Jump to content
Annons

När använder du aux?


®offe

Recommended Posts

För att slippa ställa denna säkert grundläggande fråga har jag letat överallt men inte funnit svar.

Men, nu blottar jag min okunskap och säger:

- När använder du aux?

Om jag ska göra ett audiospår så skapar jag ett audiotrack, vill jag ha instrument så skapar jag ett instrumenttrack, jag kan då välja stereo eller mono, och sedan väljer jag instrument. Xpand, reason, analog factory BDF etc.

När har jag behov av att skapa ett auxtrack?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha en effekt, reverb, kompressor, och ha samma inställningar på flera spår. T.ex komprimera ett trumsett så kan du skicka alla kanalerna till en AUX och använda en kompressor för hela settet.

MVH

Anders

EDIT: eller i EZDrummer för att få ut till separata kanaler, utan att spela in på audiospår. Tänk dig AUX som en kanal som kan ta emot signal, bearbeta den och skicka vidare, men inte spela in som i Audio.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

På aux-kanalen kan du lägga effekter som tar mycket datorkraft i utrymme, typ reverb, och låta olika spår dela på det. Kanske en kör, eller delar av ett trumset, osv. Ett smart sätt att spara på datorkraft.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att hålla ordning i mixen, också.

<exempel>Om du har varje trumma på olika kanaler kan du, när du mixat dem så de stämmer inbördes, skicka alla till en aux-kanal, så slipper du göra om allt om trummorna till exempel inser att du måtse justera volymen på hela trumpaketet, eller bara vill komprimera hela trumpaketet, lägga på samma reverb, osv osv </exempel>

Jag älskar auxkanaler 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
För att slippa ställa denna säkert grundläggande fråga har jag letat överallt men inte funnit svar.

Men, nu blottar jag min okunskap och säger:

- När använder du aux?

Om jag ska göra ett audiospår så skapar jag ett audiotrack, vill jag ha instrument så skapar jag ett instrumenttrack, jag kan då välja stereo eller mono, och sedan väljer jag instrument. Xpand, reason, analog factory BDF etc.

När har jag behov av att skapa ett auxtrack?

/R

Auxar kan du ta in vad som helst på. Skicka från andra kanaler för tex gemensam kompression och EQ. Exempelvis är det ofta onödigt att ha en EQ på både virvelns över- och undermick. Då är det smartare att skicka dem till en aux och ta hand om båda med samma EQ.

Du kan också tappa från andra kanaler till en aux för tex parallellkompression, dist, reverb, delay, och andra saker.

Om du har en extern synt som du skickar midi till så kan man ta in ljudet från den i realtid i mjukvaran från två ingångar i ljudkortet. Likaså med alla andra outboards och vad man nu kan vilja ha.

Utan möjligheter att bussa runt saker och tappa signaler till bussar, ingen seriös mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att hålla ordning i mixen, också.

<exempel>Om du har varje trumma på olika kanaler kan du, när du mixat dem så de stämmer inbördes, skicka alla till en aux-kanal, så slipper du göra om allt om trummorna till exempel inser att du måtse justera volymen på hela trumpaketet,

Fungerar lika bra med grupperingar om du inte vill använda AUX till det.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Då är jag med lite bättre i matchen. Ska testa att aux:a lite i helgen och se om jag får till det.

Jag ska titta igenom "method one" DVDn igen i helgen också, nu när jag lärt mig lite mer, för killen i videon höll också på att aux:a vill jag minnas.

Tur att det här forumet finns 😎

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

<exempel>Om du har varje trumma på olika kanaler kan du, när du mixat dem så de stämmer inbördes, skicka alla till en aux-kanal, så slipper du göra om allt om trummorna till exempel inser att du måtse justera volymen på hela trumpaketet, eller bara vill komprimera hela trumpaketet, lägga på samma reverb, osv osv </exempel>

Jag älskar auxkanaler 😛

Jag är inget terminologi-geni — men skulle man inte hellre kunna påstå att det där är användningsområde för en "buss" (och inte AUX)?

(Jo, det är skillnad på "BUSS" och "AUX", om det nu är någon som skulle vara av annan åsikt...)

Kom å skriv mej dé på näsan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, åtminstone jag använder bussar för att samla ihop kanaler, kanske lägga lite gemensamma effekter på dom, kunna åka i volym med en enda regel, osv...Och aux till i stort sett bara reverb, genom att skicka en del av vissa kanalers signaler in dit.

Fast det finns väl olika arbetssätt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

- När använder du aux?

