Jump to content
Annons

Måla om gitarr!


Lithium

Recommended Posts

He he 😮

En sista fråga ang färgen bara, vet inte om det är jag eller någon annan 🙂 som har rört ihop begreppen. Men skall jag ha oljeakrylatbaserad färg eller akrylatbaserad färg. Vet iaf att jag inte skall ha oljefärg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker oljeakrylat. Lättare att få jämn yta för det rinner ut mer än med akrylen.. om du inte vill att penseldragen ska synas då.

Skillnaden mellan akrylat och olja är vad det är för bas som håller ihop pigmenten i färgen. Olja är oljebaserat, akryl är plast och vatten. Oljeakrylat är en blandning. Och de båda har olika egenskaper, precis som gibson och fender.

Jo till pappret kan jag berätta att jag snickrade ihop nya trägavlar till min ms20 för tre dagar sen och testade en mörkbrun lasur på kokt vallmofröolja jag aldrig använt. Första lagret med hälften terpentin och det har fortfarande inte torkat in. Så ibland är akryl roligare alltså. Men jag är ju inte grunge. Hellre rembrandt.

Hoppas det går bra lithium!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i färgaffären idag och frågade efter en burk oljeakrylat till att måla om en gitarr med.

-vad är oljeakryalt sa tjejen i affärn´

-ja, jag har fått ett tips om det sa jag

Tjejen som förövrigt såg riktigt fräch ut såg frågande på mig och tog sedan med mig till en hylla med diverse färgburkar.

-De här är vad jag kan rekomendera dig om du skall måla om gitarren sa hon.

Vid det laget låg vi redan med varandra i mitt huvud. När jag hade återhämtat mig ifrån hennes skönhet och kunde än en gång utskilja va fan hon babblade om förstod jag att hon försökte sälja mig någon helt annan färgsort.

Det här var vad hon rekomenderade:

Lackfärg, Servalac oljebaserad eller Servalac vatten baserad. Hon sa att om jag hade en sådan färg så behövde jag inte ens lacka efter(?)

Jag sa då att jag skall ha en färg som både är olje och vatten baserad, det tyckte hon var jätte konstigt och sa att,

- nä, vi har en sån färg med den använder man bara utomhus på trä om man typ vill att trät skall synas igenom. Om du skall använda den färgen så måste du ha trä underlag annars fäster inte färgen.

Jag funderade en stund, nä trä underlag har jag ju inte, jag har ju inte slipat ner hela lacken på guran.

Så det slutade med att jag fick gå därifrån utan att ha en anning om vilken färg jag skulle köpa, men hon var fin det var hon!

Så herr Laxlaxlax, vad skall jag göra nu, nu ligger mitt liv i dina händer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
USSR (oregistrerad)
Går det?

Orkar inte och har inte råd att lacka om hela gitarren och jag är inte ute efter ett perfektions utseende utan snarare ett punkigt lite smutsigt utseende.

Vet att Kurt Cobain målade om en telecaster med vanlig hus färg. Blev väl inte så lyckat när färgen lossnade men jävligt snyggt!

Så några tips på färger som skulle kunna fästa på den nuvarande lacken?

kurtbluetele2.jpg

Du fick en massa svar, men jag har fler frågor. Jag har en Stratahals, utan kropp, som har legat i ca 15 år, bara så där. Nu tänker jag köpa en Fenderkopia, slänga bort den halsen och byta till min fenderhals. Dessutom lacka om gitarreen, eller rättare sagt jag tänker relica den. Är det någon som har vana av det här, Vilka kroppar passar bästa förutom Fenders egna? funkar Cort?

jag har hittat en Sqiuer Bullit, som jag få för ca 800, tyvärr är den vit, och jag vill hotta en svart gura, så det första jag måste göra efter att jag har plockat bort all el är att slipa ned klarlacken och därefter lacka svart. jag vill ha den matt och tänkte spruta på det, alltså inte pensla. Enligt den här strängen så är förslaget bara att pensla, Varför. Får man inte spruta, är inte popspry eller äkta sprutlack tillräckligt bra?

Dessutom tänker jag i slipfasen rugga lite extra, där gitarre vanligtvs slits, tex baksidan, uppe där armen ligger och där plektrumet slår etc. Där tänker jag karbvva på och till viss del gå ned till träet.

