Jump to content
Annons

Varför får inte jag sån volym?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har funderat på en sak. När jag själv har maximal volym på en låt så får den plats inom "ramarna" i cubase och liknande program, Tar jag och för in en låt från en riktig artist så är det betydligt större volym och det går långt utangför peak gränsen. hur går det till??? Om nån inte förstår så kan jag kanske köra en print screen eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har funderat på en sak. När jag själv har maximal volym på en låt så får den plats inom "ramarna" i cubase och liknande program, Tar jag och för in en låt från en riktig artist så är det betydligt större volym och det går långt utangför peak gränsen. hur går det till??? Om nån inte förstår så kan jag kanske köra en print screen eller nåt.

Du mixar för dåligt helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på om mastring är mitt tips. Då klarnar det... 🙂

Att jämföra egna produktioner och artister som är proffsmixade/mastrade, antagligen oxå med dyra prylar är heller inte så lätt/bra/verkligt/... 🙂

"går långt utangför peak gränsen"?

Vad menar du med peak-gränsen? I den digitala världen torde de vara 0 och jag är rätt säker på att de inte går utanför den, för de e rätt omöjligt 😛 Däremot är de mäkta komprimerade/limiterade och ligger nog väldigt nära nollan.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på om mastring är mitt tips. Då klarnar det... 🙂

Att jämföra egna produktioner och artister som är proffsmixade/mastrade, antagligen oxå med dyra prylar är heller inte så lätt/bra/verkligt/... 🙂

"går långt utangför peak gränsen"?

Vad menar du med peak-gränsen? I den digitala världen torde de vara 0 och jag är rätt säker på att de inte går utanför den, för de e rätt omöjligt 😛 Däremot är de mäkta komprimerade/limiterade och ligger nog väldigt nära nollan.

det jag menar med peak gränsen är den visuella gränsen. går jag utanför den så skär det sig. alltså missljud. det menar jag med peak gränsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Läs på om mastring är mitt tips. Då klarnar det... 🙂

Att jämföra egna produktioner och artister som är proffsmixade/mastrade, antagligen oxå med dyra prylar är heller inte så lätt/bra/verkligt/... 🙂

"går långt utangför peak gränsen"?

Vad menar du med peak-gränsen? I den digitala världen torde de vara 0 och jag är rätt säker på att de inte går utanför den, för de e rätt omöjligt 😛 Däremot är de mäkta komprimerade/limiterade och ligger nog väldigt nära nollan.

det jag menar med peak gränsen är den visuella gränsen. går jag utanför den så skär det sig. alltså missljud. det menar jag med peak gränsen...

Kan det vara så att du har en anings zoom på i ditt inspelningsprogram?

Ser lite corny ut. Om låten verkligen är så knallhårt limiterad så bör den låta outhärdligt högt.

Ser det likadant ut med fler låtar så har du definitivt zoom på spåren.

Nåväl, som redan sagts så händer mycket i mastring av låtar. Mina mixar är lägre än de kommersiella låtarba innan de mastras. där har du tricket. sedan tycker jag det är skittråkigt att man mastrar sönder låtar i jakten på att få det att låta högt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycket koll du har på mastring, men anledningen till att kommersiella mixar låter högre är för att dynamiken har jämnats ut. Man brukar använda en "limiter" som gör så att man kan få högre "perceived" volym utan att ha högre peaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.

Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex.

Mixa som du själv alltid gjort. Asbra!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag vet inte hur mycket koll du har på mastring, men anledningen till att kommersiella mixar låter högre är för att dynamiken har jämnats ut. Man brukar använda en "limiter" som gör så att man kan få högre "perceived" volym utan att ha högre peaks.

När jag mastrar så föredrar jag att hålla en något lägre nominell nivå för att ge plats åt transienter. För om man vill maxa den nominella nivån så går det inte att behålla dynamiken i materialet.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

brickwall limiter....waves L2 t.ex.......släng en sån på paketet så kommer du få en liknande ljudbild....

sen är förståss EQ och kompressorer inblandade en hel del också....men just den "visuelt sönderklippta vågformen" härstammar från en brickwall limiter.

sen kan man självklart tycka vad man vill om hurvida man skall använda limiter eller inte, men kort sagt, tycker du det låter bra så är det bra, punkt slut.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter att maxa ditt verk kan jag rekommendera en plugg som heter thrillme. Nu är det säkert ett gäng forummedlemmar som kommer att skrika högt (eftersom den även påverkar andra saker än bara volymen), men mitt motto är "låter det bra, är det bra". Och faktiskt så blir en del låtar som nya genom att drastiskt lägga pluggen rakt över hela utgångssignalen. Fungerar iofs bättre på pumpande, snabba låtar än singer/songwriterlåtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har märkt är att man kan få mycket högre volym om man har alla frekvenser på en liknande nivå. så man ska alltså ordna så varje instrument har sin plats och inte är så mycket i andras territorium. t.ex. att dra ner på basen på gitarren och låta basen ta hand om det.

