Jump to content
Annons

Musik dator


kvd669o

Recommended Posts

Här under finns min slutgiltiga dator konfiguration jag får till mig nån gång i augusti och som jag tror jag ska bli nöjd med gällande prestanda + tysthet och kompatibilitet,så man kan sjunga i mikrofon utan att höra datorns oljud. Bra tips och

annat i sista stund innan den kommer levereras mottages gärna av alla experter som jag ju vet finns på detta forum 😄 För övrigt köper jag allt på www.datorbutiken.com . Som sagt lite feedback gärna om ni orkar 😳

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe 5000 cm2 WITH NOCTUAFAN 8 dB(A) Socket 775 / AMD-socket

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Pioneer DVR-112DSV Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER bulk IDE

Asus Extreme Radeon X1300Pro SILENCER 256MB DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

Montering/test av datorsystem kostnad 900 kronor

Standard tangentbord Svart PS/2, svenskt

Logitech Optical Wheel Mouse Svart

Standard musmatta

Fraktkostnader

FRAKT : 299.00 kronor

Totalsumma inkl. moms 12 297 kronor

/Håkan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Här under finns min slutgiltiga dator konfiguration jag får till mig nån gång i augusti och som jag tror jag ska bli nöjd med gällande prestanda + tysthet och kompatibilitet,så man kan sjunga i mikrofon utan att höra datorns oljud. Bra tips och

annat i sista stund innan den kommer levereras mottages gärna av alla experter som jag ju vet finns på detta forum 😄 För övrigt köper jag allt på www.datorbutiken.com . Som sagt lite feedback gärna om ni orkar 😳

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe 5000 cm2 WITH NOCTUAFAN 8 dB(A) Socket 775 / AMD-socket

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Pioneer DVR-112DSV Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER bulk IDE

Asus Extreme Radeon X1300Pro SILENCER 256MB DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

Montering/test av datorsystem kostnad 900 kronor

Standard tangentbord Svart PS/2, svenskt

Logitech Optical Wheel Mouse Svart

Standard musmatta

Fraktkostnader

FRAKT : 299.00 kronor

Totalsumma inkl. moms 12 297 kronor

/Håkan 😄

Hej Håkan!

Tycker du ska ta ett grafikkort som kyler passivt istället.. så slipper du massa onödigt

fläktljud. XFX gör bra passiva kort.. Noctua kylaren är ett riktigt bra val. tyst å kyler bra.

utöver det ser det bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eviljuice = grafikkortet har passiv kylning , men ska dubbelkolla det med datorbutiken

killwithskill = Noctua NH-U12F är istället för zalman eller cpu orginal fläkt

lars xln audio = Jag kör ändå på att ta bort cpu orginal fläkt och ha en Noctua NH-U12F

det kan ju inte bli sämre i alla fall med tanke på att mikrofonen tar så lätt in surr från datorn och det vill jag gärna minimera eftersom micken står i samma rum som dator och jag vet detta är en amatör som talar och grejerna står alla i mitt vardagsrum he he

men jag tänker göra rolig musik ändå och bra förhoppningsvis

Det är lite dåligt att man inte kan se på datorbutiken om grafikkortet är passiv kylning eller inte men den heter ju

SILENCER och då ska väl inte sat tyget låta hoppas jag för då blir det inget kul 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken jag hoppas det ska fungera bra åtminstone när den kommer med posten he he för datorbutiken sätter ju ihop datorn men sen ska ju jag installera operativ system och annat. Hade tänkt koppla datorn till internet först men tänkte att man kanske skulle ta och ha den nya datorn utan internet och sen överföra färdig projekt via nya till gamla datorn via usb eller liknande och då minimerar man ju också risken för olika störnings moment som kanske kan uppstå av att vara internet uppkopplad 😉

Tack för alla svar i denna tråd vill jag säga 😄

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det grafikkort du har valt ska vara ett med passiv kylning. Blir skoj att höra hur bygget funkar när det är färdigt 😉

ok.. sökte nämligen på det å fick upp ett med fläkt.. men det va väl ett annat.

har i princip samma grejer i min burk (annat grafikkort å lite klenare cpu.. e6600) och den

går som en klocka.. så du lär inte bli besviken 😄

tips är å bygga ihop den själv å spara 900.. faktiskt riktigt kul å man lär sig en del på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tålamod att bygga själv och inte speciellt fingerfärdig heller så det är nog ingen bra ide . När jag har fått datorn så kommer nog hela min fokus ligga på musikskapande och inte på teknik och det är ju bra att många säger att dom verkligen hårdkör denna cpu och ändå så håller den och då gör den det för mig med eftersom jag kommer använda mycket cpu på frestande saker antar jag i mina projekt.

