Jump to content
Annons

Inspelningsvolym - distar & peakar!


drifter7508

Recommended Posts

Nu är jag less på detta.

Har ett M-Audio FW 410.

Så fort man ska spela in nått i Cubase/Logic så är det så svårt

att få en bra signal. Allting är toklågt från början.

Höjer man så pekar allt rött eller distar ifall man river på lite med elgitarren!

Och på den nivån då det inte peakar/distar så låter ljudet alldeles för tunt och klent.

Hade en POD XT innan och körde med. Kör numera med en VOX Tonelab till mitt ljudkort och så vidare.

Hur gör man för att få en schysst insignal??!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förtydligande: kompressor och limiter använder man EFTER inspelning. Så spela in ljudet på lägre volym. Tror inte att det låter "klent" i den meningen att det är ett annat frekvensinnehåll? Utan snarare bara helt enkelt lägre volym.

Sen kan du höja volymen efteråt, komprimera mm så att det låter fett och fint 😮

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: kompressor och limiter använder man EFTER inspelning. Så spela in ljudet på lägre volym. Tror inte att det låter "klent" i den meningen att det är ett annat frekvensinnehåll? Utan snarare bara helt enkelt lägre volym.

Sen kan du höja volymen efteråt, komprimera mm så att det låter fett och fint 😆

Exakt, testa att ANVÄNDA dig av kompressor eller eventuellet limiter. 😮

Lycka till med inspelandet!

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: kompressor och limiter använder man EFTER inspelning. Så spela in ljudet på lägre volym. Tror inte att det låter "klent" i den meningen att det är ett annat frekvensinnehåll? Utan snarare bara helt enkelt lägre volym.

Sen kan du höja volymen efteråt, komprimera mm så att det låter fett och fint 😮

Jag använder kompressor på sången medans jag spelar in den! Är det fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: kompressor och limiter använder man EFTER inspelning. Så spela in ljudet på lägre volym. Tror inte att det låter "klent" i den meningen att det är ett annat frekvensinnehåll? Utan snarare bara helt enkelt lägre volym.

Sen kan du höja volymen efteråt, komprimera mm så att det låter fett och fint :rolleyes:

Jag använder kompressor på sången medans jag spelar in den! Är det fel?

Näe absolut inte, jag kan räkna upp hundratals proffs studios som också gör det.

// Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller alltså endast vid inspelning av audio (sång, elgura etc.)

Tycker att signalerna blir på tok för låga & klena på den nivån då den inte distar eller

"slår i rött". Blir inget bra. Är ju inte så lätt att höja allt med limiter senare.

Dåligt in - dåligt ut.

Längtar nästan tillbaka till analogt. Bara fläska på. Inget tjafs & peak som blir till dist!

Lyssnar jag i hörlurarna kopplade till voxen så låter guran skitbra och fint.

Hörlurar till FW 410 kortet och monitorer ut = skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...