Jump to content
Annons

Vem är producent?

Recommended Posts

Posted

Hej!

Vem är producent?

Det vill säga, vilket namn ska det stå efter "produced by", "dvd produced by" eller "cd produced by"? Är det den som filmat och redigerat hela dvd:n eller är det de som skrivit musiken? Eller kan man skriva bägge deras namn om det förekommit en dialog under framställandet? Och hur mycket ska i så fall musikerna ha "lagt sig i" och kommit med förslag för att de ska stå som eller stå med som producenter?

Och vad kallas det när man framställer alla exen? Eller är det just det som menas med "produced by"?

Vad ligger alltså i begreppet "produced by"? Är det att man hållit i själva produkten, från ax till limpa, eller är det att man mångfaldigat x antal exemplar?

Om musikerna snott musik (låt vara ackordföljder, nån textrad eller vadsomhelst....) från någon annan, utan dvd/cd-framställarens vetskap, är det musikerna eller producenten (om han är cd/dvd-producent), som "åker dit"?

😮:rolleyes:😉🙂😛🙂😄🙂

:musik

Annons
Posted

Producentcredit är ganska öppen men det handlar aldrig om duplicering.

Om musikerna snott musik (låt vara ackordföljder, nån textrad eller vadsomhelst....) från någon annan, utan dvd/cd-framställarens vetskap, är det musikerna eller producenten (om han är cd/dvd-producent), som "åker dit"?

Detta brukar finnas reglerat i alla kontrakt, en disclaimer.

Posted

du borde inte ställa dig dessa frågor. Producenten är ointresant om det nu inte är Trevor HOrn. Det enda intressanta är musiken

Är inte musiken bra så hjälper ingen produktion i hela världen.

Posted

Generellt sett är väl en producent en person som i samråd med bandet/artisten skaffar sig en bild av hur låten/skivan ska låta redan innan inspelningen startar, och sedan ser till att det blir så.

Detta kan innebära förslag på hockeykör i ref 2, se till att trummisen kommer till studion i tid och att han inte slösar för många dyrbara timmar på ett fill som han bara MÅSTE ha med, skala bort 36 av 38 gitarrpålägg i verserna, rationalisera bort ett skitdåligt stick som bandet inte själva hör att det är skitdåligt, framhäva vikten av ett annat skitbra stick som bandet inte vill ha med för att det låter för popigt i deras öron, få bandet i rätt sinnesstämning genom att servera vin-tetra och dra på en Elvis-dvd.. etc etc.

En vanlig förväxling är pulver som säger sig sitta hemma och "prodda house och psy-trance".

Vad de egentligen gör vet jag inte men det de gör har ingenting med den traditionella producentrollen att göra.

Posted
En vanlig förväxling är pulver som säger sig sitta hemma och "prodda house och psy-trance".

Det är ingen förväxling, utan en annan och minst lika korrekt användning av producentbegreppet än den 1950-talsvariant du anser vara den enda rätta.

Jämför "demo", som på indiescenen har ganska lite med skivkontraktsjagande att göra. Säg till om du vill att jag ska förklara.

Posted

Enligt flera etablerade producenter så handlar det om att vara länken mellan skivbolag och bandet/artisten.

Skivbolaget vill få en "hittig" besteller till ett så lågt pris som möjligt medans bandet vill få en konstnärlig klassiker till vilket pris som helst (eftersom de ändå inte betalar) och producenten skall medla och övertala parterna till en kompromiss.

Posted (edited)

Tack för alla svar! Låt mig nu ta ett exempel.

Om jag filmat en konsert och framställer en dvd av denna, inkl. videoredigering, är då jag producent? Jag har inte på något sätt lagt mig i deras musik, låtval, arrangemang eller andra förehavanden vad gäller uppträdandet. Under utarbetandet av en dvd från deras konsert har jag samarbetat med gruppen och de har haft en annan kille som spelat in enbart ljudet och ytterligare en annan som tagit stillbilderna. Jag fixar ihop alltihop. Jag har inte något annat med gruppen att göra och de skriver all musik helt själva. Snart ska de på en Europaturné dessutom, som jag inte har något med att göra, typ... De har inget skivbolag.

Vem är producent i detta fall av denna dvd?

