Jump to content
Annons

Måla om gitarr!


Lithium

Recommended Posts

Går det?

Orkar inte och har inte råd att lacka om hela gitarren och jag är inte ute efter ett perfektions utseende utan snarare ett punkigt lite smutsigt utseende.

Vet att Kurt Cobain målade om en telecaster med vanlig hus färg. Blev väl inte så lyckat när färgen lossnade men jävligt snyggt!

Så några tips på färger som skulle kunna fästa på den nuvarande lacken?

kurtbluetele2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du ska göra det "rätt" så ska du ju lacka med cellulosalack. det är det som gäller.. fäster över din befintliga lack om du rubbar upp den lite.

men om du vill att det ska se skitigt ut, ta typ en morakniv o tälj bort färgen lite halvhjärtat och sen måla med roller eller pensel vanlig oljebaserad färg!

annars så gör ju jag rätt schyssta jobb om du vill ha en relic-design på din kropp.. antingen lite diskret sliten efter 10-15 år på turnén eller en riktigt sliten planka som legat under altanen sen -57. :rolleyes:

ska göra det på en gammal fender mustang kopia, en epiphone les paul och en p-bas kopia. gjorde färdigt en pbaskopia för ngra veckor sen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, måste man tälja bort färgen iht går det inte att måla med oljebaserad färg direkt på lacken, känns som att man täljer bort lacken också om man sätter igång med morakniven? 🙂

Har inget ärende på sveriges baksida för tillfället annars hade jag kommit förbi med guran! 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, måste man tälja bort färgen iht går det inte att måla med oljebaserad färg direkt på lacken, känns som att man täljer bort lacken också om man sätter igång med morakniven? 😛

Har inget ärende på sveriges baksida för tillfället annars hade jag kommit förbi med guran! 🙂🙂

haha hellre baksida än sveriges framstjärt.. 😉

näe, jag bara tänkte om du vill ha den riktigt trashig typ som ol kurtie.

men rugga upp ytan med 200 papper först och sen måla på så gott det går. om du vill ha lite finare yta efter det så slipa med finare papper och sen mla igen. om du vill ha ännu finare yta, så slipa med typ stålull (det utan diskmedel!!) och sen klarlacka!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, måste man tälja bort färgen iht går det inte att måla med oljebaserad färg direkt på lacken, känns som att man täljer bort lacken också om man sätter igång med morakniven? 🙂

Har inget ärende på sveriges baksida för tillfället annars hade jag kommit förbi med guran! 🙂🙂

haha hellre baksida än sveriges framstjärt.. 😉

näe, jag bara tänkte om du vill ha den riktigt trashig typ som ol kurtie.

men rugga upp ytan med 200 papper först och sen måla på så gott det går. om du vill ha lite finare yta efter det så slipa med finare papper och sen mla igen. om du vill ha ännu finare yta, så slipa med typ stålull (det utan diskmedel!!) och sen klarlacka!!!

Ahh, tack som fan! 🙂

Bästa tipset i år! höhö 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, måste man tälja bort färgen iht går det inte att måla med oljebaserad färg direkt på lacken, känns som att man täljer bort lacken också om man sätter igång med morakniven? 🙂

Har inget ärende på sveriges baksida för tillfället annars hade jag kommit förbi med guran! 🙂🙂

haha hellre baksida än sveriges framstjärt.. 😛

näe, jag bara tänkte om du vill ha den riktigt trashig typ som ol kurtie.

men rugga upp ytan med 200 papper först och sen måla på så gott det går. om du vill ha lite finare yta efter det så slipa med finare papper och sen mla igen. om du vill ha ännu finare yta, så slipa med typ stålull (det utan diskmedel!!) och sen klarlacka!!!

Ahh, tack som fan! 🙂

Bästa tipset i år! höhö 🙂

ngt måste man väl få stila med.. 🙂

näe, vänta..iår? 5ochetthalvt dygn.. 😉🙂

småfull.. hihi!

lägg upp mkt bilder och låt oss få vet hur det går.. fråga gärna mer, då det är detta ämne som jag är mest inriktad på just nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, kul! 🙂

Men skall du vara så entusiastisk så får du allt tipsa om någon bra oljebaserad färg också! 😛

hhaha.. 🙂

nädu.. spring till närmsta färghandlare och kolla det.. 😉

jag bygger o restaurerar instrument, jag är ingen färgtönt.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, kul! 🙂

Men skall du vara så entusiastisk så får du allt tipsa om någon bra oljebaserad färg också! 🙂

hhaha.. 🙂

nädu.. spring till närmsta färghandlare och kolla det.. 🙂

jag bygger o restaurerar instrument, jag är ingen färgtönt.. 🙂

🙂😛 , fan också! får väl göra det själv då. 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, kul! 🙂

Men skall du vara så entusiastisk så får du allt tipsa om någon bra oljebaserad färg också! 🙂

hhaha.. 🙂

nädu.. spring till närmsta färghandlare och kolla det.. 🙂

jag bygger o restaurerar instrument, jag är ingen färgtönt.. 🙂

🙂😛 , fan också! får väl göra det själv då. 😉🙂

själv återgår jag till mina mariestad.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är färgtönt 😉

