Jump to content
Annons

Kabel och kontakt... Vad är bluff och vad funkar?


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Tänkte att vi kunde göra en trevlig tråd här som berör allt som har med kablar och kontakter att göra. Om vi är duktiga kanske vi till och med kan få den nitad också.

Vad använder du för kablar och varför?

Är det någon skillnad på en guldpläterad kontakt mot en vanlig? Hur mycket gör en skärmad kabel för brusnivån? Kan en vanlig elkabel ersätta den så kallade högtalarkabeln?

Personligen har jag inte så stor koll. Jag använder balanserat där det finns möjlighet men har aldrig lagt ut mer än 100-150:- för en sån kabel. Borde jag lägga ut lite mer för att få bättre kvalitet, skärm, kontakt mm... eller anser du att det är ett stort slöseri? Av någon anledning så har jag alltid köpt kablar med guldpläterade kontakter för att de aldrig har vart dyrare än vanliga. Fördel, nackdel... sak samma?

Jag ska precis börja spela i band igen och har skaffat mig ett halvdassigt PA där det följde med vanlig elkabel med telekontakter i ändarna. Ska jag satsa på högtalarkabel eller kommer elkabeln att göra mig lika lycklig i många år framöver.

Diskussions möjligheterna är stora så sätt igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Å herregud, nu sätter du igång Claes! 😉
och Katten...

Japp 😛

Fast jag skulle gärna vilja hålla Svalander utanför denna diskussionen och istället försöka få så mycket nyttigheter som möjligt in i den här tråden. Det brukar som ta upp sån enorm plats så fort man börjar kasta dynga över honom istället för att hålla sig till det egentliga ämnet. 😉

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så påverkar inte guldpläterade kontakter ljudet på något sätt eller gör att det låter bättre. Guldplätering motverkar "oxidering" som kan uppstå efter väldigt lång tid. Kanske bra att ha på vissa kontakter som inte kopplas i och ur så ofta eftersom pläteringen lätt nöts bort vid frekventa byten. Ibland ser man hörlurskontakter där guldet knappt är synlig. Har för mig jag läst att det kan bli sämre kontakt då pläteringen försvinner. Därför ska det inte användas på vissa anslutningar. Jag tror att guldplätering används väldigt ofta som säljargument.

Som sagt, bara mina funderingar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

En dålig kabel kan förstöra ljudet. Några exempel:

- trasig kontakt som glappar eller trillar ut

- kabeln glappar i sig själv

- fel sorts kabel, utan skärm till en mikrofon

- för tunn högtalarkabel

- fel form på kontaktelementen så det inte blir kontakt genom oxiden

Utöver det argumenterar folk sig tokiga. Argumenten brukar handla om två saker:

- hörs det nån skillnad alls (det är nämligen aldrig någon som lyckas mäta nån skillnad)

- om det nu är skillnad, varför är låter alltid den dyraste bättre.

Det korrekta svaret till dessa två frågor är enligt mig att göra en korrekt dubbelblindtest. Dvs varken den som lyssnar eller den som switchar kabel skall veta vilken som är vilken. Så här gör läkemedelsföretagen när de testar nya läkemedel, och inom den branschen vet man att massor av människor blir friska av sockerpiller. Många tänkta nya läkemedel faller i testprocessen på att man inte bevisa att de är bättre än sockerpiller. Jag tror att många av de esoteriska grejorna är just såna sockerpiller - tror man på dem är de bra, vi andra låter bli att köpa dem.

Några tankar:

- bra kontakter lönar sig. Efter att ha provat olika varianter köper jag numer bara original Neutrik för XLR. De håller helt enkelt och strular inte. Billiga kopior har strulat för mig.

- jag löder kablarna själv. Det är en liten investering i lödkolv och sånt + att det tar tid att lära sig, men sen vet man hur grejorna ser ut inut och kan fixa problem. Och jag kan ordna den där specialkabeln när det behövs.

- när det gäller XLR håller guldpläterade kontakter sämre än de vanliga. Pålägget av guld slits av med tiden. Men det är så himla snyggt med guld mot svart så mina kontakter är såna.

- en bra kabel snurrar ihop sig snyggt och är trevlig att hantera så länge man är snäll mot den. Men den behöver inte vara av någon extrem-sort för det.

- utmärkt källa att handla kontakter och kabel hos är thomann.de enligt min åsikt. De har rimliga priser och en väl fungerande webshop som aldrig gett mig några problem.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

- utmärkt källa att handla kontakter och kabel hos är thomann.de enligt min åsikt. De har rimliga priser och en väl fungerande webshop som aldrig gett mig några problem.