:rolleyes:

Edited by musik
Posted
Tack för alla svar! Låt mig nu ta ett exempel.

Om jag filmat en konsert och framställer en dvd av denna, inkl. videoredigering, är då jag producent? Jag har inte på något sätt lagt mig i deras musik, låtval, arrangemang eller andra förehavanden vad gäller uppträdandet. Under utarbetandet av en dvd från deras konsert har jag samarbetat med gruppen och de har haft en annan kille som spelat in enbart ljudet och ytterligare en annan som tagit stillbilderna. Jag fixar ihop alltihop. Jag har inte något annat med gruppen att göra och de skriver all musik helt själva. Snart ska de på en Europaturné dessutom, som jag inte har något med att göra, typ... De har inget skivbolag.

Vem är producent i detta fall av denna dvd?

Jo då är du nog producent!

Producent i sammanhanget att tillverka en inspelning och att producera en produkt är inte samma sak.

Du samanställer det material du fått som tex ljud, bild, omslag osv.. Då tror jag att du kan klassas som producent, ungefär som om du sammansätter ingridienserna till tex mamma scans kättbullar och då är ju de producenter.

Det som syns på filmen har ju en regissör satt samman.

Så: Regi av bandet och producerat av musik 😛

Posted

Det är ingen förväxling, utan en annan och minst lika korrekt användning av producentbegreppet än den 1950-talsvariant du anser vara den enda rätta.

Jämför "demo", som på indiescenen har ganska lite med skivkontraktsjagande att göra. Säg till om du vill att jag ska förklara.

Nja producenterna på 50-talet hade knappast den roll jag beskrev. Deras uppgift då var mer att se till att kostnaderna för skivinspelningen inte överskred den budget skivbolaget satt.

Säg till om du återigen inte förstod ett skvatt.

Posted

Nja producenterna på 50-talet hade knappast den roll jag beskrev. Deras uppgift då var mer att se till att kostnaderna för skivinspelningen inte överskred den budget skivbolaget satt.

Säg till om du återigen inte förstod ett skvatt.

Fast han har ju i övrigt fortfarande rätt.

Posted

Här är vi tydligen pålästa! :rolleyes: Sam Phillips, någon?

Säg till om jag... eller nej förresten, låt mig hjälpa till:

Wikipedia

Posted

Alltså...

Producent = den som har högsta ansvaret för en produktion, och som förväntas leverera en (färdig) produktion efter en uppdragsgivares riktlinjer och önskemål.

"Uppdragsgivaren" kan vara såväl bandet (vars CD/DVD producenten ska producera) som skivbolaget (vars produkt producenten ska ge sin speciella prägel).

Producenten svarar alltså inför uppdragsgivaren.

Så brukar det nog vara.

Posted

Du menar Cut & Paste nördar? 😆😆😆

Tror jag inte, det är ju en helt annan genre.

Guest RothHandle
Posted

Är inte cut & paste alla genrer nuförtiden ?

Och så lite smileys...

😉😆😆😆😆

• 3 months later...
Posted

Vad de egentligen gör vet jag inte men det de gör har ingenting med den traditionella producentrollen att göra.

🙂

Tja du, om du inte vet vad det ska kallas, kanske inte du är rätt person att yttra dig om vad det inte ska kallas. Tillåt mig då att förklara för dig: 😛

Det en sådan producent gör är att ta alla spår i låten och får allting att sitta fint ihop (precis som i den musiken du pratar om) men utöver det är han även låtskrivare och därmed ansvarig för alla låtidéer osv. En låtskrivande producent har all kreativ makt till skillnad från såna producenter som du talar om, men annat än det är de samma sak. Benämningen 'producent' för en sådan person är dessutom accepterat inom alla elektroniska stilar.

Nu när du fått mer insikt av vad en psytrance-proddare gör, visst kan du då se varför de kallas för just producenter? Duktig pojke! 😱

Posted

Vilket tönteri med avarter....

Producenten i sin korrekta benämning är och kommer alltid förbli den person som för skivbolagets/filmbolagets del, säkerställer produktens kvalité och färdigställande.

Ofta används en riktig producent som inspirationskälla i ett dött gäng slackande musiker och jag kan garantera att en producent i sitt ess, skulle kunna bidra mängder av öppningar för "proddarna" som sitter hemma bakom dataskärmen på nätterna och dricker jolt-cola.

