och därför måste ha lurar....

I kontrollrummet: Ultrasone Proline 2500 (som också används till finlyssning i vardagsrummet när sambon har somnat...

Till sånginspelning: Ultrasone Proline 750 eller Ultrasone HFI700.

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

Bra fråga... De öppna PL2500 har ett listpris på 3195:- och de slutna PL750 ligger på 2995:-.

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Utan att ha lyssnat på dem: nej

Om jag kan provlyssna först: kanske

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Om de låter minst lika bra som de jag använder i dag, ca 3000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

28

* Kön?

Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

4 h/dag

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Amatör i hemmastudio

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

Endast ett par

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Använder Beyerdynamic DT-770 Pro och Beyerdynamic DT-880 Pro

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

ca 4000 kr

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Ja

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Om de är riktigt bra - 2-3000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

31

* Kön?

M

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

Vardagar 2-4 timmar (beror på hur mycket jag sitter vid datorn på jobbet)

Helger 5-6 timmar

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Jag jobbar inte proffesionellt i studiomiljö, men jag anser mig inte heller som amatör så vad svarar jag på det... Semiproffesionell i hemmastudio! ☺️

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

Nej (eller kanske ja) Jag använder ett par monitorer när jag spelar in och mixar men jag har också ett par Behringermonitorer som datorhögtalare vid min kontorsdator. Dom använder jag dock inte till aktivt lyssnande, det är bara för skvallyssnande.

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Ja, vid sidan av mitt musikintresse (eller som en del i musikintresset) så sänder jag också närradio. Då använder jag alltid hörlurar, men när jag spelar in musik så använder jag bara hörlurar till sånginspelning. Jag har ett par Sonylurar från tidigt 90-tal, har dom inte där jag sitter nu så jag kan inte kolla vilken modell det är.

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

Nånstans runt 1000 kronor.

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Om dom fungerar så bra som ni beskriver och jag har möjlighet att testa dom före jag köper så är jag intresserad av att köpa dom.

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Ingen aning. Allt beror ju på hur användbara dom är. Kan dom ersätta studiomonitorerna helt så skulle jag kunna betala mer än om dom bara blir ersättning för den provlyssning jag använder idag. (Bilstereon, Köksradion, Mp3-spelaren och andra ljudsystem som jag hittar)

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

41

* Kön?

man - hur viktigt är det?

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

olika

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

proffs

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

skillnad att mixa å "lyssna på musik"

mixar gör jag oftast i mina egna monitorer eller annan modell jag gillar att jobba med om dom finns tillgängliga

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

bara hemma, inte vid mix

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

kommer inte ihåg, nån tusing

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

i studion: absolut inte. vill inte ha lurar på mig när jag jobbar. förstår inte poängen, mixar jag så använder jag det jag behöver i monitorväg

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

nada

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

20

* Kön?

Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

Varierar kraftigt, ibland så gott som hela dagen, ibland inte alls på flera dagar.

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Jobbar mest hemma men även regelbundet i större, mer välutrustade studios, dock inte de facto professionellt.

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

Hemma använder jag endast ett par närfältare + hörlurar.

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Ja, Sennheiser HD 201 och 202, lyssnar mobilt i vanliga ipodlurar eller dylikt.

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

Inte säker, kanske en tusenlapp styck.

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Ja, det låter häftigt och intressant om det verkligen funkar, men jag är inte säker på att jag kan se användningen för det i mitt musikskapande. Skulle nog inte våga lita på dem när jag mixar. Isåfall snarare för att titta på film alt spela datorspel (vilket det är mycket sällan jag gör). Eller kanske lyssna på/mixa surroundmusik, om det blir vanligare...

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Omöjligt att svara på när jag inte kan testa produkten och få en uppfattning om ljudkvalitet, hur övertygande illusionen är, byggkvalitet, hur omständligt det är att använda dem osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ålder?

16 (1991)

* Kön?

Man

* Hur mycket tid / dag spenderar du vid datorn?

2+ timmar om dagen

* Jobbar du professionellt i studiomiljö eller är du amatör i hemmastudio?

Professionellt studiomiljö (med "professionellt" antar jag att ni menar att få betalt för arbetet man gör)

* Använder du flera olika högtalare när du mixar och lyssnar musik? I så fall hur många?

Mixning-Närfältare, Surround, högtalare och en gammal stereo (beror även på var jag sitter)

Lyssning- Närfältare, Hörlurar

* Använder du hörlurar när du lyssnar och mixar på musik? specifiera gärna märke och modell om möjligt.

Ja, Jag använder AKG 240/271

* Vad har du betalat för de hörlurar du använder idag?

mellan 1000-2000 kr st

* Skulle du vara intresserad av ett par hörlurar som vi beskriver här ovan.

Det beror på hur "exakta"/ergonomiska dom är samt priset...

* Ungefär vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett sådant par hörlurar.

Om dom vore riktigt bra, en ca 2500 kr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...