Jump to content
Annons

Hur skitar man till trummor?


rockdemon

Recommended Posts

Jag fick tidigare en synpunkt på en av låtarna jag laddat upp här. Det gällde trummorna och att dom lät för rena. Hur tuffar man till dom och smutsar ner dom? har pysslat lite med kompressor o testat men får inte till till det.

Har någon tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj så många trådar det har blivit som handlar om trummor under de senaste veckorna! Riktigt kul tycker jag!

Men visst....dist är inget dumt förslag för det kan ibland bli väldigt bra. Men i så fall blir det oftast bäst om volymen på disten är ganska pytte-svag. Alltså så pass svag att den bara finns där utan att man egentligen hör den. Bara en liten antydan alltså. Det är ju bara att prova sig fram.

Dist kan alltså vara lösningen (eller en del-lösning) på ditt problem, men egentligen beror det på vad i ditt ursprungliga trumsound det är som gör att du får ett för rent sound? Beror det t.ex. på att cymbal/hi-hat-ljudet är för rena i klangen så att örat blir lite lurad att tro att det är hela trumsetet som är för rent, eller är det pukorna som låter för rent? Eller kanske både pukor och cymbaler? Kanske hela trumsetet inkl. virvel och baskaggen också? Vilka åtgärder man ska ta till kan alltså bero rätt mycket på just det här svaret. Man kan göra en hel del med EQ:n också, så det är långt ifrån säkert att du behöver lägga till något. Ibland kan det ge rätt effekt genom att ta bort eller minska något. Om du hade ett ljudexempel så kan det vara lättare för folk att ge fler tips.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

En rumsmick som man komprimerar hårt och eventuellt distar brukar göra susen. en annan grej jag ofta gör är att skicka lite av kaggen, virveln, eventuellt även pukor och hihat till en gruppkanal där jag komprimerar dom något. Sen skickas den vidare till ytterliggare en gruppkanal för hela setet där jag komprimerar ytterliggare. Brukar bli bättre så i mina öron än att komprimera alla trummor var för sig. En buss dit man skickar lite av virvel och ett kryddmått kagge och hihat brukar jag ha också. Denna buss får oftast lite dist. Det ska inte höras förrän man tar bort den. Ungefär på samma sätt som med köttbullar och lök, det smakar inte så mycket lök. Men det blir jätteäckligt om man struntar i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rumsmick som man komprimerar hårt och eventuellt distar brukar göra susen. en annan grej jag ofta gör är att skicka lite av kaggen, virveln, eventuellt även pukor och hihat till en gruppkanal där jag komprimerar dom något. Sen skickas den vidare till ytterliggare en gruppkanal för hela setet där jag komprimerar ytterliggare. Brukar bli bättre så i mina öron än att komprimera alla trummor var för sig. En buss dit man skickar lite av virvel och ett kryddmått kagge och hihat brukar jag ha också. Denna buss får oftast lite dist. Det ska inte höras förrän man tar bort den. Ungefär på samma sätt som med köttbullar och lök, det smakar inte så mycket lök. Men det blir jätteäckligt om man struntar i den.

när man jämför med mat så brukar jag förstå men jag fattar ändå inte det där med att skicka lite av kagge, virvel, ev pukor o hihat till en gruppkanal. vaddå en buss?

Link to comment
Dela på andra sajter

när man jämför med mat så brukar jag förstå men jag fattar ändå inte det där med att skicka lite av kagge, virvel, ev pukor o hihat till en gruppkanal. vaddå en buss?

Tänk dig att Busskanalen är en kastrull så lite potatis , salt , smör , mjölk och en aning muskot så har man sig potatismos i kastrullen. 😲🙂

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En rumsmick som man komprimerar hårt och eventuellt distar brukar göra susen. en annan grej jag ofta gör är att skicka lite av kaggen, virveln, eventuellt även pukor och hihat till en gruppkanal där jag komprimerar dom något. Sen skickas den vidare till ytterliggare en gruppkanal för hela setet där jag komprimerar ytterliggare. Brukar bli bättre så i mina öron än att komprimera alla trummor var för sig. En buss dit man skickar lite av virvel och ett kryddmått kagge och hihat brukar jag ha också. Denna buss får oftast lite dist. Det ska inte höras förrän man tar bort den. Ungefär på samma sätt som med köttbullar och lök, det smakar inte så mycket lök. Men det blir jätteäckligt om man struntar i den.

när man jämför med mat så brukar jag förstå men jag fattar ändå inte det där med att skicka lite av kagge, virvel, ev pukor o hihat till en gruppkanal. vaddå en buss?

Du skickar väl inte "lite" av kagge tiil bussen. Du routar väl hela signalen dit tillsammans med övriga trumkanaler.