/R

aux använder du oftast för parallella effekter, som delay, reverb, chorus, flange etc etc, där orginalljudet ska blandas med en effekt

effekten ska då vara 100% blöt

oftast inte för seriella processer som kompressor, dist, eq etc

tycker många här verkar blanda ihop aux med bussar när det pratas om att komprimera ett helt trumset tex

att tappa ett ljud via aux till en buss gör ju inte automatiskt att direktljudet dör utan båda kommer blandas - om du inte mutar kanalen å lägger aux-send pre fader

adresserar du däremot kanalen till en buss istället för master å lägger kompressor på den bussen så blir det så direkt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

- När använder du aux?

/R

aux använder du oftast för parallella effekter, som delay, reverb, chorus, flange etc etc, där orginalljudet ska blandas med en effekt

effekten ska då vara 100% blöt

oftast inte för seriella processer som kompressor, dist, eq etc

tycker många här verkar blanda ihop aux med bussar när det pratas om att komprimera ett helt trumset tex

att tappa ett ljud via aux till en buss gör ju inte automatiskt att direktljudet dör utan båda kommer blandas - om du inte mutar kanalen å lägger aux-send pre fader

adresserar du däremot kanalen till en buss istället för master å lägger kompressor på den bussen så blir det så direkt

Nope, blandar inte ihop då det är pro tools vi pratar om.

MVH

Anders

EDIT: I pro tools är det SEND/BUS (troligtvis vad du tänker som AUX på ett analogt bord), AUX, tar emot från SEND/BUS. Så i SEND/BUS kan du inte lägga några effekter.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Okej, det verkar vara lite terminologitjafs här.

En Aux i den digitala världen (protools, logic osv) kan ta in vad som helst.

Det kan vara en buss, en analog eller digital ingång, en utgång från ett mjukvaruinstrument etc.

Så... man behöver en Auxkanal för att kunna använda en buss.

Visst skickar man till en buss, men den hamnar i slutändan på en Aux som har bussen som input.

Självklart menar jag att man skicka virvelskiten till en gemensam buss, men den kommer ju till ett Auxobjekt.

Pözz.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: I pro tools är det SEND/BUS (troligtvis vad du tänker som AUX på ett analogt bord), AUX, tar emot från SEND/BUS. Så i SEND/BUS kan du inte lägga några effekter.

jag tänker på aux i sin mer generella grundbetydelse - så ja, aux return i detta fallet vilket då leder till att senden blir aux send om du adresserar den till aux

du väljer aux som input på bussen

i den bussen lägger du då en valfri effekt

http://www.prosoundweb.com/recording/books...rotools/5.shtml

alltså aux - send => aux return (bussen i PT, fx return ofta analogt o vissa applikationer)

Link to comment
Dela på andra sajter

du väljer aux som input på bussen

i den bussen lägger du då en valfri effekt

Jo, jag förstod att du menade generelle termer, men trådskaparen sitter i PT och då väljer du BUS in på AUX och så lägger du valfri effekten på den AUX-kanalen 😛

MVH

Anders

EDIT: om jag däremot sitter vid det gamla analoga Tascambordet (som jag satt mycket vid förr, innan PT) så skickar jag kanalen via AUX till min kompressor eller reverb eller vad det nu är och tar emot den i en AUX return, om jag vill lägga den sedan på en egen kanal eller en bus väljer jag ju sedan själv. Eller jag kanske missförstår dig, och vi pratar om samma sak 🙂 troligtvis är det så, bara att jag valde att använda termer utifrån programmet Pro Tools.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
En Aux i den digitala världen (protools, logic osv) kan ta in vad som helst.

det kan den ju faktiskt i den analoga också 🙂

Det är sant ja 😄 Men det är sällan man tar in en buss på en auxretur i ett bord. Det väl snarare så att auxreturerna finns på bussarna. Ja... nog om det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

du väljer aux som input på bussen

i den bussen lägger du då en valfri effekt

Jo, jag förstod att du menade generelle termer, men trådskaparen sitter i PT och då väljer du BUS in på AUX och så lägger du valfri effekten på den AUX-kanalen 😮

MVH

Anders

EDIT: om jag däremot sitter vid det gamla analoga Tascambordet (som jag satt mycket vid förr, innan PT) så skickar jag kanalen via AUX till min kompressor eller reverb eller vad det nu är och tar emot den i en AUX return, om jag vill lägga den sedan på en egen kanal eller en bus väljer jag ju sedan själv. Eller jag kanske missförstår dig, och vi pratar om samma sak 😛 troligtvis är det så, bara att jag valde att använda termer utifrån programmet Pro Tools.

jomenvisst

tror också vi menar precis samma men vänder å vrider begreppen lite bara

alltså som jag ser det efter att börjat jobba med analoga bord så utgår jag från ungefär detta:

bussar är något som går tvärsigenom en konsol där man bla kan skicka signaler från flera eller en kanal till en annan

kanaler är det som man ser på konsolen som går uppifrån å ner 😎

ibland benämns på vissa bord en del kanaler som bussar för att dom är direktkopplade till bussarna

en del bord har inga dedikerade bus-kanaler men man kan ändå routa med tex patch bay till vanliga kanaler å göra dom till bus-kanaler

send är send å sitter på kanalerna å används för att tappa signal från den kanalen till något annat - ibland en fast utgång å kallas då ofta men inte alltid aux eller aux send eller bara send

en del konsoler har då aux returns som ibland kallas FX returns (då har senden kallats FX send förstås 😄 )

en del konsoler har inte dedikerade inputs för aux (eller FX) utan man kan då välja att plocka tillbaka dom via en vanlig input på en vanlig kanal å då kan man ju kalla den kanalen för en aux return .. .. ..