Jag har hört att man ska ha en RMS på runt 9 för att man ska kunna tävla med andra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du använder Cool Edit. Då kan du ju göra så att du bara förstärker låtens signal:

Menyn - Effects - Amplitude - Amplify - Boost ,tex 3dB

Så gör jag ibland iaf... :rolleyes:

Funkar fint.. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter att maxa ditt verk kan jag rekommendera en plugg som heter thrillme. Nu är det säkert ett gäng forummedlemmar som kommer att skrika högt (eftersom den även påverkar andra saker än bara volymen), men mitt motto är "låter det bra, är det bra". Och faktiskt så blir en del låtar som nya genom att drastiskt lägga pluggen rakt över hela utgångssignalen. Fungerar iofs bättre på pumpande, snabba låtar än singer/songwriterlåtarna.

den måste jag kolla upp. tack för tipset. Jag gillar när det är lite våld i ljudet så det kan vara bra o testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har märkt är att man kan få mycket högre volym om man har alla frekvenser på en liknande nivå. så man ska alltså ordna så varje instrument har sin plats och inte är så mycket i andras territorium. t.ex. att dra ner på basen på gitarren och låta basen ta hand om det.

Jag har hört att man ska ha en RMS på runt 9 för att man ska kunna tävla med andra låtar.

det där har jag försökt lite med men inte fått till det. akustiska gitarrens bas brukar jag nästan elimienera helt och så. men däremot så har jag svårt för att skära ner bas på elgitarren, ljudet blir så klent då samt att jag inte riktigt vet vilka frekvernser som vilka instrument ska ha. det är väl såklart olika men tex. ska akustiska gitarren ligga över eller under i frekvens?

vid vilka frekvenser vill man att pianot ska sticka ut, tex. finns det nån grund som man brukar ha, visst, basen är lägst men med dom andra instrumenten. finns det nån regel på ett ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du använder Cool Edit. Då kan du ju göra så att du bara förstärker låtens signal:

Menyn - Effects - Amplitude - Amplify - Boost ,tex 3dB

Så gör jag ibland iaf... 😛

Funkar fint.. 🙂

/M

jorå jag vet hur det funkar, men jag vågar aldrig ha så högt att ljudspåret är utanför det man ser. slår det inte igenom då? kan man maxa volymen utan att det bara blir sprak o elände? klipper programmet själv eller?

använder cubase till inspelning men ofta cooledit till att fixa med eq och volymer eftersom man får se ändringarna direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter att maxa ditt verk kan jag rekommendera en plugg som heter thrillme. Nu är det säkert ett gäng forummedlemmar som kommer att skrika högt (eftersom den även påverkar andra saker än bara volymen), men mitt motto är "låter det bra, är det bra". Och faktiskt så blir en del låtar som nya genom att drastiskt lägga pluggen rakt över hela utgångssignalen. Fungerar iofs bättre på pumpande, snabba låtar än singer/songwriterlåtarna.

Jag håller helt med dig om att "låter det bra, är det bra", men däremot tror jag att man först måste lära sig vad som faktiskt är "bra". T.ex. en leadsynth med massor av delay och reverb låter "bra" för den otränade, medan proffset tycker att det låter odefinierat och "muddy". Ofta när man ser en amatörs EQ-inställningar visar det sig att han använt den som volymreglage snarare än som EQ och tycker då att ljudet låter bra efter att han använt EQ, eftersom han bara höjt volymen på allt, inte använt EQ:n för att EQ:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har märkt är att man kan få mycket högre volym om man har alla frekvenser på en liknande nivå. så man ska alltså ordna så varje instrument har sin plats och inte är så mycket i andras territorium. t.ex. att dra ner på basen på gitarren och låta basen ta hand om det.

det där har jag försökt lite med men inte fått till det. akustiska gitarrens bas brukar jag nästan elimienera helt och så. men däremot så har jag svårt för att skära ner bas på elgitarren, ljudet blir så klent då samt att jag inte riktigt vet vilka frekvernser som vilka instrument ska ha. det är väl såklart olika men tex. ska akustiska gitarren ligga över eller under i frekvens?

vid vilka frekvenser vill man att pianot ska sticka ut, tex. finns det nån grund som man brukar ha, visst, basen är lägst men med dom andra instrumenten. finns det nån regel på ett ungefär?