Instämmer helt. Du fick nog med det mesta man behöver veta! 😲

Det är nästan lite kusligt vilka priser de har på kabel på Thomann.

Jag brukar köpa färdiga XLR-kablar av märket Cordial. Neutrik-kontakt och rejäl men ändå följsam kabel. Ligger runt hundringen för 6 meter. Det är snudd på materialkostnaderna om man ska göra det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstaterande, att köpa en guldpläterad optisk kabel är helt meningslöst eftersom signalen i kabeln består av ljus och inte en spänning och ström som det är i vanlig traditionell kabel 🙂

Men guld har nog en högre halveringstid än plast! Så om 1000000000000 år kanske guldet är kvar men inte plasten! Det är nog så de tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dålig kabel kan förstöra ljudet. Några exempel:

- trasig kontakt som glappar eller trillar ut

- kabeln glappar i sig själv

- fel sorts kabel, utan skärm till en mikrofon

- för tunn högtalarkabel

- fel form på kontaktelementen så det inte blir kontakt genom oxiden

Utöver det argumenterar folk sig tokiga. Argumenten brukar handla om två saker:

- hörs det nån skillnad alls (det är nämligen aldrig någon som lyckas mäta nån skillnad)

- om det nu är skillnad, varför är låter alltid den dyraste bättre.

Det korrekta svaret till dessa två frågor är enligt mig att göra en korrekt dubbelblindtest. Dvs varken den som lyssnar eller den som switchar kabel skall veta vilken som är vilken. Så här gör läkemedelsföretagen när de testar nya läkemedel, och inom den branschen vet man att massor av människor blir friska av sockerpiller. Många tänkta nya läkemedel faller i testprocessen på att man inte bevisa att de är bättre än sockerpiller. Jag tror att många av de esoteriska grejorna är just såna sockerpiller - tror man på dem är de bra, vi andra låter bli att köpa dem.

Några tankar:

- bra kontakter lönar sig. Efter att ha provat olika varianter köper jag numer bara original Neutrik för XLR. De håller helt enkelt och strular inte. Billiga kopior har strulat för mig.

- jag löder kablarna själv. Det är en liten investering i lödkolv och sånt + att det tar tid att lära sig, men sen vet man hur grejorna ser ut inut och kan fixa problem. Och jag kan ordna den där specialkabeln när det behövs.

- när det gäller XLR håller guldpläterade kontakter sämre än de vanliga. Pålägget av guld slits av med tiden. Men det är så himla snyggt med guld mot svart så mina kontakter är såna.

- en bra kabel snurrar ihop sig snyggt och är trevlig att hantera så länge man är snäll mot den. Men den behöver inte vara av någon extrem-sort för det.

- utmärkt källa att handla kontakter och kabel hos är thomann.de enligt min åsikt. De har rimliga priser och en väl fungerande webshop som aldrig gett mig några problem.

Gunnar

F*n! Jag kunde knappt ha sagt det bättre själv ju... 🙂

Det viktigaste i en kabel är att det är en tät skärm. Det är ännu viktigare med tät skärm om man kör med obalanserade kopplingar.

Instämmer också i att guld egentligen är mer eller mindre meningslöst. Sitter kontakterna permanent inkopplade, så spelar det egentligen ingen roll, eftersom man då inte riskerar att slita ut den tunna guldpläteringen, men om man ofta gör omkopplingar, så är det faktiskt bara dumt att ha guldpläterat, eftersom det slits ner med tiden och därmed exponerar kopparkärnan för syrets oxiderande effekt. Om man ska vara petig, så är silverplätering egentligen lite bättre än guldplätering, med tanke på både resistiviteten och hårdheten, men silver oxideras väldigt snabbt (titta på alla svarta silverbestick du har hemma... 🙂 ), så det är därför ganska ovanligt som plätering på kontakter, även om silveroxiden leder ungefär lika bra som silver, till skillnad från kopparoxid, som är en kass ledare. Nickelpläteringen (som är det vanligaste) är däremot mycket hårdare och tar evigheter att slitas ner, men har "mycket" högre resistivitet (dock försumbart om man inte ska teoretisera). Om man har allt permanent kopplat i sin hemstudio, så duger billiga kablar alltså alldeles utmärkt. Om man däremot ska ut på scen, så behöver man kablar och kontakter som tål lite mer - och det är därför viktigare att välja högre kvalitet, så att de är stabilare mekaniskt sett.