Då jag har fått fram rätt mathet och yta tänker jag helt enkelt sprutlacka med matsvart, 2-3 gågner. Efter det går jag på med relicmmaskinen igen, dvs nitarna på brallorna, lite hug och slag och lite dragande med plektrumet osv, därefter kanskke jag går på med ett, eller max två tunna lager med någon form av matt lack. das alles. möjligen gör jag lite ytterligare repor, eller mattar ned med stålull en anning, innan jag plockar ihop och sen rockar vi lös. ja vist jag jag har i sammanhhanget redan preppat en del skruvar och stalldelar så att de skall se lite rostiga och så ut, vanligt vatten och lite salt. plektrumskydet i solen, lite vinäger och the/kaffe osv.

Vad tror ni. jag har aldrig gjort det här tidigare och tänker pröva mig fram,men Sprut/pop spry, det är huvudfrågan funkar det? eller måste man pensla? Vika kroppar passr Fender Strata mexico hals rakt in i? Tips tack. Min hals är 21 bands.

Glad för all tips.

P

Redigerat av USSR
Link to comment
Dela på andra sajter

mät halsfickan, så får du svar på om den passar eller ej. cort har gjort några stratakopior som har 55,5mm bredd i halfickan, precis som telecastern och just nu har jag en stratahals i en cortkropp. passar bra.

om du vill ha relic på mekaniken kan du alltid ta en hink eller bytta, fylla den med vatten och blanda med salt.. riktigt mkt salt! lägg i mekaniken och låt dom ligga där i och dra åt sig. lägg på en handduk och låt torka..

kan tilläggag att jag gjort en hel del relicjobb och jag har massvis med metoder, men ack så lite tid att skriva. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

USSR (oregistrerad)
mät halsfickan, så får du svar på om den passar eller ej. cort har gjort några stratakopior som har 55,5mm bredd i halfickan, precis som telecastern och just nu har jag en stratahals i en cortkropp. passar bra.

om du vill ha relic på mekaniken kan du alltid ta en hink eller bytta, fylla den med vatten och blanda med salt.. riktigt mkt salt! lägg i mekaniken och låt dom ligga där i och dra åt sig. lägg på en handduk och låt torka..

kan tilläggag att jag gjort en hel del relicjobb och jag har massvis med metoder, men ack så lite tid att skriva. 😉

Nä tack för tipsen och fort gick det. Färgen då, Spray eller pensel? co halsfickan fattar jag ljupet i kroppen allså hur långt halsen går in stämmer det alltid? och likaså halstjockleken?

PP

Link to comment
Dela på andra sajter

mät halsfickan, så får du svar på om den passar eller ej. cort har gjort några stratakopior som har 55,5mm bredd i halfickan, precis som telecastern och just nu har jag en stratahals i en cortkropp. passar bra.

om du vill ha relic på mekaniken kan du alltid ta en hink eller bytta, fylla den med vatten och blanda med salt.. riktigt mkt salt! lägg i mekaniken och låt dom ligga där i och dra åt sig. lägg på en handduk och låt torka..

kan tilläggag att jag gjort en hel del relicjobb och jag har massvis med metoder, men ack så lite tid att skriva. 😉

Nä tack för tipsen och fort gick det. Färgen då, Spray eller pensel? co halsfickan fattar jag ljupet i kroppen allså hur långt halsen går in stämmer det alltid? och likaså halstjockleken?

PP

halsfickans bredd och djup brukar ibland stå utmätt, i värsta fall kan du ju alltid få den urfräst en skvätt hos en gitarrmeck/träverkstad.

pensel blir nästan aldrig bra, det är på tok för mkt jobb bakom. pensla, torka, slipaslipaslipa, pensla, torka, slipaslipaslipa, osv. och sen klarlack. personligen tycker jag bättre om att lacka med maskin eller sprayburk. är enklast att få det rätt direkt då. med en pensel så har du nästan uteslutande jämt problem med att håren lossnar och fastnar i färgen. det funkar om man väljer att olja istället för att lacka.

det du skulle kunna göra för att få en ordentlig relic är att du lägger ett-två lager och sen sliter, en slipar, sen lackar om sliter lite, slipar, klarlackar, slipar ner och polerar.

när man ska få en högglansig finish är det slipandet och polerandet som är det essentiella. slipandet är alltid essentiellt när det gäller lackning/målning av instrument, men just poleringen är det som gör det sista ordentliga.

kolla in GNU-Lars hemsida gnu.nu för att få ltie tips för hur du ska göra.

verktyg för relicing som jag använder är bla. stålull, polerskiva med högvarvig borrmaskin, morakniv, bågfilsblad, värmepistol (har använt det vid ett fåtal tillfällen med goda resultat), etc.

tänk på att billiga instrument oftast har kroppar av billiga laminat(läs plyfa), och gör sig inte bra vid en relicering, för då kommer ibland lagrena fram, och det är rikigt fult (enligt mig).

