Jump to content
Annons

Världens bästa trummis?


hammagrella

Recommended Posts

ChrisSnyder (oregistrerad)
Danny Carey

Dave Grohl

Chris Pennie

Gabe Serbian

Dave Lombardo

Rob Ellis

Brian Chase

Brad Wilk

Ben Koller

John Stainer

Jag blir inte speciellt imponerad av tekniska trummisar, vem som helst kan ju sitta och köra teknikövningar fyra timmar om dagen för att bygga upp chops och koordination, men för att vara en bra trummis måste man kunna lyfta musiken med sitt spel.

Som om Vinnie, Gadd och Pocaro inte gjorde det då eller ? Varenda trummis i världen har ju dom att tacka. Iaf Porcaro, karln uppfann ju fan svänget. 😄

Bara för man röjer, spelar fort, snurrar med pinnarna och inte har nån tröja på sig så betyder det ju inte att man är en bra trummis. En bra trummis tycker jag ska kunna spela alla stilar mer eller mindre, och göra det bra dessutom.

Värsta jag vet när trummisar kommer till studion som bara kan sina jäkla metallåtar eller punkröj typ. Sakkar ju ner bandet totalt ... usch 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 324
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Själv har jag börjat tröttna på alla dessa "monstertrummisar"

Det verkar som alla med sjukt bra teknik måste vara extremt tråkiga också. Så jag har börjat gilla trummisar som är riktigt grymma och tillför så mkt till musiken.

De bästa exemplen Är Adrian young i no Doubt. Alltså har ni hört på Tragic kingdom skivan.. de fyra sissta låtarna. Han är sjukt svängig och tillför sjukt mkt till musiken.

Och nyaste favoriten. John Theodore (mars volta). Alltså snubben piskar skinn och trummor som en gud! Hans oberäknerliga trummkomp och att alting ligger ur synk på ett extremt bra sett gör honom så speciell. Sen är han väldigt simpel (fast på ett stökigt och svårt sätt).

Alla trummisar som spelar metal av något slag faller enligt mig bort. Visst, de är tekniskt begåvade, de är snabba, roligt att lyssna på när man är på det humöret. Men de är så extremt tråkiga i längden. Känns som det enda de gör är att mata på. Spela snabbt tight och tråkigt är det enda de gör. (mike portnoy, joey jordison...lombardo? pfft... 😏 )

Sen har vi trummisarna som aldrig kan bli tråkiga och alltid måste vara sjukt tekniska och svängiga. Jazztrummisar. Någon nämnde han i Pat Matheney group. Där har ni en bra trummis kan jag lova. Riktigt bra på det mesta. kordinationen sitter, svänget sitter definitivt, tekniken finns väldigt gott om. Men ändå stilar han inte utan håller allting på en bra nivå.

Som trummis märker man självklart hur extremt bra dessa "verkligen bra som inte utger sig för något" trummisar är genom att lyssna på detalerna man hör om man som mig nästan enbart brukar fokusera på trummorna när musiken är ny för mig. (T.ex: Adrian young, tog väldigt lång tid innan jag förstod hur bra han egentligen är)

De flesta trummisar som nämnts här tycker jag själv inte är någe vidare intressanta. MEN det betyder inte att det de gör inte är bra. De tillför musiken som de spelar väldigt mkt. Bästa exemplet tycker jag nog är Dave Growl och Lars ulrich. Viss båda tycker jag är "dåliga" på trummor. Men de är fan sköna på det de gör! Fatta att jag lärde mig massor på trummor (som nybörjare) genom att lyssna på lasse.... Jag diggar lasse som fan fortfarande (trots att jag inte tycker han e vidare bra) och skulle aldrig vilja byt ut honom i Metallica!! 🙂

hmmm. dehär blir rätt långt. Det jag nog vill säga är att trummisarna som verkligen är bra är de som spelar "till" musiken inte "med" musiken, och att de verkligen har ett sväng. Stela trummisar är helt ointressanta enligt mig.

