Jump to content
Annons

Mixer till Monitorer


alexfree

Hur har ni kopplat mixern och studio monitorerna  

110 röster

  1. 1. Hur har ni kopplat mixern och studio monitorerna

    • Mixern\'s line out direkt till högtalarna
      28
    • Mixern\'s line out till en förstärkare och sen till högtalarna
      22
    • Mixern\'s line out in i datorn och via ljudkortet till högtalarna
      10
    • Lyssna bara via hörlurar
      10
    • Annat sätt
      14


Recommended Posts

Annons
gzede (oregistrerad)

det alternativ jag skulle vilja ha är att man tappar ut signal från mixerns control-room-out eller motsvarande. dvs samma signal som hamnar i hörlursuttaget (så får man separat volym).

Link to comment
Dela på andra sajter

det alternativ jag skulle vilja ha är att man tappar ut signal från mixerns control-room-out eller motsvarande. dvs samma signal som hamnar i hörlursuttaget (så får man separat volym).

det är sant, missade det, tack!!! använder du det så?

det är väl lämpligast att använder control-room-out till aktiva studiomonitorerna och main out till ljudkort. Jag vet dock att vissa också använder tape-out till ljudkortet (rca kontakter till ljudkortets rca kontakter) för att det ligger nästan alltid samma signal på main som tape-out!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

Japp jag använder det så. Det är ju tyvärr inte alla bord som har den funktionen men den är väldigt trevlig när den finns tycker jag. Det som är bra är ju att du får även PFL-lyssningen i högtalarna. Vilket iofs kan ge obehagliga överraskningar om man har miken i samma rum som högtalarna men det får man ju tänka på 😄

Ja TAPE OUT går ju oftast på samma signal som "main out" så då kan man ju lika gärna använda det till ljudkortet. Kör man sedan utljudet från ljudkortet in i mixern på "tape in" (eller 2TK-IN) så kan man på många mixerbord me en knapptryckning routa det ljudet direkt till Control-Room-out och således få ut ljudkortets ljud i högtalarna direkt. Mycket smidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt, då kan man enkelt lyssna på det man spelar in på högtalarna och sedan också på hur inspelningen låter , mycket smidigt!! (tape to ctrl room och/eller tape to main mix)....finns väl nästan på alla mixerbord, kanske man borde räknar de som inte ha sånt, enklare!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)
exakt, då kan man enkelt lyssna på det man spelar in på högtalarna och sedan också på hur inspelningen låter , mycket smidigt!! (tape to ctrl room och/eller tape to main mix)....finns väl nästan på alla mixerbord, kanske man borde räknar de som inte ha sånt, enklare!!!

jag är osäker men jag satt en kort stund vid ett phonicbord och jag kommer inte ihåg om de hade riktigt den uppläggningen.

jag lyckades också rösta på lineout-förstärkare, fast jag har aktiva högtalare.. *dum* 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)

Jag har en Behringer MX602 som inspelningsmixer och en Kawai MX-8 line-mixer som lyssnings-mixer.

MX602 ingångar:

- 2 fantommatade mikrofoner (ch1/2)

- elbas via en Art TubePac (ch 3/4)

- synt/elgitarr via en Zoom GFX-707 (ch 5/6)

- vinylspelare/radio går in på AUX RET

MX602 utgångar:

- Main out går till ljudkortets ingång

- Control Room till MX-8

MX-8 ingångar:

- Ljudkortets utgång

- Control Room från MX602 (medhörning)

- talkback mikrofon

- ljudrummets slask mikrofon

MX-8 utgångar

- Main out till monitorerna.

- Effekt send till en hörlursförstärkare i ljudrummet

Alla dessa förbindelser går via en Behringer Ultrapatch. Tillfälliga ändringar går då enkelt.

Jag har monitorfunktionen bortkopplad på mitt ljudkort (ESI). Medhörningen går ju via Control Room Out.

Det funkar...

Redigerat av bjorn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har ett Ramsa WR-DA7 32 kanals digitalbord, ett Behringer MX 8000, ett Mackie 1202...som faktiskt står och vilar till sig i garderoben..

Jag kör ut monitorlyssning direkt från ett Creamware 24/96 till ett Mackie 1402VLZ.. genom ett 200W Peavysteg ihop med KrK passiva närfältsmonitorer...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Två stereoutgångar på ljudkortet till två stereokanaler på mixern. En av dem passerar en hårdvaru-effektkedja innan den går in i mixern, så jag har en "wet" och en "dry" stereokanal på mixern. Monitorer och hörlurar sitter kopplade till mixern. Sedan är main out från mixern kopplat till ljudkortets ingång.

Omständigt värre va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Mackiebord i garderoben? *argh*!!!!!!!!!!

