Jump to content
Annons

Bandnamn


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Vi har ett band och har svÄrt att komma pÄ ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, fÄr vi ta det dÄ eller kan vi inte göra det av "rÀttsliga" skÀl?

Om nĂ„n rĂ„kar ha förslag pĂ„ bandnamn sĂ„ fĂ„r ni ju gĂ€rna posta det hĂ€r =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Grand Canyon...

Se bara till att inget ANNAT band heter som ni vill heta.

Det finns en söksite för det. Messar om jag kommer pÄ namnet pÄ den.

PRV gÀller sedan om ni vill.

😄

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det har vÀl blivit problem för ett flertal band som hetat samma som nÄgot företag eller nÄgon vÀlkÀnd "produkt". (T.ex. finska Panasonic som fick byta till Pan Sonic. Eller S.P.O.C.K som fick svar frÄn filmbolaget att det skulle bli dyrt att heta Spock, sÄ dÄ la de till lite punkter.)

-Om det finns kommersiella krafter bakom en nationalpark (vilket det troligen gör!?) sÄ skulle jag gissa pÄ att risken finns att ni blir stÀmda. Iaf om ni kommer upp i sÄdan nivÄ att ni blir uppmÀrksammade i USA.

Men de flesta nationalparker heter vÀl som den geografiska plats de ligger pÄ, sÄ pÄ det viset borde det vÀl Ä andra sidan kunna vara lugnt. Man kan vÀl inte ta "patent" pÄ ett ortsnamn...?

😉

Google brukar för övrigt kunna va ett bra stÀlle om man vill ta reda pÄ om det redan finns band med namnet man funderar pÄ. (Kan dock va lite bökigt om man först mÄste leta sig igenom 1000-tals trÀffar om en nationalpark...)

SÄ www.last.fm borde vara bÀttre, dÀr lÀr de allra flesta band/musiker som nÄtt utanför garderobsstudion finnas!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varför inte göra som mÄnga 60-tals band gjorde och lÀgga till ett " and the" i mitten som tex. Robin and the hoods. Zorba And the Greeks, peter and the wolfs mfl

sÄ dÄ kunde ni heta: Grand & The Canyons

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi spelar poprock/radio-musik typ â˜ș

Sorry för OT!

Radiomusik Àr en vÀldigt kryptisk genre.

Är det musik som spelas pĂ„ kommersiella radiosationer? Vilka i sĂ„ fall?

Är det musik som spelas pĂ„ P4, P3 eller kanske P2?

P1 Àr ju en av Sveriges största radiokanaler. Vilken typ av musik spelas dÀr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det ingen som har ett dubbelnamn i bandet ? Thor-Leifs Ă€r ju en klassiker... â˜ș

Radio rock/pop, ja ? "The mainstreams" kanske, men det Àr nog redan taget.

"The skval radios" eller "Den har jag hört föruts". "The Svensktoppers", "ÖrhĂ€nge",

"The Mainless hits", "Q-base brothers" (dÀr nÀr ni nog slippa stÀmmning frÄn Hamburg

om ni stavar med Q).

LĂ„t fantasin flöda... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det ingen som har ett dubbelnamn i bandet ? Thor-Leifs Ă€r ju en klassiker... â˜ș

Radio rock/pop, ja ? "The mainstreams" kanske, men det Àr nog redan taget.

"The skval radios" eller "Den har jag hört föruts". "The Svensktoppers", "ÖrhĂ€nge",

"The Mainless hits", "Q-base brothers" (dÀr nÀr ni nog slippa stÀmmning frÄn Hamburg

om ni stavar med Q).

LĂ„t fantasin flöda... 🙂

Haha!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svÄrt att komma pÄ ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, fÄr vi ta det dÄ eller kan vi inte göra det av "rÀttsliga" skÀl?

Om nĂ„n rĂ„kar ha förslag pĂ„ bandnamn sĂ„ fĂ„r ni ju gĂ€rna posta det hĂ€r =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Grand Canyon? DĂ„ tycker jag Yellowstone lĂ„ter mer som ett band. Eller som ett bĂ€ttre band iaf 😳

Kan inte tÀnka mig att det skulle vara nÄgot problem (Àven om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte fÄ reda pÄ det hÀr utan pÄ Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till nÄgot annat. typ thorleifs."

och all publicitet Ă€r ju som bekant bra publicitet, sĂ„ om nĂ„got skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svÄrt att komma pÄ ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, fÄr vi ta det dÄ eller kan vi inte göra det av "rÀttsliga" skÀl?

