Jump to content
Annons

Idag börjar inspelningen!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Var ser man hur mycket latency man spelar in med? Hur ser man hur stor belastning cpu råkar ut för? Hur vet man hur mycket av RAM som arbetar under spårens gång? Kan man ställa in nån slags buffert, var och hur?

Särskilt detta med latency intresserar mig - det pratas om det, men var ställs det in?

Har Cubase LE, Win XP, E-mu 1616 PCMCIA-ljudkort externt.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ej Cubase LE men i WinXP kan du ju använda dig av Aktivitetshanteraren för att se CPU/RAM-användningen. Ctrl-Alt-Del ger ibland alternativet att få fram denna (men inte på min maskin av någon anledning) men annars kan du bara högerklicka på den grå listen längst ner och välja Aktivitetshanteraren från menyn och i fönstret som dyker upp väljer du fliken Prestanda. I Cubase SX ser man CPU-belastning och hårddiskaktivitet i transportpanelen (heter den väl? trött nu...)...

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Den latency du har kan du se under Device Setup. (Där man väljer ljudkort i Cubase) Inställningar för buffersizen finns i ljudkortets kontrollpanel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Var ser man hur mycket latency man spelar in med? Hur ser man hur stor belastning cpu råkar ut för? Hur vet man hur mycket av RAM som arbetar under spårens gång? Kan man ställa in nån slags buffert, var och hur?

Särskilt detta med latency intresserar mig - det pratas om det, men var ställs det in?

Har Cubase LE, Win XP, E-mu 1616 PCMCIA-ljudkort externt.

🙂

:musik

Tjaba...

Gå in i device Setup i Cubase och kolla hmm.. fan har det inte i huvudet när jag inte sitter framför studioburken, device setup och rulla ner i menyerna där och kika.. då kommer du till Asio nånting, där står latencyn, och där kan du även ställa in buffert.

För att mäta cpu kraft i cubase trycker du F12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...