Jump to content
Annons

Hiphop/rap Mixning


Fimp06

Recommended Posts

heejheej, tänkte höra med er ifall det finns guider eller liknade på hur man mixar Hiphop/rap? för det är väl lite annorlunda upplägg då om jag fattat det rätt?

Jag vill nämligen kunna mixa min egen musik och kunna göra det bra. Så jag skulle behöva hjälp ändå från scratch till att kunna få ihop en hel låt bra.

Använder Cool edit pro och Audition 3, dem är väl helt okej att mixa i?

eller måste jag börja trixa i Cubase och dylikt?

Skulle vara enormt tacksam för hjälp.

Mvh Jimmie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en hel del böcker och dokumentation om mixning, bl.a. finns Studios Mixologi att beställa här på sidan. Köp Studio Mixologi i PDF-format

Jag tror Cool Edit och Audition funkar att mixa i, skit in skit ut är en rätt bra regel, använder du kassa samplingar och dåliga inspelningar så brukar inte slutmixen bli speciellt bra heller. Lär dig lite grunder för panorering, kompression och eq i första hand. Sen kan du gå över på reverb, delays, flanger och andra effekter som påverkar ljudbilden.

Fortsätt simma :rolleyes:

/ Fredrik

edit: la till en länk

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

heejheej, tänkte höra med er ifall det finns guider eller liknade på hur man mixar Hiphop/rap? för det är väl lite annorlunda upplägg då om jag fattat det rätt?

Jag vill nämligen kunna mixa min egen musik och kunna göra det bra. Så jag skulle behöva hjälp ändå från scratch till att kunna få ihop en hel låt bra.

Använder Cool edit pro och Audition 3, dem är väl helt okej att mixa i?

eller måste jag börja trixa i Cubase och dylikt?

Skulle vara enormt tacksam för hjälp.

Mvh Jimmie

Jag kan tänkta mig att mixa dina låtar om du vill det. Är du intresserad så hör av dig (fredderico@hotmail.com)

Redigerat av LTown
Link to comment
Dela på andra sajter

heejheej, tänkte höra med er ifall det finns guider eller liknade på hur man mixar Hiphop/rap? för det är väl lite annorlunda upplägg då om jag fattat det rätt?

Jag vill nämligen kunna mixa min egen musik och kunna göra det bra. Så jag skulle behöva hjälp ändå från scratch till att kunna få ihop en hel låt bra.

Använder Cool edit pro och Audition 3, dem är väl helt okej att mixa i?

eller måste jag börja trixa i Cubase och dylikt?

Skulle vara enormt tacksam för hjälp.

Mvh Jimmie

hej jag håller också på med hiphop/rap och använder själv adobe audition 3 vilket funkar jätte bra tycker jag, jag håller själv på att lära mig hur man mixar men kommit en bit påväg, vi kan kanske samarbeta och hjälpas åt om du vill 😉

hör av dig bara så 🙂

kan adobe utan och innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...