Jump to content
Annons

Hur har ni kopplat mixern och studio monitorerna  

110 röster

1. 1. Hur har ni kopplat mixern och studio monitorerna

• Mixern\'s line out direkt till högtalarna
      28
    • Mixern\'s line out till en förstĂ€rkare och sen till högtalarna
      22
    • Mixern\'s line out in i datorn och via ljudkortet till högtalarna
      10
    • Lyssna bara via hörlurar
      10
    • Annat sĂ€tt
      14

Recommended Posts

Annons
gzede (oregistrerad)
Postat

det alternativ jag skulle vilja ha Àr att man tappar ut signal frÄn mixerns control-room-out eller motsvarande. dvs samma signal som hamnar i hörlursuttaget (sÄ fÄr man separat volym).

Postat
det alternativ jag skulle vilja ha Àr att man tappar ut signal frÄn mixerns control-room-out eller motsvarande. dvs samma signal som hamnar i hörlursuttaget (sÄ fÄr man separat volym).

det Àr sant, missade det, tack!!! anvÀnder du det sÄ?

det Àr vÀl lÀmpligast att anvÀnder control-room-out till aktiva studiomonitorerna och main out till ljudkort. Jag vet dock att vissa ocksÄ anvÀnder tape-out till ljudkortet (rca kontakter till ljudkortets rca kontakter) för att det ligger nÀstan alltid samma signal pÄ main som tape-out!!!

gzede (oregistrerad)
Postat

Japp jag anvĂ€nder det sĂ„. Det Ă€r ju tyvĂ€rr inte alla bord som har den funktionen men den Ă€r vĂ€ldigt trevlig nĂ€r den finns tycker jag. Det som Ă€r bra Ă€r ju att du fĂ„r Ă€ven PFL-lyssningen i högtalarna. Vilket iofs kan ge obehagliga överraskningar om man har miken i samma rum som högtalarna men det fĂ„r man ju tĂ€nka pĂ„ 😄

Ja TAPE OUT gÄr ju oftast pÄ samma signal som "main out" sÄ dÄ kan man ju lika gÀrna anvÀnda det till ljudkortet. Kör man sedan utljudet frÄn ljudkortet in i mixern pÄ "tape in" (eller 2TK-IN) sÄ kan man pÄ mÄnga mixerbord me en knapptryckning routa det ljudet direkt till Control-Room-out och sÄledes fÄ ut ljudkortets ljud i högtalarna direkt. Mycket smidigt..

Postat

exakt, dÄ kan man enkelt lyssna pÄ det man spelar in pÄ högtalarna och sedan ocksÄ pÄ hur inspelningen lÄter , mycket smidigt!! (tape to ctrl room och/eller tape to main mix)....finns vÀl nÀstan pÄ alla mixerbord, kanske man borde rÀknar de som inte ha sÄnt, enklare!!!

Postat

Jag röstade pÄ line ut till högtalarna men bör vÀl tillÀgga att jag har aktiva monitorer!

Postat
Jag röstade pÄ line ut till högtalarna men bör vÀl tillÀgga att jag har aktiva monitorer!

vilka monitorer har du?

gzede (oregistrerad)
Postat
exakt, dÄ kan man enkelt lyssna pÄ det man spelar in pÄ högtalarna och sedan ocksÄ pÄ hur inspelningen lÄter , mycket smidigt!! (tape to ctrl room och/eller tape to main mix)....finns vÀl nÀstan pÄ alla mixerbord, kanske man borde rÀknar de som inte ha sÄnt, enklare!!!

jag Àr osÀker men jag satt en kort stund vid ett phonicbord och jag kommer inte ihÄg om de hade riktigt den upplÀggningen.

jag lyckades ocksĂ„ rösta pĂ„ lineout-förstĂ€rkare, fast jag har aktiva högtalare.. *dum* 😳

Postat

vilka monitorer har du?

Event 20/20p

• 3 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en Behringer MX602 som inspelningsmixer och en Kawai MX-8 line-mixer som lyssnings-mixer.