När det gäller grafik kortet så fick jag tipset av Serendipity här på forumet och länken här under går till hans inlägg och tips på dator konfiguration och på delen där han skriver om grafik kortet han skulle välja så leder sista länken till just det grafik kortet jag har i min dator konfiguration och alla säger ju nu att den har passiv kylning alltså tyst gående så nu slipper jag ringa eller maila datorbutiken för jag antar dom är rätt trötta på mina frågor vid det här laget 😉

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=613026

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tålamod att bygga själv och inte speciellt fingerfärdig heller så det är nog ingen bra ide . När jag har fått datorn så kommer nog hela min fokus ligga på musikskapande och inte på teknik och det är ju bra att många säger att dom verkligen hårdkör denna cpu och ändå så håller den och då gör den det för mig med eftersom jag kommer använda mycket cpu på frestande saker antar jag i mina projekt.

När det gäller grafik kortet så fick jag tipset av Serendipity här på forumet och länken här under går till hans inlägg och tips på dator konfiguration och på delen där han skriver om grafik kortet han skulle välja så leder sista länken till just det grafik kortet jag har i min dator konfiguration och alla säger ju nu att den har passiv kylning alltså tyst gående så nu slipper jag ringa eller maila datorbutiken för jag antar dom är rätt trötta på mina frågor vid det här laget :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=613026

/Håkan

Båda grafikkorten han nämner är fläktfria, så det är bara att tuta och köra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack claes och alla andra för era bra svar :rolleyes:

Då är det bara invänta dator och komma igång med musiken på allvar men förstås ha skoj när

man gör det för det är viktigt 😛

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta snack om mac VS pc vad ska man välja snacket så undrar man ju om mina dator delar jag valt för min pc håller måttet mot en mac i stabilitet och kompabilitet för man vill ju inte att det ska krascha när man gör låtar i sina, i och för sig enkla musik program men ändå, två musik program steinberg sequel och sonar le på mitt operativ system windows xp service pack 2

Tror ni min första post av pc dator delar håller måttet i jämförelse med en mac och om det gör det vilken variant av mac motsvarar min första post datordelar jag valt. Kan vara kul att veta 🙂😉

Vilken prisklass ligger motsvarande mac om man vill ha samma kraft som den pc och dess delar jag valt ? 😕🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Jag har köpt nästan exakt samma prylar, som fn ligger hos en vän och inväntar montering. Det ska bli kul att komma igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då kan du och jag hjälpa varandra om vi skulle stötta på problem under användning mm saker kanske ge varandra tips på olika saker etc 😉 Lägger till dig som vän om du inte misstycker 🙂

/Håkan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta snack om mac VS pc vad ska man välja snacket så undrar man ju om mina dator delar jag valt för min pc håller måttet mot en mac i stabilitet och kompabilitet för man vill ju inte att det ska krascha när man gör låtar i sina, i och för sig enkla musik program men ändå, två musik program steinberg sequel och sonar le på mitt operativ system windows xp service pack 2

Tror ni min första post av pc dator delar håller måttet i jämförelse med en mac och om det gör det vilken variant av mac motsvarar min första post datordelar jag valt. Kan vara kul att veta 😛😕

Vilken prisklass ligger motsvarande mac om man vill ha samma kraft som den pc och dess delar jag valt ? 😛😆

Du behöver inte vara det minsta orolig. Den håller definitivt måttet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle bygga en musikdator från grunden hade jag valt ett moderbord med inbyggt grafikkort.

Man skall ju inte riktigt spela spel på den =p

Satsa det mesta på processor,ram och framförallt ljudkortet.

Förresten, när det gäller ljudkort, vad tycker ni är bra? Är musikbörsen för dyra med sina dom har där eller?

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle bygga en musikdator från grunden hade jag valt ett moderbord med inbyggt grafikkort.