Det mesta snacket om "skin-effekt" och annat nörderi, handlar om frekvenser som vi ändå inte hör, så den inverkan som kan finnas i hörbara frekvenser, torde vara mindre än mikroskopisk. Man kan lugnt räkna med att även dyra A/D- D/A-omvandlare ger MYCKET större negativ påverkan på ljudet, i form av kvantiseringsdistorsion. Det brukar också talas om ljushastigheten när det nörd-diskuteras kablar. Ljudets hastighet i kabeln blir någonstans omkring halva ljusets hastighet - och det beror på hur inte på materialet i kabeln (det används inte så dåliga material i dag, att det har sådan inverkan), utan hur bra isoleringen mellan signal och skärm är, men även om det "bara" handlar om halva ljushastigheten, så ska det till ruggigt långa kablar för att man ska kunna få det att påverka ljudet... Om man ska ner på sådan mikroskop-nivå, så kan man samtidigt tala om de små galvaniska strömmar som ihopkopplingen av olika material kan ge upphov till när man kopplar in en guldpläterad kontakt i en vanlig nickelpläterad... Med andra ord meningslöst om man inte struntar i hur det verkligen låter, utan bara vill diskutera teori. Visst finns det fler parametrar, som induktans och annat, men med moderna in- och utgångar, är det knappt lönt att fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstaterande, att köpa en guldpläterad optisk kabel är helt meningslöst eftersom signalen i kabeln består av ljus och inte en spänning och ström som det är i vanlig traditionell kabel 🙂

Inte helt meningslöst, eftersom nördarna verkar gå mer efter utseendet än funktionen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Kanonsvar allihopa 🙂

Jag känner mig relativt säker på guld vs nickel nu men skulle gärna vilja veta mer om skärmen i en kabel. Kan man dra slutsatsen att desto mer skärm desto bättre?

Sen skulle jag gärna vilja få svar på elkabel vs högtalarkabel... funkar gör det. Men är det att föredra eller är det sak samma?

Jag har börjat beställa Cordial kabel från Thomann och det kändes faktiskt som att det var en väldigt kvalitativ kabel när man höll i den jämfört med andra märken så Cordial ska jag fortsätta med.

Har ni andra märken att rekommendera utöver Cordial?

Hur kommer det sig att Monster Cable är så populärt i många studios? Enligt vad jag kan läsa mig till här så finns det ingen mening med att lägga ut så mycket pengar på kablar. (Fast det kanske ser flashigt ut för kunderna iofs)

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonsvar allihopa 🙂

Jag känner mig relativt säker på guld vs nickel nu men skulle gärna vilja veta mer om skärmen i en kabel. Kan man dra slutsatsen att desto mer skärm desto bättre?

En tät skärm gör att störningar har svårare att komma igenom. Om den är flätad eller om det är två lager som är tvinnade åt varsitt håll, spelar inte så stor roll egentligen, bara den är tät.

Sen skulle jag gärna vilja få svar på elkabel vs högtalarkabel... funkar gör det. Men är det att föredra eller är det sak samma?

Det har ingen betydelse, så länge kabeln håller tillräcklig dimension för att överleva strömuttaget. Den ska leda en växelspänning, något som alla kablar gör alldeles utmärkt - och komponenterna i högtalarens delningsfilter kommer att påverka ljudet oändligt mycket mer än vad kabeln kan göra, så därför spelar det ingen roll.

Jag har tänkt testa att pilla ihop kablar enligt LTS' beskrivning och A/B-testa när tiden räcker till, mest för att det är kul att se om det verkligen blir någon skillnad. Det kostar så pass lite, att det kan vara värt att prova i alla fall... 😉

Jag har börjat beställa Cordial kabel från Thomann och det kändes faktiskt som att det var en väldigt kvalitativ kabel när man höll i den jämfört med andra märken så Cordial ska jag fortsätta med.

Har ni andra märken att rekommendera utöver Cordial?

Klotz, Mogami, Hosa m fl...

Hur kommer det sig att Monster Cable är så populärt i många studios? Enligt vad jag kan läsa mig till här så finns det ingen mening med att lägga ut så mycket pengar på kablar. (Fast det kanske ser flashigt ut för kunderna iofs)

Monster var väl ganska tidiga med "fantastiska" kablar - och som du säger, så ser det imponerande ut - inte att förakta...

