Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla!

Nu har jag äntligen skaffat mig en MacBook 2,2 med 4 gig.

Har en rätt stor vana i gamla hederliga studios, både som musiker men även spelat in och gjort en del mixar för många år sen, men inte jobbat direkt med datorn tidigare. Har skrivit en del mindre grejer förut och är hyfsat van att skriva noter och arr för hand - men det vart mest trumspel för mig ändå i sluttampen.

Vill lära mig att jobba med Logic el Pro Tolos men är osäker vilken som gäller för just mig. Nu vill jag försöka satsa på ett program och inte småtesta lite av varje. Testade lite på Logic 7 hos en kompis men tyckte den var rätt knepig. PT har jag bara fått tips om, och den liknar kanske mer en vanlig studio (mixer etc) än Logic säger några, och kanske skulle vara bra för mig med lite studiovana?

Iaf har jag beställt Sibelius notskrivningsprogram då jag gärna vill lära mig detta, velade in i det sista mellan Finale och Sibelius, men jag valde S då jag fått för mig att det är lättare att komma in i (och detsamma gäller väl även i detta val..).

Problemet blir även att; då Avid/Digidesign nu äger både Sibelius och Pro Tools så är dom jäkligt kompatibla och verkar gå att slänga fram och tillbaks hur som helst..

- men funkar det lika bra mellan Logic 8 och Sibelius..??

Jag kommer till stor del att jobba i min lilla hemstudio med mjukvarusyntar av alla de sorter samt typ Miroslav Symphony Orch (som jag har sen tidigare) samt DZ drummer och slagverkssamples (klassiskt, world, afro/latin etc) samt med lite egna samples till att börja med. Håller både både på med typ pop/soul grejer till mer trad orkestergrejer samt ska försöka att ta upp lite av filmmusikvarianten (som jag pysslade med för en 15 år sen..). Dock, jag vill även kunna lägga på akustiska instrument även om det mest är mjukvarusyntar som spelar och även ibland lina in bas/git, micka trummor/perc och även ibland ta upp allt från popsång till körer etc etc.. Blir ju lite att tänka på..

Dvs, mycket midi (mest i datorn men jag har även några gamla ext burkar som proteus 1 & 2, Korg M1, Alesis Q8 (som motherkeyb nu) samt några justa Juno syntar med en del feta ljud) men vill då även kunna göra grejer live - blandat med midi eller enbart. Troligtvis blir det ca 50/50 midi kontra live. Sen är det viktigt att kunna synka till film/video om det blir lite ljud- och musikläggning i framtiden. Vem vet..

Några säger att Pro Tools är oslabart om det lutar åt live hållet (audio) och några tycker Logic (speciellt 8) är oslagbart om det mest är midi som gäller. Och jag tror det blir 50/50 för mig som sagt, vilket dilemma.. Men jag har inte fått så många el klara svar så att jag vet vart det barkar.

Vad göra, vill gärna lära mig ett program ordentligt som förhoppningsvis passar just mig?

Hmm, mycket om lite kanske- men jag är ju tacksam för alla tips.

Tack för att du läste!

Hälsningar

/JCDC

ps) föresten har jag inget ljudkort eller mikar heller (jo några gamla Shure). Är ju van att kunna micka upp trummor och en massa annat i "vanlig" , men det går ju bara inte ekonomiskt med ett ljudkort som har 15 mik ing... Dock, två mic tycker jag är minimum för att komma igång + några line, eller.. Ekonomin är heller inte den fetaste i dagsläget..