😆

Ett Mackie i garderoben är väl ingenting...?

Under nästan ett år hade jag ett 24-kanaligt SoundCraft 400B stående oanvänt - efter att jag köpte ett - håll i dig nu - Behringer MX8000, som lät klart bättre. 😆😆

SoundCraft-bordet sålde jag sedermera billigt till en behöande kompis, som renoverade det och fick det att bli helt ok (men fortfarande inte lika bra som mitt Behringerbord...). MX8000 sålde jag när jag köpte mitt DDX3216 - som jag kör med numera.

Lyssningen har jag från Control Room out på mixern, kopplad till mina ADAM P-11A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Sitter det samma pre-amps o grejer i billigare behringer-bord o spirit-bord?

Inte en aning - men det är ju massvis med prylar som tillverkas i Kina, på samma fabriker (jodå - även mycket stora och kända märken...) - men ofta med olika specifikationer. Vissa detaljer kan därför säkert vara identiska mellan flera olika märken... Hur det ligger till med Spirit vet jag däremot som sagt inte, så den jämförelsen kan jag inte göra.

Mitt SoundCraft-bord var ett gammalt bord som hade varit med i kanske 15 år eller något ditåt, så det förvånade mig egentligen inte så mycket att det nya Behringerbordet lät bättre. Jag tycker dock att det kan vara viktigt att förmedla sådana saker också, eftersom det finns många som påstår att alla gamla fina märken alltid låter bäst och att allt modernt är skräp (speciellt om det kommer från Behringer...). Så enkelt är det helt enkelt inte...

När det gäller MX8000, så är det kanske ett speciellt läge, eftersom Behringer blev stämda av Mackie på grund av den mixern. Mixern var helt enkelt för lik en Mackie-modell - och det blev lite väl pinsamt när det t o m gick att utläsa Mackie i etsningen på kretskortet på vissa tidiga exemplar... 😄 Senare gjorde Behringer en ny modell som hette MX8000A - men det var en gammal jag hade. 😆

Samtidigt måste jag i sammanhanget tillägga att Behringer normalt inte precis ligger i någon hög division när det gäller kvalitet och ljudkvalitet (man får vad man betalar för, precis som det brukar vara...) - men när det gäller vissa produkter har de faktiskt lyckats riktigt bra - som exempelvis DDX3216 och UltraGain Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr(?) vant mig vid ett par 1031:or på min skola

och dom har jag inte råd med, så numera får all mixning

ske i mina lurar då mina B&W 602:or inte ger särskilt ofärgad återgivning.

Dessutom har mitt nuvarande rum typ dimensionerna

2,5 x 6 x 2,5 m, så resonansfrekvenserna är lite skumma.

Har till råga på allt ett brutalt flutter så lurar är mitt enda

vapen mot sura mixar. Dessvärre är inte heller de särskilt bra men

man tager vad man haver. 🙂

En oväntad lotterivinst skulle dock göra mig ett par Genelec rikare...... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
novation (oregistrerad)

Kör min ALT 3-4 på mixerbordet (Behringer MX1804X) in i ljudkortet med kompressor och exciter- sen ligger MAIN MIX till monitorerna, som nu består av ett par ESI near05, inte asfet bas men tillräckligt för att få hyffsad koll..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
musik (oregistrerad)

Kommer använda Mixern efter ljudkortet och sedan direkt till förstärkaren och därefter till högtaleriet.

😱

många sladdar blir det!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det var en gammal tråd som dök upp igen... 😎😆

Numera kör jag min lyssning från ljudkortets S/Pdif ut, till Benchmark DAC1 och vidare till ADAM P-33A... 😱

Monitorlyssning vid inspelning går fortfarande via digitalmixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har det just nu så har jag kopplat monitorerna till mina XLR-utgångar på mainutgången, sen har jag kopplat ALT3-4-utgången till datorn; måste alltså trycka in en knapp per kanal för att spela in dem.

Vet inte om detta är den ultimata lösningen, men det är så som jag har det just nu. Ett problem är att jag inte kan spela in externa effekter med alt-utgångarna; de ignorerar sends'en av någon anledning. Dock ignorerar den naturligtvis inte insertingångarna.

(Behringer MX2004A)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag tror minsann att Musik är ute på avdammningscrusade...!

Jag har mina monitorer (aktiva Yorkville YSM1P) kopplade från mixerns (Behringer MX802) main out. Kör från Aux send till ljudkortet, vilket gör att jag enkelt kan ställa insignalen till datorn på varje spårs auxratt.

Nackdelarna är väl att det är lite bökigt att hitta rätt stereobalans ibland med panoreringsmodulerade ljud, och så går det inte att använda mixerns stereokanaler på det här sättet eftersom de summeras till mono i auxutskicket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...