Jump to content
Annons

Musikbörsen går samman med 4Sound


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

OjOjOj,

Undrar om detta är så bra för oss konsumenter? Tycker det är viktigt med utbud och även om man säljer samma produkter i många fall känns det som om MB har haft ett bredare sortiment. Nu finns väll risken att man får många musikbutiqer med samma saker på hyllorna.

Man kan ju dock hoppas att det blir bra för jag tycker att det är viktigt att ha handlare i Sverige även om det är tufft med all konkurens från utlänska näthandlare.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen tycker näringslivet att enfald e bättre än mångfald 😆

Tur att det finns Tyska sajter att köpa ifrån,

för ingen skall lura i mej att denna sammanslagning kommer oss konsumenter tillgodo..

Finns massor av erfarenhet som pekar på att få aktörer höjjer prisnivån !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att det finns nätbutiker då....

Nackdelen med nätbutiker e att man har svårt att känna/inspektera tex en gura eller,

ställa frågor angående kommande inköp el dyligt..

Musikaffärer är och förblir väldigt viktigt för många musiker, men inte till vilket pris som helst !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att det finns nätbutiker då....

Nackdelen med nätbutiker e att man har svårt att känna/inspektera tex en gura eller,

ställa frågor angående kommande inköp el dyligt..

Musikaffärer är och förblir väldigt viktigt för många musiker, men inte till vilket pris som helst !!

Ja, men det är väl ingen som hindrar en från att knata in på 4sound/börsen å testa grejer? När jag väl vet vad jag vill ha så är det bara att handla hemmifrån. OCH till ett oftast kraftigt reducerat pris. Men är däremot som du säger lite si & så med stränginstrument eftersom mycket sitter i om "den här guran var skön att lira på " eller ej.

Men allt annat är bara dumt att inte köpa från ex tyskland.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är redan idag tillräckligt illa att Luthman (importören!) bestämmer priserna i slutledet (se hemsidan). Därmed är konkurrensen i affärsledet satt ur spel. Det lär inte bli bättre om Musikbörsen styrs in i oligopolfållan ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl i princip det sämsta tänkbara scenario.

Nu kommer det finnas Musikbörsen och ja, musikbörsen...

Usch ja.....syftet är väl gissningsvis att få ännu bättre inköpspriser och att ta så stora marknadsandelar som möjligt. Dvs. att tjäna mer pengar. Det kommer nog slå ganska hårt mot kunderna ute på landsbyggden i första hand tror jag. Där är utbudet av musikhandlare oftast väldigt litet och där kommer detta att leda till just "mono-pol" då många småhandlare säkert kommer att behöva slå igen. De kommer ju inte ha en sportslig chans till att på långa vägar få samma inköpspris på produkterna och de kommer heller inte kunna konkurrera med mängden produkter på "hyllan" i butiken. 4Sound/Musikbörsen kommer att ta över helt och fullt på många ställen i landet och hur det kommer att se ut med prisbilden och möjligheter till prutmån kan man än så länge bara gissa sig till! Och det är nog exakt detta som är syftet med hopslagningen också tror jag! Det är ju buiness som det handlar om från deras sida och ingenting annat. Men det blir nog knappast några fördelar för slutkunden skulle jag tro.

Näe....jag blir riktigt faktiskt förbannat på det här!! För storstäderna spelar nog ihopslagningen inte en alltför stor roll, men för landsbyggden så är jag rädd för att det kan bli ett riktigt dråpslag.

En rätt intressant fråga i sammanhanget som man kanske kan undra lite över är vilken slags påverkan Thomann och övriga nätbutiker har haft för detta beslut! Ska bli ytterst intressant att så småningom höra deras uttalande om motivet och hur de anser att den här hopslagningen kommer till slutkundens fördel....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätbutiker, Thomann och så, kanske tvingar fram detta. Folk (jag också) knallar in på 4sound och provsepalr och utnyttjar kontakten med personal. Sen går vi hem o beställer för att tjäna några spänn. (eller, rätt mycket)

Förmodligen läggs väl lite butiker ner också i denna veva....och det är väl förutom inkäpspriserna där man räknar med besparingar.

olsberg skrev väl lite kring denna typ av risk med nätbutiker i någon ledare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har fått detta helt om bakfoten.