pss) sen får jag väl ta resten som det kommer, men vill gärna komma igång iaf

Annons
Posted

Nu är jag en pro tools användare själv och kan bara säga att jag älskar programmet. Men för dig som kanske vill göra lite mer datorbaserad musik så tror jag ändå att Logic kanske skulle vara något att satsa på, då det är som du säger att midihanteringen skall vara mycket bättre i det än i PT. MEN en annan sak du kan tänka på är att om du köper pro tools först så kan du köpa till Logic senare och använda samma ljudkort för båda programmen, detta går inte att göra åt andra hållet utan att du behöver byta ljudkort. Sen är det som du säger med Sibelius och PT, har själv Sibelius och tycker det är grymt smidigt med PT att bara klicka på en knapp så har du hela arrangeringen i Sibelius. Så jag förstår din klyvenhet, och några svar kommer du troligtvis inte få då vissa kommer tycka Logic av vissa anledningar, och andra Pro Tools av andra anledningar. Båda programmen är starka och har sina fördelar. Personligen så kommer jag i framtiden köpa även logic och ha Pro Tools för Audio då det är dess starkaste sida. Men jag tror inte du kommer bli besviken vilket du än väljer. Kika lite på deras hemsidor vilken mjukvara som följer med då det kanske påverkar ditt val, jag menar synthar och liknande.

Viktigt är också som du påpekade att man trivs i programmet. Om du känner dig hemma i det grafiska så kommer du koncentrera dig mer på skapandet, och om ditt synliga sinne blir stimulerat på ett gott sätt så är det bara positivt. Gå gärna in i en musikaffär och fråga om de kan demostrera båda programmen lite snabbt för dig så du får en uppfattning om vilket som tilltalar dig mest.

Kan ju tillägga att även om folk säger att Logic har bra midihantering så är INTE Pro tools midihantering dålig. Den räcker för mig iaf, har dock inte testat Logic så jag vet inte vad det är som gör Logic så bra på midi, men det kanske någon annan som sitter med båda programmen vsra på.

LYCKA TILL

Anders

Posted

Hyvens Anders!

Jobbar du mycket i midi också? Iom att jag inte hållit på så mycket så tror jag nog att Pro Tools räcker för mig så klart vad gäller midi i framtiden. Vet ju inte vad skillnaden är riktigt. Vill ju kunna fixa och dona så det låter bra helt enkelt - allt från techno till symfoniska grejer samt att kunna lägga på t ex sång och lite andra instrument med mik.

Intressant detta med ljudkortet, tack.. Hade ändå fundat på en digi 2 och då kommer ju LE med (antar senaste versionen).

Svårt detta med att veta om man kommer att trivas i programmet trots lite koll i musikaffärer och en del hjälp där. Men de jag pratat med har inte hållit på med t ex Sibelius etc och vet inte vad dom ska ge för råd.

Löjligt nog lutar det åt Pro Tools av nån anledning jag inte fattar.. samtidigt som det verkar följa med en herrans mer massa mjukvaror i Logic och att alla säger att det blivit mer användarvänligt..

Det du säger om det synliga sinnet är intressant för mig - vill ha en så ren och överskådlig arbetsplats som möjligt etc. Sen vad gäller midihantering så var en kompis till mig på ett PT seminarium för ett tag sen i Sthlm och där just midi kom upp som frågor (typ min -L el PT) och det verkade som om han fick ett bra svar på tal och var nöjd av svaret och förklaringar han fick. Nya PT verkar kanske lite mer midivänligt...

Jag fortsätter att funda ett tag till, men inte länge.. Nu vill jag komma igång. Typiskt har jag en massa Logic tutorial videos som jag fått (7:an iofs) men det kanske finns nåt liknande för Pro Tools?

Tack för ditt svar iaf, nu ska jag funda till några dar till - sen blir det dags..

Ha´ det!

/JCDC

Nu är jag en pro tools användare själv och kan bara säga att jag älskar programmet. Men för dig som kanske vill göra lite mer datorbaserad musik så tror jag ändå att Logic kanske skulle vara något att satsa på, då det är som du säger att midihanteringen skall vara mycket bättre i det än i PT. MEN en annan sak du kan tänka på är att om du köper pro tools först så kan du köpa till Logic senare och använda samma ljudkort för båda programmen, detta går inte att göra åt andra hållet utan att du behöver byta ljudkort. Sen är det som du säger med Sibelius och PT, har själv Sibelius och tycker det är grymt smidigt med PT att bara klicka på en knapp så har du hela arrangeringen i Sibelius. Så jag förstår din klyvenhet, och några svar kommer du troligtvis inte få då vissa kommer tycka Logic av vissa anledningar, och andra Pro Tools av andra anledningar. Båda programmen är starka och har sina fördelar. Personligen så kommer jag i framtiden köpa även logic och ha Pro Tools för Audio då det är dess starkaste sida. Men jag tror inte du kommer bli besviken vilket du än väljer. Kika lite på deras hemsidor vilken mjukvara som följer med då det kanske påverkar ditt val, jag menar synthar och liknande.

