Jump to content
Annons

Syntnissarnas synt?


Light Head

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

En intressant lista som börjar ta form,,,

PolyEvolver Har lagt bud på ett par stycken nu...

OSCar Grymt spännande aparat! Lite dyr?

Oddysey Ja, kanske?!

MS-20 Hade en MS10 en gång... lite för dyr

Voyager Vill ha, men på tok för dyr

Little Phatty Var i butiken å testade, överraskande intressant!

Nordlead Har en NordRack2

Fairlight Om jag får en vit rock oxo :-)

"Emusamplers" Hade en Emax, som jag sålde och förlorade 18000:- på.. :-(

MS-2000 Har en sådan

Yamaha TX816 Nej, kanske en DX7II

DX7 Ja, kanske en DX7II

PPG + Waveterm Cool, snygg och nördig

Akai S6000 Tror inte det, men vad snygg den är!!

Modular G2/G2X Kan jag mycket väl tänka mig

Prophet 5 Vet inte, den sägs vara så ömtålig

Prophet ONE Vill ha, men lite för saftig prislapp

Korg Mono/Poly Har ägt en sådan för typ 100år sedan, riktigt kul men i dag är den för dyr

Roland SH-201 By default har jag gått förbi denna, men jag har kanske missat något?

Waldorf Q, Q+ Har en Q och en mQ

Jag har skickat ut en del förfrågningar, bla på Modular G2/G2X och Evolver. Missade en PolyEvolver :-(

EDIT: Kanske bör lägga till mina nuvarande? MS2000r, Q, mQ, Nova, Kawai K3r (sålde just två,, som jag ångrade innan jag ens satte ut annonsen.. Matrix6 och Multi-trak)

Du undrade ursprungligen om nya synthar som ska låta synth (jag inbillar mig att du menar 80-tals synth). Jag tror jag vill lägga till Prophet '08 som är ny och 100% analog. Den ser väldigt rattvänlig ut. Om den låter som en Prophet-5 med 3 extra röster så kan du plocka bort Prophet-5 ur listan och lägga till Prophet '08 istället 🙂

tråd i studio forum

Link to comment
Dela på andra sajter

DSI's nya verkar onekligen riktigt spännande! En sak som slagit mig är att det än så länge inte finns några demoljud med typiska basljud. Som syntnisse måste man ju kunna spela lite oktavbas!

201'an? Hur är den, den ser ju lite "billig" ut, och verkar vara riktad mot dance/groove-box marknaden

Link to comment
Dela på andra sajter

DSI's nya verkar onekligen riktigt spännande! En sak som slagit mig är att det än så länge inte finns några demoljud med typiska basljud. Som syntnisse måste man ju kunna spela lite oktavbas!

201'an? Hur är den, den ser ju lite "billig" ut, och verkar vara riktad mot dance/groove-box marknaden

201an är inget speciellt, låter som den ser ut. "Nytt" och plastigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag måste säga att ACCESS VIRUS TI Rockar fett, Massa röster, feta filter, egna effekter per midi kanal. Snygg och en jäkla massa rattar och ett fantastiskt ljud.

Jag köpte en för ca 1 och ett halvt år sedan och har inte ångrat en sekund, trots eller pg av att det hela tiden kommer updateringar och uppgraderingar.

Helt klart mest Synth "synth" för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Evolvern är en riktigt grym liten synth det också! Jag började ju med en sådan innan jag bytte in den mot en MEK... 😕

Finns det några bra länkar?

http://www.carbon111.com/evolver.html

Där finns t.ex. lite ljudexempel, "The Definite Guide to Evolver", några programmeringstips, och bilder på de digitala vågformerna i Evolvern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte världens lättaste fråga att svara på, Vilka synthar får plats??....

Mitt svar blir kort och gott...Det är alla möjliga, man får väl anpassa ljuden lite. Det finns ju både tunna, spröda och fläskiga feta ljud i maskinen samt en miljard roliga effektljud och arpeggios.

Jag använder Spectrasonics VST Synthar en del, samt bl.a Korg Triton (Sparsamt), Yamaha Motif, Nordlead2, SH32, Korg MS2000r. Roland 5050, V-Synth (Snart i alla fall) Wavestation SR, A-station, Diverse samplingar mfl. Samt en del annat vst jox. Men som sagt det beror ju helt och hållet på hur mycket man smackar in, och hur mycket som låter samtidigt och hur man EQar, panorerar osv

Jag ber om ursäkt till alla jag kanske förolämpar nu, men jag anser att Virusen kör över alla Analogkloner på marknaden. Både hårda och mjuka (har dock inte testat precis allt, men hittils i alla fall) Men det är ju min åsikt.. Och det var den enda Hårdvarusynthen Vince Clarke använde på senaste plattan.

MVH

Thomas Geson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är inte klaviaturen på little phatty ruggigt skön?Jag skulle vilja ha en midi keyboard med sån klaviatur feeling.

Håller med, den känns verkligen inbjudande att spela på.

Apropå Vince Clarke's senaste platta... om resultatet blir sådant så vill jag inte ha en Virus! Tycker den är ett riktigt lågvattenmärke. (Min personliga åsikt)

Om Vince bara använde en Virus så tyder det ju på att den bör hållas ensam?!? Det behöver ju definitivt inte innebära att den är det enda som är bra nog?!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är inte klaviaturen på little phatty ruggigt skön?Jag skulle vilja ha en midi keyboard med sån klaviatur feeling.

Jo, den är trevlig.

Fast DSIs Evolver-keyboards har i mitt tycke ännu bättre känsla.

Och de har dessutom aftertouch! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vince Clarke å Virus

Han använde ju mest mjukvarugrejer på plattan, men när han använde en riktig synth var det en Virus, Jag har inte lyssnat på plattan så jag vet egentligen inte vad jag pratar om, men jag har i alla fall läst om den...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Mitt bidrag: Roland SH-5.

Efter att ha läst mitt första nummer av Future Music, ett reportage om Eat Static, så måste jag bara leta upp en Roland SH-5. Tidningen läste jag 1994 och SH-5:an hittade jag oktober 1996. Vilken bjässe. Synten är inbyggd i en väska. Man lossar halva väskan så kommer man åt instrumentet. Helt underbart ljud, väldigt 70-tals Rolandigt, blipp-space-drone. Den beter sig lite olika beroende på månens position eller om kylskåpet är i vilofas eller kyler. Priset mitt i analoghysterin var 7500kr.

Redigerat av paco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...