Jump to content
Annons

mp3 och wave fil


crys

Recommended Posts

Jag undrar bara en rätt enkel sak faktiskt tror jag hehe,

Alltså om man har en mp3 som och då inte har den i fråga ursprungliga wave filen, e den "förstörd" då, eller kan den fortfarande va och bli wave fil, som är bättre ljudspår? Eller går det inte att ändra på det nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar bara en rätt enkel sak faktiskt tror jag hehe,

Alltså om man har en mp3 som och då inte har den i fråga ursprungliga wave filen, e den "förstörd" då, eller kan den fortfarande va och bli wave fil, som är bättre ljudspår? Eller går det inte att ändra på det nu?

klart du kan göra om den till en wav-fil igen

den kommer låta exakt som mp3:an

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara en rätt enkel sak faktiskt tror jag hehe,

Alltså om man har en mp3 som och då inte har den i fråga ursprungliga wave filen, e den "förstörd" då, eller kan den fortfarande va och bli wave fil, som är bättre ljudspår? Eller går det inte att ändra på det nu?

klart du kan göra om den till en wav-fil igen

den kommer låta exakt som mp3:an

Jag men det va inte det jag undrade, Du vet wave har ju mer info i ljudet än vad mp3 har, wave är ju större, jag undrar om det fortfarande går attanvända i wave så igen....

Och sen vad menmar du låtya exakt som mp3n, Visserligen e d svårt att höra skillnaden så, men det är väl skillnad på mp3 och wave, i ljudet, eller???????? Men jag upprepar igen, min fråga var inte om den ska låta samma som wave filen, för dety gör den ju, min fråga var, säg att jag fått en fil som var wave fil, och nu är mp3fil, och jag inte har den ursprungliga wavefilen, och jag tänker använda den i redigering, om det går att götra detta i wavefil igen, .....? Och inte "info" från wave filen är borta efter första konvertiringen till mp3 fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3 är ett destruktivt format, så om man omvandlar en MP3-fil till WAV, så kommer den inte att bli som den ursprungliga WAV-filen som var källa för omvandlingen till MP3 från början.

Om du sedan hör skillnad eller inte, beror på vilken bitrate MP3:an har varit och hur bra omvandlingen på respektive håll är.

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3 är ett destruktivt format, så om man omvandlar en MP3-fil till WAV, så kommer den inte att bli som den ursprungliga WAV-filen som var källa för omvandlingen till MP3 från början.

Om du sedan hör skillnad eller inte, beror på vilken bitrate MP3:an har varit och hur bra omvandlingen på respektive håll är.

Ok, det var exakt det jag undrade. Men vi säger så här också: Jag har spelat in en slinga, och jag sparar det i mp3 format, och sen inte har möjligheten säger vi att kunna göra om och spara till wave i filen, blev det destruktivt redan första gången då också? Alltså ingen konvertering 2 gr till wave, filen är sparas inte urspringligen i wave utan mp3.......förstår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara en rätt enkel sak faktiskt tror jag hehe,

Alltså om man har en mp3 som och då inte har den i fråga ursprungliga wave filen, e den "förstörd" då, eller kan den fortfarande va och bli wave fil, som är bättre ljudspår? Eller går det inte att ändra på det nu?

klart du kan göra om den till en wav-fil igen

den kommer låta exakt som mp3:an

Jag men det va inte det jag undrade, Du vet wave har ju mer info i ljudet än vad mp3 har, wave är ju större, jag undrar om det fortfarande går attanvända i wave så igen....

demoproducenten svarade faktiskt helt på din fråga även om du inte förstod det riktigt.

när man sparar till mp3 eller wav så väljer man vilken kvalitet man vill ha

i princip kan man skapa en wav fil som är sämre än en mp3 redan från början.

men om man konverterar en fil med dålig kvalitet till en fil har bättre kvalitet förändras inte ljudet

filen blir bara betydlig större men kvaliteten ökar inte på själva ljudet

om det blir någon skillnad från att direkt göra en mp3 eller att först göra en wav och sen mp3 så borde det kvitta

eftersom mp3 är ett destruktivt format blir det destruktivt första gången

men det kan göra stor skillnad om du använder olika program att konvertera i då dess konvertering kan ge olika resultat...

det är stor skillnad mellan wav och mp3 men man hör ju inte alltid skillnaden

men oftast:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...