Visst kan man producera själv sin egna musik men få besitter förmågan att så kritiskt kunna analysera sitt egna verk.

Snacka om gamla tider.. ha ha ha!!!

...se vad det har blivit för skräp av det med resultatet att vilken skit som helst kommer ut på marknaden.

Minns man låtar längre än 10 minuter idag?

Tack världen för att vi fick uppleva Phil Spector, Joe Meek och Quincy Jones.

• 1 month later...
Posted

Nu kanske jag gör bort mig helt men var inte Phil Spector producenten som höll både Beatles och Ramones som gisslan och dessutom tvingade Beatles att använda sig av hans "wall of sound" teknik mot deras vilja?

Posted (edited)

Producentens uppgift i en professionell inspelning är att vara chef på byggarbetsplatsen. Hans/hennes uppgift är en slags allt-i-allo-uppgift där den gemensamma nämnaren är att han/hon helt enkelt är chef och har ansvaret för produktionen i studioarbetet. Men chef över vad då och på vilket sätt...lite mer konkret?

Jo, en producent ska som det redan har sagts vara en länk mellan uppdragsgivaren, studion och inte minst musikerna. Han/hon har ansvaret att se till att inspelningen kommer att låta på bästa sätt. Både musikaliskt och ljudtekniskt. Ibland efter ett önskemål från uppdragsgivaren och ibland efter eget huvud och ibland tillsammans med t.ex. musikgruppen om det finns ett sådant.

Han/hon ska också se till att själva arbetet ska ske på ett visst sätt men oftast sker detta i fullt samråd med musikerna på ett så naturligt sätt att chefskapet inte märks. Men anvaret att allt slags arbete flyter på alla dess sätt ligger trots allt på producenten.

Han/hon har även ett visst budgetansvar. Tider ska passas av alla inblandade. Exempelvis är studiostandard att man börjar kl. 10.00 men att avvikelser kan komma. Då är det producentens ansvar att ange en annan tid. Tid för lunch och när dagen ska avslutas. Men en tung bit som producenten också är ansvarig för är att den totala ramen för den bokade studiotiden ska hållas och inte överskridas. Studiotid och musikerlöner kostar! Detta styr ofta i vilket slags tempo hela studioarbetet ska ha och det måste producenten kunna bedöma och styra upp under arbetets gång. Här gäller det att ha koll och att med erfarenhetens hjälp veta hur lång tid saker och ting tar att genomföra. Hinner vi med ett extra spontant körpålägg eller måste vi skita i det t.ex. Eller: -"Nu få du inte fler

tagningar mer...sätt den på fjärde annars får vi gå vidare"! Ett inte allför ovanligt scenario, men det beror väldig mycket på vilken slags produktion det är frågan om också.

Producenten ska vara en person som har ett stort musikaliskt öra och som har en naturlig figertoppkänsla för vad som är bra/mindre bra och ha fantasi för att hitta bra/rätt lösningar på det musikaliska. Det är viktigt att kunna vara spontan och lyhörd för förändingar och för idèer. under arbetets gång. Man måste klara av att kunna säga både JA och NEJ då det behövs som en chef måste kunna. Han/hon ska ha lätt att ha att göra med andra människor och vara lyhörd även socialt. Lätt att ha och göra med är viktigt. Samarbetsvillighet och att fungera i grupp är mycket viktigt. Gärna ljudteknisk kunnig dessutom. Inte allt för sällan nästan lika duktig som ljudteknikern själv i de större produktionerna men detta kan variera från fall till fall. Som oftast även notkunnig men har/bör ha framför allt fingertoppskänsla på många olika plan och en utmärkt split vision. Bra fokus måste finnas precis hela tiden under hela arbetets gång för att kunna både se och höra fel och brister.

I mindre sammanhang som i t.ex. många amatör-inspelningar så kan producentens uppgift vara så gott som precis vad som helst! Många gånger för att man inte vet vad en producent egentligen gör och hur, men minst lika ofta för att behovet av en "riktig" producent helt enkelt inte är lika stort i ett enklare sammanhang då det bl.a. inte är samma pengar involverade. Oftast blir det ljudteknikern som då får ta på sig rollen av producentskapet. Ett ganska svår uppgift egentligen om man ska göra jobbet bra, för det krävs ett rätt tränat öra att klara av båda sakerna samtidigt. Det är det få som klarar även om man har rutin. Detta är orsaken till att man i det professionella sammanhanget avsätter en person för just producentskapet. Då kan ljudteknikern lägga all kraft och energi på just det han/hon ska göra.

