Jump to content
Annons

Nytt skal att testa - betaversion


Björn Olsberg

Recommended Posts

Som vi berättade i denna tråd, så vill vi testa ett nytt skal på forumet. Syftena är flera, och förhoppningsvis kan vi slå flera flugor i en smäll med en övergång till det nya skalet. Men jag vill gärna ha din respons innan vi går över.

Syften:

* Testa att lägga annonser vågrätt istället för, som idag, lodrätt. Därmed kan hela webbläsarens sidbredd utnyttjas.

* Snabbare skal som drar nytta av flera optimeringar som har gjorts i den nya version av forumet som vi uppgraderade till härom veckan.

* Framför allt är skalet lättare att anpassa än det gråsilvriga vi har idag.

* Skalet har redan idag högre kontrast och fungerar bättre på exempelvis lite äldre lcd-skärmar, där formulär har synts dåligt.

Så här testar du:

* Rulla ner på sidan och välj Studio beta som skal. Så här ser det ut:

post-1-1200941681.png

* Ge dina konstruktiva kommentarer i denna tråd.

Förhoppningen är att det nya skalet upplevs så pass bra att vi kan gå över till det.

Att ha flera skal är en trevlig och rolig möjlighet, men verkligheten är att det tar för mycket tid i anspråk att underhålla flera. Därför vill vi helst hålla oss till ett 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Kvar att göra med skalet: (listan fylls på och bockas av)

  • Översätta knappar
  • Jobba vidare med sidhuvud, helst så att länkarna till Kontrollpanelen med mera läggs till höger om loggan - om det är möjligt! Hjälp önskas.
  • Lägga till menyvalet "Forum" som saknas i beta-skalet.
  • Lägga till menyvalet "Forumregler" som saknas i beta-skalet.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

En idé. Skulle man inte kunna flytta ner den stora feta svarta texten "Studio forum" med vit bakgrund näst högst upp till vänster till raden under så att "Studio forum" hamnar innan "FORUMREGLER"?

På detta sätt blir det inte lika mycket outnyttjat utrymme på toppen av sidan och jag antar att de flesta inte skulle fundera på var man hittar "Studio forum" efter en eventuell flytt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ju skitbra!

Det har varit irriterande att det är helt tomt till höger om forumet när man har scrollat förbi de två första inläggen i trådarna. Mycket bättre att ha reklambanners längst upp, så att forumet får fylla ut hela fönstrets bredd.

Klar förbättring! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju fint ut.^^

Bara en sak jag saknar. Det där rutmönstret i bakgrunden, haha. =)

Aha, hihi, det har varit föremål för både den ena och andra åsikten. 😛 Är det många som vill ha någon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gått efter eget huvud (underbart ibland) och lät bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemål finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersöker försvunnen knapp 😄 Hittar inte knappen forum.

Det är väl samma som att klicka på länken "Studio forum" till vänster på sidan.

Ser kalas ut förresten. Bra bredd nu. 😛

Sant, bara att den var försvunnen nu uppe till höger 🙂 Gammal vana. Efter liten stund nu med nya skalet så tycker jag det ser bättre ut än gamla.

BRA JOBBAT!!!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

En idé. Skulle man inte kunna flytta ner den stora feta svarta texten "Studio forum" med vit bakgrund näst högst upp till vänster till raden under så att "Studio forum" hamnar innan "FORUMREGLER"?

På detta sätt blir det inte lika mycket outnyttjat utrymme på toppen av sidan och jag antar att de flesta inte skulle fundera på var man hittar "Studio forum" efter en eventuell flytt 😛

Nu ska vi se, jag tror jag har förstått dig rätt. Du kommenterade det gråsilvriga skalet och inte detta nyare beta-skalet va?