Viktigt är också som du påpekade att man trivs i programmet. Om du känner dig hemma i det grafiska så kommer du koncentrera dig mer på skapandet, och om ditt synliga sinne blir stimulerat på ett gott sätt så är det bara positivt. Gå gärna in i en musikaffär och fråga om de kan demostrera båda programmen lite snabbt för dig så du får en uppfattning om vilket som tilltalar dig mest.

Kan ju tillägga att även om folk säger att Logic har bra midihantering så är INTE Pro tools midihantering dålig. Den räcker för mig iaf, har dock inte testat Logic så jag vet inte vad det är som gör Logic så bra på midi, men det kanske någon annan som sitter med båda programmen vsra på.

LYCKA TILL

Anders

Posted
Jag fortsätter att funda ett tag till, men inte länge.. Nu vill jag komma igång. Typiskt har jag en massa Logic tutorial videos som jag fått (7:an iofs) men det kanske finns nåt liknande för Pro Tools

?

Kolla denna Pro tools accellerated om du vill ha lite genomgång för hur det kan funka.

Posted (edited)
Hyvens Anders!

Jobbar du mycket i midi också?

Det beror på vad man menar med mycket. Jag gör ingen avancerad electromusik (hoppas ingen slår mig på fingrarna för benämningen, vet inte vad man ska kalla det nämnligen då jag inte sysslar med det). Men jag använder lite mjukvarusynthar och sånt på mina produktioner. Kanske lite automatationer på reglagen osv. Nothing fancy. Men jag använder mig inte av mer, så därför vet jag kanske inte heller om begränsningarna som det talas om 😉

Tipset som Apep tipsade om är kanon, gå gärna in där och kolla. Sedan finns ju alltid youtube för att kika lite mer.

//Anders

EDIT: Kan ju tillägga angående tutorials att när du köper Pro tools så får du med en DVD-film, utöver dessa tutorials som finns på nätet. Se den en gång, och kanske nått kapitel igen så är du igång att kunna börja skapa musik i programmet.

Edited by Gizmozis
Posted

Om du ska mixa större projekt så är PT LE lite begränsande då max antal spår är 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket är ganska jobbigt om du vill använda tyngre pluggar. Om du dessutom har kompisar som kör Logic så ser jag ingen anledning att välja något annat.

…Jag kör inte Logic…

Posted
Om du ska mixa större projekt så är PT LE lite begränsande då max antal spår är 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket är ganska jobbigt om du vill använda tyngre pluggar.

Nej, begränsningen är 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan måste köpas separat.

PDC- stämmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt använda det, om man hamnar i situationen så går det att fixa manuellt, men det är bra mycket jobbigare såklart, så det är självklart något man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt.

Stor fördel med att köpa PT är som jag sa att ljudkortet är kompatibelt med Logic också. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, så måste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT också. Därför tycker nog jag ändå att PT är bäst att börja med om man funderar på att använda sig av båda.

MVH

Anders

Posted
Om du ska mixa större projekt så är PT LE lite begränsande då max antal spår är 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket är ganska jobbigt om du vill använda tyngre pluggar.

Nej, begränsningen är 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan måste köpas separat.

PDC- stämmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt använda det, om man hamnar i situationen så går det att fixa manuellt, men det är bra mycket jobbigare såklart, så det är självklart något man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt.

Stor fördel med att köpa PT är som jag sa att ljudkortet är kompatibelt med Logic också. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, så måste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT också. Därför tycker nog jag ändå att PT är bäst att börja med om man funderar på att använda sig av båda.

MVH

Anders

Bara tanken på att allt skiter sig när man ska komprimera överhänget med tex en vintage warmer är ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation på bussarna, det var inte kul...

Ljudkortet är ett bra skäl, sedan är ju billigaste m-boppen och PT inte så dyrt. Om man sedan känner att det inte passar så är det ju bara gå över till Logic.

Posted
Bara tanken på att allt skiter sig när man ska komprimera överhänget med tex en vintage warmer är ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation på bussarna, det var inte kul...

