Jump to content
Annons

Lägga till delay(ex) utan att ändra hela auidofilen...?


crys

Recommended Posts

Hej!

Jag undra hur man gör för att lägga till delay i en ljudfil, utan att hela filen ändras.

Alltså jag vill lägga till delay i en fil, som är ett gitarrriff, som redan har distortion och reverb och compressor, och jag vill lägga delayen i en ton i några delar av riffet, och jag har nu prövat med två program cubase och goldwave, cubase är lite svårare, i och med att jag är ny med pogrammet, så jag pröva i programmet goldwave istället vilket faktiskt är enklare och bättre upplagt, om man vill zomma in en fil riktigt och ändra grejer.

Så jag la till en delay genom goldwave, men sen när jag lyssnade var det en liten stop - paus mellanrum vvid efter effekten, och så ville jag inte ha det, utan bara en delay vid en ton, sen ska det fortsätta som vanligt, när man hör delayen som kommer lite efter i bakgrunden. Hur gör man detta???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du något exempel på hur du vill att de ska låta?

Du menar mitt egna ljudklipp, i så fall nej, men jag hoppas du förstår hur jag menade, så du kan tänka dig det, för jag har inte fått mitt klipp som jag vill än 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En liknande fråga var uppe nyligen, så du kanske är hjälpt av denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=48594

Jo jag såg den, men är det inte skillnad på röst och gitarr? jag menar hur ljudet gör i tempo och så, gitarren är ju något "mer" i ljudet så att säga. Och jag tänkte också på det, att klippa ut skiten och göra det på en annan channel, coh klistra in skiten igen, fast då måste det vara exakt där jag klippte ut den, coh då måste väl mellanrummet vara kvar där va? några tips att ge mig så här på följd?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liknande fråga var uppe nyligen, så du kanske är hjälpt av denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=48594

Jo jag såg den, men är det inte skillnad på röst och gitarr? jag menar hur ljudet gör i tempo och så, gitarren är ju något "mer" i ljudet så att säga. Och jag tänkte också på det, att klippa ut skiten och göra det på en annan channel, coh klistra in skiten igen, fast då måste det vara exakt där jag klippte ut den, coh då måste väl mellanrummet vara kvar där va? några tips att ge mig så här på följd?

Det är ingen skillnad på hur man gör på grund av ljudet, utan det funkar likadant vare sig det är sång, gitarr, digeridoo eller mungiga... 😉

Du behöver inte klistra in det i samma spår igen, utan kan låta det ligga separat och göra en lagom mix när du slutmixar. Du klipper alltså ut den ton som du vill ha ett delay på och låter den ligga på ett eget spår. Sedan lägger du bara ett delay på det spåret där den ensamma tonen ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...