Man kan också tänka sig att de inte vill riskera att det ligger något i säljsnacket, utan de vågar inte lämna något åt slumpen - och så får de säkert bara betala en bråkdel av listpriset om de ser till att kablarna syns, på samma sätt som Yamaha delade ut 1000 par NS-10 gratis till högprofilstudios för att få folk att köpa eländet... 😏

Är det förresten inte Monster som brukar ha små pilar på kablarna, som berättar vilket håll växelspänningen ska gå på...? :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Tackar återigen för informativa svar 🙂

Är det förresten inte Monster som brukar ha små pilar på kablarna, som berättar vilket håll växelspänningen ska gå på...? 🙂😄

Jo jag har för mig att jag sett såna där pilar på några av Monster Cables kontakter ☺️ Det är rätt fantastiskt att dom kan göra speciella kablar för elgitarr, bas och synthar. Tydligen så är kablarnas frekvensåtergivning anpassat efter vilket instrument dom ska vara ikopplade i 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tänker jag mest på kontakterna när jag letar kabel. En neutrik eller liknande är ju att föredra då dom allra billigaste med dom där små skruvarna har en tendens att snabbt falla sönder vid frekvent användning.

Köpte även en gång några billiga kablar på Kjell & Co och där var materialet i själva kontakten så tjockt att jag verkligen fick vålda ner dom i min stagebox.. Inte bra för resten av utrustningen..

Annars är det ju så att har man inte hi-endprylar hela vägen så lönar det sig knappast att köpa den dyraste kabeln. Jag menar, har du en no-name mikrofon, ett gammalt brusigt Behringerbord, datorns inbyggda ljudkort och datorhögtalare som monitorer så kommer dina inspelningar inte att låta fantastiskt bara för att du köper en 3 meters mikrofonkabel för 750 kronor + moms..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstaterande, att köpa en guldpläterad optisk kabel är helt meningslöst eftersom signalen i kabeln består av ljus och inte en spänning och ström som det är i vanlig traditionell kabel 😱

Men guld har nog en högre halveringstid än plast! Så om 1000000000000 år kanske guldet är kvar men inte plasten! Det är nog så de tänker.

Grundämnen (guld) har väl ingen halveringstid?... 😆😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket nytt att tillföra då det mesta har blivit sagt.

Jag kör på neutrikkontakter vilka håller och är bra utformade och har väldigt bra dragavlastning. När jag köper kabel så kollar jag att tvärsnittsarean är anpassad till det som de skall användas till och så ska den ha isolering som håller och inte smälter så fort du kommer nära den med lödkolven, sen ska den ju inte vara för styv heller.

Oxid kan ge de konstigaste problem, höll på att micka upp ett trumset och ljudbilden skevade ca 20% åt vänster, flyttade mickar (speciellt OH-par) och dubbelkollade alla kopplingar flera gånger, bytte alla kablar men ljudbilden skevade ändå. Efter en 2h felsökning så kommer nån på att det kan vara oxid i patchbayen (ljudkort ->patchbay->sub->högtlare). Efter frenetiskt "juckande/penetrerande" fram och tillbaka av alla bantamkablar i patchbay-jacken så hittade ljudbilden tillbaka till mitten igen. Så oxid kan ge svårlösliga problem ibland =)

Tackar för länken till högtalarkablarna (DIY) claes, dom ska jag sätta mig ner och bygga och utvärdera i april när man har tid över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag ej lämnar nått åt slumpen, så investerar jag ca 10% av en riggs kostnad på kablage..

Inköp hemmabio 77000:- --> Suprakablage 8500:-

Studioinköp (hitintills) ca 50000:- --> Div kablage 4500:-

PA-rigg 180000:- --> Monsterkablage 14000:-

Behöver väl inte påpeka att jag e ganska så nöjd med ljudet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt dyrt.

Har du gjort ett blindtest med betydligt billigare kända kvalitetskablar?

Det är intressant att t ex billiga Eljohan mm har blivit favorit i många blindtester.

Jag skulle gärna vilja göra ett sådant test så att man kan avgöra själv vad som låter bra.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har en liten fråga angående multicore kablar, vet någon vad det är för skillnad på olika märken ex. cordial pro snake o.s.v. finns det någon sida med info?

Jag skall sätta in en multicore i min nya studio/replokal och skulle vilja veta vad det finns för olika möjligheter. Tänker löda allt själv antagligen med silver tråd istället för nickel som inte läder lika bra ström som silver 🙂

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag har också en till fråga 🙂

Är det på nått sätt värt att skaffa skärmade elkablar? Tänkte mest till min projekt studio där jag har väldigt svårt att separera elkablar från audiokablar. Eller räcker det helt enkelt med skärmade audiokablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

1985 höll vi på att bygga om en studio (Florian vet vilken) och i samband med detta så arrangerade vi ett blindlyssningtest av högtalarkablar. Vi hade 2 olika högtalare och 2 olika slutsteg. ena högtalarparet var nån form av svindyr Apogee, kommer inte ihåg modelbeteckningen men dom kostade då 60.000:- i alla fall, elektretdiskant hade dom dock. Andra paret var betydligt billigare Cervin Vega 15" tummare som kunde vräka ur sig mängder av bas och tåla höga strömstyrkor. (dom brukade skryta med att man kunde koppla dom till 220 volt och lyssna på brummet!?)

