Jump to content
Annons

Leopard 10.5.2: Seg Imac efter uppdatering


Sonefors

Recommended Posts

Min nya Imac har blivit lite seg efter uppdateringen till 10.5.2. All fungerade fin fint med 10.5.1. Någon annan som har märkt av detta? Finns det något som jag ska kolla eller så? Jag är ganska ny på Mac.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min MacBook Pro har blivit mycket långsammare på att stänga av sig.

Fortfarande snabbare än XP-PC:n men säkert fyra gånger slöare än Tiger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min MacBook Pro har blivit mycket långsammare på att stänga av sig.

Fortfarande snabbare än XP-PC:n men säkert fyra gånger slöare än Tiger.

Ja, då är jag inte ensam då iallfall.

Vill även nämna något annat knepigt som nyss hände (ca 1 timme sedan). Startade upp datorn min externa USB hårddisk ikopplad (brukar ha den urdragen och koppla in efter behov), startade Itunes och vips så slocknade skärmen? ☺️ ? Fattar inte alls vad som hände. Drog ur hårddisken och startade om datorn.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gilbert! Då fick jag lite mer kött på benen. Jag som trodde att man inte behövde kunna datorer när man körde MAC (alla har ju påstått det iaf) ☺️ Vad är permission check för något?

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Utilities folder>Disk Utility>Disk Permissions

Hur kommer jag till Utilities folder?, och vad är disk permissions för något? Jag är helt borta vad det gäller mac, så jag behöver en "step by step", hehe.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Utilities folder>Disk Utility>Disk Permissions

Hur kommer jag till Utilities folder?, och vad är disk permissions för något? Jag är helt borta vad det gäller mac, så jag behöver en "step by step", hehe.

//Fredrik

Gå / Verktygsprogram / Skivverktyg dubbelklicka på den ikonen. Då får du upp en ruta som heter skivverktyg. Till vänster ser du dina hårddiskar. Markera den som heter "Macintosh HD"

Då får du upp lite alternativ på vad du vill göra. Och i det här fallet så är det "Reparera Skivbehörigheter"

Klicka på den och låt datorn göra sitt jobb. Du kommer att få upp några meddelanden som talar om för dig vad som är knas. När den är klar så har det förmodligen klarat av att reparera behörigheterna. Och med det så ska datorn rulla bättre. Detta bör du göra efter varje uppdatering och installationer av program.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Utilities folder>Disk Utility>Disk Permissions

Hur kommer jag till Utilities folder?, och vad är disk permissions för något? Jag är helt borta vad det gäller mac, så jag behöver en "step by step", hehe.

//Fredrik

Gå / Verktygsprogram / Skivverktyg dubbelklicka på den ikonen. Då får du upp en ruta som heter skivverktyg. Till vänster ser du dina hårddiskar. Markera den som heter "Macintosh HD"

Då får du upp lite alternativ på vad du vill göra. Och i det här fallet så är det "Reparera Skivbehörigheter"

Klicka på den och låt datorn göra sitt jobb. Du kommer att få upp några meddelanden som talar om för dig vad som är knas. När den är klar så har det förmodligen klarat av att reparera behörigheterna. Och med det så ska datorn rulla bättre. Detta bör du göra efter varje uppdatering och installationer av program.

Tackar, tackar! Då ska jag testa det imorgon. Har stängt av macen och surfar på vista nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att reparera skivbehörigheterna är ofta en bra idé. Framförallt precis innan en större uppdatering.

Men man ska helst köra verktyget från startskivan, för om du kör det när datorn är igång så har verktyget inte full access till alla filer.

Ett annat bra tips att testa om man har problem efter en uppdatering är att köra en Comboupdate. Den innehåller alla ändringar sen .0 som en enda fil.

Det brukar rätta till de konstigheter som kan uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man ska helst köra verktyget från startskivan, för om du kör det när datorn är igång så har verktyget inte full access till alla filer.

Vad menar du med startskivan? DVD-installationsplattan? Eller hårddisken?

Enligt Apple bör man köra 'Reparera skivbehörigheter' från skivan som innehåller det uppgraderade systemet. T.ex. om du uppgraderat till 10.5.2 bör du inte reparera med DVD-skivan som innehåller 10.5.0. Bäst att köra medan datorn är igång alltså.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751-sv

I övrigt är Reparera skivbehörigheter något som var viktigare i Mac OSX begynnelse, 10.0 - 10.3. Men det kanske kan lösa ett och annat problem fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man! Tiderna förändras och det är ju lättare att bara köra dom direkt i systemet.

Så glöm det jag sa om att köra från installations-skivan (om du inte kör en tidig version av Mac OS X).

Kan bara förklara min okunnighet i att jag kört Mac OS X sen de tidiga betorna. 🥰

Jag kan dock tillägga att jag reparerade behörigheterna innan jag gjort alla större uppdateringar av Mac OS X (10.2->3, 10.3->4 och 10.4->5) utan problem på rätt många maskiner medan jag läst om rätt mycket folk som har fått problem.

Visserligen så använder jag då verktyget som kommer med den nya skivan...

Att ibland köra Combouppdateringen kvarstår dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...