kolla istället runt på blocket/vendolin etc. efter en begagnad gitarrkropp med antingen solitt trä, eller med endast ett fåtal laminatbitar. finns att få tag på riktigt billigt. jag fick tag på en helt ok kropp med 4 laminatbitar för 25:-. riktigt ljusbrunt träslag som förmodligen kommer låta ok. 😉 bättre än den plyfan som sitter i den förra kroppen..

träet är alltid prio ett, färgen och allt annat kan man fixa till i efterhand.

edit: kolla in min bildportfolio för lite bilder om mina senaste byggen:

idf.carbonmade.com

där kanske du kan få lite inspiration!!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

USSR (oregistrerad)
mät halsfickan, så får du svar på om den passar eller ej. cort har gjort några stratakopior som har 55,5mm bredd i halfickan, precis som telecastern och just nu har jag en stratahals i en cortkropp. passar bra.

om du vill ha relic på mekaniken kan du alltid ta en hink eller bytta, fylla den med vatten och blanda med salt.. riktigt mkt salt! lägg i mekaniken och låt dom ligga där i och dra åt sig. lägg på en handduk och låt torka..

kan tilläggag att jag gjort en hel del relicjobb och jag har massvis med metoder, men ack så lite tid att skriva. 😆

Nä tack för tipsen och fort gick det. Färgen då, Spray eller pensel? co halsfickan fattar jag ljupet i kroppen allså hur långt halsen går in stämmer det alltid? och likaså halstjockleken?

PP

halsfickans bredd och djup brukar ibland stå utmätt, i värsta fall kan du ju alltid få den urfräst en skvätt hos en gitarrmeck/träverkstad.

pensel blir nästan aldrig bra, det är på tok för mkt jobb bakom. pensla, torka, slipaslipaslipa, pensla, torka, slipaslipaslipa, osv. och sen klarlack. personligen tycker jag bättre om att lacka med maskin eller sprayburk. är enklast att få det rätt direkt då. med en pensel så har du nästan uteslutande jämt problem med att håren lossnar och fastnar i färgen. det funkar om man väljer att olja istället för att lacka.

det du skulle kunna göra för att få en ordentlig relic är att du lägger ett-två lager och sen sliter, en slipar, sen lackar om sliter lite, slipar, klarlackar, slipar ner och polerar.

när man ska få en högglansig finish är det slipandet och polerandet som är det essentiella. slipandet är alltid essentiellt när det gäller lackning/målning av instrument, men just poleringen är det som gör det sista ordentliga.

kolla in GNU-Lars hemsida gnu.nu för att få ltie tips för hur du ska göra.

verktyg för relicing som jag använder är bla. stålull, polerskiva med högvarvig borrmaskin, morakniv, bågfilsblad, värmepistol (har använt det vid ett fåtal tillfällen med goda resultat), etc.

tänk på att billiga instrument oftast har kroppar av billiga laminat(läs plyfa), och gör sig inte bra vid en relicering, för då kommer ibland lagrena fram, och det är rikigt fult (enligt mig).

kolla istället runt på blocket/vendolin etc. efter en begagnad gitarrkropp med antingen solitt trä, eller med endast ett fåtal laminatbitar. finns att få tag på riktigt billigt. jag fick tag på en helt ok kropp med 4 laminatbitar för 25:-. riktigt ljusbrunt träslag som förmodligen kommer låta ok. 🙂 bättre än den plyfan som sitter i den förra kroppen..

träet är alltid prio ett, färgen och allt annat kan man fixa till i efterhand.

edit: kolla in min bildportfolio för lite bilder om mina senaste byggen:

idf.carbonmade.com

där kanske du kan få lite inspiration!!!

Hur är det med Squire Bullet Strata, jag har fått tag på en billig sådan, den nyare med massiv kropp, tyvärr är den vit, jag måste alltså slipa ned och lacka svart,men är det någon som vet, kanske du, om min lösa vanliga Stratahals passar rakt in i den guran. jag skall alltså byta hals!

Är det dessutom någon som har tips på popspry som är bra, det finns ju många märken, någon sade till mig att Montana (grafitti burkar) är bra, men kanske det finns något bättre. Tips tack?