Du är inne på ett spår som jag tar upp i andra punkten i mitt andra inlägg här ovan. Css-strukturen har inte gjort det så lätt att anpassa sidhuvudet hur man vill. Luften är bra att få bort, och en tanke är att lägga alla länkar i samma rad som Kontrollpanelen, i en ruta uppe till höger. Men för detta behöver jag hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju fint ut.^^

Bara en sak jag saknar. Det där rutmönstret i bakgrunden, haha. =)

Aha, hihi, det har varit föremål för både den ena och andra åsikten. 😛 Är det många som vill ha någon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gått efter eget huvud (underbart ibland) och lät bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemål finns?

Det finns egentligen ingen anledning att ha en sådan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men när forumet nu fyller upp fönstret, så fyller den bakgrunden ingen funktion.

En sak har jag undrat lite över. När man skriver ett nytt svar, så ser man inget av det som syns under varje medlem om man läser tråden - som avatar, var man bor etc. Om det inte är för mycket jobb, så hade det varit trevligt att se alla sådana saker när man skriver ett svar också - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp något som har sagts tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersöker försvunnen knapp 😄 Hittar inte knappen forum.

Det är väl samma som att klicka på länken "Studio forum" till vänster på sidan.

Ser kalas ut förresten. Bra bredd nu. 😛

Sant, bara att den var försvunnen nu uppe till höger 🙂 Gammal vana. Efter liten stund nu med nya skalet så tycker jag det ser bättre ut än gamla.

BRA JOBBAT!!!

MVH

Anders

Härligt, tack Anders! 🙂 Och alla andra! Själv är jag inte riktigt nöjd än, haha. Den här tråden får leva ett tag och beta-skalet får mogna fram innan vi går över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju fint ut.^^

Bara en sak jag saknar. Det där rutmönstret i bakgrunden, haha. =)

Aha, hihi, det har varit föremål för både den ena och andra åsikten. 😛 Är det många som vill ha någon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gått efter eget huvud (underbart ibland) och lät bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemål finns?

Det finns egentligen ingen anledning att ha en sådan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men när forumet nu fyller upp fönstret, så fyller den bakgrunden ingen funktion.

Precis så resonerade jag med. Med en bakgrund i den lilla yta som ny syns, så kommer det bara se konstigt ut.

En sak har jag undrat lite över. När man skriver ett nytt svar, så ser man inget av det som syns under varje medlem om man läser tråden - som avatar, var man bor etc. Om det inte är för mycket jobb, så hade det varit trevligt att se alla sådana saker när man skriver ett svar också - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp något som har sagts tidigare...

Ah, en ny feature request! 😄 Kan titta på det, absolut. Men det finns en enkel lösning redan nu - klicka på länken "Visa hela tråden (öppnas i nytt fönster)" som öppnas i just ett nytt fönster med all information. Länken hittar du längst ner på sidan, om du inte redan känner till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju fint ut.^^

Bara en sak jag saknar. Det där rutmönstret i bakgrunden, haha. =)

Aha, hihi, det har varit föremål för både den ena och andra åsikten. 🙂 Är det många som vill ha någon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gått efter eget huvud (underbart ibland) och lät bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemål finns?

Det finns egentligen ingen anledning att ha en sådan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men när forumet nu fyller upp fönstret, så fyller den bakgrunden ingen funktion.

Precis så resonerade jag med. Med en bakgrund i den lilla yta som ny syns, så kommer det bara se konstigt ut.

En sak har jag undrat lite över. När man skriver ett nytt svar, så ser man inget av det som syns under varje medlem om man läser tråden - som avatar, var man bor etc. Om det inte är för mycket jobb, så hade det varit trevligt att se alla sådana saker när man skriver ett svar också - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp något som har sagts tidigare...

Ah, en ny feature request! 🙂 Kan titta på det, absolut. Men det finns en enkel lösning redan nu - klicka på länken "Visa hela tråden (öppnas i nytt fönster)" som öppnas i just ett nytt fönster med all information. Länken hittar du längst ner på sidan, om du inte redan känner till den.

Jag vet. Man måste använda den om man behöver läsa inlägg som är längre bak än de senaste 10 eller vad det är.

