Jump to content
Annons

DJ-utrustning?


RioMontana (oregistrerad)

Recommended Posts

RioMontana (oregistrerad)

Tja! Är helt fĂ€rsk pĂ„ det hĂ€r med dj. Har tĂ€nkt att spela via laptop, men har inte nĂ„n som helst aning om vilka grejer jag behöver, samt vilka produkter som Ă€r bra? Skulle vara vÀÀÀldigt tacksam för svar hĂ€r sĂ„ fort som möjligt, sĂ„ jag kan spendera lite cash och sĂ€tta igĂ„ng! 😉

Peace!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Sorry men jag kanske Àr lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables Àr aldrig fel, en mixer (hÀr finns mÄnga, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du ocksÄ om du inte ska jocka pÄ klubb.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad har du för budget?

Ska du jocka med laptop kan Behringer BCD3000 vara nÄgot. Kombinerat ljudkort och mix/styrkonsol som har en hel del funktioner inklusive mikrofoningÄng. Traktor 3 LE medföljer dessutom som Àr ett utmÀrkt DJ-program. Traktor 3 stöder ASIO drivisar. Kolla sÄ att du har en dator med lite muskler och minne dÄ Traktor 3 Àr rÀtt krÀvande. Kostar 2230.- hos Musikbörsen, 1930.- hos Thomann.

Sedan behöver du ett lÀmpligt PA-paket. HÀr Àr ett exempel pÄ ett passande aktivt PA-system.

Du kan Àven vÀlja passiva högtalare men dÄ behöver du ett separat stereoslutsteg.

//K-G

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Virtual dj Àr ett vÀldigt bra djprogram om du Àr nybörjare. Mycket bÀttre Àn traktor tycker jag personligen, men traktor e bra ocksÄ.

Sen om du ska köpa grejer, sĂ„ Ă€r mitt rĂ„d att köpa "riktiga" grejer direkt, dvs cdspelare o mixer, ist för att köpa dj-konsol till datorn för de e helt vĂ€rdelöst. Jag tĂ€nkte ocksĂ„ göra det först, men som du var blev jag avrĂ„dd frĂ„n det. Men det beror helt pĂ„ va du har för budget och mĂ„l med det hela. Ska du bara vara bedroomdj för skojs skull sĂ„ kan du la köra pĂ„ datorn 😠 annars, köpa rikgita grejer. Numark o American Audio har kombinerad mixer o dubbel cdspelare till ok pris. Dom vet jag inte sĂ„ mycket om dock, men har hört att dom ska funka 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sorry men jag kanske Àr lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables Àr aldrig fel, en mixer (hÀr finns mÄnga, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du ocksÄ om du inte ska jocka pÄ klubb.

Ey.

Du verkar ha grym koll, mannen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry men jag kanske Àr lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables Àr aldrig fel, en mixer (hÀr finns mÄnga, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du ocksÄ om du inte ska jocka pÄ klubb.

Ey.

Du verkar ha grym koll, mannen.

NÀr jag har grym koll och hÀlsan i behÄll Àr det glasiiiiiitt... :-)

Ja man har ju fuskat lite i forna tider.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som Ramoand skrev, sÄ om du Àr seriös med det hÀr sÄ bör du köpa riktig utrustning dvs mixer, skivspelare/cd-spelare och en mp3 lösning typ serato eller torq. Har du bara en laptop med dig till en klubbspelning sÄ blir du förmodligen inte tagen pÄ allvar, Àven om det gÄr att mixa utmÀrkt med den interna mixern i dj-program.

Vad du ska vÀlja för mixer beror lite pÄ vilken typ av musik du tÀnker spela, men tÀnk pÄ att de riktigt billiga mixrarna lÄter ganska dÄligt pÄ ett stort PA. Bra eq Àr ganska viktigt, den ska helst kunna gÄ till noll decibel pÄ varje band för att underlÀtta beatmixning. Om du vill scratcha sÄ bör du ha en mixer dÀr kurvan pÄ crossfadern Àr brant, kolla dÄ efter en mixer med stÀllbar kurva pÄ crossfadern sÄ att du kan vÀxla mellan brant kurva för scratching och flack kurva för beatmixning.

CD eller vinyl Àr en smakfrÄga, sjÀlv har jag alltid kört vinyl sÄ jag kan inte sÀga sÄ mycket om CD (har testat tabletop-spelare men det funkar ju lite som vinyl), men jag antar att man kan vÀnja sig vid allt. Technics 1200 Àr standard för vinyl-djs och de Àr sköna, men jag tycker att de Àr lite överskattade. SjÀlv anvÀnder jag vestax, vilka jag gillar, men de senaste Ären har Stanton kommit starkt och jag skulle nog sÀga att de gör de mest prisvÀrda skivspelarna. NÀr du köper spelare sÄ tÀnk pÄ att de ska vara direktdrivna och ha en ganska stark motor (torque) vilket mÀts i kg/cm. Technics som Àr standard har 1.5 kg/cm och det Àr nog minimum.

Kör du vinyl sÄ mÄste du ha pickuper ocksÄ och mÄnga kör med olika varianter av ortofon concord vilka verkar vara bra. SjÀlv sÄ har jag shure m44-7, vilka Àr hiphop-standard (stabila och hög utsignal) och om du ska scratcha sÄ rekommenderar jag dem. TÀnk bara pÄ att det ska vara hög utsignal pÄ pickuperna nÀr du ska anvÀnda mp3-lösningar som du styr med vinyl, gÀrna 7mV och uppÄt.

