Jump to content
Annons

Få in ljud externt i reason via ReBirth?


Tracer

Recommended Posts

Tjo!

Jag har tänkt på en sak ett tag. Skulle det vara möjligt för nån duktig programmerare att skriva ett vsti+program som använder Reasons ReBirth-ingång till att få in ljud i programmet från t.ex. Cubase. Typ en VSTi i Cubase som skickar ljud till en Rebirth-klongrejmackapär som i sin tur skickar in det i Reason, som sen skickar tillbaka ljudet via Rewire i Cubase.

Låter lite krångligare än vad det lät i mitt huvud, men jag tänkte att man kunde göra så för att kunna lägga Reasons effekter på Audio-spår i t.ex. Cubase på ett smidigare sätt än att bounca och lägga in wav-filerna i en NN19/NNXT.

Hänger ni med hur jag menar?

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Jag har tänkt på en sak ett tag. Skulle det vara möjligt för nån duktig programmerare att skriva ett vsti+program som använder Reasons ReBirth-ingång till att få in ljud i programmet från t.ex. Cubase. Typ en VSTi i Cubase som skickar ljud till en Rebirth-klongrejmackapär som i sin tur skickar in det i Reason, som sen skickar tillbaka ljudet via Rewire i Cubase.

Låter lite krångligare än vad det lät i mitt huvud, men jag tänkte att man kunde göra så för att kunna lägga Reasons effekter på Audio-spår i t.ex. Cubase på ett smidigare sätt än att bounca och lägga in wav-filerna i en NN19/NNXT.

Hänger ni med hur jag menar?

Mvh Fredrik

http://www.rebirthmuseum.com/support/support2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

glömde tillägga..

Rebirth går väl in som typ rewire in i reason, på samma sätt som reason går in via rewire i Cubase, nu tänker jag inte på att använda just Rebirth utan ett program som fungerar på samma sätt fast egentligen än en vidarebefodrare(?) av spåret man spelar i Cubase.

Säg att jag lägger en trumloop på ett spår med en rebirthklon-vsti och sen lägger in en rebirth-enhet i reasonracket. Då tar enheten i reason väl emot ljudet som skickas ut genom Cubase's rebirth-vsti?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det här är det närmaste du kommer i dagsläget. Har ingen koll själv, men jag kan inte se några skäl till att det inte skulle vara möjligt att spela in den resulterande ljudströmmen i ett tredje program.

Ahaa... det där ska jag kolla närmare på..

Edit:

What is Hammer?

Technically speaking, Hammer is a standard ReWire application.

It hooks to Reason via the ReBirth Input Machine device so that creating such a device results in creating an instance of Hammer Device. Then, connecting the Hammer Input Panel opens the selected ASIO input and routes its signal into Reason's rack.

Hmm, det verkar ju vara det jag är ute efter. Fast det är ju ett fristående program, inte ett som funkar att slänga in i Cubase tydligen.. Det verkar använda ASIO för direkt ljud in, vore nog mer smidigt vid live-spelningar än vid mixning.

No ReWire chains, sorry!

As well as with Propellerhead's ReBirth, our Hammer cannot be used while rewiring Reason to a sequencer such as Steinberg's Cubase SX or Emagic's Logic.

Verkar som om de inte kan köras över huvudtaget samtidigt som Cubase :/

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Hammer är bättre än ASIO4All:s ReWuschel på många sätt. En anledning är att du kan använda äkta ASIO-drivrutiner och använda separata ljudkort.
    ¨
  2. Hammer m.fl. fungerar endast live och aldrig i samband med annan Rewire-värd, i ditt fall Cubase.
    ¨
  3. Reason startar automatiskt som Rewire-slav så fort du har Cubase igång. 😎
    Dvs. inget program kan adressera ReBirth Input Machine då den kräver att Reason är Rewire-värd.
    ¨
  4. Det är teoretiskt möjligt att skriva en "wav-spelare" som kan vara Rewire-slav och låter Reason vara Rewire-värd.
    På den vägen skulle du kunna använda audiospår osv. och skicka till ReBirth Input Machine med samma typ av hack som används av Hammer.
    Tyvärr finns inga DAW:s som kan vara Rewire-slav åt Reason.
    ¨
  5. Gå till Propellerheads forum (feature suggestions) och önska att ReWire i framtiden kan skicka audio åt båda hållen. Tvåvägars Rewire vore helt rätt!
    Gå till denna tråd och stäm upp i kören.
    Ev. maila propparna också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Var in och läste den där tråden 😄 Jag är fullkomligt för two-way rewire!! Det var ju det som hela min tråd handlade om, kom inte på den uppenbart smartaste lösningen bara 😆 Ska in på suggestions-sidan och haka på jag med.

Sidospår: tycker däremot att vt-vsti skulle sabba det om gör reason så bra. Fast det är ju bara en personlig åsikt 😄

Edit: Så, nu har jag oxå lagt in min åsikt i tråden på propparnas hemsida 🙂

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte be om ett propellerhead-gjort program som fungerar som rewireslav och vst-host med audioinspelning också. 😏

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tycker reason är klockrent som det är med undantag av möjligheten att jobba med långa wavfiler. Vill jag ha vst/vsti's jobbar jag med Rewire och samkör med Cubase.

Tycker bara att det skulle vara så smidigt att kunna slänga reasons effekter på t.ex. sång, utan att behöva klippa upp den och rex'a den eller slänga in hela filen i en NN19/NNXT.

För jag är lat... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte be om ett propellerhead-gjort program som fungerar som rewireslav och vst-host med audioinspelning också. 🙁
Och hälsa att de bygger in hela ReCycle också så att du kan exportera alla audioklipp som .rx2. 🙂😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ärligt talat inte motståndet av Reason användare till ett program med samma användargränssnit som Reason i sig, men funktioner som ett traditionellt DAW. Propellerheads själva erkänner ju behovet av det iochmed sin egen uppfinning Rewire. Reason i sig är stabilt o bra som en klippa, ändring av det vore onödigt. Men ett kompletterande program skräddarsytt för att rewire-länka med Reason vore knappast fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Glöm inte be om ett propellerhead-gjort program som fungerar som rewireslav och vst-host med audioinspelning också. 🙂

Det hade varit utmärkt! 😆 Precis vad jag skulle behöva!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte be om ett propellerhead-gjort program som fungerar som rewireslav och vst-host med audioinspelning också. 😕

Det hade varit utmärkt! 🙂 Precis vad jag skulle behöva!!

Ja men du skall sätta igång med Reaper istället har jag bestämt för mig. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Glöm inte be om ett propellerhead-gjort program som fungerar som rewireslav och vst-host med audioinspelning också. 🥰

Det hade varit utmärkt! 😄 Precis vad jag skulle behöva!!

Ja men du skall sätta igång med Reaper istället har jag bestämt för mig. 😛

Reaper!? varför detta? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Det är redan möjligt att använda hammer för att spela in ljud via Reason i Cubase. Det du behöver är ett ljudkort med xtra ut- ingångar. Starta sedan reason och hammer före Cubase, dvs inte som vanligt. Sedan måste du bara ställa in utgångarna i Cubase och Reason så att signalen från cubase fysiskt routas in i Hammer/Reason och sedan tillbaks (på samma sätt som med externa effekter i Cubase) in i Cubase

Voila!

D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...