å så här kan man hålla på ett tag till med olika varianter 🥰 å gärna i varierande kombination på olika bord å programvaror

för mig ligger grundbetydelsen för aux att man skickar ut signalen från konsolen till något utanför för att sen plocka tillbaka den, medan en bus ligger i bordet/konsolen å ofta dyker upp som egna bus-kanaler

tillägg/fråndrag? 😛🙂 stackars Roffe som bara undrade över PT

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

för mig ligger grundbetydelsen för aux att man skickar ut signalen från konsolen till något utanför för att sen plocka tillbaka den, medan en bus ligger i bordet/konsolen å ofta dyker upp som egna bus-kanaler

Håller med, känns som en bra sammanfattning. Aux är ju "Auxilary" vilket betyder typ "hjälpare" eller "extra". Och när vi ändå är inne på mer hjälp än vad som efterfrågades: ibland säger man "kanal" när man egentligen menar ett spår (i program då). Det kan skapa förvirring.

Så... man behöver en Auxkanal för att kunna använda en buss.

Nej...du kan till exempel skicka signalen från en buss till en utgång på ditt ljudkort och vidare till någon form av medhörning. Precis som på ett analogbord. Tillexempel. Man är inte alltid intresserad av en retur bara för att man har skickat nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)

vad är alla bus till för?

blir bara förvirrad när jag ser de, tex. bus 1-2 3. 4.

vad kan man göra med dom?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

vad är alla bus till för?

blir bara förvirrad när jag ser de, tex. bus 1-2 3. 4.

vad kan man göra med dom?

Hehe...vi hade nyss en tråd om AUX 😛 Men i Pro Tools är bussar helt enkelt samma sak som send. Du kan skicka en kanal före eller efter regel (bockar du i pre så är det före) och ta emot signalen på en annan Audiokanal eller AUX-kanal. T.ex om du har åtta spår med trummor och vill ha ett gemensamt reverb på dessa så skickar du dessa med bus 1-2 för stereo eller bus 1 för mono. Du skapar sedan ett mono/stereo Aux-kanal där du väljer bus 1 eller bus 1-2 som input och lägger ett reverb på kanalen. Om du har flera spår som skall ha samma bus så lägger du den på en av kanalerna, håller inne alt samtidigt som du drar över den till nästa kanal så kan du kopiera den till flera kanaler lite smidigare.

MVH

Anders

EDIT: OBS! glöm inte dra upp regeln på din bus för att få signal.

Den kan även vara bra om du vill göra en separat hörlursmix.

Då gör du följande:

Lägg en bus på alla kanaler som skall ut i hörlursmixen

ställ alla på pre-send (för att du enkelt kan lyssna på det din musiker hör)

Öppna en AUX kanal och välj bussen som input

Välj en annan analog kanal än de som du har som main, t.ex analog 3-4 som output

Koppla in en hörlursförstärkare till analog 3-4

Och voila, så har du en separat hörlursmix.

Om du nu vill höra vad din musiker hör smidigt så tar du bara solo på AUX-kanalen och lyssnar genom hörlursförstärkaren, eller ställer om till output 1-2 tillfälligt för att lyssna i dina monitorer, detta fungerar eftersom vi tog pre-send

Och nu kan du ställa nivåer med hjälp av bussen istället för att röra på dina reglar vilket gör att du kan ha en inställning hos dig och en hos musikern.

EDIT 2: Glömde säga att du kan självklart skicka en bus/send direkt till en annan output, men då kan du inte lyssna separat på det musikern hör.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
vad är alla bus till för?

blir bara förvirrad när jag ser de, tex. bus 1-2 3. 4.

vad kan man göra med dom?

Hehe...vi hade nyss en tråd om AUX 😉 Men i Pro Tools är bussar helt enkelt samma sak som send. Du kan skicka en kanal före eller efter regel (bockar du i pre så är det före) och ta emot signalen på en annan Audiokanal eller AUX-kanal. T.ex om du har åtta spår med trummor och vill ha ett gemensamt reverb på dessa så skickar du dessa med bus 1-2 för stereo eller bus 1 för mono. Du skapar sedan ett mono/stereo Aux-kanal där du väljer bus 1 eller bus 1-2 som input och lägger ett reverb på kanalen. Om du har flera spår som skall ha samma bus så lägger du den på en av kanalerna, håller inne alt samtidigt som du drar över den till nästa kanal så kan du kopiera den till flera kanaler lite smidigare.

