Jump to content
Annons

ProTools utan spec. ljudkort


Jacob

Recommended Posts

Ska framöver göra ett lite större inspelningsprojekt tillsammans med en lite mer seriös studio än min egna. Dom använder ProTools på Mac och det skulle vara vädligt smidigt om jag också skulle kunna infröskffa det. Nu är min fråga bara om det går att få tag på någon windows version (för 98) som inte kräver deras egna ljudkort för att fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen större stjärna på det här, men så här mycket tror jag mig veta.

Protools free finns att ladda er från Digidesign-s hemsida. Funkar bara på W98 och äldre Mac-OS. Funkar med annan hårdvara. Bygger på en äldre version av PT, begränsning är också max 8 kanaler mm, så du kommer med största sannolikhet inte kunna byta "fullständiga uppsättningar" med studion.

Skall du skapa ljudfiler hemma går det bra med vad som helst - alla studior kan importera till exempel vaw filer som ju alla kan skapa.

Skall du lyssna och lägga till lite pålägg o liknande, så kör man ut en stereofil från mixen och tar hem. Sen kan du använda i stort sett vilket program som helst och lägga till.

Mixning dock, gör den i PT i studion. Då vet man också vilka effekter och plugins som används.

Hoppas du fått några tips

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra förklaring. Dock är jag intresserad av att själv kunna mixa mer än 8 kanaler då jag ofta spelar in så många kanaler i ett svep, det finns ingen annan version av PT där jag har tillgång till mer än 8 kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jakob,

då krävs minst ProTools LE. Just nu är det väl 6.1 som gäller på PC och 6.2 på Mac. Billigaste om du vill köpa nytt är MBox, 3.955:- just nu (exempelvis hos www.estradmusik.se). Då ingår programmet. Steget upp är just nu Digi 002Rack, som väl kostar kring 12.000.

PT LE kan om jag förstår det rätt hantera 32 samtidiga ljudspår, upp till 128 auxiliary tracks, 16 bussar och 256 Midi-kanaler. (eller något sådant). Ska du lyssna av via en MBox får du mixa i datorn ner till 2 kanaler, men det funkar utan problem.

Har den totala mixen fler spår, så får man köra ner delmixar till disken (bounce har jag lärt mig det heter på engelska, studsa kanske på Svenska). Exempelvis kan man ju köra ner 8 trum-mickar till en stereomix. De 8 kanalerna kan ligga kvar i "mixen" men inaktiva, och då tar de ingen av de 32 kanalerna.

Har du PCI-plats i PC-n eller Macen (fråga mig inte om detaljerna) så kan du köra Digi 001 och antagligen en del andra äldre kort från DigiDesign. Dessa finns ofta att köpa begagnade, Digi 001 kan du nog finna kring 6.000, men sen skall du få till uppgradering på PT LE också. Det fanns också ett kort som hette AudioMedia.

Men som sagt, bara ihop med DigiDesigns egen hårdvara.

MBox-en är ett rätt bra alternativ skulle jag säga.

Den som han vet vad han skall leta efter, kan troligen hitta äldre begagnade PT-system som också kan fås att funka. Jag tror det finns 16 och 20-bits system som man nog kan få ganska billigt. Kräver att man vet vad man gör (fråga inte mig). Då är det fulla ProTools som gäller, men hur det funkar med licenser och sådant har jag ingen aning om.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu är det så att jag är fullt nöjd med mitt ljudkort, 8 in och 4 ut, och jag är därför inte intresserad av att köpa ännu ett...känns som att det borde gå att lösa ändå...eller...jag hoppas det i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacob,

allt beror väl på vad du vill göra. Det går ju utmärkt att jobba ihop med en studio även om man bara har en svajig kassetbandspelare. Det enda som räknas är ju slutresultatet.

ProTools är ju tyvärr helt stängt. Ingen annan hårdvara. Punkt slut. Känns lite gammaldags så där. "Om du inte är med oss, så är du mot oss" - sort of.

Så det blir väl att bounce ljud till disk och sedan bära med sig. Kan vara ide att ordna en firewire-disk i sådana fall.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaja, så kan det va. Tack för hjälpen då. Får se hur jag löser dethär, du vte inte om det finns ågon möjlighet att exempelvis konvertera ett arr. från ex. Logic till PT?

Du måste lägga ner varje spår som audio och sedan importera till PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan hårdvara. Punkt slut. Känns lite gammaldags så där. "Om du inte är med oss, så är du mot oss" - sort of.

PT är just hårdvara. Dvs det är deras hårdvara som är PT.

Sedan så finns en mjukvara för att styra deras hårdvara.

Inte tvärtom som för de flesta andra. Dvs mjukvaran först.

Ett annat svar är därför fungerar PT så förbannad bra, dvs inget strul.

😛

Men visst går det att koppla annan hårdvara till PT, t.ex så har vi Appogee ADDA omvandlare kopplad till vår PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...