Anledningen till att man vill hålla varje instrument mer på sin plats och inom sina frekvensområden, lär ju antagligen också vara för att man vill skapa

en tydligare och mer distinkt ljudbild, som inte dränks av de inbördes ljuden. Då kommer mixen låta renare och klarare och inte lika ihopgrötad. De låga frekvenserna från andra instrument än t.ex baskaggen och basen, vill man helst slippa eftersom de stjäl nivåmarginal framförallt i mastern. Så därför skär man gärna bort onödigt basinnehåll om man kan med HP filter för att spara in på nivåmarginalen. Sen senare när man filtrerat bort slasket så skulpterar man ljuden med eq:n.

Här finns lite tips om hur man ska tänka när man eq:ar och vilka frekvenser man pressar upp, håller tillbaka, o.s.v för olika instrument:

MagicFreq

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du använder Cool Edit. Då kan du ju göra så att du bara förstärker låtens signal:

Menyn - Effects - Amplitude - Amplify - Boost ,tex 3dB

Så gör jag ibland iaf... 😛

Funkar fint.. 🙂

/M

jorå jag vet hur det funkar, men jag vågar aldrig ha så högt att ljudspåret är utanför det man ser. slår det inte igenom då?

jo självklart slår det över om du går över 0

du är inte ute efter att bara höja volymen

du vill höja den upplevda volymen

det gör du genom att använda kompressor eller limiter - för att sen dra upp volymen

det du först gör är att trycka ihop ljudet å sen höja alltihop

det kommer du uppleva som "högre" utan att det slår över - men låter det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har märkt är att man kan få mycket högre volym om man har alla frekvenser på en liknande nivå. så man ska alltså ordna så varje instrument har sin plats och inte är så mycket i andras territorium. t.ex. att dra ner på basen på gitarren och låta basen ta hand om det.

det där har jag försökt lite med men inte fått till det. akustiska gitarrens bas brukar jag nästan elimienera helt och så. men däremot så har jag svårt för att skära ner bas på elgitarren, ljudet blir så klent då samt att jag inte riktigt vet vilka frekvernser som vilka instrument ska ha. det är väl såklart olika men tex. ska akustiska gitarren ligga över eller under i frekvens?

vid vilka frekvenser vill man att pianot ska sticka ut, tex. finns det nån grund som man brukar ha, visst, basen är lägst men med dom andra instrumenten. finns det nån regel på ett ungefär?

Anledningen till att man vill hålla varje instrument mer på sin plats och inom sina frekvensområden, lär ju antagligen också vara för att man vill skapa

en tydligare och mer distinkt ljudbild, som inte dränks av de inbördes ljuden. Då kommer mixen låta renare och klarare och inte lika ihopgrötad. De låga frekvenserna från andra instrument än t.ex baskaggen och basen, vill man helst slippa eftersom de stjäl nivåmarginal framförallt i mastern. Så därför skär man gärna bort onödigt basinnehåll om man kan med HP filter för att spara in på nivåmarginalen. Sen senare när man filtrerat bort slasket så skulpterar man ljuden med eq:n.

Här finns lite tips om hur man ska tänka när man eq:ar och vilka frekvenser man pressar upp, håller tillbaka, o.s.v för olika instrument:

MagicFreq

precis, jag har stora problem direkt jag har mer än gitarr,bas, trummor, sång. direkt orgel o piano o sånt kommer in så blir det en ljudmatta. men får aldrig det bra via ez. men jag ska läsa dokumentet noga efter jobbet o se om det klarnar. tack så mkt! HP filter har jag inte alls fattat hur det fungerar dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du använder Cool Edit. Då kan du ju göra så att du bara förstärker låtens signal:

Menyn - Effects - Amplitude - Amplify - Boost ,tex 3dB

Så gör jag ibland iaf... 😳

Funkar fint.. 🙂

/M

jorå jag vet hur det funkar, men jag vågar aldrig ha så högt att ljudspåret är utanför det man ser. slår det inte igenom då?

jo självklart slår det över om du går över 0

du är inte ute efter att bara höja volymen

du vill höja den upplevda volymen

det gör du genom att använda kompressor eller limiter - för att sen dra upp volymen

det du först gör är att trycka ihop ljudet å sen höja alltihop

det kommer du uppleva som "högre" utan att det slår över - men låter det bättre?

