Jump to content
Annons

Elgitarrinköp - beslutsångest


Skagandboneman

Recommended Posts

Hej,

har bestämt mig för att köpa mig en hyfsat ordentlig gitarr och behöver nu lite hjälp på traven med beslutsfattandet.

Står just nu och väger mellan två alternativ, vilka är:

http://guitare.playback-europe.com/gibson-...ebony-9314.html

och

http://guitare.playback-europe.com/fender_...hite-27271.html

Har spelat på både Stratocasters och Les Pauls förr och tycker både har sina för- och nackdelar.

Dock undrar jag om Stratan är värd 2000 mer? Är stratan bättre byggd, kommer den sannolikt ha högre andrahandsvärde, osv.

Om man ser det helt och hållet som en investering - vilken borde jag välja?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

har bestämt mig för att köpa mig en hyfsat ordentlig gitarr och behöver nu lite hjälp på traven med beslutsfattandet.

Står just nu och väger mellan två alternativ, vilka är:

http://guitare.playback-europe.com/gibson-...ebony-9314.html

och

http://guitare.playback-europe.com/fender_...hite-27271.html

Har spelat på både Stratocasters och Les Pauls förr och tycker både har sina för- och nackdelar.

Dock undrar jag om Stratan är värd 2000 mer? Är stratan bättre byggd, kommer den sannolikt ha högre andrahandsvärde, osv.

Om man ser det helt och hållet som en investering - vilken borde jag välja?

Tacksam för svar.

Den du trivs bäst att spela på.

Ska du köpa en gitarr som investeringsobjekt så ska du nog inte titta på billiga massproducerade gitarrer som de här utan söka dig till en helt annan prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)

Jag höll också på och velade mellan strata och Les Paul innan jag slutligen investerade i min Les Paul och det ångrar jag inte det minsta nu 10 år efteråt.

Eftersom jag är en beslutsångestfull typ, så gick jag till musikaffären och satt och lirade och jämförde modellerna typ en halvtimme om dan några gånger. Det är ju helt och hållet en smaksak vad man föredrar, men Les Paul kändes helt enkelt mer passande för mig.

Modellerna är ju på många sätt varandras motsatser i fråga om vikt, form, miktyp, storlek osv så när du testar båda och jämför så kommer du nog snart märka vilken du föredrar. När du väl köpt din gura och lirat in den så kommer du inte att ångra dig

Vad som avgör priset mellan gitarrerna är alla möjliga viktiga eller oviktiga detaljer. Du får väl hitta en Gibson i samma prisgrupp som fendern om det handlar om investeringsskäl. De har ju en hel del varianter att välja på. Oavsett vilken du köper så gör du en investering eftersom Usa-tillverkade gibson/fender inte faller i värde. Det har åtminstone inte min les paul studio gjort(till skillnad från alla digitalprylar man handlat på sig 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

jag valde en hagström swede efter mycket testande, som håller hög kvalitet men är lite billigare än just gibson.

den du tittade på har ju p-90 micar och de har ju lite mjukare ljud än hagströms sweden´s micar men hagström har en modell som ser mer ut som en SG som har p-90 micar också.

annrs kan du ju köpa en beg. gibson för de har ju bra andra hands värde, såg inte några under 7000:- (gibson studio) när jag kollade blocket och vendolin i höstas.

annars finns det ett ganska nytt gitarr märke som heter eastwood som har många orginella kopior av äldre/dyrare/svåra att få tag i modeller.

här kan du se videos och lyssna på ljud exempel av gitarrerna, här kan du köpa dem från tyskland.

några modeller finns på Karlssons gitarrer och möbler (de har bara gitarrer!) i götgatsbacken på söder brevid multi kulti om du vill känna på nån modell (de har inte alla modeller).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat på både Stratocasters och Les Pauls förr och tycker både har sina för- och nackdelar.

Dock undrar jag om Stratan är värd 2000 mer? Är stratan bättre byggd, kommer den sannolikt ha högre andrahandsvärde, osv.

Om man ser det helt och hållet som en investering - vilken borde jag välja?

Tacksam för svar.

Det där med andrahandsvärde kan ju ha andra aspekter också..

Om man köpte Ericsson aktier för 100 000 Kronor för cirka 3 år sedan så är de värda kring 4600 Kronor idag.

Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100 000 Kronor så har man idag kvar 791 Kronor.

Om man var klok och för 3 år sedan gick på bolaget och köpte starköl för 100 000 Kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och pantar tomflaskorna så får man 6741 Kronor.

Det är därför grabbarna på torget kallas för A-lag..hick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en investering ska du inte köpa någon utav de två gitarrerna. Då ska du nog köpa en vintage gura från -60 talet men då kostar det och man vågar knappt spela på dom. När det gäller kvaliteten på dina förslag så tror jag mer på Fendern, den nya standarden har blivit bättre än föregångaren.

Om det är en Gibson du ska köpa så är min rekomendation att försöka få tag på en beg Les Paul Standard Faded. Dom har kostat till och från 15000 kr nya på "börsen" och 4sound, så en beg borde gå för runt 11000 kr och det är helt ok pris för en sån!

Annars håller jag med om att du ska kika på de olika mexico modellerna som Fender har, bra gitarr för lite pengar. Men det kan skilja en hel del mellan olika ex så kika runt och testa så många du kan!

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skule utan tvekan satsa på en Fender 60s Classic Player Strata

Blev chockad när jag såg att det va en rätt så billig mexico model. hade gissad på minst det tredubbla priset.

Just Gibsons Fadedmodeller har jag inte hört så bra om. satsa på en något dyrare gibson om du ändå ska slå till på en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en gitarr som känns skön att spela på. Därefter kan du faktiskt modifiera den hur du vill. Det är många som glömmer bort att det faktiskt går att byta ut mickarna. Det finns t.o.m humbuckers i singlecoil-utförande om man inte vill fräsa upp plankan. Instrument är till för att spela på. Slit och släng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra!

Det blev faktiskt den ihop med en AC30CC2. Ska bli kul att spela på. 😉

Jobbar i USA för tillfället och passade på att inhandla just en sådan Olympisk vit Strata du kikat på och jag kan säga att jag inte ångrar mig. Den är både fin att spela och att titta på.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra!

Det blev faktiskt den ihop med en AC30CC2. Ska bli kul att spela på. 🥰

Jobbar i USA för tillfället och passade på att inhandla just en sådan Olympisk vit Strata du kikat på och jag kan säga att jag inte ångrar mig. Den är både fin att spela och att titta på.

Grattis, jag lovar att du inte ångrar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...