Jump to content
Annons

Alternative tunings...


MyAspirinBird

Recommended Posts

det här kanske är en återpost av ett tidigare ämne, skit samma.

är det någon som har några lånade eller egna stämningar för främst ackustisk gitarr?

jag rekommenderar (läsriktning: mörkaste till ljusaste strängen)

DADDHE

DGDGAD

DF#DF#HD

/ös på

P.S. helst inget black metal skit typ apnedstämt AAAAAA, här ska det vara fina fiskar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 5 veckor senare...
Den går ifrån låga C till G på nått sätt, fast inte som INTERZONES förslag ovan.

Jo, faktiskt. Det är C G D A E G. Fyra första låga som en cello - i kvinter, sen en kvint till; E och sist en liten trea till G.

Och visst, det är inte helt enkelt att lira ackord med den stämningen (*kikar bekymrat på lillfingret*), jag använder det mest till att sola på och en del halvackord.

FLABB: det skönaste med att sola på en stämning som man inte är helt familjär med är den frihet som uppstår. Det är lite svårt att förklara, men för mig blir resultatet nya fraseringar och ett ...umm, mer obundet sätt att röra mig i skalorna. Det passar säkert inte för alla, men för mig - i vissa situationer - är det underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra tips Desecrated... 😄

hur kör du på din feta nya nylongura?

Just nu ADCBEADGBE

kan du inte pröva lite anna book stämning?? abcdefgh. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den går ifrån låga C till G på nått sätt, fast inte som INTERZONES förslag ovan.

Jo, faktiskt. Det är C G D A E G. Fyra första låga som en cello - i kvinter, sen en kvint till; E och sist en liten trea till G.

Och visst, det är inte helt enkelt att lira ackord med den stämningen (*kikar bekymrat på lillfingret*), jag använder det mest till att sola på och en del halvackord.

FLABB: det skönaste med att sola på en stämning som man inte är helt familjär med är den frihet som uppstår. Det är lite svårt att förklara, men för mig blir resultatet nya fraseringar och ett ...umm, mer obundet sätt att röra mig i skalorna. Det passar säkert inte för alla, men för mig - i vissa situationer - är det underbart.

Jag tror jag förstår vad du menar, intressant, jag skall börja prova lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra tips Desecrated... 🙂

hur kör du på din feta nya nylongura?

Just nu ADCBEADGBE

kan du inte pröva lite anna book stämning?? abcdefgh. 😉

Anna Book stämning var det.

Blir inte gitarren lite väl framtung då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den går ifrån låga C till G på nått sätt, fast inte som INTERZONES förslag ovan.

Jo, faktiskt. Det är C G D A E G. Fyra första låga som en cello - i kvinter, sen en kvint till; E och sist en liten trea till G.

Och visst, det är inte helt enkelt att lira ackord med den stämningen (*kikar bekymrat på lillfingret*), jag använder det mest till att sola på och en del halvackord.

California Guitar Trio körde med den stämningen länge (eftersom de var lärjungar till Farbror Frippe) men de lade av med det. De fick ha speciella guror med s.k. fanned frets. Dvs olika längd på lägsta och högsta sträng. Nu har de tre olika guror istället. En kille tar hand om låga registret med hela sin gura, och den tredje tar hand om de höga prylarna. Han "i mitten" har vanlig gura.

------

Jo men jag tycker man kan gott hålla sig till de strängtjocklekar en vanlig standardstämning klarar av och variera den ett tonsteg upp eller ner. Neråt går väl rätt bra, men för mycket uppåt så går strängen av om man inte byter till tunnare tjockleck.

Hur man nu stämmer andra strängen upp till E utan att gå ner i tjockleck fattar jag inte. Och G-strängen (högsta) måste vara j-ligt tunn. Och låga C-strängen jävligt tjock. Man måste nog byta den också mot en kraftig 056:a. För övrigt så tycker jag LÄNGDEN på strängen inte blir tillräckligt lång för en låg C sträng. Det blir för lätt att knocka till dem så att de inte intonerar. Trycker man lite för hårt så sticker tonen iväg. Hursomhelst, det blir för dålig balans i spänning, med C-G stämningen om man inte byter ut strängarna. Helt plötsligt känns andra strängen hård som fan, sista strängen mjuk, och lägsta kan man böja några varv runt halsen.... 😛

Nåväl, sak samma med alternativa stämningar. De fungerar bäst på guror som består av s.k. fanned frets. Nåväl, nog med OT...

Fanned Frets, någon som provat? 😉

Fanned fret är det enda logiska alternativet om du ska ha mer än 3 strängar på gitarren. tyvärr så har inte alla tillverkar insett det ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativa stämningar kan vara bra för att då och då kasta en ur klichéer och börja tvingas tänka annorlunda. Och få en att komma med nya musikaliska idéer, såsom vi sa tidigare, att helt plöstligt kommer det en ton man inte förväntat sig.

Håller med till 150% :-D

Att tvinga sig själv att tänka 'utanför lådan' är som supervitaminer för kreativiteten. I alla fall funkar det så för mig.

Edit: Stavfel.

Redigerat av Interzone
Link to comment
Dela på andra sajter

fan va ni öser! kul att se, ännu roligare om alla kan skriva till vilken musik ni använder stämningarna och varför de rent speltekniskt är att föredra...hittade en bra för att spela "walking bas" med tummen och melodi/riff med andra fingrar. rekommenderar att ni provar vanliga adapterade ackordgrepp, typ A, D, eller Em, upp till femte bandet till att börja med (eller första boxen eller vad det nu kallas?).

antingen härligt slappt, beroende på din gitarr och strängar: (mörka till ljusa) BEBDBD

eller mer stram stämning C#F#C#EC#E

skrev två låtar på ett ögonblick, stämningen gjorde sitt bokstavligt talat.

"lägg pekfingret över exempelvis tredje bandet utan att spela mörkaste sträng, så har vi gjort oss en finfin maräng"

/farbror frej

återkommer med mera

Link to comment
Dela på andra sajter

rätt cool den där hedges, groovy mathefakker! även om han inte förmedlar speciellt mycket som sångare i All along the watchtower...men det är ju gitarrspelet som man helst glor på

jag har en fråga om delay-pedaler, nån som använder nån speciell modell? att kunna spela live med själv med delay-pedal och ackgitarr och skapa ett groove med hjälp av feedback från delay...ah fasen kolla på det här klippet så förstår ni vad jag menar:

nån som har nåt tips på sån utrustning, John Martyn syns i det här klippet för övrigt.

tack för svar, ös på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...