Jump to content
Annons

Sonars "pianoroll"


linusmbk

Recommended Posts

Hej, jag har en litenMIDI undran.

Jag har inte köpt nåt midikeyboard än men ska...

...Har testat lite att rita in midi i Sonars2s "Pianoroll" och jag får det väl att fungera ganska bra(Fast det är svårt att göra svängiga trummor osv på det sättet tycker jag, det blir så stelt)---

Men jag har ett problem....

...när jag lägger in t.ex sonars dxisynt VSC och ritar in t.ex ett trumkomp i pianorullen....då skapas ju även ett audiospår som ska styra detta midispår---där kan jag ju t.ex lägga en kompressor på aux 1 och vrida in lite kompression i midikompet ...detta klarar jag av....Men problemet är att när jag sen skapar ett nytt midispår så styrs även det av samma audiospår som styrde det första midi spåret------detta betyder att jag måste ha samma effekter (här compression) på även det andra midispåret, och det vill jag inte....men jag vet inte hur jag ska få till det så att jag kan hantera midispåren separat......

Oj nu blev det lite rörigt här, men nån kanske fattar och har tips till mig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

vad du behöver göra, är först att utöka antalet Audiospår som VSC har som Output. Jag sitter inte framför Audio-PC:n just nu, men det finns ett menyval i VSC där du ställer maximala antalet utgångar.

När du sedan "skapar" synten i synt-racket, ska du välja "All Audio output tracks" i.st.f. "First Audio output track". Då skapas det antal ljudspår som du valt i VSC. Sedan kan du innifrån VSC styra vilken Midikanal som ska styras till vilket ljudutgång.

Hoppas det blev någorlunda begripligt utan att jag vet exakt vad menyvalen heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Det lät vettigt.

Jag har letat lite och jag ändrade till "all audio outputs" som du sa och nu känns det mer rätt för det skapas 4 st VSC-audiospår istället för ett, men jag får det inte riktigt att funka än(alla midikanaler "styrs" fortfarande av det första VSCspåret)...Är det under menyn "Output assign" i VSC som jag ska ändra antalet outputs?

..testade lite där men fattar inte riktigt hur de där 16 prickarna fungerar.....de går ju bara att ha på ett ställe åt gången...hm...

Antar att jag får lägga ner lite mer tid i att försöka lösa detta, men alla tips är jag mycket tacksam för! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur man överhuvudtaget får ljud i Sonars Piano Roll,är det noågon som kan förklara det

Pianoroll är ett fönster som visar MIDI-händelser i ett spår. Dvs om du öppnar Pianorullen, och har "Draw"-verktyget aktivt [D], så kan du "måla" toner på rullen. Dessa toner är då MIDI-händelser som skickas till den MIDI-enhet och MIDI-kanal som spåret är inställt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok,jo jag förstår precis hur det funkar men vad jag inte förstår är vilka inställningar man behöver göra för att höra något,jag har audiophile24/96

Som sagt, det är MIDI, vilket innebär att du måste ha en MIDI-enhet för att få ljud...

Om du inte har någon extern synt, kan du skapa en intern (mjukvaru) synt. Det gör du från "Synt Rack". Öppna vyn Syntrack och klicka på Insert, välj en synt (t.ex. VSC enligt exemplet ovan). I dialogrutan som följer, se till att du väljer "create MIDI-track" och "Create All Audiotracks". Därefter ställer du in på MIDI-track vilken MIDI-kanal som spåret gäller, t.ex. 1. Därefter är det bara att öppnar pianorullen och måla på! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ok,nu kan jag det,men då uppstår ett nytt intressant problem :rolleyes:

Jag har altså gjort musik på en annan dator gitarr,sång och lite grejjer i"pianoroll"

när jag nu ska öppna det från en cd "cakewalk bundle" format så så hörs inte ett ljud från softsyntarna som jag spelat in,dom finns där men hörs inte gitarrer och annat hör man som man ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt, du måste naturligtvis ha samma softsyntar på denna dator som på den dator du/någon skapade "Cakewalk bundle"-filen. Men om du ser dem i "Synt Rack" utan felmeddelande ska det vara OK.

Nästa sak som kan strula är om du har olika antal MIDI-Out enheter på orginaldatorn och din dator. Det som då kan hända är att inte OUT-porten mappas rätt på dina MIDI-spår. Kontrollera att ditt MIDI-spår har en OUT-port som styr till din softsynt. Om inte, välj rätt i listan.

Hoppas detta hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

ok,men vad beror detta på:

På ena datorn som jag har ett Soundblaster Live kort i så är det bara att öppna PianoRoll och spela, alltså direkt när jag öppnar sonar,jag behöver inte välja någon synt,det är bara att spela och sen välja ljud i Consolen.

men i min andra dator där jag har ett Audiophile24/96 kort så måste jag välja t.ex EDIROL VSC innan jag får något ljud.Vad beror detta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på att soundblastern innehåller faktiskt en synt, i princip att betrakta som en riktigt usel extern GM-synt ;-) Audiophile-kortet innehåller ingen sådan, och det gör i princip inga ljudkort av den bättre kategorien.

Problemet med Soundblastersynten uppstår när du vill mixa ned allt och få en "master". Då kommer dina syntljud att försvinna, eftersom ljuden inte finns "inne i Sonar" utan som sagt externt. Du måste då spela in dessa som audiospår. Därför är det enklare att använda VSC-synten som dessutom låter bättre.

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ny fundering kring soft syntar.

jag har ju spelat in en hel del audio grejjer och nu så testar jag att lägga på lite softsyntar på skoj men jag tycker att det låter ostämt efter ett tag som om syntarna sackar efter något och börjar låta surt...ja eller nåt i den stilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...