P

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om din hals kommer att passa eller ej, det finns bara ett sätt som jag ser det. mät båda. 😆

angående lacken så kan du lacka med vad som helst, men om du vill att det ska hålla ska du ha en bra lack typ cellulosabaserat. det kan du köpa på GMF.se eller på ngn hobby- eller slöjdaffär.

om du inte har lackat förrut, kan det vara knepigt, men tänk på att du måste slipa väldigt mkt om du ska få det bra.

jag vet inte hur montana står sig mot annan lack, men skulle tro att den inte biter lika bra på en gitarrkropp som dedikerad instrumentlack.

om du vill så kan jag hjälpa dig med slipandet. men bara så du vet, så har jag gitarrmecket som deltidsjobb, och måste därför ta betalt för mitt arbete. men om du skulle vilja som sagt, är det abra att skicka ett PM/mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

USSR (oregistrerad)
jag vet inte om din hals kommer att passa eller ej, det finns bara ett sätt som jag ser det. mät båda. 😉

angående lacken så kan du lacka med vad som helst, men om du vill att det ska hålla ska du ha en bra lack typ cellulosabaserat. det kan du köpa på GMF.se eller på ngn hobby- eller slöjdaffär.

om du inte har lackat förrut, kan det vara knepigt, men tänk på att du måste slipa väldigt mkt om du ska få det bra.

jag vet inte hur montana står sig mot annan lack, men skulle tro att den inte biter lika bra på en gitarrkropp som dedikerad instrumentlack.

om du vill så kan jag hjälpa dig med slipandet. men bara så du vet, så har jag gitarrmecket som deltidsjobb, och måste därför ta betalt för mitt arbete. men om du skulle vilja som sagt, är det abra att skicka ett PM/mail.

Tack för svaren. Om jag känner at jag näar under tyngden av lack och slip, så hör jag av mig. Först tänker jag nog testa själv. HHela diden med det här bygget är att få till en rattig gitarr alltså en form av relic, med slitage, skador o rostiga skruvar. Så jag tänker helt enkelt börja med att ta ned lackken till matt. Därefter skrapa och hacka och slita osv, därefter lacka svart, ev ett par lager, matt. Därefter åter gå på mer relic verktygen, där jag speciellt vill, efter det ev slipa av med ett fint sandpapper hela gitarren och lacka tunt ännu engång. Därefter liite snygt slita fram de delar som skall vara så, ev med rödsprit, bensin, kkaffe kniv och sandpapper, därefter en tunt lager matt lack.

Sen får de vara. Sen plockar jag i hop, vilktet självklart inte kommer att lyckas utan jag får traska iväg till min vanliga gitarr meck på börsen och hab får tona in osv.

p

Bra tips om lacken det skall jag kolla av.

P

PS nr det blir nog en Squire Bullit kropp, tyvär vit, men alternativet jag har är en Samick i toalsödra Sverige sunburst och en Cort svart här i Sundsvall.

Link to comment
Dela på andra sajter

USSR (oregistrerad)
jag vet inte om din hals kommer att passa eller ej, det finns bara ett sätt som jag ser det. mät båda. 😉

angående lacken så kan du lacka med vad som helst, men om du vill att det ska hålla ska du ha en bra lack typ cellulosabaserat. det kan du köpa på GMF.se eller på ngn hobby- eller slöjdaffär.

om du inte har lackat förrut, kan det vara knepigt, men tänk på att du måste slipa väldigt mkt om du ska få det bra.

jag vet inte hur montana står sig mot annan lack, men skulle tro att den inte biter lika bra på en gitarrkropp som dedikerad instrumentlack.

om du vill så kan jag hjälpa dig med slipandet. men bara så du vet, så har jag gitarrmecket som deltidsjobb, och måste därför ta betalt för mitt arbete. men om du skulle vilja som sagt, är det abra att skicka ett PM/mail.

Föresten vad vet du eller någon här om träet i en Cort Gitarr. Är det trä vilken sortes?

p

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om din hals kommer att passa eller ej, det finns bara ett sätt som jag ser det. mät båda. 😉

angående lacken så kan du lacka med vad som helst, men om du vill att det ska hålla ska du ha en bra lack typ cellulosabaserat. det kan du köpa på GMF.se eller på ngn hobby- eller slöjdaffär.

om du inte har lackat förrut, kan det vara knepigt, men tänk på att du måste slipa väldigt mkt om du ska få det bra.

jag vet inte hur montana står sig mot annan lack, men skulle tro att den inte biter lika bra på en gitarrkropp som dedikerad instrumentlack.

om du vill så kan jag hjälpa dig med slipandet. men bara så du vet, så har jag gitarrmecket som deltidsjobb, och måste därför ta betalt för mitt arbete. men om du skulle vilja som sagt, är det abra att skicka ett PM/mail.

