Jump to content
Annons

Någon som vet hur man får till "stereo-aktigt-jud" på en mono overhead trum-mick?


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, hej, nu är det så här att vi har haft celebert besök i replokalen och pga att man nog lugnt kan kalla det en av vår trummis största ”idoler” all-time, så spelade vi in repet på 8-kanaler, 4 till trummorna(1 till baskaggen, 1 till virveln, 2 överhäng). Vi checkade nivåerna och så repade vi. När jag kommit hem så upptäckte jag att den ena överhängsmicken slutat fungera efter typ 10 minuter. Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att få till ”stereofeeling” på trumsetet ändå, trots att vi bara har en överhängskanal? Fungerar det bra att använda stereobreddare på den ena överhängskanalen? Kan man fasvända den på något sätt och få det till att funka den vägen? Den färdiga mixen ska inte ges ut eller så, men jag hade tänkt att försöka få ljudet så shysst som möjligt och bränna det till vår trummis i 40-års present. Alla tips är VARMT välkomna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stereobreddare är ett otyg. Använder du en sådan för att få ett monospår till stereo, så kommer det att bli så mycket fasfel att det blir olyssningsbart...

Jag skulle nog hellre testa att lägga ett kort stereoreverb (mycket "early reflections") - och kanske även ett kort delay som har olika delaytider till höger och vänster utgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid truminspelning är faskorrekthet A & O. Försöker ni bredda överhängsmicken kommer trummorna tappa attack och spänst och låta konstigt. Tror inte att det finns något bra sätt att ordna detta på tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för de snabba svaren 😉 .. Jag får väl experimenter med reverb och delay. Funkar det förresten att kopiera monospåret, panorera det ena till höger och det andra till vänster och flytta de några millisekunder ifrån varandra? Blir det samma effekt eller blir det fasfel då? Jag är helt kass på fasfel, sorry 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, får man inte leka nu längre 😉 Näerrå, tuuusen tack för de snabba svaren. Jag får hoppas att jag får till ett okej ljud. I värsta fall, så har vi ju i alla fall sången (och det är ju den som är viktigast, då det är sångaren som var poängen med hela inspelningen), så vi kan ju alltid spela in allt på nytt runt sångkanalen, hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, nu är det så här att vi har haft celebert besök i replokalen och pga att man nog lugnt kan kalla det en av vår trummis största ”idoler” all-time, så spelade vi in repet på 8-kanaler, 4 till trummorna(1 till baskaggen, 1 till virveln, 2 överhäng). Vi checkade nivåerna och så repade vi. När jag kommit hem så upptäckte jag att den ena överhängsmicken slutat fungera efter typ 10 minuter. Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att få till ”stereofeeling” på trumsetet ändå, trots att vi bara har en överhängskanal? Fungerar det bra att använda stereobreddare på den ena överhängskanalen? Kan man fasvända den på något sätt och få det till att funka den vägen? Den färdiga mixen ska inte ges ut eller så, men jag hade tänkt att försöka få ljudet så shysst som möjligt och bränna det till vår trummis i 40-års present. Alla tips är VARMT välkomna

VEM har ni haft på besök? Jag döööör av nyfikenhet.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åja, haha, det kunde jag ju sagt med en gång egentligen..

Mannen längst ner till höger.

subss.jpg

UK SUBS på Wikipedia

Nu förtiden ser han väl mer ut så här:

UKSubs.jpg

..huruvida man menar att han är känd eller inte beror nog på vad man är insatt i för musik, men han är UK Subs sångare, 63 bast och lite av en punkfarfar och still going strong.. efter som Guns covra de på Spaghetti-cd:n så MÅSTE han väl klassas som känd 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det förresten att kopiera monospåret, panorera det ena till höger och det andra till vänster och flytta de några millisekunder ifrån varandra? Blir det samma effekt eller blir det fasfel då? Jag är helt kass på fasfel, sorry 😳

Det blir fasfel. Sen hur destruktiv interferens det blir visar sig. Prova att skicka till två monoreverb panorerade åt var sitt håll. Sätt reverben så att de inte är helt lika. Håll det ganska kort så du kan dra på lite så kan du uppleva det som lite mer bredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åja, haha, det kunde jag ju sagt med en gång egentligen..

Mannen längst ner till höger.

subss.jpg

UK SUBS på Wikipedia

Nu förtiden ser han väl mer ut så här:

UKSubs.jpg

..huruvida man menar att han är känd eller inte beror nog på vad man är insatt i för musik, men han är UK Subs sångare, 63 bast och lite av en punkfarfar och still going strong.. efter som Guns covra de på Spaghetti-cd:n så MÅSTE han väl klassas som känd 😳

Riktigt skön snubbe Charlie Harper. Vi spelade med dem ett gäng gånger under åren. Riktigt ödmjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...