Mina synpunkter på det hela. Kommentera om vad ni vill...

Mina Favoriter utan inbördes ordning....

Ian Paice (så klockrent skön bara)

Dave weckl (sjuuuk, lite tråkig dock)

Adrian young (bättre sväng och tighthet för så lite gjort får man leta efter)

John Theodore (Sjuuk av de anledningar jag tidigare beskrev. Han är en väldigt bra uppgraderad version av Bonnham)

Han i Pat matheney (SE: Tidigare beskrivning)

Vinnie Colaiuta (Samma som Dave weckl fast lite mindre av allt.

Stewart Copeland (Samma som Adrian young)

Lasse i metallica (Av rent nostalgiska anledningar)

Sen finns det ett antal sudiotrummisar och andra som jag inte kommer ihåg...

Mina ord det här ja...Ursäkta längden... 🙂

EDIT: Körrekturläste texten. Och ändrade lite grejer som framstod fel.

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Keith Moon (the Who)

Charlie Watts (Rolling Stones)

Levon Helm (the Band)

Max Weinberg (Springsteen & the E street Band)

och självklart Ringo i the Beatles

Sveriges bästa rocktrummis måste vara Fredrik Sandsten (Soundtrack of our lives/Håkan Hellström)

håller med och lägger till Vini "Mad-Dog" Lopez (Springsteen & the E Street Band innan Max kom till makten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gillar jag Neil Peart, Mike Portnoy (Neil Peart 2, som någon redan sagt ioförsig, men han är fortfarande förbaskat skicklig) och Virgil Donati. Det han gjorde på Live in Astoria med Steve Vai imponerade mycket på mig. Lyssna på Planet X (tror jag det hette, med Derek Shernian bland annat), för att höra ännu mer imponerande låtar med honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vinnie Colaiuta

2. Omar Hakim

3. Jeff Porcaro

Ser väl ok ut.

Världens mest överskattade trummisar:

Lasse-maja i Metalica.

Tommy Lee i Mötley Crue.

Link to comment
Dela på andra sajter

De tillför musiken som de spelar väldigt mkt. Bästa exemplet tycker jag nog är Dave Growl och Lars ulrich. Viss båda tycker jag är "dåliga" på trummor. Men de är fan sköna på det de gör!

Lars har jag inte mycket till övers för, men hur kan du säga att Grohl är "dålig"? Han har ju allt! Visst, han kanske inte var något speciellt i Nirvana men lyssna på Songs for The Deaf med QOTSA. Där gör han underverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

De tillför musiken som de spelar väldigt mkt. Bästa exemplet tycker jag nog är Dave Growl och Lars ulrich. Viss båda tycker jag är "dåliga" på trummor. Men de är fan sköna på det de gör!

Lars har jag inte mycket till övers för, men hur kan du säga att Grohl är "dålig"? Han har ju allt! Visst, han kanske inte var något speciellt i Nirvana men lyssna på Songs for The Deaf med QOTSA. Där gör han underverk.

Alltså. Han är ju inte dålig (därav citationstecknena) men jag uppskatar inte sättet han spelar på bara. Personlig tolkning.

Lasse tillför nog ingenting viktigt i metallica nuförtiden. Men Black album och tidigare album så hade han enbra stil. Och i S&M så kör han ju faktiskt riktigt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligt att se sådana namn som Bosse Skoglund, J L Carsson nämnas. Jag fyller på med ett troligen mer okänt svenskt namn.

Mats Hellberg - har bl.a spelat med Arbete & Fritid, olika musiker som Pierre Swärd, Clas Yngström m.fl. Mest har jag hört honom med jazzgruppen Opposite Corner på Nefertiti i Gbg. Liksom Elvin Jones hade han ett rätt starkt uttryck i sitt trumspel. Såg honom med några kända amerikanska musiker - tror han var stand in. Såg himla komiskt ut när dessa distingerada lätt uppklädda herrar har en svensk trummis med någon slags arbetarstjorta hängande utanpå med ett slags "snöre" som bälte. Han såg verkligen ut som den dalkarl han var. Nåväl, jag fick intrycket att de inte trodde så mycket om honom. Senare såg man dem häpna över hans fantasiska driv och sätt att kunna pressa musiken mot ett crezendo. Defenitivt en av de trummisar som det alltid var roligt att höra.