Oljefärg, ett sätt som håller:

Ska du måla på en tidigare lackad yta finns det få färgtyper som fastnar 100. Sandpappra och rugga rejält ner till trä eller färglagret och kör sen på med ett eller två tunna lager oljebaserad färg, inte akrylat. Och så lack på det. Finns matta lacker också om du inte vill att den ska se sådär glansstajlig ut, för det är risken. Måla oljefärgen i tunna skikt och låt dom torka in ordentligt ( en dag mellan lagrena. Första laget kommer antagligen bli relativt transparent. ). Bäst blir det om du slipar ner till trätorrt och målar färgen i tre-fyra jäveltunna lager ( tänk på att oljefärg räcker skitlänge.. det räcker med en pytteburk, 0,25 liter för några gitarrer ) Visst, det kommer inte bli nirvana. Det är ju såhär gitarrbyggarna gör.

Om du är grunge:

Kör med oljeakrylatbaserad husfärg. Slipa ner förbi lacken och pensla på ett lager. Det kommer hålla sämre. Men målar du jämntjockt och kanske lägger ett lager lack ovanpå det så kanske det funkar. Blir det flammigt resultat efter första lagret färg ( träet suger in färgen olika på grund av trären eller inte botten ) så måla ett lager till. Men var då jävelnoga med att det har torkat ordentligt under först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan oljeakrylatbaserad färg och oljebaserad färg när används vad och varför?

Är det så här: skall man inte lacka kör man utan akryl och skall man lacka kör man med akrylbaserad färg, eller?

Vad är grejen? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste jag alltså slipa bort lacken i vilket fall?

Tack för svar! 🙂

du behöver endast rugga upp ytan och få bort det översta lagret av klarlack så att den andra färgen fäster ordentligt på ytan!! inte slipa ner helt. det tar ordentligt med tid. tro mig jag har gjort det vid ett flertal tillfällen! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste jag alltså slipa bort lacken i vilket fall?

Tack för svar! 🙂

du behöver endast rugga upp ytan och få bort det översta lagret av klarlack så att den andra färgen fäster ordentligt på ytan!! inte slipa ner helt. det tar ordentligt med tid. tro mig jag har gjort det vid ett flertal tillfällen! 😲

Tack! jag blev lite orolig där ett tag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden mellan akrylat och oljegrunder .. Akryl är plastbas+pigment .. har sämre vidhäftning på vissa material (t.ex metall) men torkar snabbt. Vattenspädbar, så hälsosammare. Oljefärg fungerar så att det sugs in i träet, så det blir mer slitstarkt och ger bra vidhäftning på det mesta ( även metall. )

Man kan lacka båda.

Skillnaden är att det ger olika ytor och olika slitstarkhet. Och att man kan göra tunnare lager med olja och därmed häftiga lasurer ( tunna lager där träet syns igenom ) med oljefärg. Samt att olja låter träet andas på ett helt annat sätt än akryl. Så korfattat tycker jag man kan säga att det är dyrare, hälsovådligare och jobbigare med olja, men ger ett slitstarkare och om man tycker det, finare, resultat.

Men akryl är helt klart grungigare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden mellan akrylat och oljegrunder .. Akryl är plastbas+pigment .. har sämre vidhäftning på vissa material (t.ex metall) men torkar snabbt. Vattenspädbar, så hälsosammare. Oljefärg fungerar så att det sugs in i träet, så det blir mer slitstarkt och ger bra vidhäftning på det mesta ( även metall. )

Man kan lacka båda.

Skillnaden är att det ger olika ytor och olika slitstarkhet. Och att man kan göra tunnare lager med olja och därmed häftiga lasurer ( tunna lager där träet syns igenom ) med oljefärg. Samt att olja låter träet andas på ett helt annat sätt än akryl. Så korfattat tycker jag man kan säga att det är dyrare, hälsovådligare och jobbigare med olja, men ger ett slitstarkare och om man tycker det, finare, resultat.

Men akryl är helt klart grungigare 🙂

däremot blir det så att oljade kroppar och halsar får en kortare sustain och lite dödare ton. medan lackade kroppar och halsar har en tendens att ha en klarare sustain!

det beror på hårdheten i färgen, lack=stenhårt! olja=mjukare.

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot blir det så att oljade kroppar och halsar får en kortare sustain och lite dödare ton. medan lackade kroppar och halsar har en tendens att ha en klarare sustain!

det beror på hårdheten i färgen, lack=stenhårt! olja=mjukare.

Jättebra att det här blev nämnt också tycker jag, Jag många gånger funderat på att göra ett inlägg, om den "baksidan" av en eventuell lackering, i den här typen av trådar. Synd annars om det är folk med en gitarr, som de idag gillar egenskaperna hos, blir besviket överraskade när de uppäcker att deras ögonsten med den nya lacken/utseendet inte låter som förr. För det är väl inte helt oväsentligt att en omlackering med en annan lack ändrar egenskaperna hos instrumentet..? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot blir det så att oljade kroppar och halsar får en kortare sustain och lite dödare ton. medan lackade kroppar och halsar har en tendens att ha en klarare sustain!

det beror på hårdheten i färgen, lack=stenhårt! olja=mjukare.

