Jump to content
Annons

Hur hittar jag supertung dist?


Jonnie

Recommended Posts

Annons
Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish?

Olika effektpedaler eller hög volym i allmännhet?

Det du behöver är en förstärkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste är att den låter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen är du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. Förutsätter att du redan har ett hyffsat ljudkort och någon form av preamp?

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish?

Olika effektpedaler eller hög volym i allmännhet?

Det du behöver är en förstärkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste är att den låter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen är du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. Förutsätter att du redan har ett hyffsat ljudkort och någon form av preamp?

Mvh Ken

Antingen det som står ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish?

Olika effektpedaler eller hög volym i allmännhet?

Det du behöver är en förstärkare (kan vara en liten 30 wattare, men det viktigaste är att den låter bra), en shure SM57 (kostar under tusenlappen) och en gitarr med humbuckers, sen är du hemma och kan göra hur grymma gitarrproduktioner som helst. Förutsätter att du redan har ett hyffsat ljudkort och någon form av preamp?

Mvh Ken

Antingen det som står ovan eller http://drum_boy10.tripod.com/metalhangar/id11.html .

Ja har man en sådan budget så är det helt klart en anna femma. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en tung dist behöver du dubba gitarren

Och mycket mer därtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt ställd kompressor och även en flitigt inställd EQ.

Funkar även snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara märkbart.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver jag för o kunna spela lika tungt som metallica och Nightwish?

Olika effektpedaler eller hög volym i allmännhet?

Börja med att stämma ner guran 1-2 tonsteg..

Sen kan du börja fundera på om det är förstegs eller slutstegsdist du vill ha..

Förstegsdisten e råare men tunnare och komprimerad i ljudet..

Slutstegsdisten är öppnare, mindre distad men helt enkelt fetare i ljudet..

Skulle lätt gissa att slutstegsdisten e att föredra till metal om det e tyngden man vill åt

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en tung dist behöver du dubba gitarren

Och mycket mer därtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt ställd kompressor och även en flitigt inställd EQ.

Funkar även snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara märkbart.

Mvh Ken

Med förhållandevis lite dist på varje gura/dubb - är det inte så?

Med flitigt inställd menar du att du jobbar igenom hela spektrat på de olika spåren och i praktiken låter "allt" komma med? (om du förstår vad jag menar.. 😛 ) Spar du i basen eller kapar du helt där?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en tung dist behöver du dubba gitarren

Och mycket mer därtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt ställd kompressor och även en flitigt inställd EQ.

Funkar även snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara märkbart.

Mvh Ken

Med förhållandevis lite dist på varje gura/dubb - är det inte så?

Med flitigt inställd menar du att du jobbar igenom hela spektrat på de olika spåren och i praktiken låter "allt" komma med? (om du förstår vad jag menar.. 😛 ) Spar du i basen eller kapar du helt där?

Smaskar man på med mycket dist så får man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar på disten. Ang. EQ frågan så är det helt olika beroende på grundljudet. Försöker skära bort alla frekvenser som låter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och låter resten dominera. Ett trix som jag kör med; När man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym så låter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata på hög volym och skära bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan när jag spelar det i normal volym så blir det väldigt bekvämt för örat att lyssna på. Men man lär också ha i åtanke att det ska passa i mixen också.

Jag brukar spara en del bas när jag spelar in rock och hårdrocksguror medan jag skär bort lite mer när jag spelar in dödsmetall osv.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en tung dist behöver du dubba gitarren

Och mycket mer därtill. Bred panorering med flera dubbar samt en snyggt ställd kompressor och även en flitigt inställd EQ.

Funkar även snyggt med en Chorus som sendeffekt som man ger alla gitarrer lite grann utav. Det ska dock knappt vara märkbart.

Mvh Ken

Med förhållandevis lite dist på varje gura/dubb - är det inte så?

Med flitigt inställd menar du att du jobbar igenom hela spektrat på de olika spåren och i praktiken låter "allt" komma med? (om du förstår vad jag menar.. 😛 ) Spar du i basen eller kapar du helt där?

Smaskar man på med mycket dist så får man ett kompakt ala rammstein sound, men mycket mer tyngd om du sparar på disten. Ang. EQ frågan så är det helt olika beroende på grundljudet. Försöker skära bort alla frekvenser som låter skit (och det finns mycket skit i min marshall VS100) och låter resten dominera. Ett trix som jag kör med; När man solar elgitarrer och spelar dem i hög volym så låter de oftast skrikiga och jobbiga i öronen. Jag brukar mata på hög volym och skära bort allt som upplevs jobbigt vid hög volym, och sedan när jag spelar det i normal volym så blir det väldigt bekvämt för örat att lyssna på. Men man lär också ha i åtanke att det ska passa i mixen också.

Jag brukar spara en del bas när jag spelar in rock och hårdrocksguror medan jag skär bort lite mer när jag spelar in dödsmetall osv.

Mvh Ken

Ok, tack. Ditt trix låter verkar ju logiskt , kanon!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mest vid livesammanhang. Kan ni rekomendera någon blandning effekter eller liknande?

Då är det EQ och Chorus som gäller. Det är grymt viktigt att förstärkaren låter bra. Det är grunden för vad du kommer jobba med, så se till att det låter bra från början. Är det ett mindre ställe, rikta förstärkaren/cabineten smart så att de inte pekar ut mot publiken och dominerar utljudet.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenny har bevisligen riktigt bra koll när det gäller tuffa distljud. Är ju bara att lyssna... 😉

Men jag vill å det bestämdaste hävda att man absolut inte behöver något chorus för att få till tung dist. Det bör räcka med enbart förstärkaren man använder. Annars ska man nog prova en annan förstärkare. Ibland kan det vara läge att ha en treble booster eller overdrive före förstärkaren (Ibanez Tubescreamer->Marshall JCM800 är t ex en tuff kombination).

För mycket gain komprimerar ljudet och får det att låta som ett getingbo. Inte speciellt tungt m a o. Man ska inte heller vrida bort för mycket mellanregister, det är ju liksom gitarrljudens signum (själv brukar jag oftast köra med mellanregistret på fullt spett, då hörs man). För mycket bas är inte heller bra. Oftast har man ju en bassist, då blir det bara grötigt när gitarren är inne på basens frekvensområde.

Sen får man inte glömma bort att det i slutändan mest handlar om spelteknik. James Hetfield är t ex en riktigt överdjävlig kompgitarrist (dessutom överlägsen Kirk Hammett som sologitarrist...). Vill man få det tungt måste det vara ordentligt tajt, på rätt sätt, tydliga och jämna anslag o s v.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...