Neosus Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Nån som har bra tips på en hårdvaru EQ? Prisklass 5000:- ungefär.... Skall användas i mastrings sammanhang.
ChrioN Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Det finns dåligt med eq's i detta prissegment...letar själv efter en. Man vill ju helst inte använda en 31bands 1500kronors-eq till mastering 😱 Focusrite och mindprint har men dom är lite dyrare.
Lindeberg Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Varför ska det absolut vara hårdvara, av ren nyfikenhet?
alexfree Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 de vanligaste mastering eq är - GML 8200 - Avalon 2055 - Manley Massive Passive - Weiss EQ-1 och de kostar från ~15000kr styck om du inte har mer än 5000kr är det bättre att använda mjukvaruversion av mastering eq och spara pengarna....
Guest Brist Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 TL Audio Ivory 5013 (MkII) har fått bra kritik. Rörequalizer i budgetklasen som skall låta bra. Jag har däremot ingen personlig erfarenhet av denna och kan inte uttala mig om ljudet men den verkar trevlig. Kostar kring 6000 kronor. Varför hårdvara? Jag skulle vilken dag som helst välja EQ-delen på min JoeMeek VC1Qsc före exempelvis EQ:n som följer med Logic. Mycket "rundare", "mjukare" och "fetare" ljud. Fast å andra sidan finns att köpa en del mycket bra EQ-pluggar.
SERO Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Inte för jag har testat själv men Alto har ju en massa EQ´n som är billiga och tydligen rätt bra för den prisklassen! http://www.polysonic.com/alto.html
Fredster Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Köp Mackies processorkort UAD-1 som kostar runt en 5.000 spänn. Du får du med ett EQ som heter Pultec och det låter fruktansvärt bra även som mjukvara (är ett hårdvaru-EQ från början). Du får dessutom med massa bra effekter som inte påverkar CPU i datorn eftersom det är ett dsp-kort. REKOMMENDERAS!!!!!! - http://www.mackie.com/products/uad1/
Neosus Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 (edited) Yes. Den har jag redan. Jag är faktiskt nöjd. Jag funderar starkt på en Cambridge EQ istället för en hårdvaru eq. Jorrå. UAD-1 rokkar. 🤪 Edited September 7, 2004 by Grahn
Recommended Posts