SÄ till mp3-lösningen. Om du vill spela musik frÄn laptop och siktar pÄ att ha riktiga dj-grejer sÄ mÄste du ha ett ljudkort som gör att du kan styra mp3orna med skivspelarna/cd-spelarna. Jag har inte provat traktor scratch, men har hört att det ska vara grymt. SjÀlv har jag M-audio torq conective som bara kostar hÀlften av vad traktor scratch gör (strax under 3000 jÀmfört med ungefÀr 6000) men som jag tycker funkar utmÀrkt. Med sÄna ljudkort sÄ fÄr du Àven mjukvara och kontrollvinyler/kontroll-cds.

Eftersom jag inte vet vad du har för budget Àr det svÄrt att sÀga exakt vad du ska köpa, men om du skriver det sÄ kan jag nog komma med ett bra förslag.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm.

Var inne pÄ 4sounds idag.

PÄ ena macen hadde dom riggat en komplett djlösning.

Tror den hette torg eller šnÄtt sÄnt.

Det innebÀr att att du fÄr dels mjukvara samt en hÄrdvara med inbygt ljudkort.

PÄ hÄrdvaran som gÄr via midi/usv sÄ styr du allt o programmet.

Cuepunkter,crossfader, satart/stopp osv.

Kan vara vÀrt at spanain.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm.

Var inne pÄ 4sounds idag.

PÄ ena macen hadde dom riggat en komplett djlösning.

Tror den hette torg eller šnÄtt sÄnt.

Det innebÀr att att du fÄr dels mjukvara samt en hÄrdvara med inbygt ljudkort.

PÄ hÄrdvaran som gÄr via midi/usv sÄ styr du allt o programmet.

Cuepunkter,crossfader, satart/stopp osv.

Kan vara vÀrt at spanain.

Torq 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, det var det jag skrev om i posten ovanför era 😆 Och man styr inte mjukvaran med conectiv (hĂ„rdvaran, ljudkortet alltsĂ„ och JA det stavas med ett N) utan antingen mixar man med mjukvaran (torq) och dĂ„ funkar ljudkortet som ett vanligt ljudkort, eller sĂ„ har man en midikontrollenhet och det var sĂ€kert m-audios sĂ„dan som stod i butiken och den heter Xponent.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RioMontana (oregistrerad)

Har en budget pÄ runt 15-20 000 och har tÀnkt att i första hand köra house/electro, inte sÄ mycket scratch! Tack för alla svar förresten! Ha det gött gubbar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

glöm vinyl - formatet Àr dödare Àn Astrid Lindren.

Tja, inom vissa genrer Àr det högst levande (t ex hiphop), men efterson RioMontana skrev att han ville spela frÄn laptop sÄ tÀnkte jag mest pÄ det som kontrollenhet och dÄ tycker jag personligen att vinyl har fördelar gentemot cd. Men eftersom RioMontana skrev att han inte vill scratcha sÄ Àr kanske cd ett bra val, och med tabletopspelare sÄ fÄr man ju lite av vinylkÀnslan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en budget pÄ runt 15-20 000 och har tÀnkt att i första hand köra house/electro, inte sÄ mycket scratch! Tack för alla svar förresten! Ha det gött gubbar

Köp 2 st cdj200 o en djm400. det har jag o de e NICE đŸ˜± men de e bara min Ă„sikt đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, det var det jag skrev om i posten ovanför era 🙂 Och man styr inte mjukvaran med conectiv (hĂ„rdvaran, ljudkortet alltsĂ„ och JA det stavas med ett N) utan antingen mixar man med mjukvaran (torq) och dĂ„ funkar ljudkortet som ett vanligt ljudkort, eller sĂ„ har man en midikontrollenhet och det var sĂ€kert m-audios sĂ„dan som stod i butiken och den heter Xponent.

MehÀ, nu föll du pÄ din egen banan kompis.

Om det Àr en midikotnroller sÄ Àr det just vad du gör. AlltsÄ styr mjukvaran.

Om inte denna HÅRDVARA styr tillhörande MJUKVARA sĂ„ tror jag bestĂ€mt att att jag skall lĂ€ggain mig pĂ„ mentalsjukus!

torq_xponent.jpg

!

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du ska ge dig i kast med att mixa pÄ laptop gÄ dÄ in pÄ nÀrmsta butik och fÄ det demat för dig. Jag köpte Torq och en x-session Pro. Fick problem med lyssningen i lurarna. Jag hörde ena lÄten i ena luren och den andra i bÄda + att nÀr jag skulle spela in min mix sÄ spelade Torq in det som hÀnde i lurarna. Sökte hjÀlp pÄ Torqdj forumet. Fick en massa svar om hur jag assignade X-session pro mixern osv men inget funkade. Installerade om osv. Ska installera det pÄ min nya Lap och se. Har inte uppdaterat den pÄ ett tag heller. Förutom det sÄ Àr effekterna asgrymma. Gillar grÀnssnittet, Skriver hÀr senare om hur det slutar. Men som sagt fÄ grejerna demade för dig sÄ mÀrker du snabbt om du gillar det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, my bad. Jag hade fĂ„tt för mig att xponent endas var en kontoller, men tydligen sĂ„ fungerar den som ljudkort ocksĂ„. Som jag skrev ovan sĂ„ har jag torq conectiv och utgick ifrĂ„n att conectiv-ljudkortet var grunden Ă€ven nĂ€r man anvĂ€nder xponent, men se sĂ„ fel jag hade 😄

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...