Jump to content
Annons

Inom vilken genre producerar du?


mattias

Recommended Posts

... eller är det att ladda hem ett musikprogram från internet, börjar klippa ihop lite samplingar man hittar nånstans och mixar ihop med senaste radioteknolåten? 😠

*suck* 😆

Alltid ska man höra samma sak om dansmusik... "Det är bara att ta några samplingar och bygga en "lätt" loop som man kör i 8 minuter"

Fattar inte varför folk ska vara så trångsynta... Dock kanske du bara var lite skojfrisk nu och då tar jag tillbaks mina suckar, men jag är allt för van att höra dessa påståenden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Förutsätter ni att alla håller på med elektronisk musik eller? En massa olika dans/elektroniska stilar och sen ROCK/Pop och alternativ som enda rock-alternativ. Kan ju liksom rymmas en hel del under "Rock/Pop". Fast det är klart ni snackar ju om att "producera" musik. Det är en typisk dansmusikterm. Rockmusiker talar mer i termer som , skriva låtar, spela in musik etc.

Vill dock poängtera att jag inte har något emot dansmusik eller tror att det på något sätt skulle vara enklare etc. än annan musik som vissa andra verkar tro. Jag har full respekt för dansmusikproducenter.

Redigerat av Steven Hyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller med dig till viss del. Känns stelt, allvarligt och aningen pretentiöst att säga sig "producera" eller "skriva", för mej iaf. Det är inte alltid det blir grejer som jag fortsätter på. Kanske var fjärde, därför brukar jag säga (om nån frågar) att jag (i talandes stund) lattjar musik. "prodda" o "knåpa" kanske kan ersätta producera och skriva i dagliga tal o sammanhang 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det har faktiskt hänt att jag verkligen har skrivit en del till en låt... ibland när man suttit o fikat me ett par kompisar kommer man helt plötsligt på en grym rytm som man bara måste testa... då brukar ja ruta ut ett pattern på en pappersbit... har länge fudnerat på o köpa ett block o penna o ha me mej...

annars brukar ja svara "inget.." när nån frågar va ja gör... funkar himla bra.. slipper man massa fler frågor..

Link to comment
Dela på andra sajter

annars brukar ja svara "inget.." när nån frågar va ja gör... funkar himla bra.. slipper man massa fler frågor..

Word. 😮 Jag gör samma sak. Annars börjar folk bara fråga vad man har för artistnamn 😉 Horror!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

annars brukar ja svara "inget.." när nån frågar va ja gör... funkar himla bra.. slipper man massa fler frågor..

Word. 😉 Jag gör samma sak. Annars börjar folk bara fråga vad man har för artistnamn 😆 Horror!! 😄

Aa precis.. eller ber att få lyssna... sämre att dom låter en vara så hade man kanske fått nått gjort... tjejer e alltid värst... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
annars brukar ja svara "inget.." när nån frågar va ja gör... funkar himla bra.. slipper man massa fler frågor..

Om någon frågar mig vad jag gör, så svarar jag "Jag är brevbärare.." och där tog den konversationen slut 🙂

Heh, nej men ärligt jag förstår va du menar. Känns lite larvigt att säga att man är producent eller något när inte kulorna flödar in som spön i backen. Ibland kanske man nämer att man pysslar, sysslar, leker eller töntar runt med musik för att folk ska förstå att man gör det som en hobby och inte tjänar miljoner på det (än! 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

själv tycker jag det är kul att snacka om att man sysslar med musik. Problemet är dock att jag sällan har ngt med mig för lyssning. Alla är inte intresserade, och sen har jag ju mest det som hobby, och folk brukar väl ta det för vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
det har faktiskt hänt att jag verkligen har skrivit en del till en låt... ibland när man suttit o fikat me ett par kompisar kommer man helt plötsligt på en grym rytm som man bara måste testa... då brukar ja ruta ut ett pattern på en pappersbit... har länge fudnerat på o köpa ett block o penna o ha me mej...