Jättebra att det här blev nämnt också tycker jag, Jag många gånger funderat på att göra ett inlägg, om den "baksidan" av en eventuell lackering, i den här typen av trådar. Synd annars om det är folk med en gitarr, som de idag gillar egenskaperna hos, blir besviket överraskade när de uppäcker att deras ögonsten med den nya lacken/utseendet inte låter som förr. För det är väl inte helt oväsentligt att en omlackering med en annan lack ändrar egenskaperna hos instrumentet..? 🙂

sannerligen!! jag blev förvånad när jag började med renovering för ngra år sen att min inoljade hals lät jättekonstigt jämfört med tidigare!! men det var länge sen nu.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot blir det så att oljade kroppar och halsar får en kortare sustain och lite dödare ton. medan lackade kroppar och halsar har en tendens att ha en klarare sustain!

det beror på hårdheten i färgen, lack=stenhårt! olja=mjukare.

Jättebra att det här blev nämnt också tycker jag, Jag många gånger funderat på att göra ett inlägg, om den "baksidan" av en eventuell lackering, i den här typen av trådar. Synd annars om det är folk med en gitarr, som de idag gillar egenskaperna hos, blir besviket överraskade när de uppäcker att deras ögonsten med den nya lacken/utseendet inte låter som förr. För det är väl inte helt oväsentligt att en omlackering med en annan lack ändrar egenskaperna hos instrumentet..? 😠

Men om man inte tar bort hela lacken utan bara översta lagret av klarlacken kan det väl inte bli en så märkbar skillnad? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver endast rugga upp ytan och få bort det översta lagret av klarlack så att den andra färgen fäster ordentligt på ytan!! inte slipa ner helt. det tar ordentligt med tid. tro mig jag har gjort det vid ett flertal tillfällen! 😄

Hue vet man när det översta lagret av klarlacken är borta, jag menar så man inte slipar för lite eller för mycket? 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver endast rugga upp ytan och få bort det översta lagret av klarlack så att den andra färgen fäster ordentligt på ytan!! inte slipa ner helt. det tar ordentligt med tid. tro mig jag har gjort det vid ett flertal tillfällen! 😄

Hue vet man när det översta lagret av klarlacken är borta, jag menar så man inte slipar för lite eller för mycket? 🙂🙂

när du slipar märker du det. översta lagret brukar vara transparent klarlack och när du slipat igenom den blir dammet färgat. annars kan du helt enkelt tänka på att lacken måste fästas ngnstans. dvs du slipar tills du känner att det räcker. behöver absolut inte slipa ner till träet, utan bara rugga upp ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lithium+IDF=Sant

vad menas?

Jag får be om ursäkt där IDF, jag och "bi2kima" är gammla bög bröder. Han blir alltid svartsjuk när jag pratar med andra män. 😄

aha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot blir det så att oljade kroppar och halsar får en kortare sustain och lite dödare ton. medan lackade kroppar och halsar har en tendens att ha en klarare sustain!

det beror på hårdheten i färgen, lack=stenhårt! olja=mjukare.

Jättebra att det här blev nämnt också tycker jag, Jag många gånger funderat på att göra ett inlägg, om den "baksidan" av en eventuell lackering, i den här typen av trådar. Synd annars om det är folk med en gitarr, som de idag gillar egenskaperna hos, blir besviket överraskade när de uppäcker att deras ögonsten med den nya lacken/utseendet inte låter som förr. För det är väl inte helt oväsentligt att en omlackering med en annan lack ändrar egenskaperna hos instrumentet..? 🙂

Men om man inte tar bort hela lacken utan bara översta lagret av klarlacken kan det väl inte bli en så märkbar skillnad? 🙂

om du oljar på uppruggad lack kommer det att smetas av på fintröjan om du ska spela live. 😄

det kommer dvs inte fästa. så olja - bart trä, lack - bart trä eller ruggad redan lackad yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du oljar på uppruggad lack kommer det att smetas av på fintröjan om du ska spela live. :rolleyes:

Är man riktigt grunge, har man ingen fintröja! 😛

Tack för svar!

haha det förstås.. :rolleyes:

kan meddela att jag börjat limma bitar för en ny gitarrkropp nu, och det kommer bli en väldigt söt planka. halsen kommer förmodligen köpas separat och det kommer bli en hagströmfeeling på hela instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lithium+IDF=Sant

vad menas?

Jag får be om ursäkt där IDF, jag och "bi2kima" är gammla bög bröder. Han blir alltid svartsjuk när jag pratar med andra män. 🙂

aha. 😮

Precis!

Så fort man vänder ryggen till måste Lithium nödvändigt springa omkring o beblanda sig med andra män. Jag vill få pli på gossen!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...