Problemet är att jag är lat och vill slippa klicka en extra gång... 😛😄 - men sedan tycker jag dessutom att det ser trevligare ut om man kan se medlemsinfo på det sättet i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också betaversionen bättre. Tror jag! En viss tveksamhet finns dock på ett par punkter:

1: Rastreringen i bakgrunden känns behagligt då det ger ett visst intryck av att texten "vilar" mot någonting. Är det mycket text så känns en sådan bakgrund lite behagligare och vilsammare för min smak. Men även om det inte skulle finnas nägon rastrering så är det ju rätt bra ändå. Beta-versionen är trots detta att föredra tycker jag sett ur ett helhetsperspektiv.

2: Allting blir i beta-versionen otroligt utdraget i sidled! Det ska sägas att min skärm är en 22" Wide och jag använder upplösningen 1680 X 1050 (True Color). Kör även med Win XP och måste förstora sidan j(längst ner vid klockan) till 150 %. Annars blir texten oläsbart liten. Men i andra sammanhang (websidor mm.) så blir det inte på det här viset. Jag måste skrolla som tusan i sidled för att kunna både läsa all text! Det gäller både vad andra har skrivit och det jag skriver själv i "skriv-fönstret". Kanske en inställningsfråga just för min forum-inställning hoppas jag snarare en min allmäna inställning för min webläsare?

Hur som helst så är detta scrollandet i sidled ganska irriterande.

Bortsett från mina två ovanstående punkter så gillar jag denna beta-version bättre! Den är inte minst mycket renare.

Jo det ja....jag ser ingen som helst skillnad på min avatar-bild. Jag ser mao. exakt lika snygg och söt ut i båda versionerna! Precis som alltid.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att det skulle behövas nån form av bakgrund i det nya skalet, helvitt funkar inte. Det kan inte vara samma färg på bakgrunden som på inläggen, jag tycker det blir för otydligt. Annars är det helt okej 😄

Efter att ja suttit och provat ett tag, håller jag nog med här... Det blir lite väl ljust.

Fast å andra sidan, om skalet är mer flexibelt, kommer det då bli möjligt att göra en personlig färgskala, eller välja en något mörkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

En knapp för att komma till första olästa inlägg i varje tråd, det som fanns på första sidan i det nu jättegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sånt Olsberg!

Men du får väl ha lite överseende min vän! Han är ju så gammal och då är det väldigt lätt att glömma! 😲

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att det skulle behövas nån form av bakgrund i det nya skalet, helvitt funkar inte. Det kan inte vara samma färg på bakgrunden som på inläggen, jag tycker det blir för otydligt. Annars är det helt okej 😉

Efter att ja suttit och provat ett tag, håller jag nog med här... Det blir lite väl ljust.

Fast å andra sidan, om skalet är mer flexibelt, kommer det då bli möjligt att göra en personlig färgskala, eller välja en något mörkare?

Jag provar gärna andra bakgrunder, inga problem. Men bara så att ni vet - inläggen är inte på vit bakgrund i beta-skalet. Inläggens text ligger på en ljust grå bakgrund.

Link to comment
Dela på andra sajter

En knapp för att komma till första olästa inlägg i varje tråd, det som fanns på första sidan i det nu jättegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sånt Olsberg!

Är det inte det den lilla orange knappen framför ämnesrubriken gör...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provar gärna andra bakgrunder, inga problem. Men bara så att ni vet - inläggen är inte på vit bakgrund i beta-skalet. Inläggens text ligger på en ljust grå bakgrund.

Föreslår en aningen mörkare nyans av grått som bakgrund, tror det skapar bättre kontrast och så kommer det antagligen kännas skönare att titta på än vitt. Värt att testa iallafall. Den ljusgrå nyansen som texten i inläggen ligger mot, känns emellertid perfekt.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? 😄

Men visst, jag vet att många klagat på detta, och det här funkar ju det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...