Jump to content
Annons

Konvolut och cd tryck


bubben

Recommended Posts

Nu kommer min EP snart hem från mixning/mastring och jag har bestämmt att jag vill trycka upp 10-15 proffsiga exemplar. Jag vet inte vad ni behöver veta för att hjälpa mig men jag gissar. Vill påpeka att nu pratar jag om att trycka om proffsiga köpa-i-cdbutik skivor och konvolut. Jag vill ha glättat konvolut med ca 8 sidor, genomskinligt cd case (helst det allra nyaste om ni sett det). Tryck på båda sidorna av baksidan (så det är tryck när man ta bort cd-skivan ifrån caset, bakom alltså). Vart ska man vända sig då och vad är viktigt att tänka på, bildformat, bildernas ljus, hur mycket måste jag redigera dom innan jag skickar iväg dom, kommer dom autentiska rent färmässigt eller kommer t.ex glätting påverka färgerna, hurdå isåfall? Vad kommer priset hamna på?

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, Bubben, det känns som att jag jagar dig genom varje tråd. Såg nu att du behövde hjälp med sånt här också, vi både designar, trycker och printar trycksaker i olika upplagor. Att göra 10-15 stycken är förstås möjligt, men i så små upplagor är det som Phobos skriver lite dyrt per ex. Slå en signal imorgon så kan vi komma på nåt.

Johannes Oscarsson

Ramtitam

08-187595

Postadress:

Box 6144

102 33 Stockholm

Besöksadress:

Vegagatan 12

T-bana Odenplan

www.ramtitam.se

Redigerat av JonesH
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart redan fixat. Jag frågade om ställen som fixade det.

Om jag förstått dej rätt så vill du ha skivor med högsta möjliga finish, alltså en konsumentprodukt?

Varför inte satsa på en riktig upplaga direkt när du har en färdig master som du är helnöjd med?

Av erfarenhet vet jag att man aldrig blir nöjd förrän man har en "riktig" cd i handen, det finns så många halvdana lösningar idag som ändå aldrig svarar upp mot sprutad (det heter så) CD och offsettryck. Jag började själv med kopierade upplagor och digitaltryck, men numera gör jag enbart "proffsiga" grejer.

Bra priser på sånt får du t.ex. hos Trudani Music i Bollnäs eller CMM Group i Sthlm.

Dom gör inga upplagor på varken 10, 15 eller 50 ex men dom skivor du pratar om får du ändå inte som du vill ha dom om du vill ha så få ex.

En professionellt tillverkad cd-singel i 500 ex, med vanligt 4-färgskonvolut, kostar mellan 7 000 och 10 000 kr att tillverka.

Jag har själv inte sett nåt billigare alternativ som ser ut och låter lika bra. Så är det bara.

Däremot skulle du kunna göra såhär: Beställ ett s.k. demo- eller promopaket hos någon av cd-tillverkare, då kan du få loss 50 skivor med tryck för omkr 4 000 kr. 50 snygga konvolut kan du sen få till genom att låta något tryckeri som använder den nya do-metoden (digital offset) göra dessa åt dej. Kanske får du sitta och vika och klistra själv, men 50 ex klarar man av en kväll...

Då får du så många skivor du vill ha men räkna med att kostar en slant alltså...

Med tanke på allt arbete du redan lagt ner och så mycket jobb det innebär att göra det på sättet du vill ha det så skulle jag satsa större.

Det var lite tips på vägen... Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart redan fixat. Jag frågade om ställen som fixade det.

Om jag förstått dej rätt så vill du ha skivor med högsta möjliga finish, alltså en konsumentprodukt?

Varför inte satsa på en riktig upplaga direkt när du har en färdig master som du är helnöjd med?

Av erfarenhet vet jag att man aldrig blir nöjd förrän man har en "riktig" cd i handen, det finns så många halvdana lösningar idag som ändå aldrig svarar upp mot sprutad (det heter så) CD och offsettryck. Jag började själv med kopierade upplagor och digitaltryck, men numera gör jag enbart "proffsiga" grejer.

Bra priser på sånt får du t.ex. hos Trudani Music i Bollnäs eller CMM Group i Sthlm.

Dom gör inga upplagor på varken 10, 15 eller 50 ex men dom skivor du pratar om får du ändå inte som du vill ha dom om du vill ha så få ex.