Tack för svaren. Om jag känner at jag näar under tyngden av lack och slip, så hör jag av mig. Först tänker jag nog testa själv. HHela diden med det här bygget är att få till en rattig gitarr alltså en form av relic, med slitage, skador o rostiga skruvar. Så jag tänker helt enkelt börja med att ta ned lackken till matt. Därefter skrapa och hacka och slita osv, därefter lacka svart, ev ett par lager, matt. Därefter åter gå på mer relic verktygen, där jag speciellt vill, efter det ev slipa av med ett fint sandpapper hela gitarren och lacka tunt ännu engång. Därefter liite snygt slita fram de delar som skall vara så, ev med rödsprit, bensin, kkaffe kniv och sandpapper, därefter en tunt lager matt lack.

Sen får de vara. Sen plockar jag i hop, vilktet självklart inte kommer att lyckas utan jag får traska iväg till min vanliga gitarr meck på börsen och hab får tona in osv.

p

Bra tips om lacken det skall jag kolla av.

P

PS nr det blir nog en Squire Bullit kropp, tyvär vit, men alternativet jag har är en Samick i toalsödra Sverige sunburst och en Cort svart här i Sundsvall.

ok. tänk på att man gärna relic:ar lite för mkt. det är bättre att börja försiktigt. jag gav mig på med hammare för ett par år sen, och det blev bara fult.. 🙂

det kan verkligen bli bra, det är ju trots allt roligast att bygga själv..

cort använder sig av lite olika träslag, precis som alla andra företag. deras billigaste är pisslaminat och bör absolut inte sitta i en gitarr, men det gör det ändå. deras lite dyrare kan vara allt från lönn till ask och så vidare. jag är inte insatt för fem öre i cort, men det kan bli bra.

lycka till med slipandet, och fråga om du har några fundingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

USSR (oregistrerad)
jag vet inte om din hals kommer att passa eller ej, det finns bara ett sätt som jag ser det. mät båda. 🙂

angående lacken så kan du lacka med vad som helst, men om du vill att det ska hålla ska du ha en bra lack typ cellulosabaserat. det kan du köpa på GMF.se eller på ngn hobby- eller slöjdaffär.

om du inte har lackat förrut, kan det vara knepigt, men tänk på att du måste slipa väldigt mkt om du ska få det bra.

jag vet inte hur montana står sig mot annan lack, men skulle tro att den inte biter lika bra på en gitarrkropp som dedikerad instrumentlack.

om du vill så kan jag hjälpa dig med slipandet. men bara så du vet, så har jag gitarrmecket som deltidsjobb, och måste därför ta betalt för mitt arbete. men om du skulle vilja som sagt, är det abra att skicka ett PM/mail.

Tack för svaren. Om jag känner at jag näar under tyngden av lack och slip, så hör jag av mig. Först tänker jag nog testa själv. HHela diden med det här bygget är att få till en rattig gitarr alltså en form av relic, med slitage, skador o rostiga skruvar. Så jag tänker helt enkelt börja med att ta ned lackken till matt. Därefter skrapa och hacka och slita osv, därefter lacka svart, ev ett par lager, matt. Därefter åter gå på mer relic verktygen, där jag speciellt vill, efter det ev slipa av med ett fint sandpapper hela gitarren och lacka tunt ännu engång. Därefter liite snygt slita fram de delar som skall vara så, ev med rödsprit, bensin, kkaffe kniv och sandpapper, därefter en tunt lager matt lack.

Sen får de vara. Sen plockar jag i hop, vilktet självklart inte kommer att lyckas utan jag får traska iväg till min vanliga gitarr meck på börsen och hab får tona in osv.

p

Bra tips om lacken det skall jag kolla av.

P

PS nr det blir nog en Squire Bullit kropp, tyvär vit, men alternativet jag har är en Samick i toalsödra Sverige sunburst och en Cort svart här i Sundsvall.

ok. tänk på att man gärna relic:ar lite för mkt. det är bättre att börja försiktigt. jag gav mig på med hammare för ett par år sen, och det blev bara fult.. 😄

det kan verkligen bli bra, det är ju trots allt roligast att bygga själv..

cort använder sig av lite olika träslag, precis som alla andra företag. deras billigaste är pisslaminat och bör absolut inte sitta i en gitarr, men det gör det ändå. deras lite dyrare kan vara allt från lönn till ask och så vidare. jag är inte insatt för fem öre i cort, men det kan bli bra.

lycka till med slipandet, och fråga om du har några fundingar.

Du en fråga. Vad vet du om Gould gitarrer, och deras Fender kopia. Jag har lärt förstå att där är det bra trä och hyffsad mekanik, Corten skippade jag, kändes för fladrig i mekaniken.

Nu har jag en Gould på G. passar Fender nnecken där? Hur är stall osv

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...