Jump to content
Annons

När man vill skriva en låt om hur bra allting är.


CarlML

Recommended Posts

Ni vet hur det är när man sitter om sommaren nere vid bryggan, vinden susar i träden, vattnet kluckar under bryggan, man har en vacker flicka vid sin sida och allt bara känns så där mysigt och bra...den här tråden handlar om hur man gör en låt av det. Hur skulle du göra?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt, väldigt svårt. Risken är ju att man blir så där högstämd och patetisk vilket i slutändan får folk att skratta åt en... Jag har inget howto att ge ut - har aldrig ens försökt mig på det annat än på skoj. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Hellpig om att det är svårt. Men jag skulle gärna vilja ha med samplingar på vattnet som kluckar under bryggan. Akustisk gitarr tror jag på och även några framsmekta toner på en flygel. Och av någon anledning så vill jag gärna ha in en kontrabas. Oooh, och tvärflöjt! Arrangemanget skall vara lätt och luftigt. Sång får det gärna vara, kvinnlig sådan , men gärna lite lätt tillbakahållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet hur det är när man sitter om sommaren nere vid bryggan, vinden susar i träden, vattnet kluckar under bryggan, man har en vacker flicka vid sin sida och allt bara känns så där mysigt och bra...den här tråden handlar om hur man gör en låt av det. Hur skulle du göra?

🙂

Fråga Peps? 🙂

En låt som 'Oh Boy' borde kunna inspirera, den kan ju få den grinigaste att dra på smilbandet?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Gizmozis - Hmm, låter kanske lite för mycket pophit för min del men skulle nog klart funka.

Hellpig - Nä patetiskt/banalt eller smörigt får det ju inte bli. Kan vara en svår avvägning.

wallie999 - Låter som "Sitting at the dock of the bay" av Otis Redding tycker jag.🙂

flabb - Jo Peps är sällan fel men den låten är inte vad jag skulle kalla "mysig".

Hyperkabob - Låter bra, jag tror på akustisk gitarr. Det är den enda jag kan spela också. Kvinnoröst har jag svårt att få till själv dock.

Jag tror detta kan vara den rätta mixen:

1 del lågmäld sorgsenhet

1 del bitterljuv nostalgi

4 delar naken kärlek

1/2 del rebell

1/2 del tröst

1/16 del frihet (måste spara på denna, har inte så mycket)

Kan du höra melodin? Jag tror jag kan...är det E dur?

hihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet hur det är när man sitter om sommaren nere vid bryggan, vinden susar i träden, vattnet kluckar under bryggan, man har en vacker flicka vid sin sida och allt bara känns så där mysigt och bra...den här tråden handlar om hur man gör en låt av det. Hur skulle du göra?

😛

Usch, man får ju nästan lite vår ångest! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Gizmozis - Hmm, låter kanske lite för mycket pophit för min del men skulle nog klart funka.

Hellpig - Nä patetiskt/banalt eller smörigt får det ju inte bli. Kan vara en svår avvägning.

wallie999 - Låter som "Sitting at the dock of the bay" av Otis Redding tycker jag.:rolleyes:

flabb - Jo Peps är sällan fel men den låten är inte vad jag skulle kalla "mysig".

Hyperkabob - Låter bra, jag tror på akustisk gitarr. Det är den enda jag kan spela också. Kvinnoröst har jag svårt att få till själv dock.

Jag tror detta kan vara den rätta mixen:

1 del lågmäld sorgsenhet

1 del bitterljuv nostalgi

4 delar naken kärlek

1/2 del rebell

1/2 del tröst

1/16 del frihet (måste spara på denna, har inte så mycket)

Kan du höra melodin? Jag tror jag kan...är det E dur?

hihi

Det där är ju det svåraste som finns...speciellt texten...att skriva en feelgood sommartext utan att torska på trista Gessle/Ledin-floskler...men ditt eget recept verkar lovande...får mig att tänka på Håkan Hellström - sorry...du kanske tillhör dom som spyr åt HH - men jag tycker han är grym på att få med just vemodet ihop med glädjen o kärleken...plus nåra nypor rebell, tröst o frihet....