Man skall ju inte riktigt spela spel på den =p

Satsa det mesta på processor,ram och framförallt ljudkortet.

Förresten, när det gäller ljudkort, vad tycker ni är bra? Är musikbörsen för dyra med sina dom har där eller?

Ljudkort är ju ett kapitell för sig. Det beror på vad du har för ambitioner, behov och storlek på plånboken. Däremot är det som regel billigare att köpa från thomann.de och musicstore.com

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle bygga en musikdator från grunden hade jag valt ett moderbord med inbyggt grafikkort.

NEJ!

Inbyggda grafikkort är väldigt ofta av varianten som utnyttjar en del av datorns RAM som grafikminne (brukar kallas Turbocache eller liknande) - och det brukar inte vara någon höjdare till musikburkar.

Satsa på ett grafikkort som kyls med kylfläns och heatpipes, i stället för fläkt, eftersom de små fläktarna på grafikkorten brukar låta som ilskna getingar...

Satsa det mesta på processor,ram och framförallt ljudkortet.

Förresten, när det gäller ljudkort, vad tycker ni är bra? Är musikbörsen för dyra med sina dom har där eller?

Det beror väl på vilka ljudkort du menar...? 🙂

Ljudkort som är bra beror på vilka behov man har. Bra tillverkare är t ex RME, MOTU, Echo, M-Audio och Terratec. Olämpliga för musikmaskiner är i regel sådana som Soundblaster och liknande standard-ljudkort och ljudkort som är inbyggda på moderkortet - men även där beror det på vilka krav man har. En nybörjare utan några egentliga krav på ljudkvalitet, kan mycket väl klara sig fint med ett ljudkort som är inbyggt på moderkortet. Ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till från tillverkaren, kan ofta fungera med en tredjeparts-driver som heter ASIO4ALL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som gjort inlägg i denna tråd 🙂 Man lär sig så mycket av folks inlägg.

Claes och dr loop har jag extra lätt att förstå för dom förklarar så enkelt. 😉

off topic men ändå jag köpte en studioproject B1 mikrofon efter att ha testat den på claes egen test sajt och är helnöjd med den 😛 , så när du claes säger att min dator konfugiration håller måttet som finns i mitt första inlägg i denna tråd så blir man ju väldigt glad och säker på att bra musik kommer att kunna bli möjligt att skapa med den nya datorn + B1 mikrofon + mitt ljudkort som jag

testat lite och som låter bra som har märket edirol och som finns på länken här under

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=12835

/Håkan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 är absolut min favorit i lägsta prisklassen. Ett bra val som du kommer att klara dig länge med. 🙂

Edirol är Rolands ljudkorts-avdelning.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls av deras ljudkort, men de fungerar säkert fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde nyligen ihop en dator till en kompis med komponenter från tråden Håkan hänvisade till ovan. Gigabyte moderkort, Noctua kylning, Corsair HX 520W nätdel, Corsair minnen, Seagate diskar, Asus 7300GT fläktlöst grafikkort, Core2Duo E6600 cpu samt ett Antec Solo chassi. Förutom att datorn går som ett spjut så är den äckligt tyst! 🙂

Noctua kylaren var lite pillig att montera men fungerar som en dröm. Nätdelen från Corsair är tystare än en stumfilm. 😉

Nu börjar det rycka i fingrarna igen att bygga nytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Serendipity tack för ditt inlägg nu är jag ännu säkrare på att jag valt rätt dator 🙂

Nu får jag hoppas att jag inte slängt pengarna i sjön när jag köpte edirol ljudkortet,men

hitintills har det fungerat bra det lilla jag testat det men hade jag vetat att jag kunde sparat typ 7 till 800 kronor genom att köpa samma edirol hos thomann så hade jag kanske köpt det där istället för hos emusic.se men men ... 😉

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nånstans på forumet att firewire sänder i en jämn ström och att usb sänder i kluster och den personen sa att firewire är att föredra framför usb 2.0 när man spelar in i real tid. Hur är det med det där egentligen för jag har lyckats ganska bra att spela in med min digital mixer och usb2.0 ljudkort som också har asio utan att det blir problem med real tid osv.

Är det nån som kan sprida lite mer ljus kring detta 😉😆

/Håkan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...