Jump to content
Annons

En DEMO i arbete! TIPS!?


Ernestad

Recommended Posts

Håller på att spela in några låtar med min nystartade grupp som heter Autonorra, inspelningen blir lite sådär så jag skulle bli otroligt glad om ni kom med några användbara tips om hur jag ska tex mixa, inspelningstips osv osv.

Sitter med CoolEdit Pro 2.0, Audiophile 2496 och en 8-kanals mixer +3 kondensator micar + 1 dynamisk. Sen vare slut på det roliga. Hur kan man på bästa sätt utnyttja mina minst sagt blygsamma tillgångar??

MVH

Lead guitarist

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad spelar ni för sorts musik?

Är det musik du håller på med, in the first place?

Jodu ! det här är musik !! 😄

HårdRock 😄

sången måste hanteras på något sätt,

låter lite "platt" i förhållande till musiken.

för övrigt låter det bra, snygg odistad passage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar boken Digital ljudinspelning (ISBN 9163607352) som kostar 207kr på bokus eller gratis i fyra veckor från biblan. Det är fullt möjligt att du redan läst den eller andra, men där finns mycket godis att börja med. Den hjälpte mig att förstå hur saker fungerar och att få ljudet bättre på nästa demo.

Vet inte om det möjligen är meningen, men du har en lite otrevlig dist på hela ljudbilden ganska ofta. Att ta ned gitarren lite tror jag kan vara en idé och samtidigt lyfta upp baskaggen en aning. Kolla dessutom i vilka frekvenser olika instrument ligger och jobba lite mer med EQ:n. Det kan göra underverk för ljudbilden har jag upptäckt. Annars avhåller jag mig från vidare tips.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för rådet, det ska jag genast testa! Synd bara att jag har trummorna som en enda enskild wav fil och då blir det ju ganska svårt att gå in och ändra bara på baskaggen, fast å andra sidan kanske lite "bass boost" hjälper? Hur kollar man hur de olika instrumentens frekvenser ligger? Och hur ska dom ligga, hyfsat svår fråga =) men på ett ungefär, finns det någon tumregel??

/Ernestad

Redigerat av Ernestad
Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk gitarrerna. De dominerar hela ljudbilden fast det borde vara mer av de övriga instrumenten. Mixa om och lägg bak gitarrerna. Det låter inte fetare för att de överskuggar allting annat.

Det är lite för mycket mellanregister på sången, och jag vet inte vad du använder för reverb. Men det borde ligga lite längre fram. Sedan skulle jag göra om låten. Stämma upp virveltrumman lite eftersom den dönar lite för mycket nu. Lite mer kompressor kanske en kanalstrip på sången. Lite mer distinkt sound på sologitarren också som försvinner i kompgitarrsmanglet.

Annars var det faktiskt lite coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allt det där låter ju vettigt, vad är en kanalstrip?? Och jag har alltid undrat, vad gör en kompressor egentligen, förstår ju att det komprimerar ljudet men vad innebär det?

Väldigt förenklat skulle man nog kunna säga att en kompressor förstärker det svaga och försvagar det starka i en ljudfil...

Lite som ljudvärldens Robin Hood! 😱

En kanalstripp kan vara en kombinerad preamp, kompressor och iblad eq och reverb eller annat skoj... Kolla nya numret av studio för tester....

Lugn chefen, hon är säkrad gamla bettan!

Ååhh, du och ditt skjutgalna gamla finger!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanalstrippar finns som mjukvara, men jag kan bara Vst. Har för mig att Adobe audition har vst stöd, men vet inte med cool edit. Annars finns det en mjukvaruvariant som heter Voxengo Voxformer:

http://www.voxengo.com/voxformer/

(som Nattvaktaren tipsade om) som har både eq, kompressor och andra sångeffekter.

Sök gärna här på forumet så får du säkert upp mer om kanalstrippar 😱

Många använder väl annars hårdvara?

Hur många kanaler har ni spelat in på?

En kompressor komprimerar liksom ehh.. den gör så att ehhh... äh! jag överlämnnar detta till proffsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo he he 😱

KOmpressor är en effekt avsedd att reducera dynamikomfånget på en signal genom att sänka signalens nivåtoppar.

Den trycker ihop vissa frekvenser så att ljudet blir mer genomträngande inom vissa frekvensband. Lyfter fram saker i ljudbilden helt enkelt. (detta kommer säkert att kommenteras om jag känner mina forumister rätt)

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kollar man hur de olika instrumentens frekvenser ligger? Och hur ska dom ligga, hyfsat svår fråga =) men på ett ungefär, finns det någon tumregel??

