Jump to content
Annons

Cubase vill inte öppna "ett" project (Problem löst)


Lithium

Recommended Posts

Har spelat in hela dan utan problem, spara och stänger projectet, öppnar ett annat project, spelar in, spara och stänger det projectet med. Sen när jag öppnar det första projectet igen så säger cubase ungefär "a serius problem has acure...." och låser sig. wtf?

alla project fungerar som dom skall utom detta, vad fan gör jag nu?? 😲😆😛

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att byta namn på plugg-katalogen i Cubase och öppna sedan projektet. Med lite tur handlar det bara om en plugg som trilskas. Då kan du ta bort den när du laddar projektet utan pluggar, spara om och sedan lägga tillbaka plugg-mappen.

Det eviga tipset är annars att alltid, alltid, alltid, alltid, alltid spara projekten i flera version. Själv skriver jag in nummer när jag jobbar - "Rock01.cpr, Rock02.cpr, Rock03.cpr" o.s.v. De gånger jag gör en större ändring skriver jag även in detta i filerna - Rock12(vocoder).cpr

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Testa att byta namn på plugg-katalogen i Cubase och öppna sedan projektet. Med lite tur handlar det bara om en plugg som trilskas. Då kan du ta bort den när du laddar projektet utan pluggar, spara om och sedan lägga tillbaka plugg-mappen.

Det eviga tipset är annars att alltid, alltid, alltid, alltid, alltid spara projekten i flera version. Själv skriver jag in nummer när jag jobbar - "Rock01.cpr, Rock02.cpr, Rock03.cpr" o.s.v. De gånger jag gör en större ändring skriver jag även in detta i filerna - Rock12(vocoder).cpr

Ok, hur byter jag namn på plugg-katalogen, menar du vst-mappen

Men hur vet jag vilken plugg som trilskas

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte namn på VST-mappen och projectet gick att öppna men då helt utan pluggar hur vet jag vilken plugg som är elak och hur skall jag ta bort den när projektet öppnades utan pluggar. måste jag inserta varje plugg manuelt 😄😳😳😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, vilken plugg som trilskas går inte att hitta på något enkelt sätt. Det som gäller är helt enkelt att testa sig fram. Men tack vare att du kan öppna projektet så kan du se vilka pluggar som används och jag kan med 99.9% säkerhet säga att det inte är någon av de inbyggda pluggarna.

Testa att lyfta ut de pluggar du misstänker orsakar problemet och lyft sedan tillbaka dem tre och tre. När projektet inte längre går att starta så vet du snabbt vilken plugg som orsakas problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Testa att lyfta ut de pluggar du misstänker orsakar problemet och lyft sedan tillbaka dem tre och tre. När projektet inte längre går att starta så vet du snabbt vilken plugg som orsakas problemen.

Problemet e bara det att det inte finns några pluggar att lyfta ut då projektet starades utan pluggar? 😄

Kör sx2

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, nej nej.. jag menar att du först ska lägga tillbaka de inbyggda pluggarna. Sen kan du ju lägga tillbaka alla pluggar som inte används av projektet på en gång. Sedan testar du de kvarvarande pluggarna genom att lägga dit tre åt gången, starta Cubase, ladda projektet och sedan stänga ned. När projektet inte längre går att ladda så vet du att pluggen som ställer till med problemet är en av de tre sista du lade tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löst!!! 😄😳😳

Det var ett reverb som jag lagt på en FX-kannal, tog jag bort den så gick projektet att öppna igen.

Men vad beror det på att det blir så här har aldrig hänt innan 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara något trassel med pluggen helt enkelt. Det är lite vanligare att liknande fel dyker upp när man använder flera instanser av samma plugg. Vilket reverb var det förresten?

Waves Rverb och det har alltid fungerat innan??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara något trassel med pluggen helt enkelt. Det är lite vanligare att liknande fel dyker upp när man använder flera instanser av samma plugg. Vilket reverb var det förresten?

Waves Rverb och det har alltid fungerat innan??

oj den varningen har man ju fått sin beskärda del av, vanligtvis hjälper det ju att starta om, men tack majken för lösningen!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan ju vara att kolla så att du verkligen kör senaste Waveshell dll'en. Det är ganska vanligt att användare glömmer att uppdatera, eller ännu värre, kör DX-versionerna som Cubase inte trivs jättebra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade precis ut för ett liknande problem...fick upp ett liknande felmeddelande...testade att byta namn på vst-plugins-mappen..men det hjälpte inte...FAN!...men då läste jag i Cubasesx3.log och hittade:

Fault address: 0E80D800 01:0000C800 C:\Program\Delade filer\Ahead\DSFilter\NDParser.ax

testade att byta namn på den mappen och vips så funkade det!...visade sig att det va något vajsing med en quicktime-film som jag hade i projektet...gud så skönt!

så mitt tips är: kolla i loggen!..bland alla siffror och skit kan ni hitta lite intressanta saker.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...