Jump to content
Annons

klickig kagge utan trigg


illnina (oregistrerad)

Recommended Posts

illnina (oregistrerad)

tja! vill ha lite förslag om hur man får till en klickig kagge utan att trigga den..

ni förstår vad jag menar ifall ni lyssnar på exempel som jag länkar

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
illnina (oregistrerad)

ok..är vell typ det jag gjort egentligen..

ska däremot kolla upp micken. andvänder en beta 52'a nu men det funkar också..

tack för svaren

Link to comment
Dela på andra sajter

ok..är vell typ det jag gjort egentligen..

ska däremot kolla upp micken. andvänder en beta 52'a nu men det funkar också..

tack för svaren

Jag gjorde en fuling en gång som blev bra (i mitt fall)....

Kopierade spåret och la på en egen kanal, sedan drog jag bort all bas (tyvärr, kan inte Hz o sånt) och höjde upp nivån så jag fick det rätta snärtet för den låten jag jobbade på då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sälja då jag jag köpte den precis i samma veva som jag sålde mina trummor. Jag har bara testat den på Cajun en gång annars är den helt oanvänd.

Alternativ 1

För klick. EQ är en bra grej. Svep med smalt Q-värde för att hitta klicket. Sen är det bara att EQ:a efter smak i det området.

En kompressor kan hjälpa till och även en gate

Alternativ 2

En grymm plugg för att få fram klicket är en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men både cubase och logic har väl medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer.

Alternativ3 Uppmickning:

Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis där klubban möter skinnet. But klubba till trä eller plast.

Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 är grym på kick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Om man utgår från att du mickat rätt, med rätt mick och stämt bra (=lågt som fan) och att trummisen kan trampa så:

Om du har för lite klick, komprimera fram det. Kort attack och ganska hög ratio. Om du vill ha ett kort klick så se till att jobba runt 10-20 ms i attacktid, annars börjar det lätt komprimeras fram botten också. Det kan hjälpa om kompressorn har sidechainfilter så du slipper att den hugger för hårt pga basfrekvenser. Exempelvis kan du skära allt under 150 hz med filtret.

EQ, det beror ju på vad du menar med klick. Det brighta och snabba klicket finns ofta runt 6k och uppåt. Tex kan du boosta med en hylla från 5k. Vid 3k hittar du mer "kött". Det är ju bara ratta och lyssna.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sälja då jag jag köpte den precis i samma veva som jag sålde mina trummor. Jag har bara testat den på Cajun en gång annars är den helt oanvänd.

Alternativ 1

För klick. EQ är en bra grej. Svep med smalt Q-värde för att hitta klicket. Sen är det bara att EQ:a efter smak i det området.

En kompressor kan hjälpa till och även en gate

Alternativ 2

En grymm plugg för att få fram klicket är en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men både cubase och logic har väl medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer.

Alternativ3 Uppmickning:

Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis där klubban möter skinnet. But klubba till trä eller plast.

Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 är grym på kick.

Jag håller i stort med här, och då framför allt när det gäller EQ:n. Man ska inte vara rädd att lägga till lite övre diskant på baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort är att baskaggens skinn och hur man stämmer är av oerhört stor betydelse! Det är otroligt vanligt att det är just här som bristen sitter och inte i micken eller placering även om det självklart kan vara det också. Men många vet inte om hur pass stor påverkan olika skinn och stämningar har. Ett skinnbyte och rätt stämníng kan göra rena underverket och i sådana fall är det en betydligt billigare lösning än att öpa en ny mick. Kan vara värt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis på vad du har idag. Det första du bör börja med av allt är att testa att stämma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du går vidare till nästa steg som då bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du får massor av fläsk men utan att det låter grumligt. Du bör även ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hål i som är placerat lite på sidan av skinnet. Micken kan då placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller på stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den här kombinationen av skinn, stämning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trä eller plastklubba vilket är en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet på nolltid!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

tja! vill ha lite förslag om hur man får till en klickig kagge utan att trigga den..

ni förstår vad jag menar ifall ni lyssnar på exempel som jag länkar

tack på förhand!

Inte för att jag tycker denna baskagge var direkt *klickig* mot vad jag brukar mixa fram live så,

kan du få ett tips hur man enkelt utan större jobb får fram en liknande baskagge med en beta 52:a..

skär max runt 275-400hz för att ta bort pappljudet ur skinnet och lek med q-värdet tills du hittar ett bra grundljud..

tick och djupbas ur kaggen borde nu vara dominerande i baskaggens ljudbild om allt e korrekt inställt + finjustera med bas och 3-5khz..

förutsättningen e som vanligt: bra klubba, mick, skinn och trummis !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sen är det ju så att i väääääldigt väldigt mycket av alla metal som produceras är det triggad baskagge som gäller. Tycker t.ex det låter väldigt triggat i den där youtubefilmen du länkar till. Så bli inte ledsen om du inte får fram exakt det soundet med en riktig kagge, det är bara naturligt (och låter bättre enligt mig)...Ska man trigga trummor måste man göra det med känsla, använda multisamplat, maska över och helst blanda med den riktiga signalen på ett snyggt sätt. Det låter så jäkla dött annars. Men det är vad jag tycker.