MVH

Anders

EDIT: OBS! glöm inte dra upp regeln på din bus för att få signal.

Den kan även vara bra om du vill göra en separat hörlursmix.

Då gör du följande:

Lägg en bus på alla kanaler som skall ut i hörlursmixen

ställ alla på pre-send (för att du enkelt kan lyssna på det din musiker hör)

Öppna en AUX kanal och välj bussen som input

Välj en annan analog kanal än de som du har som main, t.ex analog 3-4 som output

Koppla in en hörlursförstärkare till analog 3-4

Och voila, så har du en separat hörlursmix.

Om du nu vill höra vad din musiker hör smidigt så tar du bara solo på AUX-kanalen och lyssnar genom hörlursförstärkaren, eller ställer om till output 1-2 tillfälligt för att lyssna i dina monitorer, detta fungerar eftersom vi tog pre-send

Och nu kan du ställa nivåer med hjälp av bussen istället för att röra på dina reglar vilket gör att du kan ha en inställning hos dig och en hos musikern.

EDIT 2: Glömde säga att du kan självklart skicka en bus/send direkt till en annan output, men då kan du inte lyssna separat på det musikern hör.

ok...tack så mycket,då förstår jag...när du ändå verkar kunnig å så med pro tools och jag är nybörjare på programmet då tänkte jag fråga dig om en sak som du lär veta..

hur gör man när man vill mixa kick, snare, hat, cymbal osv osv med battery i pro tools???

vill kunna mixa kick med en eq och snaren med en annan men får de inte att funka.

jag sätter tex kick som out 3 i battery..men får inget ljud i mitt audiospår!

så här vill jag kunna göra hoppas du förstår..

jag har en midi kanal den vill jag ha så jag kan lägga noter för hela loopen.

men jag vill få alla instrument ur olika skilda kanaler..förstår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just battery har jag inte jobbat med, men det bör finnas på detta sätt tycker jag.

Vid Audiokanalen som du vill ta emot kicken på så väljer du input plug in/ battery/ sedan kanalen eller liknande. Fungerar det inte så? Som sagt har jag inte jobbat med battery, men så brukar det fungera med andra pluggar. Glöm inte att ställa audiokanalen i rec-mode för att kunna höra något. Du kan även ta emot varje kanal på enkild AUX-kanal om du inte vill ha det i audio.

MVH

Anders

EDIT:förtydligande

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Just battery har jag inte jobbat med, men det bör finnas på detta sätt tycker jag.

Vid Audiokanalen som du vill ta emot kicken på så väljer du input plug in/ battery/ sedan kanalen eller liknande. Fungerar det inte så? Som sagt har jag inte jobbat med battery, men så brukar det fungera med andra pluggar. Glöm inte att ställa audiokanalen i rec-mode för att kunna höra något. Du kan även ta emot varje kanal på enkild AUX-kanal om du inte vill ha det i audio.

MVH

Anders

EDIT:förtydligande

jag har provat de men de funkar inte..precis som du sa men de kommer inte nå ljud i audiokanalen!

tycker de verkar konstigt har kopplat logiskt men de är nåt ja missat.

lika dant med kontakt..får inget ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Du har battery på en instrument track va? då bör det fungera 🙂 Annars vet jag inte. kan du förklara hus du lagt upp allt?

MVH

Anders

nu har jag provat de...alltså det funkar när jag inte har play nertryckt men så fort jag trycker på play för att spela låten då hörs inget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har battery på en instrument track va? då bör det fungera 🙂 Annars vet jag inte. kan du förklara hus du lagt upp allt?

MVH

Anders

nu har jag provat de...alltså det funkar när jag inte har play nertryckt men så fort jag trycker på play för att spela låten då hörs inget 😉

Okej, då skall du välja input only monitoring. Finns i någon av menyerna i pro tools, minns inte vilken dock 🙂

Mvh

Anders

EDIT: den finns under track-menyn 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har battery på en instrument track va? då bör det fungera 🙂 Annars vet jag inte. kan du förklara hus du lagt upp allt?

MVH

Anders

nu har jag provat de...alltså det funkar när jag inte har play nertryckt men så fort jag trycker på play för att spela låten då hörs inget 😉

Okej, då skall du välja input only monitoring. Finns i någon av menyerna i pro tools, minns inte vilken dock 🙂

Mvh

Anders

EDIT: den finns under track-menyn 🙂

"input only monitoring" hittar du under Track->Input Only Monitoring

Eller så trycker du bara Alt+K

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...