Ljudkortet är ett bra skäl, sedan är ju billigaste m-boppen och PT inte så dyrt. Om man sedan känner att det inte passar så är det ju bara gå över till Logic.

Kollade runt lite för att förstå varför jag inte behövt det, anledningen till att jag inte behövt det är troligtvis att jag inte har mer delay än min buffersize.

Läs mer om det här

Sedan har jag inte använt Vintage Warmer, kanske skulle bli med den då?

Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s så överdrivet bra utan vet bara vad mina öron säger mig, men detta kanske är förklaringen då, vad vet jag 🙁

//Anders

Posted

Kollade runt lite för att förstå varför jag inte behövt det, anledningen till att jag inte behövt det är troligtvis att jag inte har mer delay än min buffersize.

Läs mer om det här

Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s så överdrivet bra utan vet bara vad mina öron säger mig, men detta kanske är förklaringen då, vad vet jag 🙁

//Anders

Det där med att ha mer delay än sin buffersize lät inte helt riktigt, men det verkar avfärdas längst ner i tråden som tur är...

Det har att göra med hur mycket fördröjning de pluggar du slänger på har. Du har alltså lyckats använda pluggar som introducerar såpass lite latency att det inte hörs. Det fick jag också göra på bussarna i Logic 6...

Iaf, om jag bara mixade skulle jag kanske ha protools, men aldrig LE. Om det handlar om låtskrivande så inbjuder nog logic till mer lek med alla pluggar och ljud/samplebibliotek som medföljer.

Posted (edited)

Läs mer om det här

Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s så överdrivet bra utan vet bara vad mina öron säger mig, men detta kanske är förklaringen då, vad vet jag 😉

//Anders

Det där med att ha mer delay än sin buffersize lät inte helt riktigt, men det verkar avfärdas längst ner i tråden som tur är...

Det har att göra med hur mycket fördröjning de pluggar du slänger på har. Du har alltså lyckats använda pluggar som introducerar såpass lite latency att det inte hörs. Det fick jag också göra på bussarna i Logic 6...

Iaf, om jag bara mixade skulle jag kanske ha protools, men aldrig LE. Om det handlar om låtskrivande så inbjuder nog logic till mer lek med alla pluggar och ljud/samplebibliotek som medföljer.

Jag var bara tvungen att testa detta 🙂 Okej, någon delay compensation finns alltså inte i PT LE, utan bara HD som sagts, och det var vi alla överrens om (även om jag tycker att det bör finnas i LE versionen också, förstår inte varför digidesign inte inför det, troligtvis för att få fler att skaffa HD). Nu slängde jag på massa pluggar tills jag hörde att det blev en skillnad på ljudet, alltså ett litet delay. Enda sättet jag hittade i PT LE att lösa detta var att klicka under fadern två gånger med command intryckt för att få fram delayet i samples, i mitt fall så kom den upp på 176. Jag flyttade därefter audiospåret bakåt 176 samples och samtidigt skrev in under fadern vart den var från början. Lite bökigt, om man jämför med en knapp 🙂 Så då vet nu trådksparen att i Logic finns en knapp för detta problem, men i PT LE måste du göra det för hand. Alternativt gå upp till PT HD för att få en liten knapp för detta också 🙂 Så efter mycket tänkande och uteslutande av vad jag själv använder så skulle jag rekommendera trådskaparen att skaffa Logic nu i början, jag vet inte hur det är med Audio dock, men som Elof sa så får du massor av pluggar med för att leka. Om du däremot funderar på att skaffa PT HD som jag själv sparar till så kan ett LE - system vara en bra väg in i miljön, bara att du får kompensera delayet av pluggar för hand.

Sedan har jag bara en fråga till som är dock så viktig för trådskaparen. När Logic 8 släpptes så hörde man mycket problem kring stabiliteten, är detta fixat nu?

MVH

Anders

Edited by Gizmozis
Posted

PT LE har PDC på kanalerna, dock inte på bussarna.

Så jobbar man med fördröjande pluggar på bussar får man se till att kompensera med delay på övriga spår.

Det är slitigt till en början , men efterhand vänjer man sig.

