Jump to content
Annons

Måste ha snabbare hårddisk till PT LE?


alekks

Recommended Posts

Hallå där,

fick nyss hem ett digi 001, höll på och härjade ett tag med att få allt att fungera och när allt verkar göra det så står det "DAE can't get audio from the drive(s) fast enough. your drive may be too slow or fragmented, or a firewire drive could be having trouble due to the extra firewire bandwidth or CPU load. (-9073)".

Jag kan ha 3 spår med ljudfiler på, men om jag sätter fade in/out på dem så blir det tydligen för mycket... :\

Jag har en Western Digital Caviar på 120 gb, minns inte rpm dock.

Jag har 3 spår, det ena börjar innan de andra två, som börjar samtidigt och det går bra att spela projektet fram till de två andra spåren börjar, där fade insen börjar. Men om jag tar bort fadesen och sedan försöker spela upp igen går det inte ens att lyssna på det första spåret, vilket gick innan.

Jag sitter på detta system:

Mainboard : Asus K8N

Chipset : nVidia nForce3 250

Processor : AMD Athlon 64 3400+ @ 2400 MHz

Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )

Video Card : ATI Technologies Inc Radeon 9600 XT (V350)

Hard Disk : Maxtor (164 GB)

Hard Disk : WDC (120 GB)

Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2

DirectX : Version 9.0c (mars 2006)

Digidesign digi 001, Pro Tools 6.4cs9

Är det bara att köpa en ny hdd som gäller eller vet du hur jag skall åtgärda detta?

Om ny hdd, så skulle jag hemskt gärna vilja ha lite tips på vad för sorts hdds och priser på dessa.

Tack på förhand.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

När jag spelar in på min dator (Shuttle Intel pentium 4, 3,20gHz, 1 Gb ram och Mbox ljudkort), in i Pro Tools 6.7 LE så blir det alltid tjafs när projektet börjar få "mycket" kanaler (ca 15 stycken). Om det är ett parti där många kanaler slås igång sammtidigt (t.ex. intro) så bryts allt och det kommer fram en ruta som säger följande:

Note

DAE Can´t get audio from the driver(s) fast enough. Your drive may be to slow or fragmented, or a firewire drive could be having trouble due to the extra firewire bandwidth or CPU load. (-9073)

Jag är långt ifrån klar med min låt, kan jag fixa detta problem på något vis?

//Jocke

EDIT: Slår samman två trådar från trådstartaren till en. /admin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att du spelar in på din systemdisk? Om så är fallet så kan detta vara problemet. Om inte, har du en inter eller extern hårddisk du spelar in på. Om extern så testa att byta port, om intern så testa att spara allt och formatera den. Kolla också i playbackengine att du inte har glömt att höja samples där.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in på min dator (Shuttle Intel pentium 4, 3,20gHz, 1 Gb ram och Mbox ljudkort), in i Pro Tools 6.7 LE så blir det alltid tjafs när projektet börjar få "mycket" kanaler (ca 15 stycken). Om det är ett parti där många kanaler slås igång sammtidigt (t.ex. intro) så bryts allt och det kommer fram en ruta som säger följande:

Note

DAE Can´t get audio from the driver(s) fast enough. Your drive may be to slow or fragmented, or a firewire drive could be having trouble due to the extra firewire bandwidth or CPU load. (-9073)

Jag är långt ifrån klar med min låt, kan jag fixa detta problem på något vis?

//Jocke

Det är väl där det börjar brännas är jag rädd..men inte säker. Sitter du med reverbs på varje kanal som du kan samla på grupp eller send? Vsti´s som du kan bounca till ljudspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att du spelar in på din systemdisk? Om så är fallet så kan detta vara problemet. Om inte, har du en inter eller extern hårddisk du spelar in på. Om extern så testa att byta port, om intern så testa att spara allt och formatera den. Kolla också i playbackengine att du inte har glömt att höja samples där.

MVH

Anders

Just nu har jag bara en hårddisk som jag har pationerat till 2. Jag har Pro Tools på ena och spelar in på den andra. Kan det vara problemet? Bör jag spela in på samma "disk" som programmet ligger på? Jag har bara en disk. Eller måste jag köpa en till disk?

Jag har en extern hårddisk också, tycker du att jag ska prova att spela in på den?

Gain: Den enda effekten jag har i projektet just nu är ett delay. Inga VSTs finns häller.

Tack för svaren!

Sorry, Olsberg. Ska inte hända igen!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att du spelar in på din systemdisk? Om så är fallet så kan detta vara problemet. Om inte, har du en inter eller extern hårddisk du spelar in på. Om extern så testa att byta port, om intern så testa att spara allt och formatera den. Kolla också i playbackengine att du inte har glömt att höja samples där.

MVH

Anders

Just nu har jag bara en hårddisk som jag har pationerat till 2. Jag har Pro Tools på ena och spelar in på den andra. Kan det vara problemet? Bör jag spela in på samma "disk" som programmet ligger på? Jag har bara en disk. Eller måste jag köpa en till disk?

Jag har en extern hårddisk också, tycker du att jag ska prova att spela in på den?

Gain: Den enda effekten jag har i projektet just nu är ett delay. Inga VSTs finns häller.

Tack för svaren!

Sorry, Olsberg. Ska inte hända igen!

/Jocke

Att partionera hårddisken hjälper inte i det här fallet, det är fortfarande på samma fysiska disk som PT och dina inspelade filer hamnar, testa med att spela in till en annan hårddisk, antingen intern eller extern och behåll PT på systemdisken, det borde hjälpa till en del. Sedan bör du ochså kolla som tidigare påpekats i "playback engine" så att värdena där stämmer överens någorlunda med vad ditt system klarar av att leverera.

Sedan vet jag att PT har lite problem med vissa typer av moderkort, det finns en lista på Digidesigns hemsida där sådana listas. Det behöver inte alls vara ditt problem, men det kan ju vara värt att kolla om något i ditt system finns som känd problemnskapare hos Digidesign.

Hoppas det löser sig.

/Clilff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste mitt problem genom att köpa en SATA hårddisk då det inte hjälpte att byta, formatera eller köra på samma disk. Sedan dess har det inte varit några problem med det här. Så har du en tusenlapp över eller två så köp en ny hårddisk så kommer det nog fungera bra sedan.

Som de före mig har skrivit: testa med din externa disk, fungerar det inte där, kolla samples! Annars ny disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...