Just nu pågår prisjusteringar i alla led för att kunna konkurera med utländska butiker som tar marknadsandelar av den svenska försäljningen.

Denna sammanslagning kommer löna sig för slutkonsument då priserna kommer bli lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har fått detta helt om bakfoten.

Just nu pågår prisjusteringar i alla led för att kunna konkurera med utländska butiker som tar marknadsandelar av den svenska försäljningen.

Denna sammanslagning kommer löna sig för slutkonsument då priserna kommer bli lägre.

Kommer det att gynna de övriga småhandlarna också tror du?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är redan idag tillräckligt illa att Luthman (importören!) bestämmer priserna i slutledet (se hemsidan). Därmed är konkurrensen i affärsledet satt ur spel. Det lär inte bli bättre om Musikbörsen styrs in i oligopolfållan ...

Vart står det att dom bestämmer priserna?

Priserna på samtliga leverantörers hemsida är rekomenderade utpriser och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har fått detta helt om bakfoten.

Just nu pågår prisjusteringar i alla led för att kunna konkurera med utländska butiker som tar marknadsandelar av den svenska försäljningen.

Denna sammanslagning kommer löna sig för slutkonsument då priserna kommer bli lägre.

Kommer det att gynna de övriga småhandlarna också tror du?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det vet jag ingenting om men priserna justeras neråt från många stora märken vilket bör betyda att det även påverkar småhandlarna också.

Dock är det självklart att de större köper in mer och därefter får bättre rabatter (tänk Elgiganten kontra lokal elektronikaffär)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju två vägar nu, antingen att de på grund av minskad konkurrens i Sverige kan höja priserna något. Men jag lutar nog mer åt att de gör gemensam sak i kriget mot exempelvis Thomann. Det skulle isf enbart vara positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har fått detta helt om bakfoten.

Just nu pågår prisjusteringar i alla led för att kunna konkurera med utländska butiker som tar marknadsandelar av den svenska försäljningen.

Denna sammanslagning kommer löna sig för slutkonsument då priserna kommer bli lägre.

Kommer det att gynna de övriga småhandlarna också tror du?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det vet jag ingenting om men priserna justeras neråt från många stora märken vilket bör betyda att det även påverkar småhandlarna också.

Dock är det självklart att de större köper in mer och därefter får bättre rabatter (tänk Elgiganten kontra lokal elektronikaffär)

Och det är lite just det som jag menar: En större mängd inköp leder till billigare inköp. För att kunden ska få ta del av denna fördel så måste utpriset till slutkund sänkas. Om detta kommer att ske vet vi ännu inte. Men priset är ju inte allt här i världen även om det är en väldigt viktig faktor. Valfriheten att välja vilken butik man vill handla av kommer att gå om intet i många fall ute på landsbyggden. Olika butiker har ju olika personal, kunskap och bemötande, men nu är risken väldigt stor att det bara kommer att finnas en enda butik med sin respektive personal på många orter. Detta är också en mycket viktig faktor och aspekt för väldigt många. Om det kommer att bli på detta sätt så är det bara att hoppas på att personalen är desto kunnigare, trevligare mm. än vad de ofta är idag. Om just detta finns det mycket att önska, för redan idag är många av butikspersonalen otroligt okunniga och alltför kaxiga för att de tror att de kan någonting fast det är precis tvärtom! Många småhandlare har en mer ödmjuk framtoning då de fortfarande står på jorden i de flesta fall. De har ju inte råd med något annat beteende. Den biten kommer vi nog att tappa på många håll.

Är inte så förvånad om tidningen Studio gör ett särskilt repotage om detta! I varje fall hoppas jag på det och att man då vågar plocka fram en bit granskande och kritisk journalistik även om det sker i det lilla landet Sverige där alla känner alla med allt det medför för tidningens kontakter och möjligheten att fortfarande vara opartisk.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller musiksveriges karta på att ritas om på allvar. Det norska storbolaget MRH, som redan äger Luthman och 4Sound, är på väg att gå samman med Musikbörsen. Omsättningen beräknas landa kring 750 miljoner svenska kronor.