IMHO, Pro Tools är enklare att komma in i. Och det verkar vara en viktig detalj för trådskaparen.

Posted
PT LE har PDC på kanalerna, dock inte på bussarna.

Så jobbar man med fördröjande pluggar på bussar får man se till att kompensera med delay på övriga spår.

Det är slitigt till en början , men efterhand vänjer man sig.

IMHO, Pro Tools är enklare att komma in i. Och det verkar vara en viktig detalj för trådskaparen.

Förlåt att jag snor lite av tråden, men det kanske även är intressant för trådskaparen. Så om jag förstod dig rätt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lägger pluggar som insert på audiokanalerna så behöver jag inte tänka på delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal så skall jag flytta spåret så många samples som AUX kanalen visar? Är det en korrekt uppfattning?

MVH

Anders

Posted

MVH

Anders

Vad kostar "MPT"?

Posted (edited)

MVH

Anders

Vad kostar "MPT"?

http://store.digidesign.com/sv/index.cfm?p...;categoryid=109

EDIT: kostnaden är irrelevant i sammanhanget av ditt påstående. Även om du köper MPT så är det lik f-rbannat PT LE och inget annat. Så att påstå att PT LE som DAW är begränsat till 32 audiokanaler är FEL hur eller hur.

Edited by Gizmozis
Posted
Ca 340 kr per kanal d v s... 😎

Fortfarande irrelevant om man kollar ditt påstående, eller tycker du att det är något annat än PT LE?

Posted
Så om jag förstod dig rätt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lägger pluggar som insert på audiokanalerna så behöver jag inte tänka på delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal så skall jag flytta spåret så många samples som AUX kanalen visar? Är det en korrekt uppfattning?

Ja, alltså nu börjar jag bli osäker. Det var ett litet tag sedan jag satt med PT. Men jag kan inte komma ihåg att jag kompenserade för audiokanalerna. Det blir ju i det närmaste ett helt oanvändbart program isf.

Posted
?

Det jag menar är att ditt påstående är att PT LE som DAW är begränsat till 32 audiokanaler. så tolkas det om man läser det iaf

Om du ska mixa större projekt så är PT LE lite begränsande då max antal spår är 32 st

Men detta stämmer ju inte, eller hur. Om du betalar för MPT så är det 48 kanaler, men fortfarande PT LE. Jag förstår vad du menar Gilbert, bara att ditt påstående gällde PT LE och inte PT LE så som det kommer i boxen när du köper det. Man skulle ju kunna säga att digidesign lägger på denna summa på inköpet så får du 48 kanaler direkt, men de har valt att låta det vara en uppgradering istället. Sedan är det inte bara kanalerna du får, så din jämförelse med pris per kanal stämmer inte heller.

Posted
Så om jag förstod dig rätt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lägger pluggar som insert på audiokanalerna så behöver jag inte tänka på delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal så skall jag flytta spåret så många samples som AUX kanalen visar? Är det en korrekt uppfattning?

Ja, alltså nu börjar jag bli osäker. Det var ett litet tag sedan jag satt med PT. Men jag kan inte komma ihåg att jag kompenserade för audiokanalerna. Det blir ju i det närmaste ett helt oanvändbart program isf.

Nä, och det är så jag har jobbat också. Använder mest AUX för reverb, sådet är nog därför jag inte har upptäckt problem med PDC.

MVH

Anders

Posted

ok, såg din redigering;

Vad jag menar är att jag tycker PT LE med 48-spårs stöd är dyrt (ca 3000 + 4100 = 7100:- även om man får ett enkelt USB-ljudkort på köpet. Speciellt med tanke på att man kan köpa ett FW-kort och Cubase 4 Studio eller Logic Express för totalt < 3000 kr.

Posted
ok, såg din redigering;

Vad jag menar är att jag tycker PT LE med 48-spårs stöd är dyrt (ca 3000 + 4100 = 7100:- även om man får ett enkelt USB-ljudkort på köpet. Speciellt med tanke på att man kan köpa ett FW-kort och Cubase 4 Studio eller Logic Express för totalt < 3000 kr.

Ja, det kan jag förstå och det är ju en helt annan femma 😎

MVH

Anders

Posted

Hej alla pros!

