Jump to content
Annons

Beyer-Dynamic


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Beyer-Dynamic, detta klassiska märke...

Är det någon som har hörlurar från dem och kan recensera dem? Vilken modell är bäst?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har tipsat om forumet Head-fi tidigare, det isärklass största och bästa om man vill läsa om och diskutera hörlurar och det som hör till: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

För att kunna använda sökfunktionen där så måste man registrera sig vilket går fort.

Där finns hur mycket som helst att läsa om Beyerdynamic och alla andra märken.

Dessutom en köp/säljavdelning.

När det gäller toppskiktet av de större märkena levererar alla hörlurar riktigt bra, det är helt upp till användaren vilken ljudbild och karaktär man gillar. Vissa älskar eller ogillar Sennheiser/ Ultrasone, andra föredrar AKG eller Beyerdynamic osv. Några av de mest populära dyrare lurarna som diskuteras där är bl.a.

Beyerdynamic: DT770, DT880, DT990

Sennheiser: HD650, HD600, HD595, 580

AKG: K601, K701

Ultrasone: 2500, 750, Edition 9

Denon...

Stax...

Audiotechnica...

Kolla in den sidan så hittar du mycket info!

Även denna sida är värd att besöka med många tester och eq-grafer mm:

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

Bäst är om du kan bege dig till nån affär där de har några av de bättre modellerna så att du kan prova med musik du är van att lyssna på.

Själv har jag ingen suverän hörlursförstärkning vilket många av de dyrare hörlurarna kräver för att vara värda sitt pris.

Jag har bl.a provat Beyerdynamic DT880 som låter tokbra med rätt förstärkning. Jag valde Sennheiser HD595 som låter kanonbra även utan förstärkning vilket passade mig bäst, då jag använder dom i olika källor.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Beyer-Dynamic, detta klassiska märke...

Är det någon som har hörlurar från dem och kan recensera dem? Vilken modell är bäst?

😄

:musik

Äger själv ett par DT770. Gillar dem skarp, de har dock en baspuckel, men inget som man inte lär sig hantera. Klara och sköna att lyssna i. Gedigen konstruktion som hållit bra trots att jag sliter ganska hårt på lurar. Sköna muffar. De dämpar dessutom vansinnigt bra.

Men om jag skulle välja lurar just nu så skulle det nog snarare hamna på ett par Sennheiser HD280 pro. Upplever dem som lite klarare och mer balanserade. Däremot så håller plastkonstruktionen som håller ihop lurarna lite lägre kvalité och har faktiskt spruckit lite på det ex som vi har i studion. (Eller så har vi bara för stora huvven)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Beyer är de bästa, kan kanske diskuteras, men de tillhör de bättre märkena i alla fall... 😉

Bäst är, enligt min mening, Ultrasone. Behöver man öppna lurar (för mix och finlyssning), så är det Proline2500 som gäller - och slutna (för lyssning vid sånginspelning) är det Proline750. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har ett par Sennheiser HD280 Pro och ett par Beyer Dynamic DT990 Pro, samt ett par gamla Sennheiser HD570 som egentligen klassas som hifi-lurar och har utgått som modell.

Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio också, får bli nån gång framöver 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio också, får bli nån gång framöver 😳

jag kör på AKG-271..och jag tycker de är toppen

man hör det mesta klart & tydligt,samt att de är slutna så de är toppen till inspelning

ett par bra allround lurar heltenkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej!

Beyer-Dynamic, detta klassiska märke...

Är det någon som har hörlurar från dem och kan recensera dem? Vilken modell är bäst?

😛

:musik

Kom just hem från musikaffären efter att ha införskaffat dessa lurar.

Lyssnar just nu på Shine on You Crazy Diamond part 6-9 samtidigt som jag läser en recension på dom. Öronen gör tummen upp. Såsom ögonen som läser recensionen =)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio också, får bli nån gång framöver 😛

jag kör på AKG-271..och jag tycker de är toppen

man hör det mesta klart & tydligt,samt att de är slutna så de är toppen till inspelning

ett par bra allround lurar heltenkelt..

Vad är skillnaden mellan K240 och K271?

Jag har ett par K240 som jag inte alls är nöjd med. Jag tycker att det är för mycket bas och numer använder jag dom bara som monitorlyssning i sångbåset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio också, får bli nån gång framöver :rolleyes:

jag kör på AKG-271..och jag tycker de är toppen

man hör det mesta klart & tydligt,samt att de är slutna så de är toppen till inspelning

ett par bra allround lurar heltenkelt..

Vad är skillnaden mellan K240 och K271?

Jag har ett par K240 som jag inte alls är nöjd med. Jag tycker att det är för mycket bas och numer använder jag dom bara som monitorlyssning i sångbåset.

Amen! Jag har ett par K240 Studio 55 Ohms och jag tycker de låter aningen dova (mindre diskant).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ett par DT-831 och ett par DT-250. I referenssammanhang finns det lurar som är mer linjära än vad DT-250 är, men jag gillar de som tusan. Det är lätt att urskilja olika nyanser över hela frekvensområdet och de bra att ha att göra med. DT-831 är en riktigt grym lur för lyssning. bekväma är de också! :-)

AKG-240 gillar jag inte alls, men det är ju en smaksak..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba!

DT 990 gillar jag och AKG K601 lät väldigt bra tyckte jag, men har bara lyssnat lite i sådana.

Har gått och funderat på att köpa någon av dessa själv, men så va jag i musikaffären idag och fick testat ett par Roland RH-300 som jag blev glatt överraskad av.

Slutade med att jag köpte dom och åkte raskt hem för att testa dom. Jag hade några skivor som jag lyssnat på i ganska bra monitorer. Och blev mycket nöjd när det som jag hört i studion stämde väldigt bra överrens med hur det lät i lurarna 🙂

Och jag hörde tydlig skillnad när jag ökade/sänkte frekvenser, tror jag kan komma väldigt bra överrens med dessa 🙂

värda att provlyssna tycker jag,Kostar ca 2100:-

Ha det gött!!!

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Beyerdynamic är säkert bra men gör inte samma misstag som jag och köp DT440.

Ljudmässigt mycket bra men jag fick inte njuta av det speciellt länge. Dom är gjorda av kex och spricker vid beröring. Efter ett par dagar sprack och lossnade ena kåpan från sitt fäste. Jag gick till försäljaren som skakade på huvet och undrade om jag slitit lurarna av huvet. (Svar nej). Infästningen byttes ut. När jag satte på lurarna nästa gång sprack plasten i bågen som går runt huvet, men det gick ju att tejpa, inga problem. Sen sprack infästningen till den andra kåpan. Detta lyckades jag limma, men sen spracke det på ett nytt ställe, omöjligt att laga.

Pinsamt dåligt!

(På tal om AKG har mina gamla K 141 från typ 1990 fungerat utmärkt till idag. Hade tänkt att modernisera mig med ovanstående Beyerdynamic men det blev ju inte så bra. Jag kommer skaffa mig ett par nya AKG så snart som möjligt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...