Men i allafall, två mikar kan vara en lösning. En vanlig baskagge mik för kaggens helhets-sound, sen en mik med bra diskantåtergivning, t.ex nån kondesator, som du sen skär bort allt utom toppdiskanten från i mixen. Så har jag gjort några gånger med OK resultat.

Redigerat av Bananamoon
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du mycket pengar till nya skinn så kanske "myten" om att tejpa fast en femkrona på klubban ger dig klick 🙂 Någon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vågat *ler*

Ja jag lirade på ett svinbra yamaha-9000-set nån gång slutet på 80-talet. Lånade abv en kompis ska tilläggas. Där var det en träklubba och femkrona. Lät ju förjävligt. Vilken jävla tid det var då... bassister som skulle köra stereo.. aktiva mickar, mer och mer rackformat på allt.. "bhrrruhh*

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tejpa fast ett kreditkort eller liknande på klubbsidan och micka det. (Nej inte ditt aktuella VISA-kort för bövelen!) Kan bli "too much" och det krävs en jävla dämpning av skinnet, men klick blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Testade en 5-krona för nåt år sedan och det lät riktigt illa alltså. Det klickade men det var inte direkt det klicket man letade efter så att säga 😉

Världens goaste klickljud på en baskagge måste ändå tillhöra Panteras trummis Vinnie Paul.

Klickigt och mjukt på samma gång, med ett sjukt tryck i om man har lite bas i stereoanläggningen.

Vad knepet är för att få den sortens "klick" skulle jag allt vilja veta, för det är något utöver det vanliga.

Klicket i klippet du länkade till är vad jag tycker ett lite för stelt klickljud. Men det hörs ju iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag håller i stort med här, och då framför allt när det gäller EQ:n. Man ska inte vara rädd att lägga till lite övre diskant på baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort är att baskaggens skinn och hur man stämmer är av oerhört stor betydelse! Det är otroligt vanligt att det är just här som bristen sitter och inte i micken eller placering även om det självklart kan vara det också. Men många vet inte om hur pass stor påverkan olika skinn och stämningar har. Ett skinnbyte och rätt stämníng kan göra rena underverket och i sådana fall är det en betydligt billigare lösning än att öpa en ny mick. Kan vara värt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis på vad du har idag. Det första du bör börja med av allt är att testa att stämma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du går vidare till nästa steg som då bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du får massor av fläsk men utan att det låter grumligt. Du bör även ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hål i som är placerat lite på sidan av skinnet. Micken kan då placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller på stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den här kombinationen av skinn, stämning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trä eller plastklubba vilket är en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet på nolltid!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Menar du att man ska ha ett tätt frontskinn som man gör ett litet hål i för att få in micken eller att man ska ha ett skinn med ett hål på 10-12 cm från början? Har du (eller någon annan) något tips på hur man stämmer upp bastrumman för metal också? Slappt klubbskinn, halvslappt frontskinn?

Shure Beta 91 är ju jävligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. Kräver phantommatning!

Ja det är konstigt att ingen nämnt den tidigare i tråden. Funkar även mycket bra som panikmedel på illa stämda eller pga. andra orsaker dåliga bastrummor. Som någon här skrev kan man använda klippet från 91:an och djupet från t. ex. en 52:a om de behövs. Ihop med lite gate (åtminståne på 52:an) blir det kanon.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vågat *ler*

Visst har man!

Med tejpad 5-krona spelar man snabbt igenom tejpen, sedan är klubban kladdig.

Isskrapa och plexi har jag testat i olika tjocklekar och storleker, kan bli bra.

Plastklubba brukade det oftast bli i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
tja! vill ha lite förslag om hur man får till en klickig kagge utan att trigga den..

ni förstår vad jag menar ifall ni lyssnar på exempel som jag länkar

tack på förhand!

Finns mycket du kan göra =) Om du börjar redan innan inspelningen.. så stäm ner baskagge skinnet, så stämskruvarna precis håller det på plats utan att skramla, då får du en go punch. Felet många gör e att stämma upp kaggen.. då låter det oftast skit.

Sen kan du ju altid använda plastklubbor, tejpa en 5krona vid anslaget på skinnet m.m..

I mixen så skär bas, hitta de klickiga frekvenserna och komprimera =) Brukar funka bra för mig.. har ex antal metal plattor i ryggsäcken å det e mina trick.. men jag brukar alltid trigga åtminstånde baskagge i efterhand.. för å få det lilla extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kör med två mickar, en inne i kaggen och en på slagsidan, kanske en SM57 mycket nära klubban? Där borde det klicka. Det stora ljudet får man inne trumman.

Personligen ser jag det som en "myt" kring ämnet att använda en dynamisk mick för klick, dä kondensatorer har en mycket snabbare responstid i diskanten. Jag har själv provat, och tycker småmembranare sköter jobbet bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skär vid med EQ cid 250med ganska brett Q värde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förståss på vad du har för grundljud ifrån början. Men experimentera med de frekvenserna.

Bäst är ju att hitta klicket ifrån början redan vid inspelning, rätt stämd kagge, mikrofon och mikrofonplacering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skär vid med EQ cid 250med ganska brett Q värde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förståss på vad du har för grundljud ifrån början. Men experimentera med de frekvenserna.

Bäst är ju att hitta klicket ifrån början redan vid inspelning, rätt stämd kagge, mikrofon och mikrofonplacering.

Fantastiskt enkelt, och sant sagt. Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...