Håller med Pazo om att det oftast är rätt tråkiga musikaliska prestationer från "monstertrummisar" liksom från "mostergitarrister" osv.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Äntligen en tråd om bra (och dåliga) trummisar!

Mina favorittrummisar är

Clem Burke

Pete DePoe

Prairie Prince

Robin Bachman

Mick Tucker

Jag gillar däremot inte

Tom Stephen

... och andra liknande trummisar, som bankar trummor istället för att spela trummor!

🙂

:musik

PERNILLA: Banka och slöö bara...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

John Stainer: (ex helmet, Tomahawk) Dom grejerna han gör på meantime och betty plattorna är mycket smakfulla.

Dave Grohl: Grymt ösig trummis!

Thomas Haake: Mekaniskt sväng är svårt att få fram men han lyckas mycket bra 🙂

Quest love: Thigt och svängig. Man behöver inte göra så mycket för att det skall låta bra.

Och många till....... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Lars Ulrich, bra idéer, men ack vad han svajar och tappar i tempo, när han sätter igång dubbeltrampet! Speciellt live! Man tycker att efter alla dessa år han borde ha lärt sig, att i alla fall HÖRA när han sackar... stora felet är att han försökter sig på grejer han inte klarar av, bara nästan. Med ett sånt stort ljud och band som Metallica har/är så avslöjas det ... lite skärpning tack, så blir det ok. Men aldrig mer än ok. Intet nyskapande på något sätt!

Mmm! Kan inte annat än hålla med om det. Speciellt dubbeltrampandet är besvärande frånvarande under Metallicas live-spelningar.

Detta märktes mer än väl den gången Lars blev tvungen att ställa in en spelning på Dynamo, och Dave Lombardo (Slayer) och Joey Jordison (Slipknot) fick hoppa in som ersättare i sista minuten. Den spelningen är helt magisk, och finns för övrigt att laddas ner för en liten summa pengar från metallica.com.

Speciellt Creeping death är övertung, och Dave's baskaggesmattrande i slutet av Battery är något alldeles underbart!

Fast, jag är lite av dubbla åsikter angående den gode Ulrich - han tillför onekligen en massa till Metallica, och utan honom hade det nog inte varit samma sak. Metallica är ändock min favoritgrupp nummer ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet att han har fått mycket skit från en massa förståsigpåare.. men Larry Mullen JR från U2 gör verkligen sitt till det bandet. Sunday Bloody Sunday måste ju ha ett av poprockhistoriens mest geniala trumkomp.

Travis Barker är annars skön.. jäkligt skönt gung.

Dessutom måste jag säga att trumspelet som hörs i originaluppsättningen av Jesus Christ Superstar (den med Ian Gillan och Murray Head och pojkarna) är sjukt bra! Framförs av en snubbe som heter Bruce Rowland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Mina favoriter...

Roland CR-78, EKO Computerhythm, Korg Minipops 7...ohhh sorry. :rolleyes:

Bosse Skoglund

"Slim" Borgudd

Loffe Karlsson

Fredrik Sandsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Grohl (Tight som ett skinn, originell och vilket tillslag)

Mitch Mitchell (Före sin tid)

Danny Carey från Tool (Bästa metal-trummisen)

Dominic Howard från Muse (har en förmåga att alltid spela det som låten kräver, kan briljera fett om det krävs men har även förmågan att backa tillbaks och lämna plats om låten kräver det.)

Jon Theodore från Mars Volta (Ruggigt snitsig på skeva takter som passar musiken)

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...