Detta var en lite förenklad beskrivning över producentens uppgift. Förenklad eftersom den är ganska komplex och desutom lite föränderlig beroende på sammanhang, nivå, budget och en del annat. Vilka som är involverade i inspelningen påverkar också hur en producent arbetar. Ju bättre och högre nivå det är på alla inblandade parter desto lättare är allas arbete och desto snabbare går det.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Edited by Ludgo-Pelle
Posted

Nu kanske jag gör bort mig helt men var inte Phil Spector producenten som höll både Beatles och Ramones som gisslan och dessutom tvingade Beatles att använda sig av hans "wall of sound" teknik mot deras vilja?

Och nu tror jag Phil Specor åkt dit för mord oxå, han sköt en servetris (han brukade hota bandmedlemarna med pistol på den tiden det begav sig oxå)!

• 2 weeks later...
Posted

Orkade inte läsa igenom hela tråden så uräskta om jag upprepar gammalt, men det skiljer sig ganska rejält bara mellan t.ex film och musikbranschen. I musikbranschen har man ofta ett större "konstnärligt" inflytande och man är betydligt mer inblandad i de beslut som tas rent musikarliskt.

I filmbranschen är fokus betydligt mer på att se till att allt finns på plats i form av skådisar med kontrakt, regissör, tekniskt utrustning, avspärrningar osv osv osv...

Ingen direkt inblandning i det cinematiska arbetet alls egentligen. Så producentrollen skiljer sig väldigt mycket bara mellan dessa två, som globalt kan ses som närbesläktade branscher.

Posted (edited)

Och nu tror jag Phil Specor åkt dit för mord oxå, han sköt en servetris (han brukade hota bandmedlemarna med pistol på den tiden det begav sig oxå)!

Menar du att servitrisen fick sig ett skjut alltså, eller hur ska jag tolka det här!?

Ej.....förlåt för övertrampet men jag kunde ju bara inte låta bli! 🙂

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Edited by Ludgo-Pelle
Posted

Menar du att servitrisen fick sig ett skjut alltså, eller hur ska jag tolka det här!?

Ej.....förlåt för övertrampet men jag kunde ju bara inte låta bli! 😆

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Posted

Nu för tiden är det vanligt att producenten också har ljudteknikerns roll.

När man pratar om en producent i musiksammanhang så handlar det ju främst om det kreativa. Hur pass mkt administrativt ansvar en producent har varierar ju. Säger man att någon har producerat så handlar det ju om att den har styrt hur musiken ska låta. Spelar du in ditt eget band och bestämmer hur ljudbilden ska se ut är du producent. Sedan har vissa producenter synpunkter på musiken i sig och vissa bara på ljud. Det varierar ju väldigt mycket.

Posted

Läste igenom denna tråden och ville bara säga att jag tycker att det är ett intressant ämne, och rikta ett tack som vanligt till Ludgo-Pelle som ofta tar sig tid att ge ett långt, intressant och innehållsrikt svar.

Jag har själv kallat mig amatörproducent men efter att ha läst detta så inser jag att jag är mer ljudtekniker, även om jag agerar producent till en viss del.

/Robin

• 3 weeks later...
Posted

Generellt är producentrollen något större än att bara sätta sig med bandet i studion och köra. Vanligtvis tillkommer preproduction, allmänt planeringsarbete över inspelningen, val av eventuell tekniker och mixare, budget. I det stora hela en garant till band och bolag att slutprodukten blir bästa möjliga till den tidsram och budget tilldelad.

Posted
Generellt är producentrollen något större än att bara sätta sig med bandet i studion och köra. Vanligtvis tillkommer preproduction, allmänt planeringsarbete över inspelningen, val av eventuell tekniker och mixare, budget. I det stora hela en garant till band och bolag att slutprodukten blir bästa möjliga till den tidsram och budget tilldelad.

inte alltid

men ja - en form av aktiv projektledare