Annars brukar jah låta den hänga ute och få vila på virveln. Det blir ett dovare sjung i virveln då tycker jag. Hade min varit lite längre hade den kunnat få toucha slagskinnet på kaggen men den når inte riktigt dit. Fast om man lägger den i hihat:en så trampa INTE på pedalen. Då kan det svida lite. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag tar en liten annan approach. Är det livetrummor? Om det är det så kan du nästa gång du spelar in testa att ställa träbord runt trummorna ca 2 meter ifrån Detta bidrar till ett skitigt sound av reflexerna som kan bli rätt gutt. Bara en lite avstickare sådär 😲

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett sätt för att få trummorna låta skitigt på inspelning är ju att spela skitigt. Vill man få det låta ännu skitigare så kan man stämma trummorna på ett lite orent sätt. Kombinationen skitigt spel och skitigt grundsound i trummorna räcker ofta rätt långt. Att spela trummor på ett skitigt sätt kan man göra på två sätt: Man kan spela skitigt på det rent musikaliska planet och man kan styra renheten/skitigheten med hjälp av vilken teknik man använder i anslaget.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

En rumsmick som man komprimerar hårt och eventuellt distar brukar göra susen. en annan grej jag ofta gör är att skicka lite av kaggen, virveln, eventuellt även pukor och hihat till en gruppkanal där jag komprimerar dom något. Sen skickas den vidare till ytterliggare en gruppkanal för hela setet där jag komprimerar ytterliggare. Brukar bli bättre så i mina öron än att komprimera alla trummor var för sig. En buss dit man skickar lite av virvel och ett kryddmått kagge och hihat brukar jag ha också. Denna buss får oftast lite dist. Det ska inte höras förrän man tar bort den. Ungefär på samma sätt som med köttbullar och lök, det smakar inte så mycket lök. Men det blir jätteäckligt om man struntar i den.

när man jämför med mat så brukar jag förstå men jag fattar ändå inte det där med att skicka lite av kagge, virvel, ev pukor o hihat till en gruppkanal. vaddå en buss?

Du skickar väl inte "lite" av kagge tiil bussen. Du routar väl hela signalen dit tillsammans med övriga trumkanaler.

Annars brukar jah låta den hänga ute och få vila på virveln. Det blir ett dovare sjung i virveln då tycker jag. Hade min varit lite längre hade den kunnat få toucha slagskinnet på kaggen men den når inte riktigt dit. Fast om man lägger den i hihat:en så trampa INTE på pedalen. Då kan det svida lite. 😕

När jag skriver skickar lite menar jag givetvis att jag använder en send i Logic till en buss där jag lagt effekter. Precis som med ett FX-track (eller vad det kallas) i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade på din låt..

och det låter typ ez om trummorna..dvs rätt glöta i ljudet

torra trummor brukar ge ett lite varmare skitigare sound enligt mig

eller trummor som har en redan skitig karraktär,tlx vintage years(tror jag preseten heter= i addictive drums

eller ännu bättre gretch settet på vintage addon till dfhs

men de låter för mycket bryan adams nu för att limma med resten av musiken

skön låt btw..lite nick cave feeling 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Parallelldista, parallellkomprimera rum, oh och sedan hela kitet. Parallellkomprimera ett reverb där mixen är på ca 60-70% blött. Ha en distbuss dit du kan skicka diverse trumkanaler. Och så vidare och så vidare och så vidare och så vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tidigare en synpunkt på en av låtarna jag laddat upp här. Det gällde trummorna och att dom lät för rena. Hur tuffar man till dom och smutsar ner dom? har pysslat lite med kompressor o testat men får inte till till det.

Har någon tips?

komprimera skiten ur dom å på med ett litet rumsreverb på en parallell buss

blanda med det rena tills det känns bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj så många trådar det har blivit som handlar om trummor under de senaste veckorna! Riktigt kul tycker jag!

Men visst....dist är inget dumt förslag för det kan ibland bli väldigt bra. Men i så fall blir det oftast bäst om volymen på disten är ganska pytte-svag. Alltså så pass svag att den bara finns där utan att man egentligen hör den. Bara en liten antydan alltså. Det är ju bara att prova sig fram.

Dist kan alltså vara lösningen (eller en del-lösning) på ditt problem, men egentligen beror det på vad i ditt ursprungliga trumsound det är som gör att du får ett för rent sound? Beror det t.ex. på att cymbal/hi-hat-ljudet är för rena i klangen så att örat blir lite lurad att tro att det är hela trumsetet som är för rent, eller är det pukorna som låter för rent? Eller kanske både pukor och cymbaler? Kanske hela trumsetet inkl. virvel och baskaggen också? Vilka åtgärder man ska ta till kan alltså bero rätt mycket på just det här svaret. Man kan göra en hel del med EQ:n också, så det är långt ifrån säkert att du behöver lägga till något. Ibland kan det ge rätt effekt genom att ta bort eller minska något. Om du hade ett ljudexempel så kan det vara lättare för folk att ge fler tips.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

En vanlig orsak till varför den totala ljudbilden från ett trumset inte låter fullt så skitigt som man ibland kanske önskar är just för att cymbalerna låter för rena. Det är inget ovanligt alls att hela trumsetet låter mycket skitigare om man byter ut just cymbalerna till cymbaler som låter skitigare i sig, alternativt att man EQ:ar enbart cymbalerna lite skitigare. Cymbalernas klang har väldigt stor betydelse för hur man upplever ljudet på resten av trumsetet. Kompletterat med en lite svag dist på trummorna så kan man få en ljudbild där trummor och cymbaler "gifter sig" med varandra så att allting smälter bra in. Men det går att få tillräckligt skitigt sound helt utan dist om bara grundförutsättningarna är de rätta med t.ex. trummornas/cymbalernas sound och hur man spelar.

Mitt tips är att du försöker EQ:a cymbalerna på ett sådant sätt så att de inte blir alltför briljanta i soundet och mycket av den här briljanta soundet hittar du i diskant och mellanregistret. Om denna åtgärd inte räcker helt och fullt så kan du sedan testa med dist på trummorna som en komplettering, men börja med cymbalerna först tycker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...