Följer diskussionen med spänning, är minst sagt inte övertygad ännu.. Men jag ser fram emot att följa denna och andra ett tag till. Lär mig mycket!

Vad jag kan läsa mellan raderna så är det vissa funktioner som finns lättare åtkomliga i Logic än Pro Tools, men de finns i PT... efter lite mer bök. Midibiten är jag inte klar på , men det är kanske just detta som är lite knöggligare i PT..men att de som sagt finns nånstans..

Att just komma in i programmet kan vara lättare i PT än Logic ser jag som ett plus, och som Anders och ngn annan nämnde - köper jag t ex Mbox 2 får jag LE med (MTP får man väl bet extra för som det verkar om jag vill ha 48 ch) - sen kanske lägga lite stålars på Logic efter att ha kommit igång en del och om jag av nån anledning skulle behöva detta program (men varför då eg om jag lärt mig PT..).

Men det är klart, det följer ju med mer ljud etc i Logic..

Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lådan endera dan. Jäkligt lättjobbat med PT vad jag fattat, men hur är det eg med Logic.. Sen funkar ju inte PT med 10.5, men det lär väl iofs inte dröja så lång tid..

Jag är ju jämfört med er mycket novis i detta, förutom att jag hållit på med musik i en herrans massa år - en bra start iofs..

Tycker det är skitbra att få tips och kunna bolla på detta sätt. Stort tack till er alla som svarat!

Följer med spänning om det blir nån fortsättning på tråden, vet ju också att många likt mig behöver lite vinklingar och tips för att komma igång så alla svar och sånt är ju helbra.

Ha´det!

/JCDC

• 3 weeks later...
Posted (edited)
Ca 340 kr per kanal d v s... 😛

Ett litet förtydligande bara. Med MPT får man 48 mono eller Stereo kanaler dvs upp till 96 kanaler om man kör stereo på alla. Vanliga LE är max 32 kanaler dvs max 16 stereokanaler. Det är ju stereokanalerna som snabbt käkar upp kanaler och jag har själv en "ovana" att spela in mycket i stereo därför har jag oxo MPT. Dessutom får man i priset en hel del extra programvara som skulle kostat mångdubbelt mera.

Kommer själv dock att införskaffa Logic 8 för att kunna erbjuda kunder både PT O Logic.

Mattias

Edited by Audiorent
Posted
Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lådan endera dan. Jäkligt lättjobbat med PT vad jag fattat, men hur är det eg med Logic..

vad har sibelius och PT med varandra att göra och varför skulle det vara mer lättjobbat än logic?

men man kan ju öppna midifiler skapade i sibelius i logic helt utan problem om det är det du undrar

alltså sibelius har överhuvudtaget ingenting med ditt val av musikprogram att göra

(så vida det inte kommunicerar direkt med PT vilket jag inte tror att det skulle göra)

jag tycker du ska välja logic...

Posted (edited)
Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lådan endera dan. Jäkligt lättjobbat med PT vad jag fattat, men hur är det eg med Logic..

vad har sibelius och PT med varandra att göra och varför skulle det vara mer lättjobbat än logic?

men man kan ju öppna midifiler skapade i sibelius i logic helt utan problem om det är det du undrar

alltså sibelius har överhuvudtaget ingenting med ditt val av musikprogram att göra

(så vida det inte kommunicerar direkt med PT vilket jag inte tror att det skulle göra)

Sibelius och pt komunicerar med varandra. Finns en speciell send to sibelius funktion i pt där man kan skicka sina midi tracks och editera dem och de ändras i pro tools.

Edited by Apep
Posted (edited)

Nackdelen med att välja logic är väl att om man ngn gång skulle få för sig att leka tekniker i en stor välutrustad studio så är ju PT standard med tanke på HD-systemen.. jag kör själv stenhårt på logic, men jag ska köpa ett m-audio kort nu om ngn månad, skadar ju inte att ha koll på PT med tanke på att det är så vanligt i många studios : )

Edited by Thome
  • 1 year later...
Posted

ny fråga:

för att spara kraft i datorn kan man ju frysa hela tracks i PT, finns det även en funktion motsvarande i Logic9 eller är det nog att bara mute:a kanalerna?