Jump to content
Annons

Bounca flera spår samtidigt?


Tracer

Recommended Posts

Halloj!

Håller på med en låt som börjar dra en hel del CPU, skulle vilja mixa ner alla spår som de är just nu, och mixa ihop nivåer och sånt. När jag försöker exportera 'Selected tracks..." och öppnar upp xls-filen, så sparas alla effekter med wav-filerna torra. Finns det något lättare sätt än att bounca varje spår separat? Det är 26 spår så det känns lite omständigt.

Jag har letat i manualen och sökt på forumet men inte hittat nåt svar.

Nån som vet om det går, och hur man gör i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Halloj!

Håller på med en låt som börjar dra en hel del CPU, skulle vilja mixa ner alla spår som de är just nu, och mixa ihop nivåer och sånt. När jag försöker exportera 'Selected tracks..." och öppnar upp xls-filen, så sparas alla effekter med wav-filerna torra. Finns det något lättare sätt än att bounca varje spår separat? Det är 26 spår så det känns lite omständigt.

Jag har letat i manualen och sökt på forumet men inte hittat nåt svar.

Nån som vet om det går, och hur man gör i så fall?

Nu har du inte gått in på mera exakt på vad spåren bygger på. Är det riktiga instrument eller VST etc ? Mitt tips är att du bouncar spår för spår i separata audio spår med dito effekter (typ frys om det är VST) för att sedan bounca ihop dom tillsammans, typ som sound on sound för i världen. Men då fattar jag inte poängen med att bounca ihop flera audio track till ett ? Är din burk så svag att den inte pallar 26 audiospår utan pluggar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din burk så svag att den inte pallar 26 audiospår utan pluggar ?

Alla 26 spåren är nedbouncade vst-instrument och sång. Wav-format alltså.

Sen är det pluggar på i princip varje spår. Därför det går lite slött.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte automatiskt audiofiler när du fryser spåren?

vet inte hur d det är i cubace, men i Ableton fins det djupfrysning, altså du fryser alla spåren o får rena audiofiler.

Går det att frysa rena audiofiler? Det är alltså inga VSTi's utan enbart audio med effekter på.

Vill få ner dem med effekter på, så jag kan lägga in dem i ett nytt projekt och fixa nivåer och sånt. Utan att behöva spara ned ett spår i taget helst. Går det att göra ett makro eller nåt annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu kan jag definitivt rekommendera ett tips av Majken som han skrev om i någon hyfsad ny Studio (kanske rentav den senaste? Vet inte...) som är en ny funktion i Cubase. Har inte provat det själv, men vad det går ut på, är att du skapar gruppspår, ett för varje spår som du vill bounca. Skicka ljuden dit. Sätt gruppspåren i record-läge. Tryck på rec, och så gör Cubase en real time-inspelning, spår för spår.

Jag tror det var så det gick till..det bästa är väl om Majken själv dök upp och skrev här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Sätt gruppspåren i record-läge. Tryck på rec, och så gör Cubase en real time-inspelning, spår för spår.

Jag tror det var så det gick till..det bästa är väl om Majken själv dök upp och skrev här. 😎

Hmm, fast med tanke på att det hackar när jag försöker spela upp... så borde det innebära att det hackar även i gruppspåren?

Maaaaaaaaaaaaajken!! *vråla* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att skriva ett makro då?

Tror att de har fixat detta i Nuendo 4 så det borde väl dyka upp i CB snart.

Funderade på det där med makro oxå.. Fast om det finns i nuendo så kan man ju hoppas det kommer i en uppdatering så det funkar i C4 snart oxå! *håller tummar och tår*

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu dök Majken upp, och såhär gör du:

* Högerklicka på hälften av alla spår och välj deactivate track. Nu tar dessa spår varken processorkraft eller belastar hårddisken.

(Det här är förresten en bra funktion att ha koll på. Spelar du in en massa slasktagningar så kan du ha kvar dessa i projektet, lägga dem i ett eget Folder Track och sedan inaktivera dem vilket när som helst låter dig lyfta in dem utan att de stjäl några resurser)

* Skapa samma antal gruppspår och med samma kanaluppsättning som spåren som fortfarande är aktiva.

* Skapa sedan även audio-spår med samma antal och kanaluppsättning.

* För varje ljudspår som fortfarande är aktivt väljer du ett av gruppspåren som utgång.

* På de nya ljudspåren du skapat väljer du sedan gruppspåren som ljudingång.

* Aktivera till sist record enable på de nya ljudspåren och tryck på rec.

Nu spelas samtliga spår in, precis med den nivå och de effekter de har. När detta är klart gör du tvärtom, aktivera de spår som tidigare var inaktiva och inaktivera de spår som tidigare var aktiva. Det här är kanske inte någon jättesmidig lösning, men det är åtminstone mer automatiskt än att behöva aktivera solo på varje enskilt spår och bounce'a ned dem ett och ett. Skapa sedan ett nytt projekt och importera de nya ljudfilerna så har du åter tillgång till all processorkraft.

Ett annat alternativ som många har missat med Cubase, detta gäller dock endast fullversionen och inte Studio, är att använda Offline Process funktionen. Här kan du helt enkelt ta de mest processorkrävande pluggarna, exempelvis gitarr-distar och bränna fast dem i spåret. Detta gör du genom att spara inställningen i pluggen, ta bort den från spåret och sedan välja Offline Process med samma plugg. Ladda sedan inställningen och effekten bränns fast i ljudspåret. Det smarta med Offline Process är att den sparar en historik där du när som helst kan ändra på effekten, ta bort den helt eller lägga en effekt innan. Det här är inte heller ett jättesmidigt sätt att jobba men kan vara en riktigt bra lösning mot slutet på en mix när pluggkraften tagit slut.

Vad gäller effektpluggar och processorbelastning så är det generellt så att Reverb och Distorsionspluggar tar mest kraft medan det sedan ofta går efter pluggarnas komplexitet. Att ladda en eq-plugg med tio aktiva band är slöseri om allt du behöver är ett låg- eller högpass filter. Sätt dig ned en dag och testa de pluggar du har, ofta hittar man pluggar som är snålare än man trodde och såna som använder långt mer processorkraft än de egentligen är värda.

Annat som kan vara bra att tänka på är att latency påverkar processorbelastningen riktigt rejält, speciellt med usb-ljudkort. Ofta räcker det med att kliva upp lite i latency när projektet börjar hacka och spraka för att allting ska fungera. Gränsen går ofta kring 40-50 millisekunder, högre än det gör ingen skillnad och vid en viss punkt råder nästan ett motsatsförhållande - systemet måste stjäla resurser för de långa bufferttiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...