Jag har faktiskt inte fattat vad en kompressor gör, jag vet att den höjer eller sänker volymen på nåt sätt men inte vad den gör, den ändrar ju ljudet, trycker ihop det på nåt sätt men jag har inte riktigt fattat ändå. höjer den lägre signaler så att dom blir lika höga som dom högre eller?(högre=volym)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inte fattat vad en kompressor gör, jag vet att den höjer eller sänker volymen på nåt sätt men inte vad den gör, den ändrar ju ljudet, trycker ihop det på nåt sätt men jag har inte riktigt fattat ändå. höjer den lägre signaler så att dom blir lika höga som dom högre eller?(högre=volym)

En rätt okej förklaring på hur en kompressor funkar hittar du här. Hopas det hjälper lite iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inte fattat vad en kompressor gör, jag vet att den höjer eller sänker volymen på nåt sätt men inte vad den gör, den ändrar ju ljudet, trycker ihop det på nåt sätt men jag har inte riktigt fattat ändå. höjer den lägre signaler så att dom blir lika höga som dom högre eller?(högre=volym)

En rätt okej förklaring på hur en kompressor funkar hittar du här. Hopas det hjälper lite iaf.

oo, ännu mer sexig lektyr. tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, jag har stora problem direkt jag har mer än gitarr,bas, trummor, sång. direkt orgel o piano o sånt kommer in så blir det en ljudmatta. men får aldrig det bra via ez. men jag ska läsa dokumentet noga efter jobbet o se om det klarnar. tack så mkt! HP filter har jag inte alls fattat hur det fungerar dock...

Mm det blir väl svårare att mixa ju mer man slänger in i låten, där kommer ju instrumenten mer och mer gå in i varandra..

Sen kan du ju också kanske prova att ta till nån sidechaining om det skulle behövas, om du har nåt som du vill framhålla.

Men du får väl jobba en del med eq:n och kompressorn.

HP filter (högpassfilter) det låter höga frekvenser passera (och skär alltså bort de låga). Så om vi säger att du vill ta bort en del brum

under nån viss frekvens y Hz, så ställer du bara in HP filtret på y Hz. T.ex om y=50 Hz så skär HP filtret i princip bort det under 50 Hz, beroende

också på vilken branthet du har ställt in på HP filtret. Ställer du in det på t.ex 36 dB/oktav så får du en brantare filtrering som i princip tar bort allt under, medans t.ex 18dB/oktav ger en flackare kurva som släpper igenom en del bas (lägre frekvenser).

Om inte en del trummor låter så bra, så kan du ju eventuellt ta och testa att trigga trummorna för att t.ex skapa en fetare baskagge. Du kan t.ex använda

gratispluggen KTDrumTrigger på:

Triggning

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

är hp filter en kompressor grej alltså?

gör man inte samma sak med en multiband kompressor? alltså kan dra ner låga frekvenser men behålla det andra?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

är hp filter en kompressor grej alltså?

gör man inte samma sak med en multiband kompressor? alltså kan dra ner låga frekvenser men behålla det andra?

filter är filter och kompressor är kompressor.

ett högpassfilter skär bas, inget annat!! en kompressor komprimerar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

är hp filter en kompressor grej alltså?

gör man inte samma sak med en multiband kompressor? alltså kan dra ner låga frekvenser men behålla det andra?

Kompressorn har mer att göra med dynamiken på låten. Så hp filter har som sagt var inget med kompressorn att göra utan det tar bort olika frekvenser enligt det värde du ställt in det på. I kompressorn ställer du in från vilken tröskelnivå (threshold värde i dB) där kompressorn ska börja trycka ihop ljudmaterialet dynamikmässigt. Anledningen till att den trycker ner det är för att du senare ska kunna dra upp på makeupgainen i kompressorn och kompensera så att den "upplevda lyssningen" låter högre.

Så den trycker alltså ner olika transienter och sånt som ligger ovanför tröskelnivån. Sen i kompressorn ställer du in ratiovärdet, dvs förhållandet mellan in och utsignalens ljudnivå. Det är det förhållandet som avgör hur starkt kompressorn jobbar.

Ex. Om ratiovärdet är inställt på 4:1 och threshold -9dB, så tar kompressorn hand om ljudmaterial starkare än -9dB och trycker ner det fyra gånger så att utsignalen blir 4 gånger svagare än insignalen.

Multibandkompressorn har i grunden samma uppbyggnad som kompressorn, bara med den skillnaden att du kan ställa in antal kompressorer du vill använda och för vilka frekvensband dessa ska jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...