MX602 ingÄngar:

- 2 fantommatade mikrofoner (ch1/2)

- elbas via en Art TubePac (ch 3/4)

- synt/elgitarr via en Zoom GFX-707 (ch 5/6)

- vinylspelare/radio gÄr in pÄ AUX RET

MX602 utgÄngar:

- Main out gÄr till ljudkortets ingÄng

- Control Room till MX-8

MX-8 ingÄngar:

- Ljudkortets utgÄng

- Control Room frÄn MX602 (medhörning)

- talkback mikrofon

- ljudrummets slask mikrofon

MX-8 utgÄngar

- Main out till monitorerna.

- Effekt send till en hörlursförstÀrkare i ljudrummet

Alla dessa förbindelser gÄr via en Behringer Ultrapatch. TillfÀlliga Àndringar gÄr dÄ enkelt.

Jag har monitorfunktionen bortkopplad pÄ mitt ljudkort (ESI). Medhörningen gÄr ju via Control Room Out.

Det funkar...

Redigerat av bjorn
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag har ett Ramsa WR-DA7 32 kanals digitalbord, ett Behringer MX 8000, ett Mackie 1202...som faktiskt stÄr och vilar till sig i garderoben..

Jag kör ut monitorlyssning direkt frÄn ett Creamware 24/96 till ett Mackie 1402VLZ.. genom ett 200W Peavysteg ihop med KrK passiva nÀrfÀltsmonitorer...

/D

• 5 veckor senare...
Postat

Ett Mackiebord i garderoben? *argh*!!!!!!!!!!

🙂

Postat

TvÄ stereoutgÄngar pÄ ljudkortet till tvÄ stereokanaler pÄ mixern. En av dem passerar en hÄrdvaru-effektkedja innan den gÄr in i mixern, sÄ jag har en "wet" och en "dry" stereokanal pÄ mixern. Monitorer och hörlurar sitter kopplade till mixern. Sedan Àr main out frÄn mixern kopplat till ljudkortets ingÄng.

OmstÀndigt vÀrre va?

Postat

Control room out direkt till aktiva monitorer i kontrollrummet.

Studio out via förstÀrkare till högtalare inne i inspelningsrummet.

Postat
Ett Mackiebord i garderoben? *argh*!!!!!!!!!!

😆

Ett Mackie i garderoben Àr vÀl ingenting...?

Under nĂ€stan ett Ă„r hade jag ett 24-kanaligt SoundCraft 400B stĂ„ende oanvĂ€nt - efter att jag köpte ett - hĂ„ll i dig nu - Behringer MX8000, som lĂ€t klart bĂ€ttre. 😆😆

SoundCraft-bordet sÄlde jag sedermera billigt till en behöande kompis, som renoverade det och fick det att bli helt ok (men fortfarande inte lika bra som mitt Behringerbord...). MX8000 sÄlde jag nÀr jag köpte mitt DDX3216 - som jag kör med numera.

Lyssningen har jag frÄn Control Room out pÄ mixern, kopplad till mina ADAM P-11A.

Postat
Intressant. Sitter det samma pre-amps o grejer i billigare behringer-bord o spirit-bord?

Inte en aning - men det Àr ju massvis med prylar som tillverkas i Kina, pÄ samma fabriker (jodÄ - Àven mycket stora och kÀnda mÀrken...) - men ofta med olika specifikationer. Vissa detaljer kan dÀrför sÀkert vara identiska mellan flera olika mÀrken... Hur det ligger till med Spirit vet jag dÀremot som sagt inte, sÄ den jÀmförelsen kan jag inte göra.

Mitt SoundCraft-bord var ett gammalt bord som hade varit med i kanske 15 Är eller nÄgot ditÄt, sÄ det förvÄnade mig egentligen inte sÄ mycket att det nya Behringerbordet lÀt bÀttre. Jag tycker dock att det kan vara viktigt att förmedla sÄdana saker ocksÄ, eftersom det finns mÄnga som pÄstÄr att alla gamla fina mÀrken alltid lÄter bÀst och att allt modernt Àr skrÀp (speciellt om det kommer frÄn Behringer...). SÄ enkelt Àr det helt enkelt inte...

