Jump to content
Annons

Annons införs och nytt skal kan testas på måndag 21/1


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nu på måndag den 21/1 händer två saker, och vi tar dem en och en:

Forumet tar mer och mer arbetstid från oss som driver det, och därför behöver vi hitta sätt att finansiera projektet så att inte tidningen blir lidande. Därför kommer ett nytt annonsformat införas, och ett annat försvinner. Högst upp på sidan kommer en så kallad superbanner ligga. Samtidigt försvinner den annons som kallas dubbelruta och som är lika stor som två småannonser tillsammans (sådana som ligger härintill).

Som vi har gjort annonserna i testerna (se nästa punkt) så ligger annonserna i sidled istället för i höjdled. Det betyder att man kan använda hela webbläsarens bredd för forumet, men med nackdelen att sidans innehåll knuffas nedåt. Synpunkter även på detta mottages gärna. Men till nästa punkt:

Forumet har nyligen uppdaterats, med både säkerhetsfixar och snabbare kod som följd. En av de komponenter som har uppdaterats är skalet, det vill säga utseendet. Vi kan köra vidare på detta "gråsilvriga" skal, men det är inte lika väl gjort för att anpassa efter egna önskemål som det nya. Därför kommer man längst ner på sidan snabbt kunna växla mellan skalen för att prova det nya och komma med synpunkter. För målet är att det nya skalet ska in på sikt. I färgtonerna är det inte helt olikt forumet som det såg ut för ett år sedan. Framförallt är det högre kontraster vilket gör det mycket tydligare på exempelvis lite äldre lcd-skärmar.

EDIT: Skrev fel datum

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bra det att man får prova på skalen. Ska bli intressant att se.

Reklam bekommer inte mig mycket. Behövs det får att hålla forumet i drift så är det IMO bara att köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon sa innan så bekommer inte reklam mig heller, man måste ju finansiera sidan på något sätt. Kan ibland tycka om reklamen och att hitta nya företag som kan hjälpa mig. Att använda hela bredden tror jag är bättre då de flesta av oss säkert sitter med widescreenskärmar. Ska bli kul att testa de nya skalen 😉 Kommer sidan läggas ner under uppdateringen?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, då ligger annonsen på plats högst upp. Jag har försökt hitta en balans mellan att den ska både synas bra och inte störa för mycket. Senare under dagen räknar jag med att det nya test-skalet ska ligga uppe. Observera att skalet jag lägger upp inte är skarpt utan främst avsett för att tycka till om. Det är mer avskalat än detta gråsilvriga, och idén är att vi ska slipa till det så pass att vi kan gå över till det helt. Mer om det i separat tråd senare!

Lite mer om annonser, för den som inte har hängt med i svängarna: Här kommer självfallet (liksom tidigare) bara finnas annonser som kan tänkas vara intressanta. Det betyder att musikrelaterade annonser är vad som syns. Det kan även hända att annonser från vår systertidning MacWorld ligger här - och det är en bitvis närliggande tidning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu ligger ju även reklamen till höger kvar, det var inte tanken va om jag förstod det hela rätt? Om det bara är den där uppe så tycker jag det ser bra ut och inget som stör.

MVH

Anders

EDIT: kom på att jag hade lite tyckande ändå.

1. Reklambannern är går inte ända ut nu, bagatell, men tror det skulle vara snyggare om den gjorde det, eller det kanske det gör, bara att det är grått på sidorna.

2. Knapparna forumregler, forum, låtar osv. Den bannern tycker jag skulle vara snyggare om den var på samma som studio forum, om du förstår min tanke.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Reklambannern är går inte ända ut nu, bagatell, men tror det skulle vara snyggare om den gjorde det, eller det kanske det gör, bara att det är grått på sidorna.

Ja, det hade varit snyggt, men reklam är bilder som ju inte är "elastiska" i bredd. Så vi får leva med fast sidbredd. Däremot går det utmärkt att jobba med bakgrunden, som jag nu har använt för att märka ut att det handlar om reklamutrymme.

2. Knapparna forumregler, forum, låtar osv. Den bannern tycker jag skulle vara snyggare om den var på samma som studio forum, om du förstår min tanke.

Jajjamän. Är också inne på precis samma linje. Har faktiskt spenderat lite för många timmar i helgen med detta. Tänkte även att man kan lägga upp användarlänkarna (Kontrollpanel mm) i en gul ruta längst till höger i fältet där loggan ligger. Men jag är helt enkelt inte man nog att reda ut det. Den som är haj på css och kompatibilitet mellan olika webbläsare får gärna hjälpa till med detta i det nya skalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot reklam på sidor, men när jag sitter på min bärbara så blir själva forumet väldigt litet och reklamen väldigt stor. Kanske funkar bättre när man har en större skärm.

Jag måste säga att jag håller med, den känns inte helt väl integrerarad så som den ser ut nu. Jag vet dock inte riktigt vad man kan göra bättre...jag förstår behovet av den.

Ang nya skinet...jag förstår att den inte är färdig. Jag gillar dock att ni fortfarande kör ljusa färger. Lite svårt att avgöra än annars vad jag tycker om det...

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...