Om nĂ„n rĂ„kar ha förslag pĂ„ bandnamn sĂ„ fĂ„r ni ju gĂ€rna posta det hĂ€r =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😳

Grand Canyon? DĂ„ tycker jag Yellowstone lĂ„ter mer som ett band. Eller som ett bĂ€ttre band iaf 😉

Kan inte tÀnka mig att det skulle vara nÄgot problem (Àven om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte fÄ reda pÄ det hÀr utan pÄ Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till nÄgot annat. typ thorleifs."

och all publicitet Ă€r ju som bekant bra publicitet, sĂ„ om nĂ„got skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😄

Eller Cruise In The Closet. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Vi har ett band och har svÄrt att komma pÄ ett namn som vi gillar. Vi har ett, men det har samma namn som en nationalpark i USA, fÄr vi ta det dÄ eller kan vi inte göra det av "rÀttsliga" skÀl?

Om nĂ„n rĂ„kar ha förslag pĂ„ bandnamn sĂ„ fĂ„r ni ju gĂ€rna posta det hĂ€r =) Vi spelar poprock/radio-musik typ 😄

Grand Canyon? DĂ„ tycker jag Yellowstone lĂ„ter mer som ett band. Eller som ett bĂ€ttre band iaf 😳

Kan inte tÀnka mig att det skulle vara nÄgot problem (Àven om det antagligen finns femtitolv band som heter samma grej). SKULLE det vara det kommer ni inte fÄ reda pÄ det hÀr utan pÄ Expressens löpsedel:

"AMERIKANSK NATIONAL-

PARK KRÄVER SVENSKT

BAND PÅ MILJADER

eller iaf att dom byter

till nÄgot annat. typ thorleifs."

och all publicitet Ă€r ju som bekant bra publicitet, sĂ„ om nĂ„got skulle jag rekommendera till att ni byter namn till, eh... Church of Scientology 😉

Hehe okej. Yellowstone Ă€r namnet som vi funderar pĂ„ 😄 ja gillar de, men tvĂ„ i bandet gnĂ€ller över att det Ă€r en nationalpark o att vi inte "fĂ„r" ta det.

Men ni tror de e lugnt eller?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller översÀtt namnet:

Gulsten

Eller gör en halvöversÀttning:

The Gulstens

Eller byt fÀrg:

Bluestone?

Greenstone?

Pinkstone?

Blackstone?

Redstone?

Eller byt sten mot ben:

Yellowbone?

...och sen halvöversÀtt:

The Gulbens

Eller översÀtt fel:

Svartsjukestens band

...och sÀrskriv:

Svartsjuke Stens Band

I det sistnÀmnda alternativet har du kommit sÄ lÄngt ifrÄn Yellowstone sÄ en stÀmning Àr nÀstintill osannolik!

Lycka till!

/Âź

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men ni tror de e lugnt eller?

det Àr helt lugnt sÄ lÀnge ni Àr okÀnda

vad som hÀnder sen Àr mer osÀkert Ä förstÄs beroende pÄ var ni blir kÀnda

gÄr ju alltid att byta till yellow stone om inte annat

fast Cruise in the Closet som skag kom pĂ„ Ă€r nog Ă„rets bĂ€sta namnförslag! đŸ€Ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kÀnda sÄ e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark Àr vÀl lite mer Àn bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Hittar du en geografisk plats som heter Yellowstone kan ni uppkalla er efter den. DÄ kan ingen nationalpark eller hamburgerkedja i vÀrlden stÀmma er för det. SÄ lÀnge ni hÄller fast vid att namnet hÀnvisar till platsen, inte till företaget.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kÀnda sÄ e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark Àr vÀl lite mer Àn bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Hittar du en geografisk plats som heter Yellowstone kan ni uppkalla er efter den. DÄ kan ingen nationalpark eller hamburgerkedja i vÀrlden stÀmma er för det. SÄ lÀnge ni hÄller fast vid att namnet hÀnvisar till platsen, inte till företaget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_County%2C_Montana

... och om det Ă€ndĂ„ blir knas nĂ€r ni erövrat vĂ€rlden,.. sĂ„ överlever ni nog en sĂ€rskrivning 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En nationalpark Àr som ett tuffare naturvÄrdsomrÄde, som med hÀnvisning till omrÄdets unika natur ska skyddas mot exploatering, nedskrÀpning med mera. I det avseendet Àr en nationalpark "lite mer Àn en geografisk plats".