Slutstegen var 2 par monosteg. Dels svintunga hembyggda audiofilsluteg av modell Jean Hiraga.. Inte så mycket effekt men mycket väljudande och enormt strömkapabla. Samt ett par Gaz Godzilla (dom vi normalt matade studiomonitorerna med)

Kablarna bestod av 2 st 3 meters Monstercable 8" mm resp, 2 st 3 meters 2*0,75 belysningskabel. Lyssnarna bestod av 3 st välrenomerade ljudvetare. Producenter samt redaktör för en välrenomerad HIFI-tidning

Detta var ett blindtest så ingen visste vilken kabel dom lyssnade till.. Det lustiga var att den enda skillnad dessa kunde höra var att basen blev aningen mattare på högre volym när man lyssnade i Cervin Vega högtalarna med 2*0,75 belysningskabeln.. Precis som vi förstått eftersom detta var en betydligt tunnare kabel (klarar inte av att levera hög ström). Inga andra kavlitetskillnader kunde upptäckas.

kontentan av detta är.. Köp en tjock högtalarkabel, gärna mångtrådig för flexibiltetens skull.. Men låt dig inte luras av idiotiska termer som syrefri koppar etc.. Claes Olson har tillräckligt bra kabel.. Spar pengarna som dyra monsterkablar kostar köp nåt annat roligt i stället. 🙂

När det gäller låga signaler som typ mic-signaler, line etc. som kräver balanserad kabel så löner det sig att köpa en välgjord kabel dock. Men vad som är viktigt är (då det gäller balanserad signaler) att paren är jämnt tvistade samt att skärmen skall vara tät, helst flätad. Men det är fortfarande ingen dyr kabel vi snackar om. Kontakterna skall vara robusta. Neutrik har nämnts tidigare och är också min favoritkontakt. Förgylld kontakt kan vara bra om det är en statinär lösning.. Alltså då man aldrig kommer att röra kontakten efter installationen (hembio, kontrollrumslyssning etc.) men då skall även den anslutna kontakten vara förgylld.. Detta föhindrar oxidering på grund av fukt etc..

Mvh

Hego

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
bygga om en Andra paret var betydligt billigare Cervin Vega 15" tummare som kunde vräka ur sig mängder av bas och tåla höga strömstyrkor. (dom brukade skryta med att man kunde koppla dom till 220 volt och lyssna på brummet!?)

okey. Var det sådan här kabel man använde då?

http://www.thomann.de/se/cordial_powercon_..._3_m_winkel.htm

själv ser inget annat användningsområde

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstaterande, att köpa en guldpläterad optisk kabel är helt meningslöst eftersom signalen i kabeln består av ljus och inte en spänning och ström som det är i vanlig traditionell kabel 🙂

Men guld har nog en högre halveringstid än plast! Så om 1000000000000 år kanske guldet är kvar men inte plasten! Det är nog så de tänker.

Grundämnen (guld) har väl ingen halveringstid?... 😲😛

Nej, bara radioaktiva grundämnen. Som t.ex Uran, Plutionium, Kol-14 m.m

Redigerat av Jagärsnabb
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ni vill ha en välgjord kabel som håller i längden, som dessutom är asbillig...

...den ekvationen håller inte.

Köp därför en något dyrare.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har faktiskt gjorts blindtest angående högtalarkablar där man tagit de mest kända och dyraste kablarna, utsatt de främmsta inom HIFI och det roliga var att Clas Ohlssons elkabel för 19:- metern var den som de alla tyckte lät bäst ... säkerligen tills de fick reda på att det var en billig elkabel 🙂

Så kan det gå.

Det enda jag hört skillnad på är ren silverkabel, som då varit silver hela vägen fram till guldplätteringen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstaterande, att köpa en guldpläterad optisk kabel är helt meningslöst eftersom signalen i kabeln består av ljus och inte en spänning och ström som det är i vanlig traditionell kabel 😉

Men guld har nog en högre halveringstid än plast! Så om 1000000000000 år kanske guldet är kvar men inte plasten! Det är nog så de tänker.

Grundämnen (guld) har väl ingen halveringstid?... 🙂 :)

Nej, bara radioaktiva grundämnen. Som t.ex Uran, Plutionium, Kol-14 m.m

Försökte mig på lite humor men ser att det inte gick hem.

Den där med 2 tomater som kan gå, den funkar men inte detta.? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...