Jump to content
Annons

DJ-utrustning?


RioMontana (oregistrerad)

Recommended Posts

RioMontana (oregistrerad)

Tja! Är helt färsk på det här med dj. Har tänkt att spela via laptop, men har inte nån som helst aning om vilka grejer jag behöver, samt vilka produkter som är bra? Skulle vara väääldigt tacksam för svar här så fort som möjligt, så jag kan spendera lite cash och sätta igång! 😉

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry men jag kanske är lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables är aldrig fel, en mixer (här finns många, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du också om du inte ska jocka på klubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för budget?

Ska du jocka med laptop kan Behringer BCD3000 vara något. Kombinerat ljudkort och mix/styrkonsol som har en hel del funktioner inklusive mikrofoningång. Traktor 3 LE medföljer dessutom som är ett utmärkt DJ-program. Traktor 3 stöder ASIO drivisar. Kolla så att du har en dator med lite muskler och minne då Traktor 3 är rätt krävande. Kostar 2230.- hos Musikbörsen, 1930.- hos Thomann.

Sedan behöver du ett lämpligt PA-paket. Här är ett exempel på ett passande aktivt PA-system.

Du kan även välja passiva högtalare men då behöver du ett separat stereoslutsteg.

//K-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Virtual dj är ett väldigt bra djprogram om du är nybörjare. Mycket bättre än traktor tycker jag personligen, men traktor e bra också.

Sen om du ska köpa grejer, så är mitt råd att köpa "riktiga" grejer direkt, dvs cdspelare o mixer, ist för att köpa dj-konsol till datorn för de e helt värdelöst. Jag tänkte också göra det först, men som du var blev jag avrådd från det. Men det beror helt på va du har för budget och mål med det hela. Ska du bara vara bedroomdj för skojs skull så kan du la köra på datorn 😠 annars, köpa rikgita grejer. Numark o American Audio har kombinerad mixer o dubbel cdspelare till ok pris. Dom vet jag inte så mycket om dock, men har hört att dom ska funka 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sorry men jag kanske är lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables är aldrig fel, en mixer (här finns många, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du också om du inte ska jocka på klubb.

Ey.

Du verkar ha grym koll, mannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry men jag kanske är lite oldschool. Har inte jockat med mp3:or eller laptop. Men ett par sjyssta Technics MII turntables är aldrig fel, en mixer (här finns många, Numark tex) samt kanske en dubbel CD spelare (Denon, Numark mm) och PA behöver du också om du inte ska jocka på klubb.

Ey.

Du verkar ha grym koll, mannen.

När jag har grym koll och hälsan i behåll är det glasiiiiiitt... :-)

Ja man har ju fuskat lite i forna tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Ramoand skrev, så om du är seriös med det här så bör du köpa riktig utrustning dvs mixer, skivspelare/cd-spelare och en mp3 lösning typ serato eller torq. Har du bara en laptop med dig till en klubbspelning så blir du förmodligen inte tagen på allvar, även om det går att mixa utmärkt med den interna mixern i dj-program.

Vad du ska välja för mixer beror lite på vilken typ av musik du tänker spela, men tänk på att de riktigt billiga mixrarna låter ganska dåligt på ett stort PA. Bra eq är ganska viktigt, den ska helst kunna gå till noll decibel på varje band för att underlätta beatmixning. Om du vill scratcha så bör du ha en mixer där kurvan på crossfadern är brant, kolla då efter en mixer med ställbar kurva på crossfadern så att du kan växla mellan brant kurva för scratching och flack kurva för beatmixning.

CD eller vinyl är en smakfråga, själv har jag alltid kört vinyl så jag kan inte säga så mycket om CD (har testat tabletop-spelare men det funkar ju lite som vinyl), men jag antar att man kan vänja sig vid allt. Technics 1200 är standard för vinyl-djs och de är sköna, men jag tycker att de är lite överskattade. Själv använder jag vestax, vilka jag gillar, men de senaste åren har Stanton kommit starkt och jag skulle nog säga att de gör de mest prisvärda skivspelarna. När du köper spelare så tänk på att de ska vara direktdrivna och ha en ganska stark motor (torque) vilket mäts i kg/cm. Technics som är standard har 1.5 kg/cm och det är nog minimum.

Kör du vinyl så måste du ha pickuper också och många kör med olika varianter av ortofon concord vilka verkar vara bra. Själv så har jag shure m44-7, vilka är hiphop-standard (stabila och hög utsignal) och om du ska scratcha så rekommenderar jag dem. Tänk bara på att det ska vara hög utsignal på pickuperna när du ska använda mp3-lösningar som du styr med vinyl, gärna 7mV och uppåt.

