Jump to content
Annons

Virvel // som i Bullet for my Valentine


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man ställer in kompressorn för att få en skön smack* alá Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den är triggad lååååång väg 😲

Om det går bra kan vi utgå från DFHS, och RComp. från waves.

Posta gärna inställningar med bild eventuellt ljud så hade jag varit super tacksam.

Tack på förhand // Christian

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett bra virvelljud utgår ifrån att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs är fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att använda.

För att få fram en bra virvelljud måste du veta hur den låter, dvs hur låter den i dig? Man måste kunna höra ljudet man ska skruva fram.

En bra virvelljud är också beroende på de överiga ljuden i trumsetet.

1 man börjar med ett bra ljud

2 man jobbar med eq tills det låter som man tänkt sig.

3 man lägger på kompressor för att få fram attack, etc.

4 man skickar vireveln till ett rum, gärna med kompressor efter.

en bra virvelljud är väldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker.

man lär sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra virvelljud utgår ifrån att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs är fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att använda.

För att få fram en bra virvelljud måste du veta hur den låter, dvs hur låter den i dig? Man måste kunna höra ljudet man ska skruva fram.

En bra virvelljud är också beroende på de överiga ljuden i trumsetet.

1 man börjar med ett bra ljud

2 man jobbar med eq tills det låter som man tänkt sig.

3 man lägger på kompressor för att få fram attack, etc.

4 man skickar vireveln till ett rum, gärna med kompressor efter.

en bra virvelljud är väldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker.

man lär sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag.

Inte ens när man mixat virvel i ett antal år är det lätt vill jag tillägga, men lättare. Problemet är ju att man aldrig kan ha en färdig preset för virvel eller nått ljud på trumman då det verkligen är så olika från sound till sound och vad du/producenten är ute efter. Bäst är först att börja på instrumentet. Hitta en virvel som låter så som du vill ha den. Jämt när jag spelar in trummor får trummisen ta med sig minst tre virvlar och två kaggor till studion (obs! kvalité trummor). När trumsettet låter som det ska då går vi på nästa bit. Låt trummisen spela det han ska spela in...inte massa annat trams...och lyssna om han lyckas få fram det sound du vill ha ur honom eller henne för den delen. När detta ärklart så kommer ju mickval och mickplaceringar. Mitt tips och råd är att du ska utgå från mickar du själv äger då du har en bra bild om hur dessa låter. Ibland måste man låna men det är då lämpligt att ha testat dem först. Detta är hur jag går tillväga, visst är det enklare med programmering men resultatet blir 10 ggr bättre om du får till ett riktigt sett. En sak till jag kom på...välj även uppmickning efter stilen. tänk noga igenom vad du behöver. jag brukar alltid trigga virvel och kagge, ifall man skulle klanta till sig vid inspelningen 😄 Det händer...*ler* . Men se det som en reservplan och inte förstahands val. Jag vet att du pratade om DFHS, men jag försöker alltid ge ett slag för att använda ett riktigt sett då många upptäcker det musikaliska värdet med det efteråt 🙂

Truminspelning är en vetenskap i sig, men är så himla kul tycker jag personligen då du verkligen får jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man ställer in kompressorn för att få en skön smack* alá Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den är triggad lååååång väg 😉

Om det går bra kan vi utgå från DFHS, och RComp. från waves.

Posta gärna inställningar med bild eventuellt ljud så hade jag varit super tacksam.

Tack på förhand // Christian

du kan ju gå in på Toontracks hemsida

om det nu är Dfhs du kör med så finns inställningar du kan ladda ner

http://www.toontrack.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man ställer in kompressorn för att få en skön smack* alá Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den är triggad lååååång väg 🙂

Om det går bra kan vi utgå från DFHS, och RComp. från waves.

Posta gärna inställningar med bild eventuellt ljud så hade jag varit super tacksam.

Tack på förhand // Christian

Börja med en sampling som är så lik originalet i pitch som möjligt till att börja med. Sen skulle jag nog rekommendera en kompressor som är betydligt hårdare än Waves RComp. RComp är bra men den är ganska transparent och mjuk så jag skulle nog satsa på något annat så som URS 1980 eller liknande (en av mina favoriter). Waves SSL Channel kan också funka även om det blir lite hårdare och kanske inte lika "smackigt". Satsa på en någonstans mellan 5 ms och 10 ms och en ratio någonstans mellan 2,5 och 3,5. Releasen blir väl bra med typ 50 ms eller något. Sänk thresholden tills det låter bra. Sen ska det ju EQ:as också men det beror så väldigt mycket på grundljudet så det orkar jag inte förklara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Truminspelning är en vetenskap i sig, men är så himla kul tycker jag personligen då du verkligen får jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser 😄

Lätt det roligaste instrummentet att spela in och mixa. 😉 det är alltid kul när man får lära sig något nytt!

///ERIK

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hänger mer på att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan också vara lämpligt.

Bullet For My Valentine tycker jag har ett tråkigt trumljud, det låter faktiskt DFH om trummorna, så man kan lätt få ett liknande trumljud med DFHS.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hänger mer på att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan också vara lämpligt.

Bullet For My Valentine tycker jag har ett tråkigt trumljud, det låter faktiskt DFH om trummorna, så man kan lätt få ett liknande trumljud med DFHS.

Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hänger mer på att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan också vara lämpligt.

Bullet For My Valentine tycker jag har ett tråkigt trumljud, det låter faktiskt DFH om trummorna, så man kan lätt få ett liknande trumljud med DFHS.

Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor.

Jasså? Om man samplar med ett bra ljud så behövs knappt nån kompressor tror jag. Man kan eq:a och gate:a den istället.

Så har jag gjort och jag tycker jag har lyckats. Å andra sidan har jag bara provat med Cubases kompressor och det gör inte att det låter bättre alls iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...