Jump to content
Annons

Trumtajtning i Cubase


hogweed

Recommended Posts

Jag håller på att spela in en låt med mitt band och då vi saknar trummis för tillfället hoppar jag in som en sista utväg.Sista utväg därför att det var typ 10 år sedan jag övergav trummorna för att spela bas.Med detta sagt förstår man ju att tightheten inte är direkt i topp om man säger....

Vi har satt alla trummor till låten och ju mer jag lyssnar ju mer "fel" hittar jag.

Jag satte mig för att försöka rätta till det hela med cubase sx3's audiowarp system och det funkar utmärkt på ett spår, men trummorna ligger på 6 spår och när jag har editerat alla får jag inte samma goda resultat.

Väldigt svårt att ändra alla identiskt.

Vill gärna slippa mixa ner eftersom vi ska lägga på alla andra instrument nu och det är svårt i detta skedet att höra hur trumm mixen ska vara.

Finns det något sätt att ändra alla sex spår simultant i en tagning med warp,eller måsta jag mixa ner allt till en kanal?

MVH Hogweed med kompisar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
zapp-zapp (oregistrerad)

Har samma problem , men på 8 kanaler istället.

Har inte hittat någon lösning än än att mixa ner trummorna.. 🙂

Zapp-Zapp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem , men på 8 kanaler istället.

Har inte hittat någon lösning än än att mixa ner trummorna.. 🙂

Zapp-Zapp!

Jag brukar lägga alla trumspåren i en mapp, sen utgå ifrån kaggen eller virveln o klippa i mappen så att alla klipp blir på samma ställe. Sedan är det bara att dra dem till rätt position och crossfadea mellan klippen. En jobbig procedur men väl värt mödan.

//Bobby

Link to comment
Dela på andra sajter

zapp-zapp (oregistrerad)
Har samma problem , men på 8 kanaler istället.

Har inte hittat någon lösning än än att mixa ner trummorna.. 😆

Zapp-Zapp!

Jag brukar lägga alla trumspåren i en mapp, sen utgå ifrån kaggen eller virveln o klippa i mappen så att alla klipp blir på samma ställe. Sedan är det bara att dra dem till rätt position och crossfadea mellan klippen. En jobbig procedur men väl värt mödan.

//Bobby

Du menar väl Folder, och sen klippa i foldern...visst men om trummspelet är anvanserat, mycket små ghost också vidare på virveln då blir det lite problematiskt för klipper du i spåren och det finns läckage från andra trummor än virveln så kommer hamna i o synk... (;

Link to comment
Dela på andra sajter

Mapp=folder... ska man använda svenska eller engelska...jaja. Är det mycket SPÖK-slag så får man väl klippa dem också om det behövs. Det gäller ju att lyssna efter det. En fördel också är om man har spelat in efter ett klick så man har en TIDSLINJE att följa...

Har faktiskt suttit o klippt jazzfusion-låtar på detta sätt o det har funkat väldigt bra. Då har det varit slag tamigfan överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hogweed: Precis som du skriver så borde Audio Warp vara perfekt för att rätt till trumspår. Men jag har heller inte lyckats hitta någon möjlighet att använda ett spår som mall för de övriga. Helt skulle man vilja kunna göra en Audio Warp-grupp där man kan hoppa in på vilket som helst av trumspåren och de andra justeras automatiskt.

När vi är inne på saker som saknas i programmet så skulle jag också vilja kunna öppna en ljudfil i sample editorn med en annan ljudfil transaprent i bakgrunden. Exempelvis att man laddar elbasen med baskaggen i bakgrunden. Det skulle underlätta enormt när man jobbar med Audio Warp.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite off-topic, men jag har hört att man kan "analysera" ett drum-audio-spår efteråt med någon mjukvara och sedan ska man kunna använda andra samples än dom riktiga trummorna som spelades in? stämmer detta? funkar det med dynamik också? alltså någon post-triggering-mjukvara🙂

Yepp, programet heter DRUMAGOG och funkar skitbra 😕 . Det finns ett till som jag inte kommer ihåg vad det heter jst nu(har precis vaknat efter en våt natt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hogweed: Precis som du skriver så borde Audio Warp vara perfekt för att rätt till trumspår. Men jag har heller inte lyckats hitta någon möjlighet att använda ett spår som mall för de övriga. Helt skulle man vilja kunna göra en Audio Warp-grupp där man kan hoppa in på vilket som helst av trumspåren och de andra justeras automatiskt.

När vi är inne på saker som saknas i programmet så skulle jag också vilja kunna öppna en ljudfil i sample editorn med en annan ljudfil transaprent i bakgrunden. Exempelvis att man laddar elbasen med baskaggen i bakgrunden. Det skulle underlätta enormt när man jobbar med Audio Warp.

Håller med dig till fullo!

Illa att Steinberg inte tänkt på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör också precis som det beskrivs här innan, jag klipper alla spår rakt av och lägger dom rätt med utgångspunkt från kick och virvel mot tidslinjen, sen är det bara fortsätta med nästa slag. Förjävla tråkigt men det blir bra.

Förutom Drumagog så finns Aptrigga http://www.apulsoft.ch/aptrigga/index.php som är betydligt billigare än drumagog. Jag får dessutom inga latency-problem med aptrigga, vilket jag jag får med drumagog (slagen hamnar i osynk, men inte i jämn osynk utan lite huller om buller nån ms hit eller dit...)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en massa problem med audio warp, men har fått bättre resultat med hitpoints.

man måste såklart bortse från eventuella stereopar som har spelat in, antligen struntar man i dem eller försöker man groovequantizera med audio warp i efterhand

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en massa problem med audio warp, men har fått bättre resultat med hitpoints.

man måste såklart bortse från eventuella stereopar som har spelat in, antligen struntar man i dem eller försöker man groovequantizera med audio warp i efterhand

Det låter inte helt lyckat att bara flytta vissa av trumspåren. Du får tidsförskjutningar mellan spåren vilket kan resultera i fasfel och flam-effekter.

Har själv suttit och redigerat trummor slag för slag. Det blir bra men tar mycket tid.

Min önskan är att musiker snarare väljer att spela efter sin förmåga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Jag sitter själv just nu och tajtar till trummorna, slag för slag. 🙂 Det blir hur bra som helst men det är mycket jobb.

Sen crossfadar man mellan varje klipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...