Haha, kommer ihåg nån gång när jag var liten och kom på en melodi. då skissade jag lite streck i olika höjder för att komma ihåg melodin ungefär, det funkade. nu för tiden brukar jag tänka "äh jag kommer ihåg det" (men det gör jag såklart aldrig) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Streck i olika höjder. Det påminner om något, men vad??  😉

jojo, noter, fast jag visste inte vad noter va på den tiden

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

det har faktiskt hänt att jag verkligen har skrivit en del till en låt... ibland när man suttit o fikat me ett par kompisar kommer man helt plötsligt på en grym rytm som man bara måste testa... då brukar ja ruta ut ett pattern på en pappersbit... har länge fudnerat på o köpa ett block o penna o ha me mej...

Haha, kommer ihåg nån gång när jag var liten och kom på en melodi. då skissade jag lite streck i olika höjder för att komma ihåg melodin ungefär, det funkade. nu för tiden brukar jag tänka "äh jag kommer ihåg det" (men det gör jag såklart aldrig) 🙂

hehe...

de bästa idéerna kommer i drömmar och spontant...

en enda gång har jag drömt att jag gjorde en melodi... de första jag gjorde när jag vaknade var att sequenca den... o nu e låten färdig... lr de fattas lite mastring o tweaking.. men melodin blev rätt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Generer och katalogiseringar. Egentligen finns det bara två sorters musik, sån som JAG tycker om och sån som JAG inte tycker om. Sen är variabeln jag utbytbar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

En bra fråga Viktor. Men det måste svänga på något sätt. Gärna minimalistisk musik . Det är min smak, för tillfället. Man måste försöka hålla sig öppen för ny intryck. Vad jag inte gillar är när det är för slätstruket och tillrätta lagt. Ibland kan det kännas som om lös produktion kanns bra. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 3 år senare...
Bump!

Så ja. Fyll i era preferenser nu. 🙂

Oj, du gör en bump efter 4år. :rolleyes:

Tycker alternativen sög, jag röstar för en ny gallup med bättre alternativ, skulle vara intressant 🙂 Och att man kunde pricka i flera.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är lite tunnsått med alternativ - och en brist att inte kunna kryssa i flera.

Hälften av svarsalternativen vet jag knappt ens vad det är... :rolleyes:

För min del blev det pop/rock eftersom det oftast är någon form av pop - eller egentligen kanske mer pop-soul som jag gör, men sedan kan det smyga sig in lite musical, reggae och lite rockigare prylar ibland också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump!

Så ja. Fyll i era preferenser nu. 🙂

Oj, du gör en bump efter 4år. :rolleyes:

Tycker alternativen sög, jag röstar för en ny gallup med bättre alternativ, skulle vara intressant 🙂 Och att man kunde pricka i flera.

Mvh

Memphis

Det är kul att göra historiska bumpar!

Håller med om alernativen. Du får gärna göra en ny som bättre motsvarar demopostningarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll på med hela elekronik-genren i typ 7 år eller nått sånt tills jag tröttna. Jag gör rätt mycket "Populär Rock" och där emellan så blire nu mycket Pink Floyd- och Dream Theater- inspirerat dvs Psykadelisk och/eller progressiv Rock. 🙂 Man har ju varit trogen Hårdrockare i hela sitt liv men att just producera rock är lite svårare att göra, men har man relativt sjysst hårdvara(och självklart mjukvara) så finns det inga gränser förutom just fantasin. 🙂

Kan tillägga att jag gör musik med känsla - känner jag inget när jag gjort/gör en låt försvinner den ganska fort. :rolleyes: Musiken ska kännas in i själen(!), det är därför jag gör musik från början, att få människor att känna nått. 🙂

Jag valde Rock/pop.

Vi håller till på http://www.myspace.com/lifethread08 föresten. 🙂

Redigerat av peterthegreat
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...