Jump to content
Annons

Erfarenhet från Roland JD800?


Light Head

Recommended Posts

Annons

Har hört det av flera att den har personlighet, och ett "eget" sound. Vet inte om jag vågar köpa en sådan utan att först förstått vad just "eget sound" betyder..

Kanske någon som vill skicka lite ljudexempel?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis hemmavid hade en JD800 och vi gjorde lite musik tillsammans i gymnasiet, så jag lekte en del med den också... Men det är bra länge sedan nu, så dels är inte minnet så friskt och dels var jag rätt så mycket nybörjare då så jag tyckte nog att det mesta som inte var en Korg M1 var grymt... 🙂

Den tydligaste minnesbilden var förstås att själva upplägget med alla reglar och rattar (sci-fi!) var underbart!

Har för mig att den kändes rätt så "allround" när det gäller synthljud, alltså helt ok basar, effekter, pads, etc. Schysst filter. 🙂

Och visst är det en synth-synth! Kompisen köpte den av en av killarna i Vision System (på den tiden ett lokalvärldsberömt Karlstad-synthband).

Här har du lite JD800-prat från synthfolk med lite färskare erfarenheter: http://www.99.se/syntar-sant/129404-roland...highlight=jd800

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ägde en JD800 en gång i tiden och var definitivt inte nöjd med den, och då ska man komma ihåg att jag genuint uppskattar syntetiskt ljud. Problemet är nämligen att ljuden ofta blir väldigt vassa och kantiga.

Dessutom är alla rattar och kontroller i princip helt värdelösa eftersom man har 4 oscillatorer som kontrolleras med samma reglage. Det vill säga att om du ändrar något på en oscillator och sedan vill ändra samma sak på en annan oscillator så står reglagen inte i rätt läge. Det blir alltså helt omöjligt att överblicka ljuddesignen och riktigt svårt att programmera.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört det av flera att den har personlighet, och ett "eget" sound. Vet inte om jag vågar köpa en sådan utan att först förstått vad just "eget sound" betyder..

Kanske någon som vill skicka lite ljudexempel?

"Eget" är omöjligt att förklara.. Men jag skulle troligen fortfarande "känna igen" soundet precis som jag skulle känna igen en Juno 106. Menat som en positiv grej alltså. Den är motsatsen till könlös (som jag t ex tycker Korg M1 är) och har mycket mer karaktär än JV/XP-serierna. Det är alltså ingen brödsynth utan något man tillför något speciellt med.. Att göra en produktion med enbart JD800 skulle nog inte bli så skoj precis som att det inte låter alls roligt att göra en 24-kanalsinspelning med bara en och samma mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på Bluesynths och fått en uppfattning om "egenheten".

Kan tänka mig att man kan hamna bakom synten en sen natt och bara lägga massa snygga accord och skapa landskap.

Tack alla för input!

EDIT: Jäkligt synd att den är så snygg...

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...