Det finns en utmärkt tråd någonstans på forumet om EQ inställningar. Eftersom jag inte hittade den så skickar jag den information jag har sparad via forum-mail till dig. Hoppas det kan vara till hjälp.

(edit: drev ut felstavningsdemoner)

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Adobe audition har vst stöd, men vet inte med cool edit.

Adobe Audition stödjer VST från och med version 1.5 (och underförstått finns det således ingen version av cooledit som stödjer det).

Det är med andra ord (och även av andra skäl) en MYCKET god idé att uppgradera sitt cooledit till audition 1.5! 😄

I love it! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...och på tal om låten ja... 😄

Ljudnivån är på tok för hög vilket resulterar i den högst oangenäma digitaldisten som uppstår pga att ljudvågorna klipps av när dom når en viss nivå.

Sänk master-regeln i programmets mixer innan du mixar ner låten till en wave-fil.

Spela upp låten och håll koll på dom gröna staplarna att de ALDRIG går i topp, isåfall får du sänka volymen ännu mer innan du mixar ner den.

När du sedan masterar så finns det ett finurligt redskap, en slags kompressor, som kallas Limiter (eller Maximizer) som fixar ljudnivån åt dig; höjer den om du så vill men ser till att det aldrig distar. Det finns någon sådan inbyggd i cooledit, leta bland effekterna. Bäst resultat med limitern får du om nivån på den nedmixade wave-filen inte är alltför låg eller, ännu värre; alltför hög från början.

Experimentera lite med threshold-parametern tills du hittar något som låter schysst. Har du ett lågt threshold-värde kommer den resulterande ljudvågen se ut som en fet korv (dvs dynamiken försvinner helt) och har du ett högre värde så påverkas signalen inte lika mycket.

Detta var kort om limitern, det finns en hel vetenskap kring detta ämne och en hel del experter på detta forum så jag vågar nog inte uttala mig mer... 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så grymt för alla tips och råd! Mycket uppskattat!!

Jag har en till liten fråga=); vad menas det om det står som följande:

Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled

off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz.

50-100Hz ~ Adds bottom end

100-250Hz ~ Adds roundness

250-800Hz ~ Muddiness Area

800-1kHz ~ Adds beef to small speakers

1-6kHz ~ Adds presence

6-8kHz ~ Adds high-end presence

8-12kHz ~ Adds hiss

Fattar faktiskt inget av det här; ställer man in detta på mixern, och i såfall hur?

På min mixer (lånad & rätt gammal) står det HI MID och LOW sen är det lite siffror å grejer =) Är det där jag ska pula eller i datorn??

Vad menas med "boosting around 60Hz" och "rolled

off around 300Hz". Jag fattar ju själva innebörden av meningarna men inte vad fan jag ska göra! =)

Redigerat av Ernestad
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar faktiskt inget av det här; ställer man in detta på mixern, och i såfall hur?

....

Vad menas med "boosting around 60Hz" och "rolled

off around 300Hz". Jag fattar ju själva innebörden av meningarna men inte vad fan jag ska göra! =)

Sådant fixar och trixar du fördelaktligen med i inspelningsprogrammets eq.

I framtiden när du spelar in så kan du ju justera insignalen lite grovt med dina Hi-, Mid- & Low-rattar på mixerbordet. :rolleyes:

Är det fortfarande CoolEdit som gäller så finns en alldeles utmärkt eq inbyggd i programmet... I multitrack-view klickar du på knappen/fliken "Eq" som du hittar ovanför första kanalen. På kanalen du vill "eq:a" högerklickar du i någon av rutorna Lo, Mid eller Hi så får du fram equalizern. Testa att dra lite i prickarna som sitter på linjen och lyssna vad som händer med ljudet.

Denna eq lämpar sig dock bäst till att "pussla ihop" de olika kanalerna så att de låter bra tillsammans. Vill du förändra ett specifikt ljuds karaktär, såsom i den engelska "guiden" du postade, så lämpar sig en grafisk equalizer bäst. En schysst sådan hittan du bland effekterna i cooledit, under kategorin "filters".

Frekvenserna som fanns angivna i den där guiden hittar du på den vågräta axeln i en grafisk eq. Den lodräta axeln representerar den relativa ljudnivån för de aktuella frekvenserna (i förhållande till originalljudet) där 0db innebär "oförändrat läge".

Att "boosta" vid en viss frekvens innebär helt enkelt att man höjer ljudvolymen på dessa frekvenser. Motsatsen kallas "cut". "Roll off around 300Hz" betyder att man sänker alla frekvenser under 300Hz. Siffrorna du rabblade upp har alltså med equalizern att göra och vilka frekvenser du ska höja eller sänka för att tillföra ljudet mer eller mindre av dessa egenskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...