post-1-1202916129.gif

Läs mer på www.studio.se

Vad tråkigt.. Har alltid gillat 4sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

isch.. visst att det kommer gynna kunden, men de andra då?

de traditionella småaffärerna kommer fanimej att försvinna.

antingen kommer de att pressa ner priserna för att konkurera mot den europeiska marknaden eller så kommer de att pressa upp priserna för att de kan. tror att det kommer bli det sistnämnda. tyvärr.

vi kommer nog märka av en ökning av försäljning från thomanns sida, där folk använder 4sound/musikbörsen som en prövoaffär, där man testar gitarrer, lyssnar på högtalare och känner lite på sakerna. de kommer säkerligen sälja plektrum, nybörjargitarrer och annat smått, men de lite dyrare sakerna kommer tveklöst importeras från germaniumland!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah!! 😄 Då kanske det kommer in lite mer instrument i butiken vi har i falun! ^^ ..... och förhoppningsvis lite gladare personal.

Hoppas på samma sak fast i Västerås. Hoppas att Musikbörsen V-ås kan hitta lite större lokaler och kunna ha lite mer att välja på i hyllorna... har varit ganska tunnt på sina håll. Personalen är det överlag inget fel på även om det finns vissa som verkar näst intill obekväm av att behöva lägga tid på en kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

isch.. visst att det kommer gynna kunden, men de andra då?

de traditionella småaffärerna kommer fanimej att försvinna.

antingen kommer de att pressa ner priserna för att konkurera mot den europeiska marknaden eller så kommer de att pressa upp priserna för att de kan. tror att det kommer bli det sistnämnda. tyvärr.

vi kommer nog märka av en ökning av försäljning från thomanns sida, där folk använder 4sound/musikbörsen som en prövoaffär, där man testar gitarrer, lyssnar på högtalare och känner lite på sakerna. de kommer säkerligen sälja plektrum, nybörjargitarrer och annat smått, men de lite dyrare sakerna kommer tveklöst importeras från germaniumland!!

Nu vet ju inte jag allt om den här affären men vore det inte dumt av affärerna att höja priserna om meningen med sammanslagningen är att stjäla andelar från Thomann och dylika utländska diton?

Då biter dom ju sig själva i arslet genom att höja priserna eftersom kunderna då kommer söka sig utomlands i all större grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

isch.. visst att det kommer gynna kunden, men de andra då?

de traditionella småaffärerna kommer fanimej att försvinna.

antingen kommer de att pressa ner priserna för att konkurera mot den europeiska marknaden eller så kommer de att pressa upp priserna för att de kan. tror att det kommer bli det sistnämnda. tyvärr.

vi kommer nog märka av en ökning av försäljning från thomanns sida, där folk använder 4sound/musikbörsen som en prövoaffär, där man testar gitarrer, lyssnar på högtalare och känner lite på sakerna. de kommer säkerligen sälja plektrum, nybörjargitarrer och annat smått, men de lite dyrare sakerna kommer tveklöst importeras från germaniumland!!

Exakt tvärt om skulle jag säga! Idén är ju att man skall jobba för att få ner priserna i Svenska butiker så man slipper handla från Tyskland.

Varför skulle sänkta priser missgynna småaffärer? De får ju chansen att sälja på pris istället för att folk per automatik vänder sig efter bättre priser utomlands!?

Och när Luthman köpte tidigare Estrad Musik för längesedan så var det exakt samma reaktioner. " Det kommer bara finnas en musikaffär i hela Stockholm " lät det då.

Och inte tal om när 4Sound bildades. Då skulle alla småbutiker också försvinna.

Det ändå vi faktist VET och har ett stort facit på är hur det gick i Finland där man ignorerade resten av Europas prisutveckling..

Jag tror detta är det bästa för ALLA musikaffärer. Stora som små. Och även för konsumenterna.

Billiagare priser är ju det alla skrikit och skällt om de senaste 10 åren.

Ett (stort) steg i rätt riktning..

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet ju inte jag allt om den här affären men vore det inte dumt av affärerna att höja priserna om meningen med sammanslagningen är att stjäla andelar från Thomann och dylika utländska diton?

Då biter dom ju sig själva i arslet genom att höja priserna eftersom kunderna då kommer söka sig utomlands i all större grad.

Exakt!

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...