NĂ€r det gĂ€ller MX8000, sĂ„ Ă€r det kanske ett speciellt lĂ€ge, eftersom Behringer blev stĂ€mda av Mackie pĂ„ grund av den mixern. Mixern var helt enkelt för lik en Mackie-modell - och det blev lite vĂ€l pinsamt nĂ€r det t o m gick att utlĂ€sa Mackie i etsningen pĂ„ kretskortet pĂ„ vissa tidiga exemplar... 😄 Senare gjorde Behringer en ny modell som hette MX8000A - men det var en gammal jag hade. 😆

Samtidigt mÄste jag i sammanhanget tillÀgga att Behringer normalt inte precis ligger i nÄgon hög division nÀr det gÀller kvalitet och ljudkvalitet (man fÄr vad man betalar för, precis som det brukar vara...) - men nÀr det gÀller vissa produkter har de faktiskt lyckats riktigt bra - som exempelvis DDX3216 och UltraGain Pro.

Postat

Har tyvÀrr(?) vant mig vid ett par 1031:or pÄ min skola

och dom har jag inte rÄd med, sÄ numera fÄr all mixning

ske i mina lurar dÄ mina B&W 602:or inte ger sÀrskilt ofÀrgad Ätergivning.

Dessutom har mitt nuvarande rum typ dimensionerna

2,5 x 6 x 2,5 m, sÄ resonansfrekvenserna Àr lite skumma.

Har till rÄga pÄ allt ett brutalt flutter sÄ lurar Àr mitt enda

vapen mot sura mixar. DessvÀrre Àr inte heller de sÀrskilt bra men

man tager vad man haver. 🙂

En ovĂ€ntad lotterivinst skulle dock göra mig ett par Genelec rikare...... 😏

• 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
novation (oregistrerad)
Postat

Kör min ALT 3-4 pÄ mixerbordet (Behringer MX1804X) in i ljudkortet med kompressor och exciter- sen ligger MAIN MIX till monitorerna, som nu bestÄr av ett par ESI near05, inte asfet bas men tillrÀckligt för att fÄ hyffsad koll..

• 1 Ă„r senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Kommer anvÀnda Mixern efter ljudkortet och sedan direkt till förstÀrkaren och dÀrefter till högtaleriet.

đŸ˜±

mÄnga sladdar blir det!//:musik

Postat

Oj! Det var en gammal trĂ„d som dök upp igen... 😎😆

Numera kör jag min lyssning frĂ„n ljudkortets S/Pdif ut, till Benchmark DAC1 och vidare till ADAM P-33A... đŸ˜±

Monitorlyssning vid inspelning gÄr fortfarande via digitalmixern.

Postat

Som jag har det just nu sÄ har jag kopplat monitorerna till mina XLR-utgÄngar pÄ mainutgÄngen, sen har jag kopplat ALT3-4-utgÄngen till datorn; mÄste alltsÄ trycka in en knapp per kanal för att spela in dem.

Vet inte om detta Àr den ultimata lösningen, men det Àr sÄ som jag har det just nu. Ett problem Àr att jag inte kan spela in externa effekter med alt-utgÄngarna; de ignorerar sends'en av nÄgon anledning. Dock ignorerar den naturligtvis inte insertingÄngarna.

(Behringer MX2004A)

/Daniel

Postat

Haha, jag tror minsann att Musik Àr ute pÄ avdammningscrusade...!

Jag har mina monitorer (aktiva Yorkville YSM1P) kopplade frÄn mixerns (Behringer MX802) main out. Kör frÄn Aux send till ljudkortet, vilket gör att jag enkelt kan stÀlla insignalen till datorn pÄ varje spÄrs auxratt.

Nackdelarna Àr vÀl att det Àr lite bökigt att hitta rÀtt stereobalans ibland med panoreringsmodulerade ljud, och sÄ gÄr det inte att anvÀnda mixerns stereokanaler pÄ det hÀr sÀttet eftersom de summeras till mono i auxutskicket...

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Svaret blev "annat": mixerns MONITOR-OUT till aktiva monitorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.