En professionellt tillverkad cd-singel i 500 ex, med vanligt 4-färgskonvolut, kostar mellan 7 000 och 10 000 kr att tillverka.

Jag har själv inte sett nåt billigare alternativ som ser ut och låter lika bra. Så är det bara.

Däremot skulle du kunna göra såhär: Beställ ett s.k. demo- eller promopaket hos någon av cd-tillverkare, då kan du få loss 50 skivor med tryck för omkr 4 000 kr. 50 snygga konvolut kan du sen få till genom att låta något tryckeri som använder den nya do-metoden (digital offset) göra dessa åt dej. Kanske får du sitta och vika och klistra själv, men 50 ex klarar man av en kväll...

Då får du så många skivor du vill ha men räkna med att kostar en slant alltså...

Med tanke på allt arbete du redan lagt ner och så mycket jobb det innebär att göra det på sättet du vill ha det så skulle jag satsa större.

Det var lite tips på vägen... Lycka till!

Tack du trickleheart! Det låter ju bra och dåligt på samma gång eftersom jag inte har råd att lägga ut så mycket pengar, det finns faktiskt inte en chans. Men i framtiden så kommer jag har anvädning av dom ställena du nämnde, tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Problemet med CD Tillverkning i allmänhet när man är ute efter riktiga skivor istället för brända är ju att Glasmastern själv kostar en hel del. Likaså offset trycket för konvoluten. Det går givetvis att köra digital o sen klistra på klistermärken på själva skivan. Har sett såna släpp och ibland blir man riktigt överaskad av hur bra de lyckats göra det ... Har även sett förfärliga släpp som tryckts upp i tusentalet. Frågan är egentligen hur pass seriöst man vill göra det! Tror i detta fall det räcker med just 10 - 15 ex för att känna efter lite .... sen kan man ju alltid investera ifall det är bra respons!

Lycka till med projektet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Musichelp (oregistrerad)
Om jag förstått dej rätt så vill du ha skivor med högsta möjliga finish, alltså en konsumentprodukt?

Varför inte satsa på en riktig upplaga direkt när du har en färdig master som du är helnöjd med?

Av erfarenhet vet jag att man aldrig blir nöjd förrän man har en "riktig" cd i handen, det finns så många halvdana lösningar idag som ändå aldrig svarar upp mot sprutad (det heter så) CD och offsettryck. Jag började själv med kopierade upplagor och digitaltryck, men numera gör jag enbart "proffsiga" grejer.

Bra priser på sånt får du t.ex. hos Trudani Music i Bollnäs eller CMM Group i Sthlm.

Dom gör inga upplagor på varken 10, 15 eller 50 ex men dom skivor du pratar om får du ändå inte som du vill ha dom om du vill ha så få ex.

En professionellt tillverkad cd-singel i 500 ex, med vanligt 4-färgskonvolut, kostar mellan 7 000 och 10 000 kr att tillverka.

Jag har själv inte sett nåt billigare alternativ som ser ut och låter lika bra. Så är det bara.

Däremot skulle du kunna göra såhär: Beställ ett s.k. demo- eller promopaket hos någon av cd-tillverkare, då kan du få loss 50 skivor med tryck för omkr 4 000 kr. 50 snygga konvolut kan du sen få till genom att låta något tryckeri som använder den nya do-metoden (digital offset) göra dessa åt dej. Kanske får du sitta och vika och klistra själv, men 50 ex klarar man av en kväll...

Då får du så många skivor du vill ha men räkna med att kostar en slant alltså...

Med tanke på allt arbete du redan lagt ner och så mycket jobb det innebär att göra det på sättet du vill ha det så skulle jag satsa större.

Det var lite tips på vägen... Lycka till!

Tack du trickleheart! Det låter ju bra och dåligt på samma gång eftersom jag inte har råd att lägga ut så mycket pengar, det finns faktiskt inte en chans. Men i framtiden så kommer jag har anvädning av dom ställena du nämnde, tackar!

Trickleheart har helt rätt här. Gissningsvis om du ska gör 10 till 15 ex med glättigt papper så är det enklaste att gå till arkitektkopia och sen klippa själv ut fodralen. Sen gå till Musichelp och bränna 15 ex med label för knappt 300 kr. Du slutar under 1000kr. Fast det kommer inte bli som en riktig CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...