Att det dÀremot skulle rÄda nÄgra sÀrskilda regler gÀllande rÀttigheterna till namnet kan jag inte tÀnka mig. Lika lite som NaturvÄrdsverket kommer lacka pÄ er om ni kallar er Gotska Sandön (ocksÄ nationalpark) kommer National Park Service göra det om ni anvÀnder Yellowstone.

Vill ni vara pÄ den sÀkra sidan kan ni ju alltid frÄga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja men OM vi skulle bli mer kÀnda sÄ e de ju segt att byta namn.. Man ville ju heta samma hela tidne liksom.

Men en nationalpark Àr vÀl lite mer Àn bara "en geografisk plats", eller har jag fel?

Amen för sören, bry dig inte... de enda som kommer och bry sig och ta kontakt med er Àr följande band:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&a...11:3pfwxqw0ldte

SÄ, varsÄgod. Det finns redan, det Àr upptaget. Bokstaven S Àr inte tillrÀcklig skillnad, ni kommer att bli stÀmda upp över öronen av dem.

Nirvana hade tillrÀckligt med pengar att ge till gamla psykedeliska "hippie-hare-krishna-duon" Nirvana som fanns i slutet pÄ 60- början 70-talet. Gamla Nirvana stÀmde Kurt Cobains "nya" upp över öronen, tack vare att de gamla hade stort skivbolag de slÀppte plattor pÄ som fortfarande fanns runt 90-talet. Nog har mÄngen fans blivit besvikna nÀr de krÀngt plattor med engelska Nirvana med, fansen köpt hem dom och satt pÄ... jösses, vilket lurendrejeri!

Har folk sÄ svÄrt med fantasin? Det Àr bara att söka pÄ nÀtet, och se pÄ myspace om det finns... tro att de Àr oiginella bara för att de kom pÄ namnet Nirvana, eller Covenant, eller Grand Canyons. Riverside Àr ett polskt metalband som har fÄtt svÄrigheter med amerikanska countrybandet Riverside. SÄ de sÄ.

Tillbaks till skrivbordet med er, marsch rakt pÄ.

Varför skulle ett band som heter Grand Canyons bry sig om att de kallar sig Yellowstone?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var det indianska uttalet jag syftade pÄ, tycker det lÄter som ett ok bandnamn.

Om man nu ska söka bland nationalparker.

Men du har nog rÀtt att det kommer att bli en massa roliga missförstÄnd.

Antisemitiska gangsta-rappare 😄

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SnÀlla, vad som helst, men inte Ànnu ett namn med antingen ordet STONE i sig, eller COWBOYS. Det Àr lika B-klass (om inte c-klass) som bilder pÄ banden framför en tegelvÀgg.

😄 Det Ă€r kanske inte sĂ„ dumt med "stone" Ă€ndĂ„...sicken kĂ€rlek frĂ„n fansen!

http://www.thewallstones.com/gastbok/guest...st.php?page=127

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr finns en lista pÄ nationalparker i the US. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unite..._Parks_by_state

Petrified Forest var ett fint namn pĂ„ en nationalpark, lĂ„ter som nĂ„got av Poe. 😎

Jag har sett de "förstenade" trĂ€den dĂ€r 😄

En av favoriterna om man Àr inne pÄ naturomrÄden Àr nog Muir Woods (Ett national monument, inte national park)

http://en.wikipedia.org/wiki/Muir_woods

ENORMA redwoodtrÀd, bla inspelningsplats för Starwars med ewokerna pÄ mÄnen Endor.

StÄr man vid ett trÀd med en omkrets ca 18 meter vid stammen och Àr tokhögt sÄ tappar iaf jag hakan. Som att vara i en dinosaurieskog.

En lÀnk: http://en.wikipedia.org/wiki/Sequoia

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...