Själv skulle jag kanske försöka med en tillbakalutad reggae-groove...dur eller moll?...svårt att säga...men jag skulle ha med åtminstone ett maj7-ackord...somrigare finns inte...maj-sjuor kan vara melankoliska också...

Textmässigt skulle jag nog försöka beskriva lite natur o dofter o liksom bakvägen komma in på känslorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit typ sånna låtar (på engelska), jag tror det viktiga är att undvika att skriva typ "everything is great, i'm happy, i love you" etc utan ist beskriva diverse sinnesintryck som man förknippar med sådana tillfällen. Istället för att skriva "det är sommar" så skriver du om saker som bara förekommer på sommaren. Istället för att skriva att du är ledig så skriver du om saker som man bara gör på semestern. Istället för att skriva att du är lyckligt kär så kanske det kan framgå på annat sätt (förmodligen räcker det att du påpekar att någon av motsatt kön finns i närheten, i popmusik brukar det betyda att det finns nån slags relation... :rolleyes: ).

Ja du fattar, beskriv inte bara hur jävla bra du har det, beskriv saker som vibbar lyssnaren till precis samma stämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske lite fånigt men det här är en sak jag brukar göra.

☺️

Ni vet i filmer, så finns det typ ALLTID någon bakgrundsmusik som passar så otroligt perfekt och får in en i rätt "mood" 😉

Jag brukar sluta ögonen och tänka på det här underbara ögonblicket där man sitter på sommaren med sin kille (eller tjej) och försöka höra ungefär hur det... känns.

Lyssna ifall ni hör någon "bakgrundsmusik", man vet aldrig vad som dyker ner i hjärnan! 😄

Håller med om att inte skrika ut JAG ÄLSKAR DIG mitt i låten, förklara HUR känslan är, inte VAD den är.

🙂 Love på er!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om glädje ska vara trovärdig i musik "måste" glädjen innehålla ett visst mått av sorg eller kommit över någonting som är skit. eller det är sanning för mig iaf. på samma sätt som "ondska och ilska" blir patetiskt och övertydligt när det blir, säg, black eller death metal av det. om lyssnaren får skrivet på näsan vilket känsloläge eller förhålingssätt denna SKALL ha till låten, då har låtskrivaren ofta misslyckats.

om du "vill skriva en låt om hur bra allting är" bör det väl vara en låt som du själv kan lyssna på och stå ut med när du (om du nånsin?) mår kasst. kan du lyssna på "sommaren är kort" i ur och skur då är du en glad jäkel som inte behöver råd från en bitter men ibland klarsynt jävel som mig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
raso (oregistrerad)

slarvläste tråden och kände att jag ville dela med mig av lite fakta om en låt jag skriver. Det är en väldigt tung metallåt. Tanken är att texten ska vara jätteglad. jag tycker nämligen det passar så bra, dessutom är det fint att ha en glad dödsmetallåt ifall folk tycker att döds bara handlar om tråkigheter och döden.

Låten ska heta: tutti-frutti-happy-go-lucky-sing-a-long-song

i nuläget lyder texten: I love myself - everyone I know is my best friend - I want a flower - witch flower - any flower - here you gp -thank you - bye.

Med reservation för eventuella stav- samt gramatikfel i texten 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

slarvläste tråden och kände att jag ville dela med mig av lite fakta om en låt jag skriver. Det är en väldigt tung metallåt. Tanken är att texten ska vara jätteglad. jag tycker nämligen det passar så bra, dessutom är det fint att ha en glad dödsmetallåt ifall folk tycker att döds bara handlar om tråkigheter och döden.

Låten ska heta: tutti-frutti-happy-go-lucky-sing-a-long-song

i nuläget lyder texten: I love myself - everyone I know is my best friend - I want a flower - witch flower - any flower - here you gp -thank you - bye.

Med reservation för eventuella stav- samt gramatikfel i texten 😎

Oj, det där låter som den bästa låten på året, säg till när den är klar så man får höra 🙂

Redigerat av Scaramouche
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...