Så till mp3-lösningen. Om du vill spela musik från laptop och siktar på att ha riktiga dj-grejer så måste du ha ett ljudkort som gör att du kan styra mp3orna med skivspelarna/cd-spelarna. Jag har inte provat traktor scratch, men har hört att det ska vara grymt. Själv har jag M-audio torq conective som bara kostar hälften av vad traktor scratch gör (strax under 3000 jämfört med ungefär 6000) men som jag tycker funkar utmärkt. Med såna ljudkort så får du även mjukvara och kontrollvinyler/kontroll-cds.

Eftersom jag inte vet vad du har för budget är det svårt att säga exakt vad du ska köpa, men om du skriver det så kan jag nog komma med ett bra förslag.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Var inne på 4sounds idag.

På ena macen hadde dom riggat en komplett djlösning.

Tror den hette torg eller ¨nått sånt.

Det innebär att att du får dels mjukvara samt en hårdvara med inbygt ljudkort.

På hårdvaran som går via midi/usv så styr du allt o programmet.

Cuepunkter,crossfader, satart/stopp osv.

Kan vara värt at spanain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Var inne på 4sounds idag.

På ena macen hadde dom riggat en komplett djlösning.

Tror den hette torg eller ¨nått sånt.

Det innebär att att du får dels mjukvara samt en hårdvara med inbygt ljudkort.

På hårdvaran som går via midi/usv så styr du allt o programmet.

Cuepunkter,crossfader, satart/stopp osv.

Kan vara värt at spanain.

Torq 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det var det jag skrev om i posten ovanför era 😆 Och man styr inte mjukvaran med conectiv (hårdvaran, ljudkortet alltså och JA det stavas med ett N) utan antingen mixar man med mjukvaran (torq) och då funkar ljudkortet som ett vanligt ljudkort, eller så har man en midikontrollenhet och det var säkert m-audios sådan som stod i butiken och den heter Xponent.

Link to comment
Dela på andra sajter

RioMontana (oregistrerad)

Har en budget på runt 15-20 000 och har tänkt att i första hand köra house/electro, inte så mycket scratch! Tack för alla svar förresten! Ha det gött gubbar

Link to comment
Dela på andra sajter

glöm vinyl - formatet är dödare än Astrid Lindren.

Tja, inom vissa genrer är det högst levande (t ex hiphop), men efterson RioMontana skrev att han ville spela från laptop så tänkte jag mest på det som kontrollenhet och då tycker jag personligen att vinyl har fördelar gentemot cd. Men eftersom RioMontana skrev att han inte vill scratcha så är kanske cd ett bra val, och med tabletopspelare så får man ju lite av vinylkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det var det jag skrev om i posten ovanför era 🙂 Och man styr inte mjukvaran med conectiv (hårdvaran, ljudkortet alltså och JA det stavas med ett N) utan antingen mixar man med mjukvaran (torq) och då funkar ljudkortet som ett vanligt ljudkort, eller så har man en midikontrollenhet och det var säkert m-audios sådan som stod i butiken och den heter Xponent.

Mehä, nu föll du på din egen banan kompis.

Om det är en midikotnroller så är det just vad du gör. Alltså styr mjukvaran.

Om inte denna HÅRDVARA styr tillhörande MJUKVARA så tror jag bestämt att att jag skall läggain mig på mentalsjukus!

torq_xponent.jpg

!

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ge dig i kast med att mixa på laptop gå då in på närmsta butik och få det demat för dig. Jag köpte Torq och en x-session Pro. Fick problem med lyssningen i lurarna. Jag hörde ena låten i ena luren och den andra i båda + att när jag skulle spela in min mix så spelade Torq in det som hände i lurarna. Sökte hjälp på Torqdj forumet. Fick en massa svar om hur jag assignade X-session pro mixern osv men inget funkade. Installerade om osv. Ska installera det på min nya Lap och se. Har inte uppdaterat den på ett tag heller. Förutom det så är effekterna asgrymma. Gillar gränssnittet, Skriver här senare om hur det slutar. Men som sagt få grejerna demade för dig så märker du snabbt om du gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, my bad. Jag hade fått för mig att xponent endas var en kontoller, men tydligen så fungerar den som ljudkort också. Som jag skrev ovan så har jag torq conectiv och utgick ifrån att conectiv-ljudkortet var grunden även när man använder xponent, men se så fel jag hade 😄

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...