Jump to content
Annons

amplifire

Medlem
  • Antal inlägg

    54
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om amplifire

  • Födelsedag 1980-07-04

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Music, taekwondo, exercise, partying, movies, friends...
  1. amplifire

    IRL 2008

    Kunde tyvärr inte komma, skulle vara kul nästa gång.
  2. Använd t.ex pennverktyget (kortkommando 8 i Cubase SX3) dra ut en part på ett miditrack. Växla till pekaren (kortkommando 1). Dubbelklicka på parten och använd igen pennan för att rita in lite valfria events/noter. Klart! Sen får du ju såklart koppla midispåret till nåt midiljud så du hör nånting, t.ex ladda ett vst instrument på utgången.. Hoppas det var svar på frågan.
  3. Fan vad kul att se nån från Clawfinger här, välkommen!! Er har man ju lyssnat på en hel del och diggat låtar som bl.a Two Sides och Warfair. Ska bli kul att ta del av den kunskapen..
  4. Nu kör jag iofs inte Sonar utan Cubase SX3, men det kan inte vara så att du vid exporteringen endast råkat exportera någon av delkanalerna istället för masterkanalen? I Cubase SX3 kan man vid exporteringen välja Outputs och där ställa in t.ex bara Audio channels om man vill exportera nån enskild kanal eller t.ex Stereo out om man vill exportera rubbet. Sonar kanske har nåt liknande. Hoppas det kanske leder dig in på rätt spår och besvarar frågan.. Lycka till! 😐
  5. amplifire

    IRL 2008

    Det låter kul! Skriv upp mig.
  6. Härligt! Det är smart och det är ett bra sätt att lära sig på, att testa och trixa blandat med en del bakgrundteori på köpet. Lycka till! 🙂
  7. Om du t.ex vill lägga en av Cubase inbyggda kompressorer på ett audiospår där du kanske spelat in sång kan du göra så här: klicka på e-knappen (edit) för audiospåret, så öppnas ett nytt fönster där du kan ställa in effekter (inserts på i1 till i8 och sends på s1 till s8). Säg att du lägger en kompressor på insert effekt 1, då så klickar du på svarta fältet vid i1 och sen Dynamics\VST Dynamics. Sen är det bara att prova sig fram att manipulera kompressorns olika parametrar. Threshold styr vid vilken nivå kompressorn börjar jobba. Ratio styr hur hårt kompressorn jobbar och trycker ihop ljudmaterialet. Attacken styr hur snabbt kompressorn börjar jobba och release styr hur snabbt kompressorn slutar jobba. MakeUpGain styr hur mycket du kan dra upp ljudnivån för att kompensera för att du utjämnat dynamiken i ljudmaterialet. Om t.ex Attacken är inställd på 20 ms, så innebär det att kompressorn släpper igenom de första 20 ms okomprimerat innan de trycks ner av kompressorn.
  8. Tack så mycket! 🙂
  9. amplifire

    musicians gear

    Det är inte möjligtvis Thomann du tänker på?
  10. Tackar, tackar...
  11. En stor del där handlar om att använda dig av kompressor på ljudet för att kunna få den upplevda volymen att bli högre. Kolla t.ex in den här länken så ser du lite om vad det går ut på: Står en hel del om det på forumet också om du söker på kompressor eller nåt liknande.
  12. Får önska dig varmt välkommen!
  13. Nej men hp filter brukar ju ingå som en del av eq:n. I eq:n väljer du vid olika frekvenspunkter om du ska använda hp, lp, shelfing, höja eller sänka med antal dB och med vilket Q-värde.
  14. Tjenare och välkommen hit! 🙂 Jo det är ett perfekt, man lär sig en hel del här samtidigt som man blir inspirerad av andras musik, får värdefull positiv och negativ låtkritik och lär känna andra musiker och producenter. Hehe det var en jäkla massa instrument. Kan säkert komma till användning! Ah det låter kul med lite samarbete över nätet! Jag är också intresserad av att komma igång och producera, spela in och mixa. Jag skickar ett PM med msn!
  15. Kompressorn har mer att göra med dynamiken på låten. Så hp filter har som sagt var inget med kompressorn att göra utan det tar bort olika frekvenser enligt det värde du ställt in det på. I kompressorn ställer du in från vilken tröskelnivå (threshold värde i dB) där kompressorn ska börja trycka ihop ljudmaterialet dynamikmässigt. Anledningen till att den trycker ner det är för att du senare ska kunna dra upp på makeupgainen i kompressorn och kompensera så att den "upplevda lyssningen" låter högre. Så den trycker alltså ner olika transienter och sånt som ligger ovanför tröskelnivån. Sen i kompressorn ställer du in ratiovärdet, dvs förhållandet mellan in och utsignalens ljudnivå. Det är det förhållandet som avgör hur starkt kompressorn jobbar. Ex. Om ratiovärdet är inställt på 4:1 och threshold -9dB, så tar kompressorn hand om ljudmaterial starkare än -9dB och trycker ner det fyra gånger så att utsignalen blir 4 gånger svagare än insignalen. Multibandkompressorn har i grunden samma uppbyggnad som kompressorn, bara med den skillnaden att du kan ställa in antal kompressorer du vill använda och för vilka frekvensband dessa ska jobba på.
×
×
  • Skapa ny...